  • 11. Data: 2011-04-26 12:01:39
    Temat: Re: Obligacje a IKE
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 26 Apr 2011 04:31:19 -0700 (PDT), jb napisał(a):
    ności ze zryczałtowaną stawką 19% od dochodów.

    > Zacytuję za Almanachem rynku catalist 2010 wydanie parkietu:" Problem
    > w tym, że podatek nalicza się posiadaczowi papierów od całych odsetek
    > wypłacanych przez emitenta, a nie tylko tych narosłych od momentu
    > kupna obligacji(fiskusa nie interesuje jak często zmieniali się
    > posiadacze obligacji)"

    Nieporozumienie bierze sie z innego zapisu wyłączającego opodatkowanie
    odsetek skumulowanych od obligacji nabytych od EMITENTA. Jest to wyłączenie
    w konkretnym przypadku. Nie narusza ono jednak kwalifikowania w koszty
    nabycia odsetek skumulowanych opłaconych na rynku wtórnym.
    Niestety wielu interpretuje ten pierwszy zapis w ten sposób, że jesli nie
    kupujesz od emitenta, to nie możesz odliczyć odset. skumulowanych.
    Nie daj sie na to nabrac. Obie sprawy nie maja ze soba zadnego zwiazku.

  • 12. Data: 2011-04-26 12:15:21
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 26 Apr 2011 14:00:06 +0200, kigam napisał(a):

> [...]
    > obligacje roczne, jedna 4 kuponowa a druga kupon na końcu. Obydwie
    > przechodzą z rąk do rąk trzy razy, dokładnie po zakończeniu kwartału, w
    > pierwszym przypadku odsetki są wypłacane przez emitenta i podatek jest
    > pobierany od kuponu wypłaconego na konto klienta, a w drugim odsetki płaci
    > następny inwestor a podatek nie jest pobierany bo nie ma dochodu z odsetek
    > - jeszcze. Ale ktoś go musi zapłacić, więc płaci go ostatni który gasi
    > światło a później sobie rozlicza w pit. Państwo nie daje się robić w ciula
    > i odraczać zapłatę większej części o rok.

    Skupiłem się na tej 2giej obligacji. Owszem klienci sie tak umowili i
    załóżmy ze cena obligacji jest stala i wynosi 100%.
    pierwszy kupil nominal 100zl
    drugi kupil po jakims czasie od pierwszego za 110zl (100zl + 10zl odsetek)
    Pierwszy placi 19% od 10zl czyli 1,9zl.
    drugi na razie nic nie placi az sprzeda lub potrzyma do wykupu.
    Zaluzmy ze trzyma do wykupu dostanie 100zl + 30 zl od emitenta
    zaplaci wiec 19% z 20zł (130-110) a nie tak jabys Ty chcial 19% z 30 zl
    tzn. 3,80
    Jesli SP podsumuje wszystko, to podatki ktore otrzymal wynosza 1,9 + 3,8 =
    5,7zł czyli dokładnie tyle ile wynosi podatek od 30zł odsetek. Podatkiem
    tym jednak dzielą wszysscy kolejni własciciele.

    P.S.
    Po to zreszta wprowadzono wyłączenie opodatkowania
    odsetek skumulowanych od obligacji nabytych od EMITENTA. Dzieki czemu
    kupujacy nie jest obciązony podatkiem od odsetek, ktorych nie otrzymał

  • 13. Data: 2011-04-26 12:39:46
    Od: kigam <p...@g...com>

    Dnia 26-04-2011 o 14:15:21 root <r...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > pierwszy kupil nominal 100zl
    > drugi kupil po jakims czasie od pierwszego za 110zl (100zl + 10zl

    Formalnie on jeszcze nic nie płaci bo nie rozliczył pit.

> [...]
    > Zaluzmy ze trzyma do wykupu dostanie 100zl + 30 zl od emitenta
    > zaplaci wiec 19% z 20zł (130-110) a nie tak jabys Ty chcial 19% z 30 zl

    Ależ właśnie pobiorą mu podatek od 30 zł(bo taki jest dochód z kuponu)
    czyli 5,7 zł, który póżniej skoryguje w pit na 3,80 zł( bo ma stratę na
    wykupie obligacji 110 -100)

> [...]
    > 5,7zł czyli dokładnie tyle ile wynosi podatek od 30zł odsetek. Podatkiem
    > tym jednak dzielą wszysscy kolejni własciciele.

    Nigdy nie mówiłem inaczej, chodzi o sposób rozliczenia i w związku z tym
    terminy płacenia.

  • 14. Data: 2011-04-26 13:44:55
    Od: root <r...@v...pl>

> [...]
    > wykupie obligacji 110 -100)

    > Nigdy nie mówiłem inaczej, chodzi o sposób rozliczenia i w związku z tym

    Wiem ze nie pisałeś inaczej. Ciekawy jestem jaka jest praktyka.

    Napisz mi co zrobi DM jesli kupisz na GPW obligacje na dzien przed
    odsetkami a potem zaraz ja sprzedasz. Czy od razu potracają podatek po
    wplynieciu odsetek czy wplywaja ci wszystkie odsetki a na koniec roku
    wystawiaja zwykły PIT.

    Ciekawy jestem bo nigdy czegos takiego nie zrobiłem i ciekawe czy jesli od
    razu potrącają, to czy od całości kuponu czy tylko od obliczonego dochodu?

    Raz zadałem to pytanie teoretyczne w bossie i odpowiedziano mi ze nie
    pobiorą od całości tylko od faktycznego dochodu.

  • 15. Data: 2011-04-26 14:32:09
    Od: kigam <p...@g...com>

    Dnia 26-04-2011 o 15:44:55 root <r...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Raz zadałem to pytanie teoretyczne w bossie i odpowiedziano mi ze nie
    > pobiorą od całości tylko od faktycznego dochodu.

    Mi maklera powiedziała to co napisałem.