  • 1. Data: 2008-08-01 02:04:45
    Temat: Operacje kartą i niby debet, czy bank ma rację?
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Na początku od razu zaznaczam, że dyskusja ma charakter czysto
    akademicki, gdyż całość naliczonych odsetek, to 12 groszy i koszt rozmowy
    telefonicznej dręczącej mlinię byłby wielokrotnie wyższy, to jednak ciekawi
    mnie, czy bank ma rację.

    Otóż otworzyłem sobie w mbanku izzy konto (dodatkowo)*, z myślą aby z
    karty debetowej podpiętej do tego rachunku kupować czasami coś na ebay-u
    (taka bezpłatna proteza zastępująca ekartę). I teraz 2x (przy dwóch różnych
    transakcjach) historia potoczyła się następująco:

    28.06 przelałem na izzy konto 20 zł
    28.06 zarejestrowałem kartę w paypal, w związku z czym została ona obciążona
    kwotą 6,50 zł z datą transakcji/rozliczenia 27/29.06

    historia powtarza się ponownie:

    2.07 przelałem na izzy konto 197 zł
    2.07 zakupiłem na ebay.com przedmiot za który zapłaciłem 195,23 zł, karta
    zostaje obciążona z datą
    transakcji/rozliczenia 1/3.07.

    Na koniec lipca bank obciąża mnie odsetkami od debetu na kwotę 0,12 zł

    I teraz przechodzimy do meritum. Sytuacja wynika zapewne z tego, że np. o
    godz 2.00, w Polsce mamy już następny dzień, a w USA jeszcze poprzedni. Tym
    niemniej bezsporny jest fakt, że transakcja wg czasu polskiego miała
    miejsce, w dniu w którym powstał wpływ na konto. I teraz dochodzimy, do
    paranoicznej sytuacji, w której chcąc uniknąć odsetek, musimy:

    a) zasilić rachunek do którego podpięta jest karta 1 dzień wcześniej, niż
    fizycznie wykonujemy transakcję
    b) nie dokonywać transakcji poprzez paypal w godzinach 0:00 do 6:00.

    Czy wg Was, ważny jest moment wykonywania transakcji wg czasu polskiego,
    czy hamerykańskiego? Niby bank może się bronić, że te transakcje były
    dokonane dzień wcześniej, ale wtedy zawsze można "odbić piłeczkę" i
    stwierdzić, że w takim razie dlaczego bank autoryzował transakcje, jeśli w
    dniu dokonania tych transakcji nie było środków na koncie. :)

    * uprzedzając pytania: tak, posiadając powyżej 18 lat i otwarty rachunek
    ekonto, bez problemu można otworzyć sobie również izzy konto i posiadać do
    niego osobną bezpłatną kartę debetową.

  • 2. Data: 2008-08-01 11:32:09
    Temat: Re: Operacje kartą i niby debet, czy bank ma rację?
    Od: Mariusz <m...@w...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
    > 28.06 przelałem na izzy konto 20 zł
    [...]
    > 2.07 przelałem na izzy konto 197 zł

    A skąd te przelewy szły ? Z jaką datą zostały zaksięgowane ?

    > Czy wg Was, ważny jest moment wykonywania transakcji wg czasu polskiego,
    > czy hamerykańskiego?

    Ja sądzę, że ważna jest data księgowania a nie wykonania transakcji.

    M.

  • 3. Data: 2008-08-01 11:52:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> writes:

> [...]
    > stwierdzić, że w takim razie dlaczego bank autoryzował transakcje, jeśli w
    > dniu dokonania tych transakcji nie było środków na koncie. :)

    Zasadniczo powinien byc istotny czas rozliczenia transakcji, bo
    sama "data transakacji" nie ma zadnego zwiazku z bankiem. Kwestia
    chciwosci, normalne banki takich rzeczy nie robia.

    Ale jesli juz to robia to przynajmniej powinni brac date autoryzacji,
    a nie czas z Ksiezyca. Ciekawe co by bylo jakby dostali date
    z przyszlosci.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2008-08-01 13:01:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    Marcin Wasilewski pisze:
    > 28.06 przelałem na izzy konto 20 zł
    [...]
    > 2.07 przelałem na izzy konto 197 zł

    A skąd te przelewy szły ? Z jaką datą zostały zaksięgowane ?

    No szły z ekonta (przelewy wewnętrzne).

    > Czy wg Was, ważny jest moment wykonywania transakcji wg czasu
    > polskiego, czy hamerykańskiego?

    Ja sądzę, że ważna jest data księgowania a nie wykonania transakcji.

    Jak widzisz mbank ma rozdwojenie jaźni, potrafi autoryzować transakcję, np.
    we wtorek, a księgować z datą poniedziałkową.