  • 1. Data: 2011-11-04 11:55:50
    Temat: Oprocentowanie lokat- dlaczego ludzie postępuja głupio
    Od: " " <w...@N...gazeta.pl>

    Witam

    MAm pytanie teoretyczne ale bardzo mni nurtuje.

    Otóż w szkole na lekcjach ekonomii czy przedsiębiorczoścvi uczyli mnie że
    człowiek zawsze postępuje racjonalnie tzn. zawsze woli mieć więcej niż mniej.

    No i tu mam zgrzyt bo jaki w takim razie jest sens istnienia takich banków
    albo takich lokat w bankach których oprpcentowanie wynosi obecnie 2,5 % lub 3
    % jak np. w PKO BP czy Pekało Sa. Ludzie powinni je omijać szerokim łukiem - a
    z tego co wiem to te słabe banki mają mnóstwo oszczędności.

    Czy w związku z tym Polacy postępują nieracjonalnie albo inaczej są głupi?

  • 2. Data: 2011-11-04 12:06:17
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-11-04 12:55, w...@N...gazeta.pl pisze:
> [...]
    > człowiek zawsze postępuje racjonalnie tzn. zawsze woli mieć więcej niż mniej.

    W jakiej szkole?
    Wybacz, nie gniewaj się, bo dobrze robisz, że pytasz o to właśnie tutaj,
    bo to jest właściwe miejsce do zadawania takich pytań.

    Ile masz lat? W jakiej szkole jesteś

    Powtórzę - nie gniewaj się, ale odpowiedź na te pytania pozwoli nam
    udzielić Ci odpowiedzi we właściwej formie.

    Co do powyższego - "racjonalnie", to postępuje "średnia ważona", czyli
    pewna grupa ludzi mających pojęcie o "rzeczy", a nie średnia globalna,
    ani tym bardziej całość "człowieków".
    Że pojedycczy "człowiek" postępuje nieracjonalnie, to widać po mnie. Np.
    rozsądek nakazuje nie pić...

> [...]
    > % jak np. w PKO BP czy Pekało Sa. Ludzie powinni je omijać szerokim łukiem - a
    > z tego co wiem to te słabe banki mają mnóstwo oszczędności.

    ... bo znacznemu % ludzi nie chce się przenosić konta do innego banku z
    powodu (dla) kilkudziesięciu zł miesięcznie.

    (Odpowiadam jak najbardziej rzeczowo, choć post mi nieco trąci trollem.)

    > Czy w związku z tym Polacy postępują nieracjonalnie albo inaczej są głupi?

    2 x TAK

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 3. Data: 2011-11-04 12:40:06
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik napisał w wiadomości grup

    >Czy w związku z tym Polacy postępują nieracjonalnie albo inaczej są głupi?

    Bo drobnym ciułaczom nie opłaca się, nie chce sie zmieniać banków.
    Wiem że niektórzy z tej grupy np sa skłonni konto w banku założyć aby dostać
    gadżet za 100 zł czy np zakładać po kilkadziesiąt lokat aby zyskać
    kilkadziesiąt zł, ale to przypadki specjalne raczej. Tzw większości nie chce
    się zmieniać banków, przenosić kont itp tym bardziej że najczęściej konto
    jest wykorzystywana w ten sposób że wpływa wynagrodzenie/świadczenia zus i
    jest od razu wypłacane w całości ew kilka wypłat z bankomatu.

  • 4. Data: 2011-11-04 12:53:06
    Od: lolekanabolek <l...@g...com>

    W dniu 2011-11-04 13:06, Maruda pisze:

    > Że pojedycczy "człowiek" postępuje nieracjonalnie, to widać po mnie. Np.
    > rozsądek nakazuje nie pić...

    wody?? to w tym przypadku dobrze robisz, że nie słuchasz rozsądku ;-))))))

    --
    pozdrawiam
    Marcin

  • 5. Data: 2011-11-04 13:01:11
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    <w...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > łukiem - a
    > z tego co wiem to te słabe banki mają mnóstwo oszczędności.

    Nie ludzie nie zachowuja sie racjonalnie, np. wyniki wyborow, itd. Wiele
    osob jest po prostu niedouczona w tym temacie i nie ma wiekszego pojecia o
    bankowosci, wielu tkwi w przekonaniu, ze nazwa PKO to bank panstwowy; mozna
    przytaczac jeszcze wiele argumentow na to czym sie kieruja ludzie,
    racjonalnosc nie jest na pierwszym miejscu.

  • 6. Data: 2011-11-04 13:06:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/4/2011 6:55 AM, w...@N...gazeta.pl wrote:
> [...]
    > człowiek zawsze postępuje racjonalnie tzn. zawsze woli mieć więcej niż mniej.

    Głupot cię uczyli.
    Człowiek postępuje bardzo nieracjonalnie.

  • 7. Data: 2011-11-04 13:14:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (04.11.2011 13:06), Maruda wrote:

    > ... bo znacznemu % ludzi nie chce się przenosić konta do innego banku z
    > powodu (dla) kilkudziesięciu zł miesięcznie.
    >
    > (Odpowiadam jak najbardziej rzeczowo, choć post mi nieco trąci trollem.)

    Bo znaczna część na zmianie banku by nie zyskała nawet tych
    kilkudziesięciu złotych.

    Bo znaczna część ludzi zna osobiście panią w oddziale i kontakt z tą
    panią, nawet jakby przyszło stać w kolejce, jest znacznie dla nich
    wygodniejszy niż przebijanie się przez infolinie.

    p. m.

  • 8. Data: 2011-11-04 13:22:40
    Od: "Waldek" <n...@n...net>

> [...]
    > nawet jakby przyszło stać w kolejce, jest znacznie dla nich wygodniejszy niż

    Bo niektorzy czuja wstret do komputera, a jak juz opanowali jeden bank
    trudno im sie zmusic do poznawania interfejsu innego ;)

    Bo splacaja np. kredyt w banku X i sa tym samym i tak z nim zwiazani itp itd

  • 9. Data: 2011-11-04 16:56:08
    Od: Gieniu <d...@i...eu>

    ludzie zwyczajnie mają swoje przyzwyczajenia, zwłaszcza starsi... poza
    tym to nie odnosi sie tylko do bankow... nie jest racjonalne kupowanie
    luksusowego samochodu - tylko się na nim traci, nie jest racjonalne
    kupowanie większości produktów prestiżowych marek

  • 10. Data: 2011-11-04 17:37:11
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > łukiem - a
    > z tego co wiem to te słabe banki mają mnóstwo oszczędności.

    Te banki są ogromne i upadną ostatnie. Te banki występują w każdej wiosce.
    Bardzo dobre odsetki dawno temu obiecywał Bank Staropolski. Upadł.
    Pieniądze oddał mi wiele miesięcy później fundusz gwarancyjny bez odsetek i
    innych kosztów.

    Nie każdy ma własny komputer, Internet. Darmo w przyrodzie nic nie ma.
    Darmowe usługi banków będą do czasu.
    Liderem dawno temu był mBank. Już mu przeszło. Straty musi odrabiać.
    Do niedawna istniał Allianz Bank. Przejął go Getin. Obsługa okienkowa jest
    szczątkowa w innym odległym miejscu.
    Przeniesienie się do innego banku wymaga wysiłku, poniesienia kosztów.
    Jak statystyczny starszy ciułacz ma 10000 zł na lokacie na czarna godzinę,
    to ile zyska w innym banku? 1%? 100 zł ?
    Może i są lokaty wyżej oprocentowane, ale krótkoterminowe, niskokwotowe,
    wymagające znacznych nakładów np. na komputer.

    Nie każdy ma hobby testowania ofert banków. Czas poświęcony na łażenie po
    bankach może spożytkować na odpoczynek czy dodatkową pracę