  • 1. Data: 2011-02-01 08:29:20
    Temat: Nowy program gospodarczy PIS
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    No proszę bardzo, druga z największych partia podpada grubasowi.
    (wolny wybór OFE <> ZUS)

  • 2. Data: 2011-02-01 09:41:05
    Temat: Re: Nowy program gospodarczy PIS
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    skippy wrote:

    > No proszę bardzo, druga z największych partia podpada grubasowi.
    > (wolny wybór OFE <> ZUS)

    Od mieszania herbata nie robi si słodka. Czym to rozwiązanie różnie się od
    rozwiązania PO? Liczbami znaczącymi na 7 miejscu po przecinku. Ani jedno
    rozwiązanie ani drugie nie uchroni państwowej emerytury przed bankructwem.
    Wczoraj słyszałem, że od końca II WŚ ludność Egiptu zwiększyła się z 20 mln
    do 80 mln. Cztery razy! Może by się przyjrzeć jak oni to robią. Jakie mają
    becikowe? Ile przedszkoli i żłobków? Czy na urlopy macierzyńskie mogą
    chodzić ojcowie i ile trwają? Jaką przemyślną politykę pro rodzinną
    prowadzą? Jaka mają ustawiony system emerytalny? Widać są jakieś efektywne
    systemy popierania dzietności tylko jakoś nie chcemy/nie możemy z nich
    korzystać. Dobrym rozwiązaniem na większą emeryturę w Polsce jest zmiana
    nazwy ZUS. ZUS już się przejadł. Mój pomysł jest taki: zmiana nazwy to
    większa emerytura!

  • 3. Data: 2011-02-01 09:55:40
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Użytkownik "totus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Od mieszania herbata nie robi si słodka. Czym to rozwiązanie różnie się od
    > rozwiązania PO?

    niczym, po prostu kolejna siła polityczna przyznaje że czas skończyć z tym
    wałkiem

    :)

  • 4. Data: 2011-02-01 10:23:12
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    skippy wrote:

    > niczym, po prostu kolejna siła polityczna przyznaje że czas skończyć z tym
    > wałkiem

    Jakim wałkiem? Myślisz, że ZUS robi to taniej? Może za darmo tak jak GUS?
    Całe rozwiązanie jest ekonomicznie niewydolne. Nie jest ważne czy to firmy
    prywatne czy państwowe obsługują. Istota jest w gwarancjach państwa czyli w
    iluzorycznym przeświadczeniu braku ryzyka, w braku konkurencji i w
    przymusie. Nie znam danych ale mam silne przeświadczenie, ze obsługa tych
    pieniędzy przez OFE jest kilka razy tańsza niż przez ZUS. Wystarczy porównać
    opłaty OFE z opłatami w TFI gdzie jest konkurencja i pełna dobrowolność
    klienta. Zobacz ile w TFI biorą za wpłatę i za zarządzanie. Opłaty w OFE są
    znacznie poniżej rynku. Jak mechanik nie wie dlaczego samochód nie jedzie to
    mówi, że klamka jest brudna. Tak jest z opłatami w OFE. Zgodzę się z Tobą,
    że to wałek, jeżeli wszystkie podatki tak nazwiemy. Podatki w Polsce to mega
    wałek. Wałek na 50% PKB rocznie. Tak to zgoda.

  • 5. Data: 2011-02-01 10:47:49
    Od: " XXL" <d...@g...pl>

    W większości cywilizowanych krajów świata ludzie uważają, że płacą za wysokie
    podatki.
    Teraz odnośnie Twoich teorii o nieuchronnym upadku tzw. emerytury państwowej.
    Nie da się jej zlikwidować w dającej się przewidzieć przyszłości bo roczne
    wydatki z budżetu państwa na ten cel to 189 mld zł.
    Środków tych nie da się wygenerować z innego źródła niż ze składek obecnie
    pracujących osób.

  • 6. Data: 2011-02-01 10:55:18
    Od: "Marcin" <m...@g...pl>

    totus <t...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Jakim wałkiem?

    Pozyczanie pieniedzy samemu sobie i placenie od tego haraczu jakiejs
    instytucji to walek. Dobrowolne OFE, inwestujace bez "granic" i ustawowego
    kaganca to nie walek. Nie widze specjalnej roznicy, miedzy obietnica wykupu
    obligacji SP a obietnica utrzymania mnie na emeryturze przez ZUS. chyba o to
    skippiemu chodzilo, i chyba ten temat byl przerobiony dosyc gruntownie ;)
    Odnosnie efektywnosci ZUSu zgoda, ale takich kwiatkow mamy na peczki. az
    strach pomyslec, co bysmy robili z kasa gdyby panstwo wydawalo ja efektywnie.
    kiedys byla reforma ZUSu i slynny platnik. mialo byc taniej, a wyszlo drozej,
    bo urzednikow do obslugi pionu informatycznego przybylo a specjalistow od
    wypisywania niewypisanego nie ubylo. z OFE jest podobnie.

  • 7. Data: 2011-02-01 10:55:53
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    --

    > Jakim wałkiem? Myślisz, że ZUS robi to taniej?

    Tak robi taniej

    Mamy 2 rozwiązania

    1) pieniądzę leżą w miejscu

    2) pieniądze idą do ofe, to odcinają prowizję po czym kupuja obligacje
    (mówimy tu o tych 60% kasy) i pieniądze wracają na miejsce.

    Nawet Ty mnie nie przekonasz, że rozwiązanie 2) jest tańsze

  • 8. Data: 2011-02-01 10:56:54
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Użytkownik " XXL" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    >W większości cywilizowanych krajów świata ludzie uważają, że płacą za
    >wysokie
    > podatki.

    podatki zawsze sa za wysokie
    aparat władzy nie kieruje się optymalizacją wydatków, przynajmniej takiego
    nie znam

  • 9. Data: 2011-02-01 10:59:22
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Użytkownik "skippy" <m...@t...moon> napisał w wiadomości

> [...]
    > (mówimy tu o tych 60% kasy) i pieniądze wracają na miejsce.
    >
    > Nawet Ty mnie nie przekonasz, że rozwiązanie 2) jest tańsze

    Co do drugiej części kasy, tej inwestowanej w akcje to wałkiem jest

    1) zmuszenie obywatela do trzymania kasy na koncie firmy grającej na
    giełdzie
    2) uzasadnianie tego tekstami w stylu "akcje zawsze rosną"

    Ale to akurat pikuś.
    Taj jak zaproponował Jar.Kacz. - dobrowolność wyboru i jak ktoś chce tam
    zostawić kase, to jego osobista broszka.

    A nie PAŃSTWOWY PRZYMUS GRANIA NA GIEŁDZIE

    Sory, ale to chory wałek.

  • 10. Data: 2011-02-01 11:25:20
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    XXL wrote:

> [...]
    > Środków tych nie da się wygenerować z innego źródła niż ze składek obecnie

    Logika niesamowita. Nie ma 189 mld rocznie bo ludzie je wpłacają w
    składkach. Niech sobie zostawia te składki w kieszeni i niech państwo nie
    zajmuje się tym tematem więcej. To jest proste. Nie jest proste dojście do
    tego. Jak wprowadzano ten system do życia to był taki długi okres gdy
    składki przewyższały wypłaty i państwo te nadwyżkę gdzieś zainwestowało.
    Teraz jest czas gdy składki są mniejsze niż wypłaty to niech państwo zamknie
    tamtą inwestycję i po kłopocie. No chyba, że zmarnowało te pieniądze i to
    wtedy był wałek wszech czasów. Jeżeli tak to trzeba mieć pretensje do
    własnych dziadków za ich pomysły gospodarcze a nie do obecnie rządzących.
    System OFE mógł być takim krokiem w tym kierunku pozbycia się emerytury
    państwowej. Najpierw konta kapitałowe w prywatnych funduszach, potem
    stopniowe powiększanie swobody aż do momentu całkowitej wolności. Mógł to
    być krok w tym kierunku. Ale nie był. Nie był dlatego, że nikt tego nie
    chce. Nie chcą urzędnicy i politycy co zrozumiałe bo żyją z obsługi tego.
    Ale nie chcą też wyborcy. Wyborcy chcą czarodzieja, który załatwi wszystko,
    bez ryzyka, bez kosztów. Szybko miło i za darmo. Wszystkim się wszystko
    będzie należało. Bez ryzyka, bez odpowiedzialności. Każdy kto się przebierze
    za takiego magika wygrywa wybory. Tyle, że to nie działa. Nie ma ekonomii
    bez ryzyka, odpowiedzialności i konsekwencji. Kto mówi, że jest inaczej to
    kłamie albo jest głupi.