  • 1. Data: 2010-10-25 07:17:55
    Temat: Oplacalnosc kredytow w CHF
    Od: Jacek <m...@s...pl>

    Witajcie!

    Otóż stoję przed koniecznością wzięcia kredytu.
    Idąc z ogólnym trendem (ale tez i biorąc pod uwagę wielkość spłacanego
    kredytu) myślę o zobowiązaniu powziętym w walucie franka szwajcarskiego,
    oczywiście jako najtańszego na rynku.
    Moje obawy budzi jednak wprowadzenie w Polsce waluty EURO.
    Oczywiście póki co zarabiam w PLN.
    Powiedzmy, że za kilka lat zacznę otrzymywać wypłatę w EUR, a co za tym
    następuje wystąpi konieczność przewalutowania z EUR na CHF.
    No i tutaj zaczynają się pewne schody z tego względu, że CHF w stosunku
    do EUR rośnie (a nie spada jak CHF do PLN), co widać z resztą na
    przestrzeni lat
    http://stooq.com/q/?s=chfeur&c=mx&t=l&a=lg&b=0

    Czy dobrze rozumiem, że jeśli przyszły trend będzie identyczny jak ten
    "obowiązujący" od kilu lat, to może okazać się kredyt w CHF będzie
    droższy niż w PLN?

  • 2. Data: 2010-10-25 07:24:23
    Temat: Re: Oplacalnosc kredytow w CHF
    Od: Michal <n...@n...org>

    W dniu 25.10.2010 09:17, Jacek pisze:
> [...]

    > Czy dobrze rozumiem, że jeśli przyszły trend będzie identyczny jak ten
    > "obowiązujący" od kilu lat, to może okazać się kredyt w CHF będzie

    Pomimo wdzięcznej nazwy grupy, niestety nie ma tutaj jasnowidzów. Trend
    EUR/CHF jest jaki jest, może być w przyszłości inny. A może się stać
    jeszcze wiele innych rzeczy o których nam się nie śniło.

    Kredyt walutowy- jak duży/mały by nie był i niezależnie w jakiej
    walucie- jest zawsze narzędziem SPEKULACJI (oczywiście rozumianej
    negatywnie). Czy zamierzasz mieć bardziej spokojny sen biorąc kredyt w
    PLN, czy też jesteś gotowy na nerwy związane z ryzykiem kursu,
    oprocentowania i ewentualnej zmiany waluty w Polsce- Twój wybór.

    Jeśli chodzi o ilość kapitału, wyrażonego w walucie w której zarabiamy
    (PLN), kredyciarze sprzed kilku lat zrobili się całkiem ładnie w konia-
    ale raty wciąż mają niższe niż ich koledzy z PLN. Także wybór musi
    zależeć też od tego, czy zamierzasz kredyt spłacać wcześniej i o ile
    wcześniej.

    Michał

  • 3. Data: 2010-10-25 07:43:28
    Od: Jacek <m...@s...pl>

    Nie chodzi mi o jasnowidztwo, tylko o to ze ewidentnie coraz więcej EURo
    trzeba zapłacić za CHFa... a to oznacza tylko tyle, ze kredyt w CHF
    będzie drożał.
    Inaczej mówiąc im gospodarka EURO będzie słabsza (a cały czas o tym się
    mówi, że jest źle) tym mniejszą siłę nabywczą będzie miało EURO.
    A z tego wykresu widać ewidentnie, że EURo cały czas traci do CHFów.

  • 4. Data: 2010-10-25 07:56:53
    Od: Michal <n...@n...org>

    W dniu 25.10.2010 09:43, Jacek pisze:
> [...]
    > mówi, że jest źle) tym mniejszą siłę nabywczą będzie miało EURO.
    > A z tego wykresu widać ewidentnie, że EURo cały czas traci do CHFów.

    No to widzisz- odpowiedź już masz. Z drugiej strony Szwajcarii tez od
    zawsze zależało na tym, żeby CHF zbyt mocny nie był. Co będzie za kilka
    lat- tego nie wiadomo. EUR też zaliczyło okresy bardzo dużej wartości.

    Michał

  • 5. Data: 2010-10-25 08:15:48
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "Jacek" <m...@s...pl> wrote in message
> [...]
    > mówi, że jest źle) tym mniejszą siłę nabywczą będzie miało EURO.
    > A z tego wykresu widać ewidentnie, że EURo cały czas traci do CHFów.

    Chcesz spekulowac na walucie twoja sprawa.
    Sprawa EUR w Polsce jest jeszcze bardzo odlegla, martw sie raczej kursem PLN
    do jakiejkolwiek waluty wymienialnej. Najblizsze lata pokaza, czy Polska
    powtorzy wariant grecki (finanse publicze). Efekty odpija sie negatywnie na
    PLN, gdyz Grecja miala EUR i nie mieli bufora w postaci wlasnej waluty.
    Trzymalbym sie daleko od jakiejkolwiek waluty przy kredycie, bo chociaz
    przejsciowo moze sie wydawac wszystko OK w perspektywie paru miesiecy i PLN
    sie bedzie wzmacnial, to motem moze juz nie byc tak rozowo. Jakby ktos
    trafnie umial przewidziec trendy walutowe, to bylby bardzo bogatym
    czlowiekiem, ale to nie jest do konca mozliwe, a jak tego kredytu walutowego
    nie zabezpieczasz roznymi instrumentami pochodnymi (wiekszosc tego nie robi
    i takie produkty sa slabo dostepne dla indywidualnych) to wystawiasz sie na
    bardzo duze ryzyko, szczegolnie, ze jestesmy w okresie kiedy banki centralne
    uprawiaja 'wojny walutowe'.

  • 6. Data: 2010-10-25 11:37:53
    Od: ~|_ukasz <l...@a...pl>

    W dniu 2010-10-25 09:17, Jacek pisze:
> [...]
    > Powiedzmy, że za kilka lat zacznę otrzymywać wypłatę w EUR, a co za tym
    > następuje wystąpi konieczność przewalutowania z EUR na CHF.

    Nie wystąpi, sytuacja będzie identyczna jak teraz, tylko nie CHF-PLN,
    a CHF-EUR.

  • 7. Data: 2010-10-25 19:42:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Krzysztof" <o...@p...onet.pl> writes:

    > Chcesz spekulowac na walucie twoja sprawa.

    Kazdy, kto ma jakiekolwiek aktywa lub pasywa w jakiejkolwiek formie,
    spekuluje na walucie. Zreszta zeby to na jednej - spekuluje na
    wszystkich walutach.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2010-10-25 20:07:43
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

> [...]
    > mówi, że jest źle) tym mniejszą siłę nabywczą będzie miało EURO.
    > A z tego wykresu widać ewidentnie, że EURo cały czas traci do CHFów.

    przez 20 lat sie eurchf poruszalo w trendzie bocznym miedzy 0,59-0,68 wiec
    nie pisalbym czarnych scenariuszy na bazie tego ostatniego wyskoku ponad
    0,68, trzeba tez patrzyc na to, ze stopy proc. w chf sa duzo nizsze niz w
    euro i raczej dlugo beda, to jest zysk plynacy z kredytu w chf. ryzyko
    trzeba kalkulowac a nie sie go bac.

    pozdrawiam, wromek

  • 9. Data: 2010-10-25 20:11:57
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

    > Kazdy, kto ma jakiekolwiek aktywa lub pasywa w jakiejkolwiek formie,
    > spekuluje na walucie. Zreszta zeby to na jednej - spekuluje na
    > wszystkich walutach.

    no wlasnie, co prawda to prawda ;)

  • 10. Data: 2010-10-25 23:10:31
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci

    > Kazdy, kto ma jakiekolwiek aktywa lub pasywa w jakiejkolwiek formie,
    > spekuluje na walucie. Zreszta zeby to na jednej - spekuluje na
    > wszystkich walutach.

    Dopóki ma, to nie spekuluje. Dopiero jak wykona ruch przewidujac zmiane, to
    zaczyna spekulowac.

    --
    Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul
    Prywatna http://www.janwer.com/