  • 41. Data: 2009-02-15 16:12:55
    Temat: Re: Prośba o wytłumaczenie
    Od: "ygreko" <...@...com>

    "bradley.st" <b...@g...pl> wrote in message
    news:feeddeb2-126a-4f70-ada4-8c03d3dbbcce@r10g2000pr
    f.googlegroups.com...
    On 14 Lut, 17:21, "WOJO" <s...@a...unknown.hehe> wrote:

    > Czy są jakieś przepisy w prawodawstwie polskim, które tą sprawę
    > ujednolicają?

    Z tego co wiem, to "leci z nami" prawnik, wiec niech sie wypowie.
    Ja Ci moge tylko powiedziec, jake sa oficjalne zalecenia VISA i MC w
    USA.

    ~~~~~~~~~~

    Sa np. takie, ze transakcje w Rite Aid na kwote ok. $30 przechodza bez
    niczego. Tzn. musze sam swipnac karte i wybrac 'debit' czy 'credit', co i
    tak w polskich kartach nie ma zastosowania. Podpis? Jaki podpis?

    I to wydaje sie zdroworozsadkowe, zgodnie z tym, co pisza w linkowanym tu
    wczesniej artykule -- fraudy zdarzaja sie w sklepach z elektronika i tam
    dokladnie ogladaja podpisy. W malych transakcjach -- who cares? Jak cos to i
    tak bank odda. Wniosek -- miej karte w dobrym banku i podpisz ja jak
    czlowiek.

  • 42. Data: 2009-02-15 19:50:44
    Temat: Re: Odp: Prośba o wytłumaczenie
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

    Jeden taki podpisał mi się inaczej na karcie a inaczej był podpisany w
    dowodzie. Niestety karty ze wzorem podpisu są w banku. Ktoś mi
    przetłumaczył (i nie miałam sił się dalej użerać), że sprawdza się
    zgodność imienia i nazwiska z dowodem osobistym i oczywiście zerka na
    zdjęcie.
    Teraz ING Bank mi przysłał kartę. Też nie mam zamiaru jej tym razem
    podpisywać. Nie ma głupich. Życie mnie troszeczkę nauczyło. Nie wiem
    jednak jak to się sprawdzi w praktyce.

    Sprawdzi się tak, że będziesz posądzana o to, że "nie dorosłaś" do używania
    karty, tak jak ja :)
    Jak ktoś słusznie zauważył, jest to walka z wiatrakami i niestety tym
    optymistycznym akcentem mam zamiar zakończyć tą weekendową dyskusję.
    Zdania jedank nie zmienię i dalej będę "utrudniał" życie niekompetentnym
    kasjerom, których przy obecnym stanie prawnym obowiązkiem jest myśleć, a
    niestety zdarza się to bardzo niewielu...
    Dziękuję wszystkim za mniej lub bardziej rzeczową dyskusję. Nieświadomym
    zagrożenia podpisania karty życzę rychłego sprawdzenia na własnej skórze
    konsekwencji :)
    Pozdrawiam !
    WOJO

  • 43. Data: 2009-02-15 20:25:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WOJO" <s...@a...unknown.hehe> napisał w wiadomości
    > Niech wpada - na pierwszy rzut oka będzie widać, że to nie mój podpis
    > podczas konfrontacji, a jak mu go dostarczysz na karcie, to nawet nie
    > bedzie musiał się specjalnie zastanawiać, bo da kasjerowi, a ten nawet
    > nie porówna. I właśnie dlatego kasjerowi powinno się zapalać czerwone
    > śwatełko gdy widzi kartę bez podpisu i powinien on prosić o dokument,
    > na czym mi zależy. WOJO

    Karta bez podpisu jest nieważna i powinna a zostać zatrzymana przez
    kasjera. Z reguły po prostu odmawiają jej akceptacji, ale to jest
    nieprawidłowość.

  • 44. Data: 2009-02-15 21:02:17
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "WOJO" <s...@a...unknown.hehe> wrote in message

    > Jak ktoś słusznie zauważył, jest to walka z wiatrakami i niestety tym
    > optymistycznym akcentem mam zamiar zakończyć tą weekendową dyskusję.

    Najwyzszy czas, bo jak ludzie zaczynaja pisac uzywajac kilku nickow dla
    wsparcia swoich tez to juz nie ma sensu prowadzic dalszej dyskusji ;).

    MK

  • 45. Data: 2009-02-15 22:21:07
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > Karta bez podpisu jest nieważna i powinna a zostać zatrzymana przez
    > kasjera.
    z tym zatrzymaniem to nie przesadzaj...

  • 46. Data: 2009-02-15 22:25:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Radek Wroclawski" <r...@n...pl> napisał w wiadomości
    > z tym zatrzymaniem to nie przesadzaj...

    Zajrzyj do regulaminu dla sklepów. Mają obowiązek zatrzymać i zniszczyć
    nieważną kartę. teoretycznie kasjerka może niepodpisaną kartę zatrzymać i
    na oczach pieniącego się klienta przeciąć, a następnie odesłać do banku i
    jeszcze zdaje się zgodnie z umową premie dostanie. W praktyce chyba nikt
    tego nie robi, a przynajmniej się z tym nie spotkałem.

  • 47. Data: 2009-02-15 23:06:48
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 15 Lut, 17:25, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > na oczach pieniącego się klienta przeciąć, a następnie odesłać do banku i
    > jeszcze zdaje się zgodnie z umową premie dostanie.

    Ale chyba WYLACZNIE po uprzednim skontaktowaniu sie z centrum
    autoryzacyjnym i otrzymaniu takiego polecenia (przez telefon / na
    terminalu), a nie z automatu "bo poniewaz"?

  • 48. Data: 2009-02-15 23:29:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bradley.st" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
    > Ale chyba WYLACZNIE po uprzednim skontaktowaniu sie z centrum
    > autoryzacyjnym i otrzymaniu takiego polecenia (przez telefon / na
    > terminalu), a nie z automatu "bo poniewaz"?

    Dawno temu widziałem te przepisy, ale z tego co pamiętam, to właśnie nie.
    Mają obowiązek zatrzymania nieważnej karty, którą ktoś sie próbuje
    posłużyć, a karta nie podpisana jest nieważna. Karta stanowi przecież
    własność banku, a nie klienta.

  • 49. Data: 2009-02-15 23:50:04
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 15 Lut, 18:29, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Karta stanowi przecież własność banku, a nie klienta.

    Aha. I wlasnie dlatego zastanawiam sie, czy sprzedawca moze ja ot tak
    sobie zniszczyc. Bez instrukcji z centrum autoryzacyjnego.
    Jestem pewien, ze w Stanach proba zaplacenia niepodpisana karta (czyli
    tez i taka z napisem 'Check ID') nie powoduje rozwiazania
    nozyczkowego. Ale nie wiem czy to uniwersalna zasada, czy lokalna.

  • 50. Data: 2009-02-16 00:31:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bradley.st" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
    > Aha. I wlasnie dlatego zastanawiam sie, czy sprzedawca moze ja ot tak
    > sobie zniszczyc. Bez instrukcji z centrum autoryzacyjnego.

    Instrukcja jest napisana na papierze. W praktyce nikt tego nie robi. Za
    kilkanaście lat styczności z kartami przypominam sobie jeden jedyny
    przypadek, gdzie kasjerka marketu postąpiła zgodnie z tą instrukcją i potem
    prokuratorka miała okrutne pretensje do niej za zniszczenie dowodu
    rzeczowego.

    > Jestem pewien, ze w Stanach proba zaplacenia niepodpisana karta (czyli
    > tez i taka z napisem 'Check ID') nie powoduje rozwiazania
    > nozyczkowego. Ale nie wiem czy to uniwersalna zasada, czy lokalna.

    Ja się sporadycznie spotykam z takim rozwiązaniem w Polsce. Generalnie jest
    ono akurat krytykowane, bo jeśli to faktycznie oszust, to kasjerka przy
    okazji niszczy dowód rzeczowy przykładowo. poza tym zdarzają się pomyłki
    systemu. Ale tak stoi napisane w instrukcji.