  • 11. Data: 2009-07-31 16:49:01
    Temat: Re: Obligacje?
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

    "Przemyslaw Kempinski" <k...@p...fm> wrote in message
    news:3t667513otmtmoquhsb0pcsk3o2um95tnf@4ax.com...

    > To jeszcze ostatnie pytanie dotyczace obligacji o zmiennym
    > oprocentowaniu. Od czego to oprocentowanie zalezy? Czy stale jest
    > oprocentowanie nazwijmy to "nominalne" obligacji o zmiennym
    > oprocentowniu, ale zyskuje sie na zmienie stop procentowych- jezeli
    > spadna to zyskamy, a jezeli wzrosna to stracimy?
    >
    > Dla przykladu mozna rozwazyc okres od jesieniu ubieglego roku do
    > stycznia kiedy stopy procentowe spadaly. Jak wygladalaby by sytuacja z
    > obligacjami o stalym oprocentowniu, aj ak o zmiennym...

    Zajrzyj na ta tabelke na bossa - tam jest od czego zalezy oprocentowanie
    zmiennych.

    > Czy obligacje SP moga zostac wykupione w dowolnej chwili?

    Przez kogo? Mozesz je sprzedac zawsze na gieldzie.

  • 12. Data: 2009-07-31 16:57:26
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Dnia Fri, 31 Jul 2009 17:49:01 +0100, "Gonzo" <g...@n...net>
    napisał(a):

    <cut>
    >Zajrzyj na ta tabelke na bossa - tam jest od czego zalezy oprocentowanie
    >zmiennych.

    <cut>

    "Rentowność obligacji podana w tabeli została obliczona jako prosta
    stopa dochodu. Wartość następnych kuponów dla obligacji o zmiennym
    oprocentowaniu oszacowano na podstawie danych z ostatnich przetargów
    na bony skarbowe."

    Potrafisz to przelozyc na troche lzejszy jezyk.

    --
    Przemyslaw Kempinski

  • 13. Data: 2009-07-31 17:12:17
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

> [...]
    > na bony skarbowe."
    >
    > Potrafisz to przelozyc na troche lzejszy jezyk.

    Nie ale tez nie proboje. Zauwazylem tez, ze rentownosc tam podawana jest
    nieco inna niz mi wychodzi.

  • 14. Data: 2009-08-03 10:58:01
    Od: "szemcio" <szemcio@__o2.pl>

> [...]
    > zarabia itp. itd.? Ostatnio w TV cos mowili o obligacjach, ich
    > rentownosci oraz wplywu stop procentowych na ich wartosc. Do konca
    > tego nie rozumiem. Czy jezeli kupuje obligacje Skarbu Panstwa o stalej
    > stopie procentowej to moge na nich stracic? Wydawalo mi sie, ze jezeli
    > kupuje sie obligacje to w tym wypadku Panstwo zobowiazuje sie wykupic
    > obligacje w danym dniu i oplacic ich odsetki, czyli w przypadku
    > powiedzmy 5 % obligacji dwuletnich po dwoch latach powiniennem
    > otrzymac wartosc nominalna obligacji powiekszona o 10%... Czy tak

    Ehhh,

    Liczbowo nie stracisz - chyba ze eminent (SP) zbankrutuje
    Ale mozesz stracic finansowo.

    Zalozmy ze Ty masz 100 PLN, i ja mam 100 PLN
    Ty kupujesz DOSa (dwulatka) - masz gwarancje 5% na rok, czyli 110,25 po
    dwoch latach

    A ja kupuje trzylatki - mam gwarance 4,17% na pierwsze pol roku, czyli 102
    PLN z groszami mam po polroku I tyle mozna na razie na ten temat powiedziec.
    I mamy dwie sytuacje gospodarcze:

    Jesli Ty bedziesz mial szczescie i nie bedzie inflacji i stopy zostana na
    tym poziomie co sa, albo nawet spadna
    to Ty bedziesz mial lepsza sytuacje finansowa po tych dwoch latach - Twoja
    inwestycja jest lepsza (rentownosc to inaczej efektywnosc jest lepsza)

    Ale jesli za polroku rozszaleje sie inflacja i RPP bedzie podnosic o 1% co
    kwartal stopy to po tym polroku moje nastepne oprocentowanie bedzie 6,17,
    potem 8,17 i 10,17 (mniej wiecej) a Ty bedziesz mial tylko 5%, ktore bedzie
    pozerac inflacja
    (rentownosc / efektywnosc jest gorsza)

    Im bardziej rozszaleje sie inflacja tym gorzej dla Ciebie i "lepiej" dla
    mnie
    A teraz popatrz na wykres WIBOR:

    http://www.bankier.pl/fo/kredyty/components/elw/inde
    x.html?what=6M&dataminY=1998&dataminM=8&dataminD=1&d
    atamaxY=2009&datamaxM=8&datamaxD=3&zakladka=wibor

    (pewnie newsy zlamia linka) i pomysl.

    To tworzy dwie podstawowe definicje rynku obligacji:
    Jesli stopy rosna to lepiej trzymac zmiennooprocentowane (zeby obligacje
    szly za rynkiem)
    Jesli stopy spadaja to lepiej trzymac/miec stalooprocentowane (zeby
    obligacje nie szly za rynkiem)

    Zauwaz ze dwa lata to taki dobre odzwierciedlenie tego co moze stac sie na
    rynku (wykres)

  • 15. Data: 2009-08-03 13:33:58
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Dnia Mon, 3 Aug 2009 12:58:01 +0200, "szemcio" <szemcio@__o2.pl>
    napisał(a):

    <cut>
    >Zauwaz ze dwa lata to taki dobre odzwierciedlenie tego co moze stac sie na
    >rynku (wykres)

    Dzieki za wyklad :-) Czyli oprocentowanie zmienne idzie 1:1 ze stopami
    procentowymi? Jezeli stopy ida do gory o 1 pkt. to i oprocentowanie
    wzrosnie o 1 pkt.?

    --
    Przemyslaw Kempinski

  • 16. Data: 2009-08-04 08:06:21
    Od: "szemcio" <szemcio@__o2.pl>

    > <cut>
    >>

    > Dzieki za wyklad :-) Czyli oprocentowanie zmienne idzie 1:1 ze stopami
    > procentowymi? Jezeli stopy ida do gory o 1 pkt. to i oprocentowanie
    > wzrosnie o 1 pkt.?

    Balbym sie odpowiedziec twierdzaco :)
    Dlatego wczesniej pisalem ze mniej wiecej :)

    http://www.obligacjeskarbowe.pl/index.php?id=listy_t
    z24&samSession=1c13b253eb2d7d0ebc32b63434153998

    Zalacznik 2 mowi o tym jak wyliczana jest stopa procentowa obligacji.
    Wyglada na to ze jest brany wibor (wykres juz znasz) z ostatnich 5 dni przed
    co najmniej 5 dniami od rozpoczecia okresu odstetkowego
    No i jest jeszcze mnoznik: 0.95. Te 5 dni przed 5 dniami to pewnie efekt
    tego ze oprocentowanie powinno byc znane przed otwarciem okresu
    (takie zasady przyjal skarb panstwa)

    Czyli jesli zaczyna sie okres to odsetki sa znane z gory na podstawie
    sredniej arytmetycznej z 5 dni wibora i mnozone to jest po zaokragleniu
    przez 0.95.

    Jeszcze innymi slowy jesli w okresie pol roku stopy zmienia sie ... to Ty te
    zmiane dopiero poczujesz w nastepnym polroczu
    te opoznienie nie jest jakies straszliwe - stopy zmieniaja sie zwykle
    kwartalnie - chyba ze jakies szalenstwo koniunkturalne to wtedy czesciej
    No i nie zdarzylo sie do tej pory aby cykl koniunkturalny w pol roku sie
    obrucil (ze stopy na poczatku sie podnosily a potem opadaly)
    Lokatami tez chyba nie dalbys rady zareagowac tak szybko i efektywnie

    To co jest istotne w trzylatkach to, ze z tego co pamietam, to ze mozna nimi
    handlowac poprzez gielde. Wowczas cena gieldowa na dzien X
    powinna byc taka ze masz cene emisji + odsetki (zgodnie ze wzorem ktory jest
    podany w zalaczniku 2 / pkt 3). Oczywiscie rynek jest tutaj wolny i to nie
    jest sztwyna regula
    Dwulatki (o ile mnie pamiec nie myli) do takiego obrotu nie sa dopuszczone
    (nie pamietam teraz jak obciazony jest wczesniejszy wykup przez sp)

  • 17. Data: 2009-08-04 08:51:43
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Dnia Tue, 4 Aug 2009 10:06:21 +0200, "szemcio" <szemcio@__o2.pl>
    napisał(a):

    <cut>
> [...]
    >Dwulatki (o ile mnie pamiec nie myli) do takiego obrotu nie sa dopuszczone
    >(nie pamietam teraz jak obciazony jest wczesniejszy wykup przez sp)

    Dzieki, dwulatki kupilem w pazdzierniku ubieglego roku. Wiec narazie
    nie jest zle, ale bede musial sie zainteresowac tymi trzylatkami...

    --
    Przemyslaw Kempinski

  • 18. Data: 2009-08-04 08:53:46
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Dnia Tue, 4 Aug 2009 10:06:21 +0200, "szemcio" <szemcio@__o2.pl>
    napisał(a):

    <cut>
> [...]
    >Dwulatki (o ile mnie pamiec nie myli) do takiego obrotu nie sa dopuszczone
    >(nie pamietam teraz jak obciazony jest wczesniejszy wykup przez sp)

    A i jeszcze jedno pytanko odnosnie ewntualnego handlowania obligacjami
    na gieldzie. Jak kupie przez stronke obligacjeskarbowe.pl te trzylatki
    to jakos mozne je przeniesc na rachunek gieldowy? Sa za to jakies
    oplaty?

    --
    Przemyslaw Kempinski

  • 19. Data: 2009-08-04 10:55:35
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    Przemyslaw Kempinski pisze:

> [...]
    > na gieldzie. Jak kupie przez stronke obligacjeskarbowe.pl te trzylatki
    > to jakos mozne je przeniesc na rachunek gieldowy? Sa za to jakies

    Jak kupowałem przez pkobp to przy zakupie trzeba było tylko podać nr
    konta w BM i nie było opłat. Przypuszczam, że jest to standard.
    Natomiast niewykluczone, że są opłaty w razie późniejszego przekazania
    do biura. Tzn. na pewno są opłaty za przeniesienie z biura do biura, ale
    mi chodzi o sytuację kiedy nie ma się ich w biurze maklerskim.
    Co do obrotu na giełdzie: małe obroty są więc ze sprzedażą może nie być
    tak różowo:
    http://stooq.pl/notowania/index.html?data=20090804&k
    at=g8&show=2&wtr=1&chart_=1&typ_=l&sort=

    --
    Kiej wypiję flaszą wina - zaraz u mnie insza mina,
    i ochota do śpiewania wnet mnie bierze i do grania

  • 20. Data: 2009-08-05 08:51:10
    Od: "szemcio" <szemcio@__o2.pl>

    > Dzieki, dwulatki kupilem w pazdzierniku ubieglego roku. Wiec narazie
    > nie jest zle, ale bede musial sie zainteresowac tymi trzylatkami...
    >

    > --

    No trafiles chyba nie najgorzej ;)
    W tym okresie byla pierwsza obnizka stop po szczycie z tego co pamietam

    Pozdrawiam,

    --
    szzzz