  • 1. Data: 2004-08-28 15:40:02
    Temat: Opłata za list polecony
    Od: "Delfin Oum" <f...@p...fm>

    Witam serdecznie.

    Mam kilka pytań. Czy bank wysyłając ponaglenia do zapłaty może dowolnie
    naliczać opłatę za list polecony z upomnieniem, czy też jest to unormowane
    odpowiednim przepisem?
    Dlaczego pytam? Otóż mój bank (nazwę podam później) gdy przysyłał mi
    ponaglenia potrafił mi doliczyć nawet 40zł tzw. "kosztów innych". Gdy
    zadzwoniłem do nich pani powiedziała mi że to właśnie opłata za list
    polecony z ponagleniem. Jakiś czas potem moja dziewczyna wyjaśniła mi, że
    zgodnie z którąś tam ustawą bank nie może doliczyć wiecej niż 8zł z groszami
    za jeden list ponaglający. No więc jak to jest?
    Nadmienię tylko, że takie 40zł to dla mnie dużo wobec 1 raty mojego kredytu,
    która wynosi 117zł.

    I kolejne, czy bank może jakiejś tam "kancelarii prawnej" przekazać moje
    dane osobowe wraz z kopią umowy jaką zawarłem z rzeczonym bankiem? Czytałem
    prawo bankowe i znalazłem tam art. które wyraźnie tego zabraniają. Chyba że
    są wyjątki... :-(A jeśli jednak bank nie miał prawa tego zrobić to czy
    złamał prawo? I czy w takim przypadku mam się nie przejmować niegrzecznymi
    telefonami od chłoptasia z "kancelarii"?
    Wyjaśnię jednocześnie jaka jest moja obecna sytuacja z bankiem - żeby ktoś
    nie napisał, że jak wziąłem pieniądze z banku a nie umiem oddać, to dobrze
    mi tak.

    Otóż wziąłem niewielki kredyt konsumpcyjny na 4 lata. Wiosną mineły 3 lata.
    Spłacałem w tym czasie może nie na bieżąco ale co 2, 3 miesiące wraz z
    odsetkami i kosztami wyżej wspomnianych upomnień. 1,5 miesiąca temu
    zapłaciłem za 3 załegłe raty. Obecnie jestem spóźniony z jedną ratą o
    miesiąc, a tu przychodzi mi pisemko z banku o przekazaniu mojej sprawy
    pewnej kancelarii i jednocześnie drugie od owych niby prawników. Tydzień
    później na mój domowy telefon (skąd miał??) dzwoni koleś i pieprzy że w
    związku z zaległościami muszę resztę długu oddać w ciągu kilku dni, bo
    inaczej kosekwencje (tralala). Żebyście mieli jasność mój obecny dług wobec
    banku to około 1050zł (tysiąc piećdziesiąt zł - że też im się chce???).
    Co o tym sądzicie? Proszę pomóżcie. Muszę mieć te informacje do
    poniedziałku.

    Forged
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2004-08-28 16:34:44
    Temat: Re: Opłata za list polecony
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Delfin Oum wrote:
> [...]
    > zgodnie z którąś tam ustawą bank nie może doliczyć wiecej niż 8zł z groszami
    > za jeden list ponaglający. No więc jak to jest?

    Nie ma takiego przepisu. Mozna próbować podważyć taką opłatę na
    podstawie przepisów o niedozwolonych postanowieniach umownych
    (art.385[1] kodeksu cywilnego).

    KG

  • 3. Data: 2004-08-28 16:47:46
    Od: "Delfin Oum" <f...@p...fm>

    Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl.#X> napisał w wiadomości news:cgqc87

    > Nie ma takiego przepisu. Mozna próbować podważyć taką opłatę na
    > podstawie przepisów o niedozwolonych postanowieniach umownych
    > (art.385[1] kodeksu cywilnego).

    Dziękuję za odpowiedź.
    Wynika z tego że bank może sobie naliczać dowolne kwoty...
    W mojej umowie kredytowej z bankiem nie znalazłem żadnego zapisu
    określającego wysokość opłat za takie rzeczy jak pisemne ponaglenia. Jest
    tylko wzmianka, że mają coś tam napisane na ten temat w swoim wewnętrznym
    regulaminie, który jednak nie został dołączony do umowy ani nawet
    przedstawiony przed podpisaniem przeze mnie umowy.

    --
    Forged

  • 4. Data: 2004-08-28 16:52:00
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Delfin Oum wrote:
> [...]
    > regulaminie, który jednak nie został dołączony do umowy ani nawet
    > przedstawiony przed podpisaniem przeze mnie umowy.

    No cóż, teoretycznie taki regulamin nie wiąże. Ale poszukaj, bo zapewne
    podpisałes, że go dostałeś.

    KG