  • 21. Data: 2009-02-16 22:10:40
    Temat: Odp: Odp: Wypłata II transzy po nowym kursie - czy bank ma rację?
    Od: "emka" <e...@o...eu>

    news:m34oyuf4vg.fsf@intrepid.localdomain...

    > Eee tam, na pewno to przewidzieli.

    Trudno w to uwierzyć.
    Mają na koncie jeszcze inną wpadkę, niezgodną z umową i też mi to wygląda na - pardon
    my French - sranie w gacie ze strachu przed ewentualną kontrolą, która mogłaby
    wykazać zbytnią pobłażliwość w udzielaniu kredytu 2 lata temu.

    > Watpliwe. Czemu mialoby to byc ciosem dla banku?

    A jak sądzisz, dlaczego banki zrezygnowały z udzielania kredytów w walutach obcych na
    warunkach takich jak kilka lat temu? Wypłata naszej transzy niczym nie różni się od
    takiego kredytu.
    A druga sprawa - brak środków depozytowych?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 22. Data: 2009-02-16 22:28:34
    Od: "emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "Tomasz" <toudi!@geckon!!!.net> napisał w wiadomości

    > Znajomy mial podobny problem w swoim banku, powiedzieli mu ze wyplate
    > drugiej transzy zablokowal jakis tam wydzial kontrolingu, bo kwota
    > kredytu przekracza wartosc mieszkania... nic z nimi nie dyskutowal tylko
    > poszedl po opinie prawnika, a z opinia do banku. Ztcw. transza zostala
    > wyplacona zgodnie z umowa.

    Czyli jakieś światełko w tunelu ;-)
    Dziękuję za sugestię.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 23. Data: 2009-02-16 22:32:13
    Od: "emka" <e...@o...eu>

    > Obawiam sie ze banki sie 'wystraszyly' i teraz walcza o to zeby sie
    > wykrecic z ryzyka ktore podjely oceniajac wartosc inwestycji w
    > kontekscie kursu waluty w ktorej udzielily kredytu.

    Oczywiście, że tak i taką opinię podziela coraz więcej osób.
    Problem tylko w tym, że umowa to umowa i albo jesteśmy dorośli albo nie bawimy się w
    kredyty.
    Ja, jako klient nie mam prawa "płakać" z powodu rosnącego kapitału do spłaty.
    Bank ma prawo robić mnie w jelenia, bo strach mu w oczy zajrzał.
    Coś tu nie gra i tyle ;-)

    Pozdrawia
    Emka

  • 24. Data: 2009-02-16 23:01:00
    Od: Sławomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp>

    emka wrote:
    > Problem jest taki, że bank z chęcią da mi 133 200 PLN, ale żądać będzie spłaty 60
    000 CHF.

    Nie !

    Bank będzie żądał spłaty 45.000CHF. Odsetki będzie naliczał tak, jakbyś
    od razu po wypłacie II transzy spłaciła 15.000CHF. Pisałem to już - do
    spłaty będzie tylko (92+45) tys. CHF.
    --
    Slaw

  • 25. Data: 2009-02-16 23:22:13
    Od: Sławomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp>

    emka wrote:
    > Mam umowę podpisaną na określoną kwotę franków, a nie na ilość franków, którą sobie
    w okresie kredytowania wymyśli bank.

    Niby tak, ale...

    (Przypuszczam:) Zabezpieczeniem kredytu jest zbudowany dom - o wartości
    wyrażonej w PLN i określonej w czasie podpisywania umowy kredytowej.
    I jest to wartość zapewne ok. 337 tys. zł. Jako I transzę dostałaś 204
    tys. zł i wg. banku nie mogą Tobie dać teraz więcej niż 133 tys. zł, bo
    inaczej kredyt przekroczyłby wartość zabezpieczenia. Wiem, że to jest
    bez sensu, bo i tak po wzroście kursu kredyt jest większy niż poprzednia
    wycena gotowego domu, ale te procedury bankowe nie są doskonałe. W
    zasadzie powinnaś się cieszyć, że chcą wypłacić aż 133 tys. zł, bo gdyby
    zaktualizowali dane o wartości kredytu w stosunku do zabezpieczenia to
    by się okazało, że te 92 tys. CHF to obecnie (po Twoim kursie 2,96) 273
    tys. zł i wypłacić mogą tylko 65 tys. zł, żeby kredyt nie przekroczył
    wartości zabezpieczenia. Stąd wniosek, że bank wcale nie jest Twoim
    przeciwnikiem, bo przymykają oko jak mogą. Jednak tego ograniczenia
    kwoty do 133 tys. zł raczej nie przeskoczą - bo tu im procedura może nie
    pozwalać. I jakakolwiek aktualizacja danych kredytu może pogorszyć Twoją
    sytuację :(

    Możesz oczywiście przedstawić nową wycenę nieruchomości na wyższą kwotę
    niż początkowo zakładano, ustanowić nowe zabezpieczenie itp., ale to
    może wymagać podpisania aneksu do umowy i ponownego wyliczenia zdolności
    kredytowej.

    Przyznam, że ja w Twojej sytuacji bym walczył o wypłatę tych 133 tys.
    zł, wiedząc, że do spłaty będzie o 15 tys. CHF mniej. Musisz tylko
    poprawić we wniosku o wypłatę II transzy to miejsce, z którego wynika,
    że do zakończenia budowy potrzebujesz 178 tys. zł. To może być np.
    kosztorys prac pozostałych do zrobienia czy coś w tym stylu. Gdzieś ta
    kwota się pojawiła i to ona jest problemem. Jeśli w tym samym miejscu
    wpiszesz 133 tys. zł to kasę dostaniesz.
    --
    Slaw

  • 26. Data: 2009-02-16 23:32:14
    Od: Sławomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp>

    emka wrote:
    > Problem tylko w tym, że umowa to umowa i albo jesteśmy dorośli albo nie bawimy się
    w kredyty.

    Słusznie. Jesteś w stanie zmusić bank do wypłaty II transzy w całości,
    ale...

    W umowie zapewne masz zastrzeżenie, że bank może żądać dodatkowego
    zabezpieczenia w pewnych sytuacjach. I to będzie taka sytuacja - po
    wypłacie II transzy w wys. 178 tys. zł bank może zażądać od Ciebie
    dodatkowego zabezpieczenia lub natychmiastowej spłaty kredytu.
    Oczywiście dla banku to też nie jest komfortowa sytuacja i psuje mu
    reputację, więc wolą od razu wypłacić mniej i nie straszyć Ciebie
    bankructwem.
    --
    Slaw

  • 27. Data: 2009-02-17 03:30:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "emka" <e...@o...eu> writes:

    > Trudno w to uwierzyć.

    Bez zartow, kazdy kto kiedykolwiek sprzedawal lub kupowal walute obca
    wie, ze kurs nie jest staly.

> [...]
    > wygląda na - pardon my French - sranie w gacie ze strachu przed
    > ewentualną kontrolą, która mogłaby wykazać zbytnią pobłażliwość w

    Obawiam sie ze banki tak bardzo boja sie takich kontroli ze az drza
    w posadach ze strachu... :-)

    > A jak sądzisz, dlaczego banki zrezygnowały z udzielania kredytów w
    > walutach obcych na warunkach takich jak kilka lat temu?

    Z dwoch powodow, i nie wiem ktory jest wazniejszy. Jeden, jak wiemy,
    jest taki, ze wypadki chodza po ludziach i ten, kto dzis ma prace, jutro
    moze jej nie miec, albo moze byc tansza (liczac w CHF) itd.
    Drugi jest taki, ze inne banki tez przestaly udzielac takich kredytow,
    wiec nie ma motywacji do wyscigow.

    Z punktu widzenia banku to, ze do wykonczenia domu wystarczy mniej
    pieniedzy (liczac w walucie kredytu) nie jest niczym zlym, przeciwnie -
    to zupelnie dobra informacja. To, ze w przeliczeniu na zlotowki kredyt
    moze byc wiekszy jest niekorzystne, ale to dotyczy wyplaconej transzy
    i ew. przyszlych kursow.

    > Wypłata naszej
    > transzy niczym nie różni się od takiego kredytu.

    Przeciwnie, rozni sie zasadniczo: dom musi tak czy owak zostac
    skredytowany i wykonczony, bo w przeciwnym przypadku grozi to np.
    brakiem splat wyplaconej juz transzy. To bez sensu dla banku.
    Natomiast rowniez bez sensu jest dla banku kredytowanie >> 100%
    wartosci.
    Wlasciwie to nie do konca rozumiem sens brania tej drugiej transzy
    w calosci. Ale moze to moje zboczenie, zawsze chcialem wszystko robic
    ekonomicznie (niekoniecznie tanio).

    > A druga sprawa - brak środków depozytowych?

    Biorac pod uwage tresc korespondencji od tego banku, z jaka mam okazje
    sie czesto stykac, nie wyglada to na specjalnie prawdopodobne, ale kto
    ich tam wie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 28. Data: 2009-02-17 03:56:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "emka" <e...@o...eu> writes:

    > U mnie jest tak - saldo początkowe : 152 000 CHF oraz saldo 92 000
    > CHF.

    Wlasnie.

    > W takim razie umowa podzielona byłaby od razu na dwie części. Transza
    > to część kredytu wypłacana pod jakimiś tam warunkami (u nas było
    > doprowadzenie budowy do stanu określonego przez bank).

    No i tak przeciez jest.

    > Ale nie ma takiego zapisu w umowie.

    Przeczytalbym ja raczej uwaznie.

    > Chętnie, tyle, że kredyt wzięłam na kwotę 152 000 CHF, a jedynie
    > wypłacono mi go w złotówkach.

    Nie. Chwilowo wzielas kredyt tylko na 92 kCHF.

    > Nie miałabym nic przeciwko temu, by zmniejszono mi wartość kredytu w
    > CHF, ale tak się nie stanie.

    Gdyz?
    Moze lepiej pojdz do banku, powiedz ze chetnie tak zrobisz (np. na
    pismie), i sprawdzimy :-)

    > No właśnie nie do końca.

    W jakim sensie?

    > Problem jest taki, że bank z chęcią da mi 133 200 PLN, ale żądać będzie spłaty 60
    000 CHF.
    > Nie wiem, jak to jaśniej wytłumaczyć :)

    I w oddziale tez tak to rozumieja?
    Przyznaje ze od dluzszego czasu poziom przygotowania pracownikow w ich
    oddzialach mocno spadl. Tak to jest jak sie placi tyle co lekarzom albo
    innym nauczycielom. Zadzwonilbym do partyline raczej.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 29. Data: 2009-02-17 06:34:11
    Od: Jacek Erazmus <j...@g...com>

    On 16 Lut, 22:47, "george" <g...@v...pl> wrote:
    > "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

    > nie mają "depozytów" z których mogli by wypłacić transze ?

    I to jest dobry tok rozumowania - Millennium od listopada 08 nie
    udziela kredytów walutowych i próbują się wykręcić sianem.

    --
    pozdrawiam,
    Erazmus

  • 30. Data: 2009-02-17 08:12:02
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Sławomir Mateuszczyk" <s...@g...ZAMIEN.lp> napisał

    > Bank będzie żądał spłaty 45.000CHF. Odsetki będzie naliczał tak, jakbyś od
    > razu po wypłacie II transzy spłaciła 15.000CHF. Pisałem to już - do spłaty
    > będzie tylko (92+45) tys. CHF.

    Teoria niestety.

    Pozdrawiam
    Emka