  • 11. Data: 2002-06-01 07:43:12
    Temat: Re: Nowe oprocentowanie w mBanku
    Od: "Robert" <m...@k...wp.pl>

    Roman Kubik <r...@p...com.pl> pisze:

    > niemniej arytmetycznie efektywne oprocentowanie uwzgledniajace efekt
    > "ubywania" kapitalizowanych odsetek na rzecz podatku jest 7,87%
    > (tyle efektywnie placi bank, ale czesc klientowi a czesc bankowi)

    "część fiskusowi" miało być?

    Jesli nie jest to kłopot, to wyslij mi proszę ten arkusz przy okazji na
    m...@w...pl - jeśli to Excel.

    TIA

  • 12. Data: 2002-06-01 10:24:49
    Od: Witek Mozga <m...@t...pl_NOSPAM>

    >W Twoim kalkulatorze wychodzi 6,29 i 5,75 netto. Podziel to przez 0,8
    >zeby dostac brutto i porownaj z powyzszymi wyliczeniemi.

    Nie moge sie z Toba zgodzic. Odsetki kapitalizowane sa co miesiac i co
    miesiac odejmowany jest 20% podatek. Wartosc lokaty zmienia sie zatem
    co miesiac. Dlatego nie mozna podzielic efektywnego ROCZNEGO
    oprocentowania przez 0.8 zeby dostac brutto. Moznaby bylo tak zrobic
    gdyby okres kapitalizacji wynosil dokladnie 1 rok.

    Jesli chcesz zobaczyc ile byś zarobil brutto, to wpisz "0" zamiast
    "20" w polu mojego kalkulatora dotyczacym podatku.

    Witek Mozga
    http://www.trimen.pl/witek/

  • 13. Data: 2002-06-01 10:24:50
    Od: Witek Mozga <m...@t...pl_NOSPAM>

    Jestem pelen podziwu dla Twych obliczen. Oczywiscie przypadek I i II
    mozna bylo zrobic znacznie prosciej, ale nie byloby tak obrazowo.

    Zgadzam sie sie z Toba zupelnie, bo Twoje obliczenia sa takie same
    jakie mozna uzyskac na moim kalkulatorze. Rozni nas jednak nazewnictwo
    i pewien maly szczegol w podejsciu do problemu. Ty oprocentowaniem
    efektywnym nazywasz sume tego co dostanie klient i fiskus. Ja
    oprocentowaniem efektywnym nazywam TYLKO TO co dostanie klient.
    Dlatego na moim kalkulatorze (ktory liczy dokladnie bez zaokraglen tak
    jak w przypadku II u Ciebie) bez podatku mam 7.92% efektywnie i 6.29%
    z podatkiem 20% (bo tyle faktycznie dostanie klient). Te rezultaty
    mamy identyczne.

    Ktos kto sledzi dyskusje zapyta, no dobrze, ale przeciez jest jeszcze
    7.87%. Co to za wartosc? U Ciebie wynika ona z sumy tego co dostal
    klient i tego co dostal fiskus. Nazywasz to oprocentowaniem
    efektywnym. Rzeczywiscie mozna na to tak spojrzec, bo jest to suma
    pieniedzy, ktore wypracowal bank. Ja natomiast chcialem pokazac w
    swoim kalkulatorze ile klient STRACIL na tym, ze zabrano mu te 20%.
    Otoz stracil on wiecej niz 157.38zl, ktore w Twoim przykladzie II
    oddal fiskusowi, poniewaz GDYBY tych pieniedzy nie oddal fiskusowi, to
    przynioslyby mu one dodatkowe odsetki. Klient tak naprawde stracil
    162.94zl.

    Konkludujac, mysle ze jesli ktos mowi "oprocentowanie efektywne" to
    powinien zawsze dokladnie zdefiniowac co przez to rozumie, bo stwarza
    to ogromne pole do manipulacji. Banki wykorzystuja ten fakt i w
    oprocentowaniu efektywnym nie uwzgledniaja 20% podatku. Ty mowisz
    oprocentowanie efektywne i masz na mysli to co dostanie klient w sumie
    z fiskusem. Dla mnie jest to oprocentowanie na podstawie ktorego
    klient moze sobie obliczyc ile NAPRAWDE zarobi.

    Witek Mozga
    http://www.trimen.pl/witek/

  • 14. Data: 2002-06-01 10:56:29
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Sat, 01 Jun 2002 12:24:49 +0200, Witek Mozga <m...@t...pl_NOSPAM>
    piszesz:

> [...]
    >oprocentowania przez 0.8 zeby dostac brutto. Moznaby bylo tak zrobic
    >gdyby okres kapitalizacji wynosil dokladnie 1 rok.

    A nie uwazasz, ze pojecie "efektywne" wlasnie oznacza wskazniki
    odniesione do kapitalizacji rocznej? Lacznie z jednorazowym roczym
    odprowadzeniem podatku?

    Zwroc uwage, ze wartosc oprocentowania efektywnego, ktora aktulanie
    podaja banki nie ma nic wspolnego z rzeczywistymi operacjami
    wykonywanymi na koncie (nawet pomijajac zaokraglenia).

    Nie dosc, ze banki do efektywnego doliczaja odsetki z podatku lezacego
    na koncie Urzedu Skarbowego, to jeszcze przyjmuja, ze konto Urzedu
    Skarbowego ma takie samo oprocentowanie ;-)

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 15. Data: 2002-06-02 18:28:19
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > "część fiskusowi" miało być?
    oczywiscie

    > Jesli nie jest to kłopot, to wyslij mi proszę ten arkusz przy okazji na
    > m...@w...pl - jeśli to Excel.
    jak przerobie to na excela, co chyba jest proste.

    niemniej we wszystkich swoich rozwazaniach nie uwzglednialem dotad tego, ze:
    - wszystko zalezy od dnia w kotrym zaczniemy lokate :-)
    jesli zaczniemy 1.01 to dla tej samej kwoty wynik bedzie inny niz jesli
    zaczelibysmy np. 5.01 :-) zastanaiwam sie wlansie jak wymalesc
    "nejefektywniejszy" punkt (data,kwota)...

    pozdrawiam

    romekk

  • 16. Data: 2002-06-02 18:32:34
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Konkludujac, mysle ze jesli ktos mowi "oprocentowanie efektywne" to
    > powinien zawsze dokladnie zdefiniowac co przez to rozumie,

    do tej pory zwykle banki "domyslnie" definiowaly to pojecie jako
    ile klient _zarobi_ po roku. w takim wypadku - 6,30.
    Od bidy mozna uznac, ze 7,87 bo to co klient oddaje fiskusowi,
    to ON oddaje a nie bank (wiec wypada zaliczyc to do zarobku klienta).
    oczywiscie na podatku klient _traci_ 7,92 - 6,30
    niemniej banku to nie kosztuje 7,92 a tylko 7,87.

    skoro wiec bank dla statystycnzej kwoty "doklada" do interesu 7,87
    to nie moze podawac ze jakos tam liczone dodaje 7,92...

    i jak sie na to patrze, to wychodzi na to, ze taki podatek
    od oszczednosci to niezly zarobek dla banku... ;-) - nie tylko fiskusa...

    pozdrawiam

    romekk

  • 17. Data: 2002-06-02 18:39:51
    Od: "Robert" <m...@k...wp.pl>

    Roman Kubik <r...@p...com.pl> pisze:

    > jak przerobie to na excela, co chyba jest proste.

    nie chciałem Ci sprawiać kłopotu, naprawdę nie zajmuj sobie czasu

  • 18. Data: 2002-06-03 04:54:53
    Od: m...@t...pl_NOSPAM (Witek Mozga)

    >A nie uwazasz, ze pojecie "efektywne" wlasnie oznacza wskazniki
    >odniesione do kapitalizacji rocznej? Lacznie z jednorazowym roczym
    >odprowadzeniem podatku?

    Nie, efektywne oznacza zysk w ciagu roku przy kapiatlizacji takiej jak
    podana (w przypadku mbank - miesieczna), a podatek odprowadzany jest
    nie jednorazowo, ale w kazdym okresie kapitalizacji.

    --
    Witek
    http://www.trimen.pl/witek/

  • 19. Data: 2002-06-03 11:15:27
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Mon, 03 Jun 2002 04:54:53 GMT, m...@t...pl_NOSPAM (Witek Mozga)
> [...]

    >podana (w przypadku mbank - miesieczna), a podatek odprowadzany jest
    >nie jednorazowo, ale w kazdym okresie kapitalizacji.

    Analizowanie operacji finansowych rozlozonych w czasie z jednoczesnym
    uwzglednieniem stopy procentowej jest dosc klopotliwe. Wg mnie
    sensowne wyniki otrzymasz, gdy przeliczysz wszystkie kwoty do jednego
    punktu czasowego. Jezeli odsetki przeliczasz do wartosci na koniec
    roku, to i podatki musza byc przeliczone do wartosci na koniec roku.

    Twoja wypowiedz, sugeruje ze powinno istniec cos w rodzaju podatku
    efektywnego, czyli suma podatkow zpalacona w momentach kapitalizacji
    przeliczona na koniec roku z procentem skladanym. Taki "podatek
    efektywny" bylby wiekszy niz 20% i rzeczywiscie uzupelnialby zysk
    netto do wskaznikow bankowych.

    Dzieki temu do istniejacego fikcyjnego wskaznika doszedlby drugi
    fikcyjny wskaznik, ktory kompensowalby pierwszy. Byc moze jest to
    jakies rozwiazanie, ale moim zdaniem zamiast tego sensowniej stosowac
    jeden wskaznik zgody z rzeczywistoscia - efektywne netto.

    Tymczasem jednak banki nie stosuja zadnej z tych metod, co juz nie
    jest w porzadku.

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski