  • 41. Data: 2008-03-22 00:14:56
    Temat: Re: Nowosci w mBanku
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sat, 22 Mar 2008 00:09:19 +0100, "Eneuel Leszek Ciszewski"

    >Gdy forsowałem cudzysłowy (,,...'') i myślniki (--) za sobą miałem całą

    Uzyj UTF i bedziesz miał piękne ,,cudzysłowy" a także m- i n-myślniki
    ;)

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 42. Data: 2008-03-22 23:20:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam Płaszczyca" d...@4...com

    > Uzyj UTF i bedziesz miał piękne "cudzysłowy" a także m- i n-myślniki ;)

    UTF jest nieekonomiczny. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 43. Data: 2008-03-22 23:24:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "kashmiri" fs1ag3$lvk$...@n...interia.pl

    > Nie, przez słowniki.

    Zgodzę się z tym, że w słownikach można znaleźć

    ,,Cośtam i cośtam.''

    ale to inna bajka. :) Zasada jest taka, że jeśli kropka miałaby być
    i przed, i po znaku zamykającym cudzysłów, to ta pierwsza jest pomijana.
    Jeśli (a w słowniku tak często bywa) nie ma kropki po znaku zamykającym
    cudzysłów, to sprzed znaku pozostaje. :)

    -=-

    Problem kropki i znaku zamykającym cudzysłów jest osobno opisany w SJP PWN. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 44. Data: 2008-03-22 23:56:37
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl>

    napisał w wiadomości news:fs1f7a$6ib$2@flis.man.torun.pl...

    > "kashmiri" fs1ag3$lvk$...@n...interia.pl

    > To jakieś novum. ;) Możesz powołać się na taki słownik? :)

    Żebym to teraz miał! Było to z 15 lat temu. Ale - jeśli mnie pamięć nie
    myli - była sobie książeczka pt. "Gdzie postawić przecinek?" Coś mi majaczy,
    że to tam.
    (Sorki za pytajnik w cudzysłowie :P ).

    > Właśnie były -- niepolskie cudzysłowy i dywizy w miejscu myślników. :)

    Zaraz spróbuję jeszcze raz - wiadomość "równoległa" do tej.

    > Można, ale nie w polskim języku. :)

    Oj, zajrzyj do książeczki "Gdzie postawić przecinek?"...

    > A tego akurat nie udało się mi sforsować...
    > Niektórzy (nawet mocni w języku) brali mnie w obronę, ale w końcu
    > obowiązkiem jest 'biegać', zamiast 'bieganie' i 'bardzo możliwe'
    > funkcjonuje, niczym 'być bardziej w ciąży'. ;)

    Owszem, używanie bezokolicznika uchodzi za germanizm. Jednakże ja bym
    ośmielił się nie zwalczać tej formy, ponieważ dokładnie w ten sposób języki
    się rozwijają. Wpływy sąsiednich języków. To po pierwsze. A po drugie,
    nominalizacja bezokolicznika jest zjawiskiem powszechnym w innych językach
    indoeuropejskich - germańskich, romańskich, indyjskich. Prawda, nie miałeś
    jej w sanskrycie, ale we współczesnym hindi jest najzupełniej poprawna.

    > Natomiast przemyciłem cudzysłowy jednociapkowe, choć są zastrzeżone
    > po cichu do czegoś innego niż do tego, do czego ja je zazwyczaj
    > wykorzystuję. :)

    A do czego je WYZYSKUJESZ?
    Nie żebym się czepiał ;)

    > Gdy forsowałem cudzysłowy (,,...'') i myślniki (--) za sobą miałem całą
    > masę ludzi wspierających mnie po cichu i czasami głośno. :) No i zawsze
    > obaawiałem się, że pewnego dnia ci ludzie zaprotestują przeciwko ,,moim''
    > ('...') cudzysłowom, ale jakoś uznali je, :) choć w typografii są mocni.

    Używane są powszechnie w tekstach angielskich.
    Też powinny być "polskie" (tzn. "drukarskie", nie "proste").
    A bardziej mi podobają się cudzysłowy francuskie ("łapki").

    > Nie dopuszcza się. W polskim nie dopuszcza się.
    > Weź dowolną książkę (może akurat nie autorstwa M. Rakowskiego) ;) ale
    > jednak dowolną. Weź też jakiś tekst z polszczyzny z niedawnych (trzech?)
    > lat...

    Nie lepiej coś starszego, z lat 70.-80., kiedy wydawnictwa jeszcze
    zatrudniały polonistów?

    > Bo Ala zawsze jest pisana wielką literą. Ale ;) co wówczas, gdy
    > nie Alę ustawimy na początku cytowanej wypowiedzi, lecz coś innego?
    > I co wówczas, gdy tę wypowiedź zamykamy wykrzyknikiem a całe zdanie
    > kropką, zaś cudzysłów nie jest wskazany z uwagi na inne sposoby
    > wydzielania treści cytowanej? :)

    Z tego, co pamiętam, mowę niezależną wydziela się albo cudzysłowem, albo
    pauzami
    Pomijam tu niektóre teksty poetyckie/literackie: licencia poetica.

    [ciach]

    > Nie wiem, czy zauważyłeś, że piszesz tylko dywizy/łączniki.
    > Być może dlatego, że w tym kodowaniu trudno o inne znaki,
    > chyba że się stosuje notację taką, jak moja -- ,,'' i --. :)
    >
    > BTW -- raz też zaprotestowałem przeciwko ,,wyliczaniu'' po dwukropku, gdy
    > wyliczane były tylko dwa elementy. Ktoś dowcipny coś zaczął marudzić
    > o doprecyzowaniu ;) i uznałem, że chyba gra nie jest warta świeczki. :)

    Pytanie: czy nadmierne regulowanie języka nie jest w jakiś sposób zabijaniem
    go? Czy wolno, żeby język pisany odzwierciedlał mówiony? Czy też pewnych
    rzeczy napisać nie wolno, bo są "niepoprawne" - choćby 35 milionów osób tak
    mówiło?
    Jeszcze w latach 60. aktorzy musieli wymawiać "ł" podniebienne, "kresowe"
    (czy jak mu tam); teraz to brzmi pretensjonalnie. Za kilkanaście lat
    poloniści pogodzą się, że słowa: "Afryka", "matematyka", "grafika" -
    akcentuje się zgodnie z językiem polskim, nie łacińskim. Że "się" coraz
    częściej może stać po czasowniku. Że zdania nie muszą być sematycznie
    spójne - w niespójności też jest piękno...

    Sprawdzam myślniki i pauzy w oddzielnym poście pod spodem.

  • 45. Data: 2008-03-22 23:59:02
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl>

    wiadomość testowa:

    łącznik/dywiz: -
    myślnik: -
    pauza: --
    cudzysłowy: ,,x" 'y' <<z>>

  • 46. Data: 2008-03-23 08:14:39
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Dnia 22.03.2008 Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console>
    napisał/a:

    > UTF jest nieekonomiczny. :)

    Ale już dopuszczalny.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 47. Data: 2008-03-24 01:05:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "kashmiri" fs46cs$2bt$...@n...interia.pl

    > łącznik/dywiz: -
    > myślnik: -
    > pauza: --
    > cudzysłowy: ,,x" 'y' <<z>>

    Jak już napisałem, UTF (tu UTF8) jest nieekonomiczny, a w iso-8859-2 tego nie
    napiszesz.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 48. Data: 2008-03-24 16:21:14
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl>

    napisał w wiadomości news:fs6ut0$egp$1@flis.man.torun.pl...

    > "kashmiri" fs46cs$2bt$...@n...interia.pl

    > Jak już napisałem, UTF (tu UTF8) jest nieekonomiczny, a w iso-8859-2 tego
    > nie napiszesz.

    Napisałbym, gdyby mój program obsługiwał edycję źródła. Na stronach www
    przechodzi cały alfabet bez względu na kodowanie :)

  • 49. Data: 2008-03-25 19:33:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "kashmiri" fs8kac$gnu$...@n...interia.pl

    > Napisałbym, gdyby mój program obsługiwał edycję źródła. Na stronach www
    > przechodzi cały alfabet bez względu na kodowanie :)

    Nie napiszesz. Proponuję zajęcie się paskami magnetycznymi i metkami.
    No i trzeba uważać na złodziei -- tyle się o tym stale słyszy... ;)
    I ja dziś otrzymałem fałszywego m@ila -- rzekomo z WBK...

    -=-

    Możesz spróbować tak -- napisz w unikodzie (UTF8) i zamień to na iso-8859-2.
    Ja teraz piszę w UTF8 i zamieniam na iso-8859-2. Myk -- i mam iso-8859-2. :)

    --