  • 81. Data: 2012-02-11 14:19:08
    Temat: Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą?
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-02-08, froff <f...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Próby kontaktu z wspomnianą firmą zawodzą - kompletny brak odpowiedzi.

    To może bardziej merytorycznie:

    Pierwszy przypadek:
    Mogą Cię po prostu nie rozumieć. Support z firm amerykańskich jest zazwyczaj
    ulokowany w uroczych Idiach i ichni Mehdi czasem może nie zrozumieć o co
    chodzi. Druga sprawa, że zanim dotrzesz do II linii supportu to czasem
    trzeba się przebijać. Ja swego czasu musiałem narysować ładny obrazek
    ze strzałką "TO NIE DZIAŁA", bo każdy, bez wyjątku, konsultant z pierwszej
    linii odsyłał mnie do tego linku robiąc kopiuj & wklej z tego samego
    tekstu, BEZ czytania tego co napisałem.

    Drugi przypadek:
    Mogą też nie mieć technicznej możliwości wywalenia Twoich danych, bo
    projektant systemu nie przewidział że pole na numer karty może być
    puste, albo nie przewidział że ktoś tego zachce. Dla Ciebie to może
    nienaturalne, ale dla nich taki przypadek jak Twój to pewnie
    0.00001%, albo i mniej i specjalnie na takie coś kasy nikomu
    się nie opłaca wywalać. Najprościej będzie jak znajomy wpisze
    tam dane swojej karty - nawet zwykłe karty debetowe teraz akceptują
    płatności internetowe.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 82. Data: 2012-02-11 14:25:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Czekaj no, chcesz powiedzieć, że czytając flejmy przy okazji
    > pobierania (w sposób zgodny z umową lub nie) dodatkowej opłaty,
    > pokrywającej narzut operatora kart (w .pl dość wysoki),
    > *NIGDY* nie przyuważyłeś naczelnego argumentu "zakartowców" ;),
    > czyli fakt ochrony transakcji przez chargeback???

    Nie jestem pewien co masz na myśli. Chargeback to instrument dostępny
    tylko dla wydawców kart, nie służy do ochrony klientów banków.

    > No właśnie nie.
    > Chodzi o to, aby "ubezwłasnowolnić" sprzedawcę w ten sposób,
    > aby błędy lub oszustwa nie blokowały pieniędzy osoby która
    > ma kartę.
    > To sklep staje się tym, kto może wytoczyć powództwo cywilne
    > lub karne przeciw kupującemu który zażądał zwrotu pobranej
    > opłaty, "wyrwanej" sklepowi przez bank.
    > Słuszne lub niesłuszne roszczenia sklepu nie mają znaczenia.
    > Jak ma roszczenia, to musi je udowodnić, ale nie przed bankiem,
    > lecz przed sądem.

    No ale przecież wcale tak nie jest. Owszem, umowy z acquirerami
    przewidują w niektórych okolicznościach bezwarunkową odpowiedzialność
    sprzedawcy, ale w praktyce to tak nie działa. No chyba że ktoś sprzedaje
    dostęp do filmów porno, albo coś w tym stylu, to może tak (nie wiem).

    Normalnie sklep nie ma żadnych możliwości skierowania sprawy do sądu
    przeciwko klientowi, bo nie zna np. tożsamości klienta. Stąd właśnie
    podział odpowiedzialności, w zależności zresztą od specyfiki sprzedaży.

    Z tym że to oczywiście zupełnie inna sprawa niż "blokowanie możliwości
    obciążania karty przez konkretnego sprzedawcę". Posiadacz karty mógłby
    złożyć reklamację w banku (nie wyrażał zgody na powtórne obciążenie)
    i przypuszczalnie uzyskałby zwrot pieniędzy (zwłaszcza gdyby sprzedawca
    w procesie rozpatrywania reklamacji przez bank stwierdził, że być może
    klient rzeczywiście nie wiedział co robi, i że w związku z tym
    sprzedawca z własnej woli rezygnuje z zapłaty).

    > Ustawa może być? ;)
    > Art.17 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych, podobno ;)

    Hmm...
    " Art. 17.
    Wydawca jest wlaścicielem wydanej przez siebie karty płatniczej."

    No nie wiem.

    > Tu masz opis:
    > http://www.karty-kredytowe.com.pl/karta-kredytowa-re
    klamacje/
    > http://www.kartykredytowe.eu/reklamacja-platnosci-ka
    rta/

    To nie są chyba strony banków, sądząc z nazwy, a poza tym słowo
    "reklamacja" wydaje się wskazywać na zupełnie inną procedurę.

    > http://transakcje.pl/artykul,chargeback_czyli_zwrot_
    pieniedzy_z_zakwestionowanej_operacji_przy_uzyciu_ka
    rty_platniczej,792587165.html

    Tu chyba sam tytuł wszystko wyjaśnia, a zwrot pieniędzy to raczej nie
    "zablokowanie możliwości obciążania karty przez konkretnego sprzedawcę".
    BTW tytuł jest błędny, chargeback to jest "obciążenie zwrotne" lub coś
    w tym rodzaju, nie służy to do zwracania pieniędzy klientowi, ale do
    wyrównania rachunków pomiędzy (w tym przypadku) wydawcą karty
    i sprzedawcą.

    > ...tu gotowe pismo:
    > http://www.mgrabowski.pl/do%20pobrania/REKLAMACJA%20
    TRANSAKCJI%20DOKONANEJ%20KARTA%20PLATNICZA.doc

    To, że klient może składać reklamacje (o czym zresztą pisałem), to chyba
    dość naturalne. Efekt reklamacji to inna sprawa i chętnie zobaczę
    regulamin banku, który mówi, że bank zawsze zwraca pieniądze po złożeniu
    reklamacji. Obawiam się jednak że nic z tego nie będzie :-(

    > Obyś się nie zdziwił :P
    >
    > Możesz sprawdzić w archiwach (głównie .prawo) - do momentu wprowadzenie
    > tego przepisu wielokroć pisałem, że w .pl nie wolno płacić kartą :P
    > (w znaczeniu "jest to mocno nierozsądne").
    > A i teraz mam zastrzeżenia, ale to nie w tym wątku.

    Niestety brak tu jakichkolwiek konkretów.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 83. Data: 2012-02-11 14:32:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> writes:

    > Cóż, sprawdzałem z abonamentem EVE Online i się awanturowało o brak
    > autoryzacji i ujemne kwoty na stanie karty się nie pojawiały.

    To zupełnie inna bajka. Ale bank może zrobić chargeback tylko z tego
    powodu, że na koncie brak kasy, i że sprzedawca nie uzyskał wcześniej
    autoryzacji.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 84. Data: 2012-02-11 20:49:31
    Od: froff <f...@i...pl>

    On 10.02.2012 21:55, Krzysztof Halasa wrote:

    > Wymusić, w sensie "uzyskać wyrok" albo inny "nakaz"?
    >
    > Natomiast można go zapewne o to poprosić ("zażądać"), ja bym po prostu
    > napisał w tej sprawie list. Ludzie tak robią, gdy czegoś od kogoś chcą,
    > to go najpierw wprost o tym informują, np. listem (emailem itd).

    Ale ja to już zrobiłem - mailowo - nie ma żadnego odzewu. Ignorują mnie.
    Być może jeszcze spróbuję telefonicznie - jest to dla mnie lekkie utrudnienie,
    ponieważ nie posoiadam takiego wynalazku jak telefon stacjonarny a oni łaskawie
    udostępniają tylko numer 0-800.
    No ale w/w to są informacje poboczne, dodatkowe nijak mające się do odpowiedzi
    na moje pytanie. To że zadałem je zanim wyczerpałem inne narzucające się środki
    (czyt. telefon) to chyba nie grzech? Lubię być przygotowany na następny krok.
    Co będzie jeżeli za dzwonię a oni w miłych słowach każą się wypchać?
    Jeżeli będę wiedział na jaką instytucję, czy regulację prawną będę mógł się
    powołać, to być może osiągnę zamierzony efekt od razu.

    pozdrawiam

  • 85. Data: 2012-02-11 21:02:31
    Od: froff <f...@i...pl>

    On 11.02.2012 15:19, Wojciech Bancer wrote:
> [...]
    > się nie opłaca wywalać. Najprościej będzie jak znajomy wpisze
    > tam dane swojej karty - nawet zwykłe karty debetowe teraz akceptują

    No pierwsza naprawdę pożyteczna odpowiedź :)
    O tym nieszczęsnym Mehdim i jego kumaniu faktycznie nie pomyślałem.

    Co do drugiego przypadku, to mam wątpliwości, czy babka w ogóle posiada
    jakąś kartę. Zastanawiałem się przez chwilę, czy nie wygenerować fałszywego numeru
    karty - nie wiem natomiast czy to nie byłoby przestępstwem a jeżeli nie to
    czy taka operacja by się powiodła.

    anyway:
    Dociekam mniej z troski o swoje pieniądze a bardziej z czystej ciekawości jak
    obsłużyć
    taką sytuację na gruncie prawnym. Czy to co robi w/w firma jest całkowicie legalne w
    Polsce?
    Jeżeli nie jest to nie widzę powodu, by cudować inaczej zamiast żądać od nich tego do
    czego mam prawo. Sam na prawie w ogóle a w szczególności bankowym wiem niewiele.
    Niewiele wiem o tym jakie instytucje kontrolują takie sprawy i jakie mają
    uprawnienia.
    No więc dlatego pytam na grupie.

    pozdrawiam

  • 86. Data: 2012-02-11 22:04:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    froff <f...@i...pl> writes:

> [...]
    > ponieważ nie posoiadam takiego wynalazku jak telefon stacjonarny a oni łaskawie

    Nie da się zadzwonić na 0800 przez Internet?

    Dałeś im pare dni na odpowiedź oczywiście?

> [...]
    > Co będzie jeżeli za dzwonię a oni w miłych słowach każą się wypchać?

    Problem w tym, że wychodzi na to, że oni mieli prawo tę kartę obciążyć.
    I teraz to ich dobra wola, albo działania przynajmniej na pograniczu
    prawa (np. składanie fałszywego oświadczenia w banku).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 87. Data: 2012-02-11 22:07:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    froff <f...@i...pl> writes:

    > Dociekam mniej z troski o swoje pieniądze a bardziej z czystej ciekawości jak
    obsłużyć
    > taką sytuację na gruncie prawnym. Czy to co robi w/w firma jest
    > całkowicie legalne w Polsce?

    Jasne. Przecież to zwykły abonament, to tak jakbyś kazał obciążać kartę
    za oglądanie np. jakiegoś tam cyfrowego Polsatu.

    Z tym, że oczywiście masz prawo (jako posiadacz karty) odwołać swoje
    upoważnienie obciążania karty. Ale to dotyczy tylko przyszłych obciążeń.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 88. Data: 2012-02-13 07:33:38
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    On Sat, 11 Feb 2012 23:07:59 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    >
    > Z tym, że oczywiście masz prawo (jako posiadacz karty) odwołać swoje
    > upoważnienie obciążania karty. Ale to dotyczy tylko przyszłych obciążeń.

    Do niedawna na gruncie polskiego prawa było to możliwe wyłącznie za
    pisemną dyspozycją. Ale usługodawca nie jest z Polski, więc problemu nie
    ma.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://olgierd.rudak.org

  • 89. Data: 2012-02-13 15:19:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Feb 2012, witrak() wrote:

    > Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote on 2012-02-10_22:57
    >
    > Dlaczego uważasz, że dane karty to klucz ?

    Nie każde dane, ale "kompletne", czyli takie które pozwalają
    przeprowadzić transakcję, już tak.

    > Dla mnie to jest
    > upoważnienie. Co więcej, z charakteru kodu CVV2 (czy tam
    > odpowiednika) wynika, że jest to upoważnienie jednorazowe.

    Jednorazowe działające na dowolną liczbę transakcji?
    Ciekawa konstrukcja :D

    [...]
    > transakcja TO ani IO tylko MO. A w Europie (w szczególności
    > w Polsce, bo wygląda, że jesteśmy w czołówce - ze względu na
    > przyrodzoną (?) nieufność do sklepów i punktów usługowych)

    Nienienie.
    W USA "od zawsze" był mechanizm cofnięcia zapłaty (chargeback),
    w Polsce jej *NIE BYŁO*. Gdzieś tak do 2002, ledwo 10 lat wstecz.
    Do momentu wprowadzenia tej regulacji do prawa wręcz pisałem,
    że w .pl zwyczajnie nie wolno (w znaczeniu rozsądku, nie
    niemożliwości lub prawa) płacić kartą i basta.
    W tej chwili w .pl nadal powszechne jest wprowadzanie danych
    poprzez "wypuszczenie karty z rąk" (a nie samodzielne przeprowadzenie
    przez czytnik) - i wcale mnie owa "nieufność" *NIE DZIWI*.
    Co ciekawsze, konstrukcję w której klient przeciągał kartę przez
    czytnik widziałem w Polsce w poprzednim tysiącleciu, żeby nie
    było że to jakaś nowość jest.

    > idzie
    > się w kierunku podawania danych karty nie sklepom, tylko acquirerom...

    Cóż.

    pzdr, Gotfryd

  • 90. Data: 2012-02-13 15:31:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Feb 2012, Andrzej Lawa wrote:

    > Szczerze powiedziawszy myślałem o spec-zwolnieniach dla najbliższej rodziny,
    > więc na początek "ooops" ;)

    Owszem, to inne rozporządzenie ;)

    > [...] chociaż różne poradniki w googlach twierdzą,
    > że osobnych deklaracji składać nie trzeba... Może Gotfryd poczułby się
    > wywołany do tablicy i się wypowiedział? ;)

    Leń jesteś i tyle ;P, gofina nie chce Ci się przekopywać :]

    Sprawa jest prosta: kwestia deklaracji została powierzona ministrowi,
    zaś minister w rozporządzeniu ustalił wzór (deklaracji).
    Treść tego wzoru jest jak najbardziej przepisem obowiązującego prawa
    (stanowi część rozporządzenia, które składa się z tytułu i wzoru).

    I w tym przepisie:
    http://www.gofin.pl/graf/509/spadki_dar/2011_216_124
    95_max.html

    ...znajdujemy tekst:
    "Termin składania: miesiąc
    *od dnia powstania obowiązku podakowego*"

    (oczywiscie łamanie i zaznaczenie moje).
    To wyjaśnia wnioski piszących poradniki :D
    (nie ma obowiązku podatkowego -> nie startuje termin na złożenie
    deklaracji)

    pzdr, Gotfryd