  • 11. Data: 2002-02-25 15:44:55
    Temat: Re: Obliczanie oprocentowania efektywnego (jeszcze raz)
    Od: "Bartosz Tomala" <t...@f...hoga.pl>

    Wiec dla systemow
    > ratalnych, tak jak tutaj, tez imo sensowniejsza jest stopa nominalna
    roczna,
    > bo ulatwia porownywanie ofert

    Dla porównania systemów ratalnych na pewno lepiej używac stopy efektywnej.
    Nominalna nie uwzględnia prowizji (czy tez rat zerowych, opłat wstępnych i
    jak sobie to jeszcze nazwą). Poza tym, gdyby się trafiły spłaty w różnych
    częstotliwościach, to stopa nominalna jest bezużyteczna. Stopa efektywna to
    wszystko uwzględnia. Poza tym st. efektywna to rentowność kredytodawcy i
    koszt kredytoborcy , czyli faktyczna cena kapitału!!

  • 12. Data: 2002-02-25 15:56:08
    Od: "Wall" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "piccolo" <p...@...pl> napisał w wiadomości

    > Strona http://www.netforia.pl/~m_m/kredyty/ twierdzi inaczej. (Prowizja +
    > odsetki chyba zero...)
    >
    > piccolo.

    OK. Tutaj dam Ci przyklad jak to zrobic poslugujac najprostszymi dzialaniami
    na kalkulatorze.
    W Twoim zadaniu mamy do czynienia z pozyczka splacana wedlug metody "add-on
    method" tzn. wg metody dopelnienia. Oznacza to splacanie pozyczki z
    odsetkami w jednakowych okresach i w rownych ratach, przy czym kazda rata
    jest przeznaczona najpierw na zaplate odsetek, ktore liczymy wg stalej stopy
    procentowej od niesplaconej czesci pozyczki, a dopelnieniem do pelnej
    wielkosci raty jest czesc kapitalu. Jest kilka metod ale "najprostrsza"
    korzysta z tego wzoru:
    [M(95N+9)C]/[12N(N+1)(4P+C)]
    gdzie:
    M-liczba rat platnych w jednym roku (tutaj 12)
    N-laczna liczba rat (tutaj 36)
    C-koszt kredytu (roznica pomiedzy zaciagnietym kredytem a tym co masz
    splacic -tutaj =333*36-10000=1988
    P-kwota pozyczki (tutaj10.000).
    Jak podstawimy mamy:
    [12*(95*36+9)*1988]/[12*36*(36+1)*(4*10.000+1988)]=1
    2,189% nominalnie.
    Stad masz efektywne roczne:
    (1+12,18%/11)^12-1=12,88%
    /mozesz zajrzec do Przewodnika po finansach J. Siegela, wyd. PWN s.45 albo
    do dowolnego podrecznika do finansow -z tym ze tam znajdziesz pod haslem:
    wartosc biezaca strumienia przeplywow pienieznych typu annuity (renta)/
    To tyle. Jak znasz wzor i masz kalkulator to 5 minut starczy. Ja to
    wyliczylem w 10 sekund bo mam kalkulator finansowy :))).
    Pozdrowienia Wall.

  • 13. Data: 2002-02-25 15:57:10
    Od: "Wall" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafal Deptula" <r...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Konia z rzedem temu, kto z tego wzoru wyznaczy i za pomoca kalkulatora w
    > ciagu 5 minut..........
    >
    > Mozna to rozwiazac tak: podstawic za i np 1%, wychodzi za malo, podstawic
    > 1,1%, wychodzi za duzo, podstawic 1,05%, wychodzi za duzo. W koncu
    dojdziesz
    > do tego, ze miesieczna stopa wynosi 1,015%, co po pomnozeniu przez 12 daje
    > roczna nominalna stope procentowa 12,18%.
    > W ten sposob mozna znalezc rozwiazanie. Ale jezeli nie masz kalkulatora,
    > ktory pozwoli wpisac formule i przeliczac ja dla roznych wartosci, to nie

    No wlasnie mozna -patrz moja odpowiedz wyzej!
    Wall

  • 14. Data: 2002-02-25 16:01:55
    Od: "Wall" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bartosz Tomala" <t...@f...hoga.pl> napisał w wiadomości
    > na pewno ma wyjść 12,88% - jest to stopa efektywna (bądż jak nazwał ją
    > ustawodaca rzeczywista), czyli uwzględnijąca kapitalizację. Możecie
    jeszcze
    > sprawdzić tutaj: http://banki.hoga.pl/kalkulator_kredytowy.asp

    > policzenie
    >
    > Raczej trudne:))

    > Po podstawieniu do wzoru bedzie to wygladać tak:
    >
    > 333 333
    333
    > 10.000 = -------------- +-------------- + ...... + --------------
    > (i+1)^(1/12) (i+1)^(2/12) (i+1)^(36/12)
    >
    > Pełny tekst załącznika z przykładami obliczeń -
    > http://banki.hoga.pl/dodatki/UKK_załącznik.pdf
    >

    > Pozdrawiam
    > Bartosz Tomala
    > Dział Serwisów Ekonomicznych Hoga.pl
    > www.banki.hoga.pl

    A i owszem tak to bedzie wygladac ale jak ktos nie ma kalkulatora
    finansowego na egzaminie to do widzenia. Poza tym jest to metoda aktuarialna
    do wyznaczania rocznej stopy procentowej i reczenie to sie tego nie policzy.
    Da to sie zrobic natomiast metoda wskaznika N (patrz moja poprzednia
    odpowiedz grupie).
    Pozdrowienia Wall

  • 15. Data: 2002-02-25 16:07:16
    Od: "Wall" <w...@p...onet.pl>

    Sorry tu sie rabnalem:
    > Stad masz efektywne roczne:
    > (1+12,18%/11)^12-1=12,88%
    mialo byc:
    (1+12,18%/12)^12-1=12,88%
    Wall.

  • 16. Data: 2002-02-25 17:11:12
    Od: "Rafal Deptula" <r...@s...com.pl>

    "Bartosz Tomala" <t...@f...hoga.pl> wrote in message
> [...]
    > jak sobie to jeszcze nazwą). Poza tym, gdyby się trafiły spłaty w różnych
    > częstotliwościach, to stopa nominalna jest bezużyteczna.

    Interesujace. A jak masz debet w rachunku i splacasz go w roznych terminach,
    to wedlug jakiej stopy naliczane sa odsetki? Nominalnej i jakos jest
    uzyteczna.

    > Stopa efektywna to
    > wszystko uwzględnia. Poza tym st. efektywna to rentowność kredytodawcy i
    > koszt kredytoborcy , czyli faktyczna cena kapitału!!

    Coz, de gustibus....... Ja osobiscie wole stope roczna przedstawiana jako
    12*stopa miesieczna niz (1+st_mies)^12 i to mialem na mysli mowiac stopa
    nominalna i mozesz sobie w tym zawrzec wszystkie oplaty, przesuniecia,
    prowizje, rabaty i cokolwiek tam chcesz.
    Tak jak wszystkie rory, lokaty, kredyty itp - niezaleznie od sposobu
    kapitalizacji stope zawsze podaje sie nominalnie (chyba ze ktos chce ja
    sztucznie zawyzyc - vide inteligo). Nie widze powodu, zeby raty przedstawiac
    inaczej, bo to jest wlasnie mylacy brak konsekwencji. Tak czy inaczej przy
    stopach na poziomie 12-13% nie ma to specjalnego znaczenia.

    Pozdrawiam
    Rafal