  • 61. Data: 2012-02-10 21:17:37
    Temat: Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.02.2012 20:08, froff pisze:

    > Nie chodzi mi teraz, że jakoś bardzo boję się o swoją forsę ale
    > chciałbym bardzo wiedzieć czy i jakie są prawne możliwości by taką
    > sytuację odkręcić - taka wiedza może kiedyś się przydać. Zakładam, że
    > powinny być.

    Tak, są - należy zastrzec kartę, a później przestrzegać regulaminu i nie
    udostępniać swojej karty osobom trzecim.

    Oczywiście możesz też napisać do sprzedawcy jak normalny człowiek prośbę
    o usunięcie danych, zamiast wyciągać od razu prawnicze działa. Ale do
    tego trzeba być normalnym człowiekiem zdolnym do normalnego dialogu.
    Myślisz, że jesteś do tego zdolny? Spróbuj!

    Z małą uwagą - dane karty mogą jeszcze tkwić gdzieś w zapamiętanych
    danych samej przeglądarki.

  • 62. Data: 2012-02-10 21:21:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.02.2012 20:17, Kamil Jońca pisze:

    > Obawiam się, że musisz przestać używać kart. Gdzieś słyszałem o pomyśle
    > chyba Amexa na "jednorazowe" numery kart.

    Ja to robię inaczej - używam "ładowalnej" karty (np. mBank ma kartę
    przeznaczoną specjalnie do transakcji "zdalnych").

    Oczywiście nie jest to "jednorazowość" karty i jeśli środki są to
    zostaną zdjęte, ale jeśli karta jest "opróżniona", to autoryzacja
    zostanie odrzucona - i jeśli kolejna taka okresowa próba autoryzacji nie
    wypadnie akurat jak naładujesz kartę, to będzie mniej-więcej coś w
    guście tych jednorazowych kart.

    W każdym razie jeśli zapomnę odwołać odnowienie abonamentu, to środki mi
    nie zejdą, a sprzedawca będzie uprzejmie donosił o problemach z autoryzacją.

  • 63. Data: 2012-02-10 21:24:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.02.2012 21:55, Krzysztof Halasa pisze:

    > Natomiast można go zapewne o to poprosić ("zażądać"), ja bym po prostu
    > napisał w tej sprawie list. Ludzie tak robią, gdy czegoś od kogoś chcą,
    > to go najpierw wprost o tym informują, np. listem (emailem itd).

    Zakładając, że ktoś ma świadomość, że popełnił błąd i jest zdolny
    zwrócić się do kogoś z prośbą o naprawienie jego skutków.

    Gorzej jeśli ten ktoś uważa, że błędu nie popełnił, a teraz tupie nogami
    i chce narobić dymu.

  • 64. Data: 2012-02-10 21:30:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.02.2012 19:42, froff pisze:

    > Piszesz nie na temat,

    Jak najbardziej na temat - Robert nie kojarzył tematu, więc mu go
    streściłem.

    > dopierdalasz się, a nawet kłamiesz i o ironio jako

    Ja nie kłamię. Po prostu ciebie prawda w oczy kole i nie potrafisz
    przyznać się do własnego błędu. Tylko brniesz dalej i chcesz narobić
    tzw. dymu - to jest ewidentne, bo od razu się pytasz "gdzie składać
    skargę?" zamiast zacząć od opisania problemu sprzedawcy.

  • 65. Data: 2012-02-10 21:32:58
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-02-10, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote:

    [...]

    > Primo: odróżnij sytuację kupienia komuś prezentu od podarowania komuś
    > środków płatniczych

    Chcesz powiedzieć że nie wolno mi podarować komuś środków płatniczych? :)

    > (tudzież podarowania klucza do swojego wirtualnego sejfu).
    > Secundo: tak, prawo zabrania... a konkretnie zabrania bez stosownego
    > "obdarowania" także urzędu skarbowego ;-> (oczywiście z pewnymi wyjątkami)

    Ale "obdarowanie US" to temat zupełnie obok i jakby nie związany
    z poruszanym problemem. Ale nawet jakby się czepiać, to jest kwota
    wolna i taki abonament jej nie przekroczy (nawet corocznie opłacany).
    Zamiast więc siać zamęt i ułudę państwa totalitarnego mógłbyś wykazać
    większą rzeczowość dyskusji. :-P

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 66. Data: 2012-02-10 21:36:28
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> writes:

    > Ja to robię inaczej - używam "ładowalnej" karty (np. mBank ma kartę
    > przeznaczoną specjalnie do transakcji "zdalnych").

    I, o ile się nie myle, masz tylko niemożność autoryzacji. Ale obciążenie
    i tak bank musi zaksięgować.
    KJ

    kondensator - kondensatorych - kondensatoremu
    (odmiana słowa "kondensator" według MS Word 6.0)

  • 67. Data: 2012-02-10 21:38:22
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-02-10, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Fakt.
    > Z opisu nie wynika że udostępnił te dane kupującemu.

    Otóż to. A dane na stronach zazwyczaj są widoczne jako
    VISA ending with 1234. Wręcz nie kojarzę sklepu który pokazywałby
    to inaczej.

    > Wiesz, ale w prawie cywilnym potworzyli takich pojęć jak "na
    > czyjąś rzecz" i "na czyjś rachunek", które niekoniecznie znaczą
    > to samo, acz potocznie określa się je jako "płacenie za kogoś" :)
    > Pytaniem jest czy zakładając w sklepie *konto* "na żonę"
    > podajesz dane swojej karty :D

    Jeśli sklep zapamięta, to tak.
    Fakt, że w Polsce takich sklepów nie kojarzę, a szkoda.

    > (bo jak kupujesz ze swojego "sklepowego" konta, podając jedynie
    > żonę jako odbiorcę, lub płacisz tylko za konkretną bieliznę
    > na koncie żony, ale nie deklarując że wszystkie spłaty
    > z konta żony pokryjesz z własnej karty, to niekoniecznie
    > są te same przypadki)

    Ale dlaczego nie wolno mi płacić z własnej karty za wszystkie,
    także jej przyszłe zakupy, jeśli przyjdzie mi na to ochota?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 68. Data: 2012-02-10 21:57:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Feb 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > Ale dlaczego nie wolno mi płacić z własnej karty za wszystkie,
    > także jej przyszłe zakupy, jeśli przyjdzie mi na to ochota?

    Ależ nie ma przeszkód!
    Tylko czy jesteś pewien, że *chcesz* podjąć takie zobowiazanie? ;P
    Cały flejm jest o to, że po zadeklarowaniu że *chce* płacić, wątkotwórca
    wpadł na koncept że chciałby nie chcieć ;)
    A tu mina: to nie on jest stroną umowy.

    W sumie nie wiadomo, w jakiej formie tam się znalazł: jak udzielił
    pełnomocnictwa, to też mu wolno, ale odwołanie pełnomocnictwa
    nie odwołuje skutków spowodowanych podczas obowiązywania, więc
    pójście tą drogą co najwyżej pogorszy sprawę (nikt, włącznie
    z kupującym, nie będzie władny do legalnego usunięcia danych karty,
    bo na razie kupujący może to zmienić, ale... tego nie robi).

    BTW, OT (prawne):
    Jest jakiś odpowiednik art.129 KW dotyczący "kluczy elektronicznych"?
    Przepis KK art.269b nie obejmuje "przechowywania" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 69. Data: 2012-02-10 22:00:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.02.2012 22:36, Kamil Jońca pisze:

    > I, o ile się nie myle, masz tylko niemożność autoryzacji. Ale obciążenie
    > i tak bank musi zaksięgować.

    Cóż, sprawdzałem z abonamentem EVE Online i się awanturowało o brak
    autoryzacji i ujemne kwoty na stanie karty się nie pojawiały.

  • 70. Data: 2012-02-10 22:08:37
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote on 2012-02-10_21:59

    > Ustawa może być? ;)
    > Art.17 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,
    > podobno ;)

    > Do sądu z nim :>
    >
    > Tu masz opis:
    > http://www.karty-kredytowe.com.pl/karta-kredytowa-re
    klamacje/
    > http://www.kartykredytowe.eu/reklamacja-platnosci-ka
    rta/
    > http://transakcje.pl/artykul,chargeback_czyli_zwrot_
    pieniedzy_z_zakwestionowanej_operacji_przy_uzyciu_ka
    rty_platniczej,792587165.html

    > ....tu gotowe pismo:
    > http://www.mgrabowski.pl/do%20pobrania/REKLAMACJA%20
    TRANSAKCJI%20DOKONANEJ%20KARTA%20PLATNICZA.doc

    Bardzo mi się podoba "gotowiec", ale mam pewną wątpliwość co do
    jednego sformułowania. Konkretnie idzie mi o "nie otrzymałem dóbr
    lub usług objętych transakcją". Co będzie, gdy idzie o usługę,
    polegającą na "postawieniu do dyspozycji" ? Nie można nie
    skorzystać z takiej usługi, ponieważ jej wykorzystanie jest
    pasywne, jak np. przedłużenie rejestracji domeny. Nie można nie
    skorzystać również z dowolnego abonamentu umożliwiającego czytanie
    gazety internetowej, gdy jest to płatne, jako że p[łaci się nie za
    przeczytanie tylko za możliwość, nabycie uprawnienia.

    I wtedy nie za bardzo można stwierdzić co powyżej...

    Co w takim przypadku ?

    witrak()