  • 1. Data: 2006-09-25 21:17:01
    Temat: PKO BP - kredyt hipoteczny, wcześniejsza spłata
    Od: "adam" <t...@g...com>

    Chciałbym prosić fachowców o interpretacje fragmentu umowy
    kredytowej (kredyt hipoteczny), jaka zawarlem z bankiem pko bp, w 2002
    roku. Otóż wstyd się przyznac, ale nie potrafiłem zadbać o własne
    interesy i dopilnować, by wszystkie interesujące mnie cechy kredytu,
    zostały potwierdzone odpowiednimi zapisami w umowie. I tak,
    wiedziałem, iż istotna jest możliwość wcześniejszej, spłaty, bez
    dodatkowej prowizji. Podobnie możliwość bezpłatnego
    przewalutowania. Kobietka, która w przemiły i sprawny sposób
    poprowadziła moją sprawę zapewniała, iż kredyt spełnia te
    konkretne wymagania. Dzisiaj jestem starszy i mądrzejszy i mam dziwne
    wrażenie, że dałem się zrobić w balona. Czy z poniższego
    fragmentu umowy może wynikać, iż mogę dokonać wcześniejszej
    spłaty, bez ponoszenia dodatkowych kosztów (wg. najnowszej tableli
    opłat i prowizji - 1,5%)? Czy jestem zwolniony z prowizji?

    Oto interesujący fragment umowy:

    par. 17

    1. Jeżeli Kredytobiorca dokona spłaty raty w kwocie wyższej od
    należnej, PKO BP SA rozliczy kwotę nadpłaty na spłatę kredytu.
    2. Przez spłatę raty w kwocie wyższej od należnej rozumie się
    spłatę dokonaną od drugiego do dwudziestego dnia miesiąca
    kalendarzowego, za który przypada spłata włącznie, lub dokonaną
    pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu kalendarzowym,
    za który przypada spłata, w kwocie wyższej niż wynika to z
    zawiadomienia.

    par.18

    1. Kredytobiorca może spłacić zadłużenie przed terminem, o którym
    mowa w par.10 ust.1
    2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na wniosek Kredytobiorcy, PKO
    BP SA niezwłocznie poinformuje Kredytobiorcę o całkowitej kwocie
    zadłużenia.

    z góry dziękuję za pomoc,
    Adam

  • 2. Data: 2006-09-26 14:59:53
    Temat: Re: PKO BP - kredyt hipoteczny, wcześniejsza spłata
    Od: "VLAD" <q...@o...pl>

    wg mnie nie powinieneś nic płacić bo:
    - brak zapisu w umowie- "za wcześniejszą częsciową lub całkowitą spłatę
    kredytu bank pobiera prowizję w wysokości określonej w Taryfie..."

    w chwili obecnej tez się nie płaci za wczesniejszą splate jeśli kredyt był
    niższy niż (chyba) 80 tyś PLN- to okresla ustawa o kredycie konsumenckim.
    ale dla świętego spokoju najprościej zadzwonić do odziału i tam ci powiedzą

    z tego co pamietam w 2002 jeszcze tak powszechnie nie stosowano pobierania
    prowizji za wczesniejszą spłatę bo to się zaczeło nagminne jak wprowadzono
    refinansowanie kredytu z innego banku.

    --
    VLAD