  • 11. Data: 2006-04-21 07:38:56
    Temat: Re: Oprocentowanie k. hipotecznego
    Od: "mo" <s...@p...onet.pl>

    Przenoszenie kredytu walutowego wiaze sie z dodatkowymi kosztami zwiazanymi z
    kursami walutowymi. Przyklad:
    masz kredyt w wysokosci 120T CHF (czyli okolo 300T PLN).
    splacasz go w starym banku po kursie sprzedazy powiedzmy 2.52 co daje 302.4T
    PLN. nowy bank wysyla do starego 302.4T PLN i za te kwote sprzedaje Ci franki
    oczywiscie po kursie kupna czyli np 2.40 co daje 126T CHF.
    w nowym banku masz wiec kredyt w wysokosci 126T CHF (czyli okolo 315T PLN).

    inne potencjalne koszty do poniesienia:
    oplata za wczesniejsza splate
    ubezpieczenie w sytuacji gdy nie ma hipoteki
    koszty wykreslenia starej i wpisu nowej hipoteki
    koszty weksli w nowym banku
    itd. te koszty oczywiscie nowy bank moze wziac na siebie, jesli bedzie tak
    uprzejmy;)

    zakladajac ze zgodnie z aktualna umowa masz kredyt na 30lat i oprocentowanie 6M
    LIBOR + marza 2.2 p.p. co daje obecnie okolo 1.2 + 2.2 = 3.4 % to od 120T CHF
    Twoja rata wynosi 531CHF.

    w nowym banku dla kredytu 126T CHF mialbys rate w zaleznosci od marzy:
    marza np 1.7 wtedy rata 523 CHF a wiec roczne raty mniejsze o okolo 240PLN
    marza np 1.2 wtedy rata 490 CHF a wiec roczne raty mniejsze o okolo 1200PLN

    ale trzeba pamietac ze jestes winny bankowi o 6T CHF wiecej. w sytuacji gdybys
    w ciagu kilku/kilkunastu najblizszych lat chcial kredyt przewalutowac
    (co jest prawdopodobne bo LIBOR na pewno bedzie rosl, a WIBOR raczej bedzie
    spadal) to nie zdazysz "odrobic" tych 15T PLN poniesionych przy przewalutowaniu.

    na marginesie: oprocentowanie uzaleznione od LIBOR 6M jest neutralne, czyli
    jesli LIBOR maleje lub rosnie to z oprocentowaniem dzieje sie to samo (w
    dodatku z pewnym opoznieniem bo bank dokonuje zmiany tylko dwa razy w roku).
    oprocentowanie ustalane przez zarzad (tak jest np w mbanku, multibanku, ptf)
    nie jest neutralne, bo wtedy moga ale nie musza podwyszyc lub obnizyc Ci
    oprocentowania, w dodatku zmiany moga byc dokonywane w terminach dowolnie przez
    bank wybranych. mozna wiec zalozyc ze chetniej i szybciej beda podwyzszac
    oprocentowanie niz je obnizac.

    stad wg mnie przeniesienie kredytu walutowego ma sens tylko gdy:
    1. masz mozliwosc unikniecia roznic kursowych lub
    2. oprocentowanie w obecnym banku jest bardzo wysokie i w ogole nie bierzesz
    pod uwage mozliwosci przewalutowania

  • 12. Data: 2006-04-21 17:42:00
    Od: "Artur A. Surowiec" <s...@k...pl>

    "gg" <d...@d...d.> wrote in message
    | Użytkownik "nod" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

    150.000zł) w

    | Chłopie - weź się nie ośmieszaj. Jeżeli w tej chwili czujesz się
    jeszcze
    | dobrze z tym że Pan Jaśniewielmożny Prezes z zarządem ustala Ci
    | oprocentowanie to pogratulować dobrego samopoczucia. Poza tym to
    Ci można
    | tylko współczuć.

    Coś przesadzasz. Jeśli ktoś brał kredyt w czasach kiedy marża
    wynosiła średnio 2%, a za jakiś czas średnia marża będzie wynosiła
    0,5%, to można oczekiwać, że kiedy popularne stanie się
    refinansowanie, te banki, gdzie oprocentowanie jest ustalane przez
    bank obniżą marże (żeby ludzie nie odeszli). Tam gdzie marża jest
    stała, będziesz ciągle płacił 2%.
    Jeśli natomiast bank nie będzie zadowolony z marży, podwyższy Ci
    cenę rachunku i będzie stosował niekorzystne kursy.

    --
    Pozdrawiam,

    Artur Adam Surowiec
    artur at surowiec.tk

  • 13. Data: 2006-04-21 18:01:25
    Od: "Lapin" <tlapinsk(usuń to)@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Belczi" <b...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Chciałem zapytac jak u Was z oprocentowanie kredytu hipotecznego. Mam w
    CHF,
    > ok. 300 tys. PLN, 25 lat, zmienne oprocentowanie. No i o to zmienne mi
    idzie.
    > Na poczatku bylo 2,89%, nie najlepiej, ale byl pośpiech i trzeba bylo brac
    co
    > dawali. Dziś dostałem info do imć BPH-u o podwyżce na 3,41%. Sory, ale czy
    > tylko ja tak mam w BPH-a? Czy w innych bankach jest podobnie, czy mogę
    zacząć
    > szukać oferty refinansowania? Please o odpowiedź.
    >
    > Pozdro

    Przejdź się do banku i zapytaj o możliwość obniżenia marży banku.
    Teraz W BPH jest promocja i tak operacja kosztuje 500zł.
    Ja już złożyłem podanie o obniżenie marży z 2,7% na 1,25% i czekam
    teraz na decyzję. Możliwe, że w Twoim przypadku będzie można
    obniżyć marżę do jeszcze niższego poziomu. Na pewno wyjdzie to taniej,
    niż przenoszenie kredytu do innego banku.

    Tomasz Łapiński

  • 14. Data: 2006-04-21 19:26:56
    Od: "nod" <n...@o...pl>

    > Dnia 2006-04-21 00:57, osobnik nod stwierdził, iż:
    >
    > Z pewnością coś, co jest nieprzewidywalne na pewno jest świetne.

    Natomiast kurs CHFa masz w Polsce super przewidywalny, Libor i Wibor też masz
    super przewidywalny... Jak Lepper wejdzie do rządu i zacznie kombinować przy
    NBPie to wówczas Wibor/Libor i kurs CHF przewidzisz doskonale ;)

  • 15. Data: 2006-04-21 19:32:57
    Od: "nod" <n...@o...pl>

    Co do przewalutowań - masz rację. Obecnie w Multi przy refinansowaniu ponosisz
    opłatę jedynie za zakup weksla, całą resztę funduje Multi.

  • 16. Data: 2006-04-21 19:52:58
    Od: n...@o...pl

> [...]
    > dobrze z tym że Pan Jaśniewielmożny Prezes z zarządem ustala Ci
    > oprocentowanie to pogratulować dobrego samopoczucia. Poza tym to Ci można

    Sam się nie ośmieszaj "wąskim" tokiem rozumowania. Uważasz, że nagle prezes
    podwyższy wszystkim oprocentowanie kredytów??? Jeżeli tak uważasz to jesteś
    śmieszny i właśnie Tobie można współczuć.
    Uważasz, że konstrukcja Wibor+marża jest taka pewna? Jeżeli tak to gratuluję!

  • 17. Data: 2006-04-22 15:26:59
    Od: "Marcin" <k...@k...de>

    Witam

    Użytkownik <n...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jesteś
    > śmieszny i właśnie Tobie można współczuć.

    Przeanalizuj sobie histore zmian oprcentowania kredytow w Multi przez kilka
    lat to moze sie czegos dowiesz.
    A teraz krotkie streszczenie: Na poczatku kredytu oferta lepsza niz srednia
    na rynku.
    Potem oferta staje sie coraz mniej atrakcyjna az trudno znalesc gorsza.

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 18. Data: 2006-04-22 16:23:47
    Od: Ra <adres.w@stopcce>

    n...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > śmieszny i właśnie Tobie można współczuć.
    > Uważasz, że konstrukcja Wibor+marża jest taka pewna? Jeżeli tak to gratuluję!

    wszystkim nie, ale może dowolnie wybranej grupie klientów

    P. Arek

  • 19. Data: 2006-04-22 16:28:46
    Od: Ra <adres.w@stopcce>

    mo napisał(a):

> [...]
    > dodatku z pewnym opoznieniem bo bank dokonuje zmiany tylko dwa razy w roku).
    tzn tak jest w bph ? bo w millennium mam co miesiać aktualizowe - tzn
    wtedy gdy zmiana jest większa
    niż AFAIR 0.25% ale co miesiąc jest obliczane

    P. Arek

  • 20. Data: 2006-04-22 16:31:20
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    n...@o...pl wrote:

    > Sam się nie ośmieszaj "wąskim" tokiem rozumowania. Uważasz, że nagle prezes
    > podwyższy wszystkim oprocentowanie kredytów??? Jeżeli tak uważasz to jesteś
    > śmieszny i właśnie Tobie można współczuć.

    Ale doświadczenie pokazuje, że oprocentowanie kredytów ustalanych przez
    zarząd, zachowuje się tak:
    -gdy stopy rosną - to podwyższamy natychmiast
    -gdy maleją - to czekamy z obniżką.
    > Uważasz, że konstrukcja Wibor+marża jest taka pewna? Jeżeli tak to gratuluję!

    A co w niej niepewnego ?
    KJ