-
1. Data: 2009-11-03 11:24:43
Temat: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Od: "witrak()" <w...@h...com>
Sprawa pierwsza. Sytuacja:
Eurobank. Chcę złożyć zlecenie comiesięcznego przelewu (z KO
oczywiście), obowiązujące przez kilka miesięcy. Nie chcę przenosić
zawczasu środków z RO na KO (na KO powinno normalnie być zero, a
zasilenie powinnop następować w dniu przelewu poza bank - przy
jednorazowych zleceniach z datą przyszłą taki schemat działał mi
*bez pudła* przez ostatnie 8 miesięcy).
Problem: niektóre przelewy zewnętrzne nie przypadną na dni robocze,
wskutek czego bank obciąża konto w ostatni dzień roboczy (to może
być nawet 3 dni wcześniej, niż wyznaczona wg zlecenia data
wykonania). Ale na koncie nie będzie jeszcze pieniędzy, bo zlecenia
wewnętrzne nie są przesuwane w czasie - są wykonywane dokładnie w
dacie wskazanej przez klienta.
Bank ma paragraf w regulaminie, usprawiedliwiający takie działanie
(pokrętnie sformułowany, bo nie wiadomo, kiedy faktycznie pieniądze
wyjdą z banku - mowa jest tylko o dacie zdjęcia ich z konta
zleceniodawcy).
Zatem można by się zabezpieczyć, sprawdzając, kiedy faktycznie
pieniądze mają być przerzucone z RO na KO i poprawiając zlecenie
ręcznie, albo zawieszając "na chwilę" stałe zlecenie i wydając
jednorazowe. Ale...
Sprawa druga. Sytuacja:
Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje*
zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż
to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba
wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy
środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient
dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło
być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki
już są.
Więc klient jest *dwukrotnie* wprowadzany w błąd - gdy sprawdza, na
kiedy ma zlecenie zewnętrzne a na kiedy zasilenie (daty się
zgadzają, więc niby wszsytko powinno być OK), oraz drugi raz, gdy
jest informowany, że zlecenie na dzien x.y nie zostało wykonane w
dniu x.y po nie było środków, które w dniu x.y były (a nie było ich
dzień lub dwa dni wcześniej !).
W rezultacie: skok ciśnienia, telefon do banku, trzy tygodnie
czekania i odpowiedź na granicy kłamstwa.
Wniosek:
Wygląda na to, że - interpretując Regulamin literalnie - bank nie
spełnia warunku tam zawartego i działa nielegalnie. Zobaczymy co
odpiszą.
W każdym razie nie jest to wygodne dla klienta, a może jeszcze i
"brzydkie" samo w sobie :-)
witrak()
-
2. Data: 2009-11-03 11:28:20
Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty [...] - Ale z drugiej strony :-)
Od: "witrak()" <w...@h...com>
On 2009-11-03 12:24, witrak() wrote:
>
...
> W rezultacie: skok ciśnienia, telefon do banku, trzy tygodnie czekania i
> odpowiedź na granicy kłamstwa.
>
>
> Wniosek:
> Wygląda na to, że - interpretując Regulamin literalnie - bank nie
> spełnia warunku tam zawartego i działa nielegalnie. Zobaczymy co odpiszą.
> W każdym razie nie jest to wygodne dla klienta, a może jeszcze i
> "brzydkie" samo w sobie :-)
>
Dla równowagi: tenże Eurobank (jak może mało kto zauważył) za dzień
30.09 (uwaga: od 1.10 obnizka oprocentowania na RO) naliczył na RO
dzienną kapitalizację tak, jak wszystkie banki (w tym EB) na kontach
z kapitalizacja w dłuższych okresach, wskutek czego jeśli komuś się
kapitalizował jeden grosz :-), to tego dnia dostał dwa uznania po
groszu: jeden za dzień poprzedni - jak zwykle spóźniony o jeden
dzień i jeden za 30.09 - w tym dniu, co się należy.
I to zrobili sami, bez upominania :-)
witrak()
-
3. Data: 2009-11-03 11:51:30
Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Od: Robert Kois <k...@h...pl>
Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):
> Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje*
> zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż
> to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba
> wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy
> środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient
> dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło
> być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki
> już są.
I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.
Czasy wykonania zleceń są zgodne z regulaminem i przy zakładaniu zlecenia
ostrzeżenie też jest. Wygodne to to nie jest niestety. Jedyne wyjście to
przelewać z RO na KO parę dni wcześniej (tu nalezy zanalizować kalendarz i
dobrać optymalną ilość dni) o ile chce się mieć pełny automat.
--
Kojer
-
4. Data: 2009-11-03 12:04:24
Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Od: krzysztofsf <k...@w...pl>
On 3 Lis, 12:51, Robert Kois <k...@h...pl> wrote:
> Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):
>
> > Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje*
> > zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż
> > to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba
> > wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy
> > środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient
> > dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło
> > być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki
> > już są.
>
> I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.
>
> Czasy wykonania zleceń są zgodne z regulaminem i przy zakładaniu zlecenia
> ostrzeżenie też jest. Wygodne to to nie jest niestety. Jedyne wyjście to
> przelewać z RO na KO parę dni wcześniej (tu nalezy zanalizować kalendarz i
> dobrać optymalną ilość dni) o ile chce się mieć pełny automat.
>
Zlecenia wewnetrzne wykonuja sie zgodnie z data zadeklarowana, rowniez
w dni wolne od pracy.
Tak wiec pelen automat ustawilem na wewnetrzne 4 dni przed zewnetrznym
(ktore i tak jest o 3 dni wczesniejsze niz data wymagana - rata
cetelembank......)
-
5. Data: 2009-11-03 20:10:21
Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Od: "witrak()" <w...@h...com>
On 2009-11-03 12:51, Robert Kois wrote:
> Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):
>
>> Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje*
>> zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż
>> to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba
>> wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy
>> środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient
>> dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło
>> być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki
>> już są.
>
> I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.
Ja bym polemizował - par. 17 pkt 5 mówi:
"Jeżeli data realizacji zlecenia na rachunek w innym banku wypada w
innym dniu niż dzień roboczy, Bank *zmienia datę realizacji* [podkr.
moje] i obciąża Rachunek kwotą zlecenia w ostatnim dniu roboczym
wypadającym przed datą, w której pierwotnie przypadała realizacja
zlecenia."
Otóż bank nie zmienia daty realizacji zlecenia ! Gdyby wykreślic z
Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak,
jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem.
witrak()
-
6. Data: 2009-11-03 20:30:25
Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Od: Robert Kois <k...@h...pl>
Dnia Tue, 03 Nov 2009 21:10:21 +0100, witrak() napisał(a):
> On 2009-11-03 12:51, Robert Kois wrote:
>> Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):
>>
>>> Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje*
>>> zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż
>>> to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba
>>> wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy
>>> środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient
>>> dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło
>>> być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki
>>> już są.
>>
>> I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.
>
> Ja bym polemizował - par. 17 pkt 5 mówi:
> "Jeżeli data realizacji zlecenia na rachunek w innym banku wypada w
> innym dniu niż dzień roboczy, Bank *zmienia datę realizacji* [podkr.
> moje] i obciąża Rachunek kwotą zlecenia w ostatnim dniu roboczym
> wypadającym przed datą, w której pierwotnie przypadała realizacja
> zlecenia."
>
> Otóż bank nie zmienia daty realizacji zlecenia ! Gdyby wykreślic z
> Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak,
> jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem.
Ależ zmienia. Nie pokaazuje tego w systemie ale z formalnego punktu
widzenia zmienia bo próbuje je wykonać wcześniej. Gdyby nie zmieniało to
zlecenie na sobotę sciągąłoby kase w sobotę a wykonywane by było w
poniedziałek rano bo to pierwszy możliwy termin.
--
Kojer
-
7. Data: 2009-11-03 21:11:00
Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Od: "witrak()" <w...@h...com>
On 2009-11-03 21:30, Robert Kois wrote:
> Dnia Tue, 03 Nov 2009 21:10:21 +0100, witrak() napisał(a):
>
>>> I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.
>> Ja bym polemizował - par. 17 pkt 5 mówi:
>> "Jeżeli data realizacji zlecenia na rachunek w innym banku wypada w
>> innym dniu niż dzień roboczy, Bank *zmienia datę realizacji* [podkr.
>> moje] i obciąża Rachunek kwotą zlecenia w ostatnim dniu roboczym
>> wypadającym przed datą, w której pierwotnie przypadała realizacja
>> zlecenia."
>>
>> Otóż bank nie zmienia daty realizacji zlecenia ! Gdyby wykreślic z
>> Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak,
>> jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem.
>
> Ależ zmienia. Nie pokaazuje tego w systemie ale z formalnego punktu
> widzenia zmienia bo próbuje je wykonać wcześniej. Gdyby nie zmieniało to
> zlecenie na sobotę sciągąłoby kase w sobotę a wykonywane by było w
> poniedziałek rano bo to pierwszy możliwy termin.
>
No, chyba, że zlecenie zdefiniujesz wirtualnie, np. jako "to, co
wykonuje bank, gdy robi coś w związku ze złożonym przez klienta
oświadczeniem woli" :-)))
Jednak przy bardziej normalnej definicji zleceniem jest to, co
wprowadza do systemu klient - dokładnie ten zapis (w wersji
elektronicznej jako wpis w bazie danych, ale o treści takiej, jaką
wprowadził klient) jest zleceniem.
Zatem jeżeli bank nie zmienia wpisu prezentowanego w systemie, to
znaczy, że zlecenia nie zmienia - jego tekst jest taki, jak został
pierwotnie wprowadzony przez klienta.
Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie -
*sposób wykonania* tego zlecenia (ściąga kasę w innym dniu), i
oczywiście to mu wolno, jeśli regulamin o tym mówi (a tak jest w tym
przypadku).
Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE
jest wypełniany. I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje,
ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank
faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z
zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć.
witrak()
-
8. Data: 2009-11-03 21:20:49
Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Od: Robert Kois <k...@h...pl>
Dnia Tue, 03 Nov 2009 22:11:00 +0100, witrak() napisał(a):
> Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie -
> *sposób wykonania* tego zlecenia
Nie sposób a czas wykonania, o ile mamy się czepiać słów
> Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE
> jest wypełniany.
Śliskie. Prawnicy mieliby zajęcie na parę lat przy interpretowaniu tego :).
> I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje,
> ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank
> faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z
> zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć.
Bank wykona dokładnie takie zlecenie jakie zleciłeś i zaakceptowałeś jego
warunki. Bo co by nie mówic to ostrzegają, ze w takim przypadku kasę
ściągną wcześniej.
Ale informację o nieudanej realizacji mogliby poprawić.
No i zawsze możesz zapłacić za zlecenie zewnętrzne z RO. To da ci pewność
za jedyne 2zł ;).
--
Kojer
-
9. Data: 2009-11-03 21:28:06
Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
Od: "witrak()" <w...@h...com>
On 2009-11-03 22:20, Robert Kois wrote:
> Dnia Tue, 03 Nov 2009 22:11:00 +0100, witrak() napisał(a):
>
>> Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie -
>> *sposób wykonania* tego zlecenia
>
> Nie sposób a czas wykonania, o ile mamy się czepiać słów
Nie, nie - tu mnie nie przekonasz: zmiana czasu wykonania oznacza
zmianę reguły sterującej wykonaniem, zatem jest to zawsze zmiana
sposobu wykonania...
>
>> Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE
>> jest wypełniany.
>
> Śliskie. Prawnicy mieliby zajęcie na parę lat przy interpretowaniu tego :).
Oooo, tak, bez wątpienia :-)))) Więc na pewno na proces bym się nie
zdecydował - nie jestem prawnikiem, a kasa mnie skończyłaby się
szybciej niż bankowi ;-)
>
>> I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje,
>> ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank
>> faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z
>> zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć.
>
> Bank wykona dokładnie takie zlecenie jakie zleciłeś i zaakceptowałeś jego
> warunki. Bo co by nie mówic to ostrzegają, ze w takim przypadku kasę
> ściągną wcześniej.
> Ale informację o nieudanej realizacji mogliby poprawić.
> No i zawsze możesz zapłacić za zlecenie zewnętrzne z RO. To da ci pewność
> za jedyne 2zł ;).
Istotnie. Jednak jeśli idzie o stosunki z bankami wykazuję
nadzwyczajne skąpstwo, a w dodatku zgodnie z głoszoną przeze mnie (w
innym wątku) zasadą, że należy walczyć o swoje *zawsze*, wolę
spróbować przekonać bank, że nie powinien wprowadzać mnie w błąd...
Jak mi się uda, to wszyscy skorzystają :-)
witrak()