  • 11. Data: 2010-03-19 06:44:16
    Temat: Re: Pełnomocnictwo a śmierć właściela konta
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 18 Mar 2010 21:22:07 +0100, Latet napisał(a):

    > OK, druga połowa - to jasne.
    >
    > A jaka część z tej pierwszej połowy przypada (klasycznie)
    > współwłaścicielowi, który był jednocześnie współmałżonkiem?

    Współmałżonkowi przypada połowa spadku. To nie znaczy, że połowa połowy
    wkładu, bo przy podziale spadku mogło zostać np zdecydowane, że wkład
    przypadnie komuś innemu.

  • 12. Data: 2010-03-19 07:07:48
    Temat: Re: Pełnomocnictwo a ?mierć wła?ciela konta
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Cyb pisze:

    > o ile sie nie zmienilo to ustawowo (czyli nie wg testamentu):
    > 1. wdowa dostaje 50% masy spadkowej
    > 2. z pozostalej czesci w rownych czesciach dostaja dzieci i wdowa.

    Nic podobnego. Wdowa i dzieci dostają po równo - zatem w tym wypadku
    każdy po 1/3 majątku.

    --
    MiCHA

  • 13. Data: 2010-03-19 07:08:45
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    jureq pisze:

    > Współmałżonkowi przypada połowa spadku. To nie znaczy, że połowa połowy
    > wkładu, bo przy podziale spadku mogło zostać np zdecydowane, że wkład
    > przypadnie komuś innemu.

    Jak jest 2 dzieci, to współmałżonkowi przypada 1/3 spadku. Tyle samo dla
    każdego z dzieci.

    --
    MiCHA

  • 14. Data: 2010-03-19 07:20:54
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 19 Mar 2010 08:07:48 +0100, Przemyslaw Kwiatkowski
    <m...@m...waw.pl> wrote:

    >Nic podobnego. Wdowa i dzieci dostają po równo - zatem w tym wypadku
    >każdy po 1/3 majątku.

    fakt, lekko pomylilem (Za duzo zonie przydzielilem :)
    wpierw zona dostaje polowe majatku wspolnego (a nie polowe masy
    spadkowej jak napisalem), a pozniej faktycznie w rownych czesciach z
    dziecmi uczestniczy w masie spadkowej.

    przyklad z internetu:
    http://www.sciaga.pl/tekst/10691-11-glowne_zasady_dz
    iedziczenia
    "Spadkodawca pozostawia żonę i 4 dzieci. Małżonkowie pozostawali w
    wspólności majątkowej. Po śmierci spadkodawcy udział w spadku wygląda
    następująco. Żona 1/2 - jako część przypadającą jej z tytuły
    wspólności majątkowej oraz 1/4 x 1/2 = 1/8 pozostałego majątku, czyli
    w sumie 5/8 spadku. Dzieci zaś otrzymują pozostałą część w częściach
    równych, tj. po 3/32 "

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 15. Data: 2010-03-19 07:26:27
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Fri, 19 Mar 2010 08:20:54 +0100, Cyb
    <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl> wrote:

> [...]
    >wspólności majątkowej oraz 1/4 x 1/2 = 1/8 pozostałego majątku, czyli
    >w sumie 5/8 spadku. Dzieci zaś otrzymują pozostałą część w częściach

    no i jesczez jedno: udzial zony nie moze byc mniejszy niz 1/4 spadku,
    jakby wychodzila mniejsza do sad wyrowna jej do 1/4 a reszta dla
    dzieci po rowno.

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 16. Data: 2010-03-19 07:28:22
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    > Jak jest 2 dzieci, to współmałżonkowi przypada 1/3 spadku. Tyle samo dla
    > każdego z dzieci.

    Cyt:
    http://etestament.pl/dziedziczenie.html
    "W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci spadkodawcy oraz
    jego małżonek. Dziedziczą oni w zasadzie w częściach równych. Jednakże część
    przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna czwarta całości spadku.
    "

    No i jest jeszcze to:
    http://spadek.info.pl/testament.html#ustawowe
    Powołanie do dziedziczenia z testamentu ma pierwszeństwo przed dziedziczeniem
    ustawowym. Jeżeli spadkodawca sporządził testament to wola wyrażona w
    testamencie ma pierwszeństwo przed przepisami ustawy i dziedziczą osoby wskazane
    w testamencie. Jednak zstępnym (dzieci, wnuki etc.), małżonkowi oraz rodzicom
    spadkodawcy, którzy byliby powołani do spadku z ustawy, należą się, jeżeli
    uprawniony jest trwale niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest
    małoletni - dwie trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu przypadał przy
    dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach - połowa wartości tego udziału
    (zachowek).

  • 17. Data: 2010-03-19 07:34:39
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Latet pisze:

    > OK, druga połowa - to jasne.
    >
    > A jaka część z tej pierwszej połowy przypada (klasycznie)
    > współwłaścicielowi, który był jednocześnie współmałżonkiem?

    Do zakończenia postępowania spadkowego - żadna. A potem to zależy od
    konkretnego sposobu dokonania podziału spadku. (Np. jak spadkodawca
    zostawił samochód i pieniądze, to spadkobiercy mogą tak podzielić
    spadek, by jeden dostał cały samochód, a drugi całe pieniądze. Nie musi
    być tak, każdy dostanie pół samochodu i pół kwoty pieniężnej. Oczywiście
    jak spadkobiercy nie mogą się dogadać, to majątek podzieli sąd.)

> [...]
    > otrzyma 1/3, 50% czy może 0% z tej pierwszej, spadkowej połowy środków?
    > Z tego co słyszałem, to chyab 50%, więc w sumie 75% całości środków, tak?

    Powinna dostać 1/3 masy spadkowej, ale należy pamiętać, że - o ile w
    małżeństwie była wspólnota majątkowa - do masy spadkowej wchodzi tylko
    połowa majątku wspólnego. Druga połowa stanowi po prostu "sama z siebie"
    własność wdowy - ona tego nie odziedziczyła, to po prostu już było jej. :-)

    Należy też odróżnić prawo bankowe i spadkowe. Bankowe mówi, że po
    śmierci jednego współwłaściciela, drugi może dysponować połową środków.
    Ale fakt, że "może dysponować" nie oznacza, że "mu się one należą". Może
    być przecież tak, że małżeństwo ma wspólne konto, ale na tym koncie 90%
    stanowi własność jednego ze współmałżonków (bo np. sprzedał mieszkanie,
    które nabył jeszcze przed ożenkiem), a tylko 10% to majątek wspólny (np.
    pochodzący z pensji). Wtedy do masy spadkowej wchodzi 95% salda (90% -
    jako majątek własny spadkodawcy, 5% - jako połowa majątku wspólnego
    małżonków).

    Zwykle domniemuje się, że na koncie wspólnym współmałżonków całość
    środków to majątek wspólny. W specyficznych przypadkach może jednak być
    inaczej. Jeśli dojdzie do sporu, to naturalnie trzeba będzie to
    udowodnić w sądzie. :-)

    > I drugie pytanie. Załóżmy, że małżeństwo ma polisę na życie i w
    > przypadku śmierci jednego, drugie otrzymuje jakąś znaczną kwotę. Do
    > której "połowy" pieniedzy ta kwota przynależy? Czy wchodzi do masy
    > spadkowej? Czy ma to jakieś znaczenie, na jakie konto towarzystwo ubezp.
    > te pieniądze przeleje?

    Ubezpieczenie nie wchodzi do masy spadkowej i nie jest uwzględniane przy
    jakimkolwiek podziale majątku. Ale mimo to na wszelki wypadek lepiej by
    wypłacono je na konto osobiste wdowy, a nie na wspólne. A to po to, żeby
    było mniej problemów przy ewentualnym podziale spadku. Inni spadkobiercy
    jak to zobaczą, to będą się domagać swojej części, a jak nie dostaną to
    poczują się oszukani. Będzie mniej kłótni, jak po prostu nie zobaczą tej
    wypłaty. :-)

    --
    MiCHA

  • 18. Data: 2010-03-19 08:08:19
    Temat: Re: Pełnomocnictwo a smierć własciela konta
    Od: "Latet" <l...@n...pl>

    > Nic podobnego. Wdowa i dzieci dostają po równo - zatem w tym wypadku
    > każdy po 1/3 majątku.

    Czyli wdowa 50% srodków na koncie wspólnym od razu, plus 1/3 pozostałej połowy
    środków, które należą do masy spadkowej. Tak?

    W jakim stopniu testament może te proporcje zmienić? Bo słyszałem, że osoby
    gorzej potraktowane w testamencie, mogą się odwoływać do sądu i mogą wygrać.

    latet

  • 19. Data: 2010-03-19 08:29:42
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Cyb (<c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>) ma odwage pisac:

    iedziczenia

    > no i jesczez jedno: udzial zony nie moze byc mniejszy niz 1/4 spadku,
    > jakby wychodzila mniejsza do sad wyrowna jej do 1/4 a reszta dla
    > dzieci po rowno.

    A jak ktoś ma dwie żony? Muzułmanin np.? Co wtedy?

    k.

  • 20. Data: 2010-03-19 08:41:50
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "kashmiri" <n...@n...com> writes:

    [...]

    > A jak ktoś ma dwie żony? Muzułmanin np.? Co wtedy?
    W Polsce? To jest sądzony za bigamię :)[1]
    KJ

    [1] - jak prawnie jest rozwiązana sytuacja, gdy muzułmanin z 2-ma żonami
    chce się osiedlić w Polsce?

    Zuzanka najwyraźniej pełni obowiązki Albina Siwaka w tej ekipie...
    (C) Slawek Kotynski w dyskusj nt. pl.whatewer.SETI@home...