  • 21. Data: 2007-02-17 14:37:54
    Temat: Re: O platnosciach KK w sklepach raz jeszcze
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> writes:

    > Na zdrowy rozsądek, połączenie powinno być szyfrowane. Musi być jakaś
    > autoryzacja. Musza być dane karty i jej posiadacza i w końcu musi być
    > jakiś opis transakcji. Czy to wszystko mogłoby sie zmieścić w treści np.
    > jednego SMS-a? A SMS ma znacznie więcej znaków, bo 160.

    SMSow sie do tego nie uzywa.

    > Ja z doświadczenia wiem, ze jeśli w kolejce przede mną jest ktoś płacący
    > kartą, to najczęściej oznacza, że klienci stojący w kolejce do
    > sąsiedniej kasy będą obsłużeni wcześniej niż ja :(
    > Zresztą fakt, że w przedświątecznym okresie wzmożonych zakupów w
    > hipermarketach lubą "psuć się" systemy płatności kartą, też chyba o
    > czymś może świadczyć :)

    Ja zawsze place karta i tez z "doswiadczenia" wiem, ze ustawianie sie
    za mna nie jest najlepszym pomyslem - bo jezdze do supermarketu raz
    na dwa tygodnie i wozek zawsze mam przepelniony. Ale karty maja sie
    do tego nijak.

    Aczkolwiek nie przypominam sobie "zepsucia sie" systemu platnosci
    karta w supermarkecie, w takim okresie lub innym.

    > Jakoś w hipermarketach nie zauważyłem aby kasjerki pakowały klientom
    > zakupy.

    Ja zauwazylem, ale oczekiwanie na autoryzacje pozwala tez klientowi
    na pakowanie zakupow. Nawet jesli sie tylko wrzuca je do wozka to
    i tak chwile to trwa.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 22. Data: 2007-02-17 15:38:11
    Od: jooseff <j...@w...pl>

    Dnia 17-02-2007 o 14:36:26 Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    napisał:

    > No to trudno, wymrą, na ich miejsce przyjdą tacy, którzy wiedzą. Wolna
    > gospodarka nie znosi nieudacznictwa i zacofania.

    Wymierają, wymierają...
    Coraz więcej, nawet małych, punktów wybiera gprs lub lan, zwłaszcza jak
    sprzedają przez posy doładowania do telefonów.

    --
    Jooseff

    Używam Opery: http://www.opera.com/mail/

  • 23. Data: 2007-02-17 18:21:03
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sat, 17 Feb 2007 15:37:54 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > SMSow sie do tego nie uzywa.

    Nie chodziło mi o używanie SMS-ów do transmisji, ale podałem ten
    przykład dla unaocznienia ilości przesyłanych danych. Każdy znak to
    jeden bajt i gdybyś te wszystkie dane, o których pisałem chciał zmieścić
    w liczącym 160 znaków SMS-ie, to by Ci się nie udało. A do tego jeszcze
    dochodzi szyfrowanie zwiększające ilość przesyłanych danych.
    I dlatego twierdziłem, ze to nie może być kilkanaście czy kilkadziesiąt
    bajtów.

> [...]
    > za mna nie jest najlepszym pomyslem - bo jezdze do supermarketu raz
    > na dwa tygodnie i wozek zawsze mam przepelniony. Ale karty maja sie

    Ja nie pisałem o ilości towaru w wózku, lecz o sposobie płatności.
    Klient płacący kartą za jednego batona, też potrafi kasę zablokować na
    dłuższą chwilę.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 24. Data: 2007-02-17 18:30:55
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sat, 17 Feb 2007 15:18:17 +0100, ra9om1ak napisał(a):

    > To jeszcze cos...skoro wlasciciel sklepu kreci nosem i wystawia kartke, ze
    > realizuje transakcje karta platnicza od 20 zl, to czemu 200 metrow dalej
    > wlasciciel apteki realizuje od 6 zl bez wystawiania zadnego info - jemu sie
    > juz oplaca ?

    Oczywiście, że aptekarzowi sie opłaca!
    Czy nie przyszło Ci do głowy, ze aptekarz może mieć marżę na towarze
    *wielokrotnie* wyższą niż sklep spożywczy?
    Ponadto, czy nie zastanawiałeś się nad tym, jak to jest, że apteki mogą
    sprzedawać lekarstwa po 1 groszu i nie bankrutują?
    Jeśli bedziesz potrafił odpowiedzieć sobie na to ostatnie pytanie, to
    już nie będziesz się więcej pytał, dlaczego jednemu sprzedawcy opłaca
    się przyjmować każdą kwotę kartą, a innemu już nie.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 25. Data: 2007-02-17 19:01:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > jeden bajt i gdybyś te wszystkie dane, o których pisałem chciał zmieścić
    > w liczącym 160 znaków SMS-ie, to by Ci się nie udało.

    A wynika to z czego dokladnie?

    > A do tego jeszcze
    > dochodzi szyfrowanie zwiększające ilość przesyłanych danych.

    Normalnie uzywane szyfry daja tyle samo bitow na wyjsciu co otrzymaly
    na wejsciu (strumieniowe dokladnie, blokowe z dokladnoscia do bloku).

    > Ja nie pisałem o ilości towaru w wózku, lecz o sposobie płatności.
    > Klient płacący kartą za jednego batona, też potrafi kasę zablokować na
    > dłuższą chwilę.

    Klient szukajacy drobnych potrafi na dluzej. Kasjerka biegajaca po
    sklepie by rozmienic wiekszy banknot takze.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 26. Data: 2007-02-17 19:25:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> writes:

    > Czy nie przyszło Ci do głowy, ze aptekarz może mieć marżę na towarze
    > *wielokrotnie* wyższą niż sklep spożywczy?

    Dokladnie tak samo sklep spozywczy moze miec marze wieksza niz apteka.
    Kwestia odpowiedniego doboru apteki i sklepu.

    > Ponadto, czy nie zastanawiałeś się nad tym, jak to jest, że apteki mogą
    > sprzedawać lekarstwa po 1 groszu i nie bankrutują?

    Pretensje kieruj do chorego tworu, jakim jest NFZ. Ew. do rzadu
    i parlamentu, dotujacych lekka reka to co uwazaja za stosowne
    i obciazajacych dodatkowymi podatkami to, czego za stosowne akurat
    nie uwazaja.

    Hipermarkety dzialaja w warunkach konkurencji i dziwnym trafem zaplate
    karta wydaja sie przyjmowac bez problemu. Mniejsze markety, ktore sa
    zreszta drozsze, maja z tym jakies problemy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 27. Data: 2007-02-17 23:06:32
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Sat, 17 Feb 2007 20:25:51 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Dokladnie tak samo sklep spozywczy moze miec marze wieksza niz apteka.

    Jeśli sklep chce błyskawicznie zbankrutować, to owszem.
    Pokaż mi sklep spożywczy, który ma marżę rzędu 50% (pisze o marży, a nie
    narzucie). Tymczasem w aptekach to jest normalna sprawa.

> [...]
    > i parlamentu, dotujacych lekka reka to co uwazaja za stosowne
    > i obciazajacych dodatkowymi podatkami to, czego za stosowne akurat

    Ale to przecież nie ja mam pretensje o to, ze w sklepach nie chcą
    przyjmować płatności kartą!
    A jeśli szukasz winnych, to oskarżaj tych, którzy te dofinansowania
    wprowadzili, a nie obecny Sejm i obecny rząd.

    > Hipermarkety dzialaja w warunkach konkurencji i dziwnym trafem zaplate
    > karta wydaja sie przyjmowac bez problemu. Mniejsze markety, ktore sa
    > zreszta drozsze, maja z tym jakies problemy.

    Prawdopodobnie dlatego, że hipermarkety wynegocjowały sobie lepsze
    warunki niż te mniejsze markety.
    A tak nawiasem mówiąc, gdy jeszcze za czasów komuny jeździłem na Zachód
    i jak każdy Polak musiałem sie liczyć z każdym fenigiem, to najtaniej
    kupowałem towar w takich sklepach, które w ogóle nie przyjmowały
    płatności kartą :)

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 28. Data: 2007-02-17 23:09:19
    Od: "Piterson" <Piotrek>

    > Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> writes:
    [..]
    > Wedlug mnie transakcja karciana przebiega szybciej niz szukanie
    > pieniedzy i wydawanie reszty, nawet jesli sprzedawca nie musi isc
    > do innego sklepu "rozmienic". Dodatkowo w czasie oczekiwania na
    > autoryzacje mozna np. pakowac zakupy.

    Dokladnie, kiedys chcialem zaplacic w spozywczym, male zakupy na kilka
    zlotych, kasjerka nie miala mi z czego wydac, pytala klientow, latala po
    sklepie, a klienci sie wkur... Nie chcialem placic karta ze wzgledu na
    kwote, ale jak ja wyciagnalem to kasjerka sie bardzo ucieszyla, bo juz
    chciala leciec do innego sklepu rozmieniac... To dopiero jest zamieszanie, a
    poza tym ile osob szuka i liczy te drobne, pozniej pakuje reszte do
    portfela, jeszcze niech zabraknie grosika i robi sie zadyma, ze kasjerka za
    malo wydala... A tak karta, szybko i wygodnie, a te kilka sekund jest do
    zniesienia.

    --
    Pozdrawiam,
    Piterson

  • 29. Data: 2007-02-18 00:05:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > Pokaż mi sklep spożywczy, który ma marżę rzędu 50% (pisze o marży, a nie
    > narzucie). Tymczasem w aptekach to jest normalna sprawa.

    Tak jak napisalem, kwestia doboru apteki i sklepu. Podejrzewam ze
    w najblizszym mnie sklepie spozywczym znalazlbym wiele towarow
    2x drozszych niz w supermarkecie. Nawet od czasu do czasu takie
    kupuje, koszt/czas dojazdu do supermarketu jest wiekszy.

    > A jeśli szukasz winnych, to oskarżaj tych, którzy te dofinansowania
    > wprowadzili, a nie obecny Sejm i obecny rząd.

    Przeciez obecny sejm i obecny rzad nie pojawili sie wczoraj, gdyby
    mieli cien ochoty, to dawno by to zlikwidowali. A tu - przeciwnie,
    popatrz na dzialania ministra zdrowia.

    Nie zeby dotyczylo to tylko tej jednej rzeczy, dotyczy praktycznie
    wszystkiego oprocz tej ich "walki" z pozostalosciami aparatu
    komunistycznego. Te pozostalosci niewatpliwie sa faktem, szkoda tylko
    ze ta ich rzekoma "walka" jest tylko na slowa, a w praktyce jest
    skierowana zupelnie w przeciwnym kierunku. Starzy dzialacze PZPR
    tylko sie z tego smieja, a wieczorem razem ze swoimi "wrogami" pija
    wodke i zalatwiaja ciemne interesy.

    > Prawdopodobnie dlatego, że hipermarkety wynegocjowały sobie lepsze
    > warunki niż te mniejsze markety.

    Duzego pola do popisu nie maja ze wzgledu na stala wysokosc interchange,
    ale oczywiscie zapewne warunki sa minimalnie lepsze.

> [...]
    > i jak każdy Polak musiałem sie liczyć z każdym fenigiem, to najtaniej
    > kupowałem towar w takich sklepach, które w ogóle nie przyjmowały

    W tamtych czasach na przyjmowanie lub nie kart w sklepach nie zwracalem
    zadnej uwagi.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 30. Data: 2007-02-18 05:54:33
    Od: "Ar" <a...@j...pu>

> [...]
    > 2x drozszych niz w supermarkecie. Nawet od czasu do czasu takie
    > kupuje, koszt/czas dojazdu do supermarketu jest wiekszy.

    A różnicę w cenie zakupu znasz? Często hiper sprzedaje taniej niż mały sklep
    jest w stanie kupić. Jak mówią producenci hipery zapewniają im wielkość
    produkcji, a handel tradycyjny zarobek.
    POzdr