  • 1. Data: 2003-05-15 13:33:22
    Temat: NordeaBank - zenujace bezpieczenstwo
    Od: Piotr Kulinski <p...@a...net.pl>

    Witam oto cytat listu jaki poslalem do p. Wojciecha Parteki (dyr.
    odzialu internetowego NB):

    Dzien Dobry

    Od pewnego czasu posiadam konto w Panstwa Banku (oddzial internetowy)
    Do tej pory bylem wzglednie zadowolony z Panstw uslug - do czasu.

    Mianowicie do czasu gdy dostalem nowa karte kodow. Dostalem ja
    listownie i to uwazam za naturalne. Ku mojemu zaskoczeniu list nie byl
    listem poleconym. No cuz, zdarza sie. Otwieram koperte i z rosnacym
    przerazeniem stwierdzam ze karta kodow jest wrzucona razem z listem
    bez jakiegokolwiek dodatkowego zabezpieczenia - jak ulotka o chinskiej
    zywnosci.
    Poniewaz karta nie posiada ani zdrapki ani dodatkowej wewnetrznej
    koperty pieczetujacej nietrudno wyobrazic sobie sytuacje ze z
    uszkodzonej skrzynki wyjmuje mi ja sasiad, odkleja nad para koperte,
    kseruje karte kodow i wrzuca mi ja spowrotem do skrzynki. Jest to
    sytuacja o tyle zenujaca, ze uzywalbym tej karty nie majac
    swiadomosci, ze ktos dysponuje moimi kodami. Caly sens wiec uzywania
    "128 bitowych kluczy plus certyfikatow" idzie za przeproszeniem "w
    cholere" wobec tak lekcewazacego traktowania najwazniejszego z
    czynnikow w dostepie do konta - hasel jednorazowych. Jest to dla mnie
    sytuacja oburzajaca i deskredytujaca dalsze uzywanie Panstwa banku.
    Zaden z bankow internetowych z ktorych korzystalem do tego czasu nie
    wykazal sie tak daleko posunieta ignorancja wobec zasad
    bezpieczenstwa i co za tym idzie klienta.
    W najblizszym czasie dokonam wycofania posiadanych u Panstwa zasobow
    (.......)

    koniec cytatu.

    W odpowiedzi dostalem klasyczny belkot o "kluczach 128 bitowych i ze
    wszystko jest w porzadku itp" Napisano rowniez ze do aktywacji nowej
    karty kodow potrzeby jest stale haslo podane przy zakladaniu konta.
    Rzecz w tym ze _ja aktywujac_ ta karte nie mialbym pojecia ze aktywuje
    ja rowniez dla wyzej opisanego "sasiada" i co gorsza nie wiedzialbym o
    tym ze on juz jej moze uzywac (wystarczy ze poczekal)
    Co do karty kodow - widzialem ich kilka z roznych bankow i _zadna_ nie
    umozliwiala skopiowanie w taki sposob ze wlascicial _nie wiedzialby o
    tym_ (tzn rozdarcie pieczeci ew zdarcie zdrapek)

    Odechcialo mi sie dyskusji gdzie zakladano nieomylnosc systemu
    bezpieczenstwa banku i wycofalem oszczednosci z Nordei - wam to takze
    radze..

    Peter
    GG: 566964
    Motto: zawsze mam racje, no chyba ze sie myle.
    sigcreator: core dumped

  • 2. Data: 2003-05-18 11:08:15
    Temat: Re: NordeaBank - zenujace bezpieczenstwo
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Piotr Kulinski <p...@a...net.pl> writes:

    > Poniewaz karta nie posiada ani zdrapki ani dodatkowej wewnetrznej
    > koperty pieczetujacej nietrudno wyobrazic sobie sytuacje ze z
    > uszkodzonej skrzynki wyjmuje mi ja sasiad, odkleja nad para koperte,

    A to ta koperta byla zaklejona wodnym klejem? :-)

    > Co do karty kodow - widzialem ich kilka z roznych bankow i _zadna_ nie
    > umozliwiala skopiowanie w taki sposob ze wlascicial _nie wiedzialby o
    > tym_ (tzn rozdarcie pieczeci ew zdarcie zdrapek)

    Co powiesz na wyprodukowanie nowej "karty kodow"? W mBanku banalne.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 3. Data: 2003-05-21 06:51:48
    Od: Piotr Kulinski <p...@a...net.pl>

    On 18 May 2003 13:08:15 +0200, Krzysztof Halasa
    <k...@d...pm.waw.pl> wrote:

    >A to ta koperta byla zaklejona wodnym klejem? :-)
    Nie byla to tradycyjna koperta - sprobowalem da sie otwierac nad para
    :)

    >Co powiesz na wyprodukowanie nowej "karty kodow"? W mBanku banalne.

    Co wg Ciebie znaczy "wyprodukowanie" ?

  • 4. Data: 2003-05-21 22:53:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > Co wg Ciebie znaczy "wyprodukowanie" ?

    No... normalnie - wyprodukowanie nowej, przy uzyciu m.in. drukarki.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 5. Data: 2003-05-23 14:32:58
    Od: Piotr Kulinski <p...@a...net.pl>

    >No... normalnie - wyprodukowanie nowej, przy uzyciu m.in. drukarki.

    Nie bardzo rozumiem Twojego toku myslenia.... co mialo by to dac ?

  • 6. Data: 2003-05-23 23:23:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > Nie bardzo rozumiem Twojego toku myslenia.... co mialo by to dac ?

    No... normalnie. Intruz (np. listonosz albo ktokolwiek) bierze Twoja
    koperte (jaka by nie byla), rozrywa ja (zalozmy, ze nie da sie jej
    latwo otworzyc i zamknac bez pozostawienia sladow), a nastepnie, jak
    gdyby nigdy nic, generuje nowa przesylke i nie widac, ze cos bylo
    w ogole otwierane.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator