-
1. Data: 2009-09-25 12:31:09
Temat: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
Witam,
Czy ktoś może przechodził ścieżkę reklamacyjną w przypadku przelewu w
którym nie zgadza się numer rachunku z danymi właściciela?
To, że się daje odzyskać pieniądze od banku to wiadomo na pewno - były
wyroki sądu (np. sygnatura I CSK 205/08).
Chciałem tylko wstępnie zweryfikować uciążliwość takiej ścieżki.
Piotrek
PS. Wiadomo, że beneficjent przelewu nie zwróci należności (oszustwo,
podany numer konta nie odpowiada danym osobowym).
-
2. Data: 2009-09-25 21:10:11
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: " " <r...@N...gazeta.pl>
Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):
> Witam,
>
> Czy kto� moşe przechodzi� �cieşk�
reklamacyjn� w przypadku przelewu w
> którym nie zgadza si� numer rachunku z danymi w�a�ciciela?
>
> To, şe si� daje odzyska� pieni�dze od banku to wiadomo na
pewno - by�y
> wyroki s�du (np. sygnatura I CSK 205/08).
Sądząc po tym co tu (drugi art.) http://www.bank-lokata.edu.pl/index2.htm
pisza, nie byłbym taki pewien bo to zalezy od regulaminu banku.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
3. Data: 2009-09-25 21:13:13
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: " " <r...@N...gazeta.pl>
>
> PS. Wiadomo, şe beneficjent przelewu nie zwróci naleşno�ci (oszustwo,
> podany numer konta nie odpowiada danym osobowym).
Wytoczyć powództwo o bezpodstwne wzbogacenie się albo jak piszesz zgłosić
oszustwo albo jedno i drugie.
Można też od razu nasłać firmę windykacyjną ale taką co kase bierze tylko od
tego co ściągnie. Polecam http://www.grabowski.biz.pl/
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
4. Data: 2009-09-25 22:29:05
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
r...@N...gazeta.pl wrote:
> Sądząc po tym co tu (drugi art.) http://www.bank-lokata.edu.pl/index2.htm
> pisza, nie byłbym taki pewien bo to zalezy od regulaminu banku.
Generalnie kodeks cywilny stoi w hierarchii przepisów jakby "nieco"
wyżej niż regulamin banku.
Konieczność zachowania należytej staranności przy księgowaniu przelewów
wynika z kodeksu cywilnego i została doszczegółowiona przez wyrok Sądu
Najwyższego jako "bezwzględny obowiązek sprawdzenia, czy numer rachunku
jest zgodny z nazwą beneficjenta przelewu".
Tak więc jestem dobrej myśli, choć jednocześnie mam podejrzenie
graniczące z pewnością, że bez arbitra bankowego lub sądu się nie obędzie.
Piotrek
-
5. Data: 2009-09-26 07:14:42
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: Robert Kois <k...@h...pl>
Dnia Sat, 26 Sep 2009 00:29:05 +0200, Piotrek napisał(a):
> Konieczność zachowania należytej staranności przy księgowaniu przelewów
> wynika z kodeksu cywilnego i została doszczegółowiona przez wyrok Sądu
> Najwyższego jako "bezwzględny obowiązek sprawdzenia, czy numer rachunku
> jest zgodny z nazwą beneficjenta przelewu".
Ale przeczytałeś ten wyrok, bo wygląda, że nie? To i tak nie ma znaczenia,
w polskim prawie precedensów nie ma.
A jak by rzeczywiście było tak jak byś chciał, to banki zaczną odrzucać
przelewy z najdrobniejszą literówką w nazwie. Bo po cholere mają się
narażać na koszty. Albo przelewy będą weryfikowane ręcznie i wrócimy do 3-4
dni oczekiwania na przelew (zabawnie będą wtedy wyglądać archiwalne
narzekania, że przelew nie doszedł po 3h).
--
Kojer
-
6. Data: 2009-09-26 09:08:35
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
Robert Kois wrote:
>
> Ale przeczytałeś ten wyrok, bo wygląda, że nie? To i tak nie ma znaczenia,
> w polskim prawie precedensów nie ma.
Przeczytałem i to w dodatku ze zrozumieniem ;-)
Jeśli chodzi o precedensy to oczywiście masz rację, aczkolwiek sądy
rejonowe i okręgowe często mają na uwadze orzecznictwo Sądu Najwyższego.
> A jak by rzeczywiście było tak jak byś chciał, to banki zaczną odrzucać
> przelewy z najdrobniejszą literówką w nazwie. Bo po cholere mają się
> narażać na koszty. Albo przelewy będą weryfikowane ręcznie i wrócimy do 3-4
> dni oczekiwania na przelew (zabawnie będą wtedy wyglądać archiwalne
> narzekania, że przelew nie doszedł po 3h).
>
Ale to doprawdy nie jest problem klientów banków w jaki sposób bank ma
sobie organizować pracę, ażeby klienci nie odeszli do konkurencji (gdzie
będą mieli lepsze warunki, cokolwiek miałoby to znaczyć).
Zresztą sytuacja tak naprawdę jest podobna do fraudów karcianych. Nikt
nie robi tragedii tego powodu, tylko grzecznie wlicza fraudy w ryzyko
prowadzenia działalności i nawet niespecjalnie nagłaśnia tę sprawę.
--
W moim przypadku kwota nie jest na tyle duża, ażebym musiał się stresować.
Tak więc z przyjemnością w poniedziałek zapuszczę reklamację i popatrzę
jak to działa.
Piotrek
-
7. Data: 2009-09-26 10:09:20
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: Robert Kois <k...@h...pl>
Dnia Sat, 26 Sep 2009 11:08:35 +0200, Piotrek napisał(a):
>> Ale przeczytałeś ten wyrok, bo wygląda, że nie? To i tak nie ma znaczenia,
>> w polskim prawie precedensów nie ma.
> Przeczytałem i to w dodatku ze zrozumieniem ;-)
Chyba nie, bo jakoś zbyt szeroko go interpretujesz.
> Jeśli chodzi o precedensy to oczywiście masz rację, aczkolwiek sądy
> rejonowe i okręgowe często mają na uwadze orzecznictwo Sądu Najwyższego.
Na uwadze może i mają, ale ten wyrok to pasuje do czasów przedkomputerowych
a nie aktualnych czasów.
>> A jak by rzeczywiście było tak jak byś chciał, to banki zaczną odrzucać
>> przelewy z najdrobniejszą literówką w nazwie. Bo po cholere mają się
>> narażać na koszty. Albo przelewy będą weryfikowane ręcznie i wrócimy do 3-4
>> dni oczekiwania na przelew (zabawnie będą wtedy wyglądać archiwalne
>> narzekania, że przelew nie doszedł po 3h).
> Ale to doprawdy nie jest problem klientów banków w jaki sposób bank ma
> sobie organizować pracę, ażeby klienci nie odeszli do konkurencji (gdzie
> będą mieli lepsze warunki, cokolwiek miałoby to znaczyć).
Nigdzie nie będą mieli lepszych. Jeśli banki zostaną zmuszone do dokładnego
weryfikowania i bezwzględnego odrzucania niezgodnych to każdy przelew
będzie musiał weryfikować człowiek. A to będzie drogie i wolne a ilość
odrzucanych przelewów będzie olbrzymia. Bo co zrobić jak na przelewie
będzie Jan Kowalski a w systemie Jan Andrzej Kowalski?
> Zresztą sytuacja tak naprawdę jest podobna do fraudów karcianych. Nikt
> nie robi tragedii tego powodu, tylko grzecznie wlicza fraudy w ryzyko
> prowadzenia działalności i nawet niespecjalnie nagłaśnia tę sprawę.
Tu koszty mogą być zbyt wysokie, widze wspaniałe pole do popisu dla
oszustów. Dlaczego bank ma odpowiadać za, nie bójmy się tego powiedzieć,
głupotę nadawcy przelewu (bo przecież 99% takich przypadków gdzie nie da
się odzyskać kasy to po prostu oszustwa i brak umiejętności rozróżnienia
tego co przychodzi z allegro a co nie)? Po to wprowadzono unikalne
(powiedzmy) numery rachunków by niepotrzebna była weryfikacja pozostałych
danych. Cyfry kontrolne w większości przypadków zapobiegają "literówkom".
--
Kojer
-
8. Data: 2009-09-26 10:26:13
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: Mithos <f...@a...pl>
r...@N...gazeta.pl pisze:
> Wytoczyć powództwo o bezpodstwne wzbogacenie się albo jak piszesz zgłosić
> oszustwo albo jedno i drugie.
Przecież nie znasz danych osobowych oszusta. Chcesz pozwać numer jego
rachunku bankowego ?
--
Mithos
-
9. Data: 2009-09-26 10:54:44
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
Robert Kois wrote:
>
> Na uwadze może i mają, ale ten wyrok to pasuje do czasów przedkomputerowych
> a nie aktualnych czasów.
>
Wyrok jest z grudnia 2008 roku i IMHO świadczy raczej o cywilizowaniu
relacji bank-klient.
Podobnie zresztą było choćby z ustawą o elektronicznych instrumentach
płatniczych, która spowodowała, że banki przestały się zachowywać jak
"święte krowy" i IMHO stały się nieco bardziej przyjazne dla klientów.
Wprawdzie do "zero liability" (ze Stanów) nam jeszcze trochę brakuje ale
sprawy idą w dobrym kierunku.
>
> Nigdzie nie będą mieli lepszych. Jeśli banki zostaną zmuszone do dokładnego
> weryfikowania i bezwzględnego odrzucania niezgodnych to każdy przelew
> będzie musiał weryfikować człowiek. A to będzie drogie i wolne a ilość
> odrzucanych przelewów będzie olbrzymia. Bo co zrobić jak na przelewie
> będzie Jan Kowalski a w systemie Jan Andrzej Kowalski?
>
Jest to kwestia między innymi procedur i zarządzania ryzykiem i doprawdy
nie jest to problem klienta, tylko banku.
A jak bank nie będzie sobie z tym radził, to zawsze może zająć się
handlem "pietruszką".
>
> Tu koszty mogą być zbyt wysokie, widze wspaniałe pole do popisu dla
> oszustów. Dlaczego bank ma odpowiadać za, nie bójmy się tego powiedzieć,
> głupotę nadawcy przelewu (bo przecież 99% takich przypadków gdzie nie da
> się odzyskać kasy to po prostu oszustwa i brak umiejętności rozróżnienia
> tego co przychodzi z allegro a co nie)? Po to wprowadzono unikalne
> (powiedzmy) numery rachunków by niepotrzebna była weryfikacja pozostałych
> danych. Cyfry kontrolne w większości przypadków zapobiegają "literówkom".
>
Nie znam danych statystycznych na temat przekrętów na allegro tak więc
trudno mi dyskutować z Twoją opinią.
A już odpowiadając wprost na Twoje pytanie "Dlaczego bank ma odpowiadać
[...]" to zgaduję, że dlatego ponieważ wymaga tego od niego obowiązujące
prawo ;-)
Piotrek
-
10. Data: 2009-09-26 11:53:33
Temat: Re: Odzyskiwanie należności w przypadku niewłaściwych danych osobowych przelewu
Od: Robert Kois <k...@h...pl>
Dnia Sat, 26 Sep 2009 12:54:44 +0200, Piotrek napisał(a):
>> Na uwadze może i mają, ale ten wyrok to pasuje do czasów przedkomputerowych
>> a nie aktualnych czasów.
> Wyrok jest z grudnia 2008 roku i IMHO świadczy raczej o cywilizowaniu
> relacji bank-klient.
Niestety świadczy o kompletnym braku wiedzy SN jak wygląda współczesna
bankowość.
>> Nigdzie nie będą mieli lepszych. Jeśli banki zostaną zmuszone do dokładnego
>> weryfikowania i bezwzględnego odrzucania niezgodnych to każdy przelew
>> będzie musiał weryfikować człowiek. A to będzie drogie i wolne a ilość
>> odrzucanych przelewów będzie olbrzymia. Bo co zrobić jak na przelewie
>> będzie Jan Kowalski a w systemie Jan Andrzej Kowalski?
> Jest to kwestia między innymi procedur i zarządzania ryzykiem i doprawdy
> nie jest to problem klienta, tylko banku.
Ale rozumiesz, że nie da się tego weryfikować automatycznie a koszty
ludzkie są wysokie. I bank przerzuci je na klienta. I co zrobisz jak ze
względu na literówkę którą ktoś zrobi, ty nie dostaniesz kasy, albo
dostaniesz po kilku dniach? Pewnie będziesz krzyczał jak niektórzy tu:
"złodzieje przetzymali moją kasę".
> A jak bank nie będzie sobie z tym radził, to zawsze może zająć się
> handlem "pietruszką".
Albo przelewać pieniądze po 3 dniach za 3% ale nie mniej niż 4 zł za
przelew. Ale to już było.
> A już odpowiadając wprost na Twoje pytanie "Dlaczego bank ma odpowiadać
> [...]" to zgaduję, że dlatego ponieważ wymaga tego od niego obowiązujące
> prawo ;-)
Na szczęście SN nie tworzy prawa. A kolejne wyroki w podobnych sprawach
moga być inne.
Przez to, że parę osób dało się naciągnąć możemy mieć drogie i długo
trwające przelewy? Fajnie.
Najprostszy pomysł do załatwienia tego to wywalić w formularzach wszystkie
dane oprócz numeru rachunku, kwoty, daty i tytułu przelewu. Problemu nie
będzie :).
--
Kojer