  • 151. Data: 2011-02-16 14:50:54
    Temat: Re: Od lipca bezbelkowe lokaty będą opodatkowane
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 16.02.2011 15:13, Liwiusz wrote:

    > Tylko że wzrost płacy minimalnej spowoduje wzrost bezrobocia, a wzrost
    > liczby bocianów nie spowoduje wzrostu liczby dzieci.
    >
    > Przy czym wpływ p.m. na bezrobocie może być następujący:
    >
    > - bezrobocie może wolniej maleć
    > - bezrobocie może się nie zmienić (podczas gdy be wzrostu p.m. rosłoby)
    > - bezrobocie może wolniej rosnąć.
    >
    > Tym samym dowody, iż wzrost p.m. nie powodują wzrostu bezrobocia wcale
    > nie przeczą naszym tezom.
    >
    > W każdym przypadku wzrost płacy minimalnej negatywnie odbija się na
    > bezrobociu.

    A rozwijajac dalej, nawet _calkowite_ zniesienie placy minimalnej
    niekoniecznie musi spowodowac jakikolwiek spadek bezrobocia; a
    paradoksalnie moze spowodowac jego wzrost (szara strefa, osoby o niskich
    zarobkach moga chciec miec "wiecej netto z brutto" - jako presja na chec
    zatrudnienia na czarno ze strony zatrudnianego, nie zatrudniajacego).

    Ot, taki czynnik, ktory jakis wplyw ma; wiadomo, ze sprzyja wzrostowi
    bezrobocia, gdy placa minimalna jest zbyt wysoka, ale nie do konca
    wiadomo, gdzie jest ta wysokosc oraz co sie dzieje, gdy nie zostaje ona
    osiagnieta.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 152. Data: 2011-02-16 14:55:44
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-02-16, WOJSAL <w...@N...pl> wrote:

    [...]

    > Odrzucamy. Dla uproszczenia analizujemy wpływ płacy minimalnej na
    > zatrudnienie, przy założeniu że wszystkie inne czynniki są niezmienne.

    A to dla uproszczenia można od razu powiedzieć że niezależnie od warunków
    "JA mam rację", tupnąć nogą i mieć z głowy dyskusję. Mniej więcej to co
    Jan Werbiński stosuje.

    > Poza tym Twoja teza jest kontrowersyjna. Bo wg mnie w wariancie a)
    > zatrudnienie spadnie, wzrosnie szara strefa, gdzie na czarno będa
    > zatrudnieni pracownicy po cenie rynkowej.

    Ale co to jest "cena rynkowa". Nie ma komitetu centralnego do ustalania
    cen rynkowych już. A skoro nie opłaca się po cenie X, bo koszt zatrudnienia
    jest za duży, to ceny trzeba podnieść, albo zlikwidować interes.

    Zlikwidowanie interesów przez "wszystkich" można odrzucić jako
    niezorganizowane, bo ludzie nadal będą dysponowali siłą nabywczą
    i mieli swoje potrzeby. Po prostu owe "20000 zł" będzie musiało
    być urealnione. Skoro nie będzie możliwości zatrudnienia "za mniej",
    to odpowiedzią rynku może być tylko wzrost cen dla wszystkiego co
    z owym zatrudnieniem jest powiązane.

    > Część pracodawców zlikwiduje działalność z powodów etycznych, czy
    > z powodu sankcji za zatrudnianie na ciemno. Więc nie wiem, dlaczego
    > miałaby się tu pojawić inflacja tak duża o jakiej mówisz.

    A dlaczego nie? Rynek w pewnym zakresie dąży do samoregulacji przecież.
    Zatrudnianie na czarno również wymaga kalkulacji (skalkulowania ryzyka
    opłacenia kary), co również podniesie ceny. Dodatkowo Ci którzy
    zatrudniają na czarno również będą podnosić ceny, bo niby czemu nie,
    skoro Ci zatrudniający legalnie będą musieli to zrobić?

    Z tym, że to jest oczywiście przypadek skrajny. Podniesienie płacy
    minimalnej w niewielkim stopniu oczywiście nie dotknie rynku w taki
    sposób i może w jakimś niewielkim stopniu wpływać na bezrobocie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 153. Data: 2011-02-16 14:57:56
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > On 2011-02-16, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A kto powiedział, że kurs waluty będzie sztywny?
    > Przecież to też się wyrówna.
    > A potem się zrobi denomimację i wróci do punktu który znamy teraz ;-)

    Tyle że tutaj do porónania zależności dwóch czynników dorzucamy trzeci:
    hiperinflację.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 154. Data: 2011-02-16 15:01:15
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości

    > Nie chcę się wtrącać w wątek merytoryczny :-) ale sądzę, że
    > popełniasz błąd metodologiczny: aby moc przyjąć powyższe założenie
    > ("o niezmienności") musisz udowodnić, że jest to możliwe.
    > Inaczej możesz wpaść w pułapkę założenia, że zmieniasz jeden z
    > kątów trójkąta, przyjmując, że pozostałe są stałe :-)

    W ekonomii albo np fizyce badając jakieś założenie dla lepszego zrozumienia
    przyjmuje się często warunki stałe. Stąd przemiana izobaryczna albo
    izotermiczna. Nie trzeba udowadniać, że ciśnienie w naturze się wogóle nie
    zmienia. Tak samo nie trzeba spełniać warunku, że inne warunki muszą być
    niezmienne aby dana zależność istniała. I tym samym jest oczywiste, że
    wymaganie udowodnienia niezmienności parametru w naturze nie jest argumentem
    przeciwko istnieniu lub nieistnieniu zależności.

  • 155. Data: 2011-02-16 15:08:07
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-02-16, Jan Werbinski <jaœ@tralala.bez.maj.la> wrote:

    [...]

    > W ekonomii albo np fizyce badając jakieś założenie dla lepszego zrozumienia
    > przyjmuje się często warunki stałe.

    O ile owe warunki stałe nie mają dużego wpływu na założenie.
    Udowodnij, że w omawianym przykładzie tak jest.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 156. Data: 2011-02-16 15:08:11
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

> [...]
    >
    > A to dla uproszczenia można od razu powiedzieć że niezależnie od warunków
    > "JA mam rację", tupnąć nogą i mieć z głowy dyskusję. Mniej więcej to co

    Po prostu nie nadążasz za rozumowaniem.

> [...]
    > zatrudnienia
    > jest za duży, to ceny trzeba podnieść, albo zlikwidować interes.

    Cena rynkowa jest to taka cena, przy której strony dobrowolnie doprowadzają
    do wymiany handlowej.

> [...]
    > być urealnione. Skoro nie będzie możliwości zatrudnienia "za mniej",
    > to odpowiedzią rynku może być tylko wzrost cen dla wszystkiego co

    Nie ma możliwości, aby wystąpiła sytuacja "braku możliwości zatrudnienia za
    mniej". Po prostu wtedy następuje załamanie systemu, anarchia,
    hiperinflacja. Ludzie pracują na czarno, a rozliczenia odbywają się w obcej
    walucie lub złocie. Np w Zimbabwe chleb kupuje się za fizyczne złoto.
    Polecam poszukać film na Youtube.

> [...]
    > zatrudniają na czarno również będą podnosić ceny, bo niby czemu nie,
    > skoro Ci zatrudniający legalnie będą musieli to zrobić?

    To będzie hiperinflacja. Hiperinflacja podobnie jak płaca minimalna generuje
    bezrobocie. Mieliśmy to w Polsce 20 lat temu.

    > Z tym, że to jest oczywiście przypadek skrajny. Podniesienie płacy
    > minimalnej w niewielkim stopniu oczywiście nie dotknie rynku w taki
    > sposób i może w jakimś niewielkim stopniu wpływać na bezrobocie.

    Zawsze wpływa.

  • 157. Data: 2011-02-16 15:10:56
    Od: "spa" <s...@a...er>

    > W ekonomii albo np fizyce badając jakieś założenie dla lepszego
    > zrozumienia przyjmuje się często warunki stałe. Stąd przemiana izobaryczna
    > albo

    Dla zrozumienia, nie dla udowodnienia wszelkich tez
    Ongiś Słońce kręciło się wokół Ziemi i było dobrze, aż ktoś stwierdził, coś
    odmiennego.
    Wzrost podatków powoduje wzrost wpływów skarbu, .... do czasu.

  • 158. Data: 2011-02-16 15:11:05
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 16 Feb 2011 15:50:54 +0100, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >A rozwijajac dalej, nawet _calkowite_ zniesienie placy minimalnej
    >niekoniecznie musi spowodowac jakikolwiek spadek bezrobocia; a
    >paradoksalnie moze spowodowac jego wzrost (szara strefa, osoby o niskich

    przecież bezrobocie to stan, kiedy ktoś szuka pracy, ale nie może jej
    znaleźć. Ktoś, kto pracuje w "szarej strefie" nie jest bezrobotny.
    Oczywiście, kwestia nazewnictwa, ale niech jego "zamącenie" nie
    przesłoni nam istoty rzeczy.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 159. Data: 2011-02-16 15:12:02
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > być urealnione. Skoro nie będzie możliwości zatrudnienia "za mniej",
    > to odpowiedzią rynku może być tylko wzrost cen dla wszystkiego co

    Ja chciałem tylko powiedzieć, że absolutnie nie widzę możliwości takiej
    reakcji rynku. Nikt nie będzie czekał na jakieś potencjalnie możliwe,
    odroczone efekty inflacyjne i niejasny ewentualny zwrot bieżących nakładów
    wynikających z wyższych płac w bliżej nieokreślonej przyszłości. Jeśli takie
    podmioty się znajdą, większość z nich zapewne przepadnie na rynku.

    Moim skromnym zdaniem reakcja rynku byłaby znacznie prostsza. Wzrost
    zatrudnienia "na czarno" (co zazwyczaj jest zdrowe dla gospodarki jako
    całości) oraz pozorowany eksport zatrudnienia poprzez tworzenie podmiotów,
    których te regulacje dotyczące płacy minimalnej nie obejmą (co zazwyczaj
    jest dla gospodarki niekorzystne w czasie rzeczywistym ale mogłoby być
    korzystne w dłuższym okresie poprzez eliminację części potencjalnych
    świadczeniobiorców systemów zasiłkowych oraz systemu emerytalnego).

    Efekty inflacyjne wydają się bardziej prawdopodobne przy drobnych zmianach
    wysokości płacy minimalnej, bo taka elastyczna odpowiedź rynku zawsze jest
    powolna. Przy większych zmianach uważam, że mielibyśmy do czynienia z
    efektami jakościowo innymi .

    > Dodatkowo Ci którzy
    > zatrudniają na czarno również będą podnosić ceny, bo niby czemu nie,
    > skoro Ci zatrudniający legalnie będą musieli to zrobić?

    IMO masowy wzrost zatrudnienia na czarno w prostej drodze prowadziłby w
    okresie trwania tego wzrostu do deflacji, a nie do inflacji. Po ustaleniu
    się nowej równowagi naturalnie ponownie naturalnym stanem byłaby inflacja. A
    tak ogólnie wpływ wysokości płacy minimalnej na realne bezrobocie wydaje mi
    się znikomy. A na rejestrowane, może nie znikomy, ale niewielki.

  • 160. Data: 2011-02-16 15:13:11
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > On 2011-02-16, Jan Werbinski <jaœ@tralala.bez.maj.la> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > O ile owe warunki stałe nie mają dużego wpływu na założenie.
    > Udowodnij, że w omawianym przykładzie tak jest.

    Oczywiście że mają wpływ. Jednak dla rozpatrzenia tych konkretnych dwóch
    czynników zakłamy że się nie zmieniają.

    Analogicznie.
    Przy takiej samej objętości gazu zwiększenie ciśnienia zwiekszy temperaturę.

    Nie trzeba udowadniać że zmiana objętości nie ma wpływu. Ma wpływ. Co nie
    zmienia faktu, ze zwiększanie ciśnienia zwiększa temperaturę. Zależność
    działa zawsze.