  • 1. Data: 2011-04-22 07:01:55
    Temat: Obligacje a IKE
    Od: jb <j...@z...pgedystrybucja.pl>

    Jak wiadomo kupując na rynku obligacje płacę także za odsetki narosłe
    dotychczas w danym okresie odsetkowym. W momencie wykupu obligacji
    bądź wypłaty odsetek płacę podatek Belki nie tylko od odsetek
    narosłych w okresie kiedy obligacje były moją własnością ale od
    odsetek za cały okres. Pytanie - jak to jest gdy takiej operacji
    dokonujemy z rachunku IKE zwolnionego przecież z podatku. Czy
    zwolnienie dotyczy mojego okresu czy całości ?

    jurek

  • 2. Data: 2011-04-22 07:41:11
    Temat: Re: Obligacje a IKE
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Fri, 22 Apr 2011 00:01:55 -0700 (PDT), jb napisał(a):

> [...]
    > dokonujemy z rachunku IKE zwolnionego przecież z podatku. Czy
    > zwolnienie dotyczy mojego okresu czy całości ?

    Całości

  • 3. Data: 2011-04-22 09:38:44
    Od: jb <j...@z...pgedystrybucja.pl>

    On 22 Kwi, 09:41, root <r...@v...pl> wrote:

    > Całości

    Czyli bardzo upraszczając mamy roczną obligację 1000 złotych z
    oprocentowaniem 10% dosłownie w przeddzień wykupu. Kupienie jej na
    rynku w tym momencie za 100% jest oczywiście bez sensu bo
    zapłacilibyśmy 1000 zł + 100 odsetek a w następnym dniu trzeba by było
    odprowadzić 19 zł podatku. Dlatego cena takiej obligacji powinna
    zawierać premię dla kupującego pozwalającą na pokrycie podatku i
    dodatkowo coś na zachętę czyli na pewno nie więcej niż 98% przy której
    to mniej więcej wielkości operacja staje się neutralna. Płacimy więc
    980 + 100 = 1080 za moment obligacje zostają wykupione dostajemy 1100
    odprowadzamy 19 plus jakieś grosze podatku i gdy nie ma tej premii
    wychodzimy na zero. Zupełnie inaczej wygląda to więc gdy my mamy
    przywilej nie płacenia podatku. Na prostej operacji bezpiecznie w
    krótkim czasie te parę procent jest nie do pogardzenia. Czy w tym
    rozumowaniu tkwi jakiś błąd?

    jurek

  • 4. Data: 2011-04-26 08:45:23
    Od: kigam <p...@g...com>

    Dnia 22-04-2011 o 11:38:44 jb <j...@z...pgedystrybucja.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > przywilej nie płacenia podatku. Na prostej operacji bezpiecznie w
    > krótkim czasie te parę procent jest nie do pogardzenia. Czy w tym

    Niezły dowcip :D

  • 5. Data: 2011-04-26 09:00:58
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Fri, 22 Apr 2011 02:38:44 -0700 (PDT), jb napisał(a):

> [...]
    > rynku w tym momencie za 100% jest oczywiście bez sensu bo
    > zapłacilibyśmy 1000 zł + 100 odsetek a w następnym dniu trzeba by było

    Nie! Koszty zakupu tej obligacji wynoszą 1000zł + odsteki skumulowane a
    wiec powiedzmy 1000+99zl=1099
    Dostaniesz odsetek 100zl ale Twoj zysk wyniesie 1zl za ten jeden dzien.
    Twoje biuro POWINNO pobrac tylko 19% z tej zlotowki czyli 19gr.
    Faktem jest ze biura zle interpretuja przepisy. Podobny komentarz w ktorym
    sugerowany podatek wynieslby 19% ze 100zl mozna znalez na stronie Catalyst.
    Tylko ze "specjalista" z GPW, ktory to pisał skończył co najwyżej kurs
    tańca a nie prawa podatkowego.
    Poczytaj gazete prawną i znajdziesz tam pare artykułów na ten temat: zwróć
    uwagę na pojęcie kosztu osiągnięcia przychodu.

> [...]
    > przywilej nie płacenia podatku. Na prostej operacji bezpiecznie w
    > krótkim czasie te parę procent jest nie do pogardzenia. Czy w tym

    To zupelnie niepotrzebne wobec tego co napisalem wyżej.

  • 6. Data: 2011-04-26 10:33:29
    Od: kigam <p...@g...com>

    Dnia 26-04-2011 o 11:00:58 root <r...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > zwróć
    > uwagę na pojęcie kosztu osiągnięcia przychodu.

    Wszystko fajnie ale sądzę, że specjalista z catalyst ma rację a ta wynika
    zapewne z nakazu fiskusa, bo dlaczego miałby się zadowalać 19 gr teraz i
    resztą za rok, jak może mieć wszystko od razu.

  • 7. Data: 2011-04-26 11:18:28
    Od: root <r...@v...pl>

    > Wszystko fajnie ale sądzę, że specjalista z catalyst ma rację a ta wynika
    > zapewne z nakazu fiskusa, bo dlaczego miałby się zadowalać 19 gr teraz i
    > resztą za rok, jak może mieć wszystko od razu.

    Jest to zryczałtowany podatek DOCHODÓW z inwestycji kapitałowych, nie od
    przychodów.
    Specjalista nie ma racji bo prowadziłoby to do absurdu, w którym ktoś płaci
    podatek przekraczających wielokrotnie dochody, co stoi w jawnej
    sprzeczności ze zryczałtowaną stawką 19% od dochodów.

  • 8. Data: 2011-04-26 11:31:19
    Od: jb <j...@z...pgedystrybucja.pl>

    On 26 Kwi, 13:18, root <r...@v...pl> wrote:

> [...]
    > podatek przekraczających wielokrotnie dochody, co stoi w jawnej
    > sprzeczności ze zryczałtowaną stawką 19% od dochodów.

    Zacytuję za Almanachem rynku catalist 2010 wydanie parkietu:" Problem
    w tym, że podatek nalicza się posiadaczowi papierów od całych odsetek
    wypłacanych przez emitenta, a nie tylko tych narosłych od momentu
    kupna obligacji(fiskusa nie interesuje jak często zmieniali się
    posiadacze obligacji)"

    Jurek

  • 9. Data: 2011-04-26 11:57:10
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 26 Apr 2011 04:31:19 -0700 (PDT), jb napisał(a):

> [...]
    > wypłacanych przez emitenta, a nie tylko tych narosłych od momentu
    > kupna obligacji(fiskusa nie interesuje jak często zmieniali się

    Owszem od całości minus koszty nabycia. Ponieważ w kosztach nabycia
    znajdują się odsetki skumulowne ktore zapłaciłeś wiec i podatek płacisz od
    różnicy odsetki wypłacone-odsetki skumulowane na dzień nabycia.
    Podany przez Ciebie almanach nie jest źródłem prawa.
    W praktyce spróbuj to wyjaśnić w w swoim DM a nawet "poeksperymentować" z
    jedną obligacją. Powinieneś też zadać to pytanie na pismie w swoim US i
    koniecznie dołączyć do tego własną interpretację przepisów. Jeśli US zgodzi
    się na to, to będziesz miał pewność.

  • 10. Data: 2011-04-26 12:00:06
    Od: kigam <p...@g...com>

    Dnia 26-04-2011 o 13:18:28 root <r...@v...pl> napisał(a):

    > Jest to zryczałtowany podatek DOCHODÓW z inwestycji kapitałowych, nie od
    > przychodów.

    To jest raczej oczywiste, że rozmawiamy o dochodach. Nie jestem prawnikiem
    ale różnicę znam :)

> [...]
    > podatek przekraczających wielokrotnie dochody, co stoi w jawnej
    > sprzeczności ze zryczałtowaną stawką 19% od dochodów.

    Nie prowadzi to do żadnego absurdu ponieważ podatek rozliczasz w pit, po
    prostu otrzymasz zwrot nadpłaconego podatku.
    Notabene sposób rozliczania jest moim zdaniem w miarę dobry. W
    handlowanych obligacjach nie ma żadnych wypłaconych odsetek są tylko
    naliczone które płacą sobie inwestorzy bo tak się umówili. Odsetki wypłaca
    emitent i od tego dochodu pobierany jest podatek. Porównaj sobie dwie
    obligacje roczne, jedna 4 kuponowa a druga kupon na końcu. Obydwie
    przechodzą z rąk do rąk trzy razy, dokładnie po zakończeniu kwartału, w
    pierwszym przypadku odsetki są wypłacane przez emitenta i podatek jest
    pobierany od kuponu wypłaconego na konto klienta, a w drugim odsetki płaci
    następny inwestor a podatek nie jest pobierany bo nie ma dochodu z odsetek
    - jeszcze. Ale ktoś go musi zapłacić, więc płaci go ostatni który gasi
    światło a później sobie rozlicza w pit. Państwo nie daje się robić w ciula
    i odraczać zapłatę większej części o rok.