  • 21. Data: 2009-09-05 08:05:27
    Temat: Re: Płatność kartą "na podpis"
    Od: BK <b...@g...com>

    On 5 Wrz, 09:36, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Gorzej dla sklepu? Bo nie widać momentu podpisania się?
    > Przecież wiadomo, że do momentu autoryzacji klient może się wycofać z
    > transakcji. A warunkiem autoryzacji jest albo podanie pina, albo złożenie
    > podpisu. (I jeszcze raz przypomnę: wszelkie "automaty" są w Polsce
    > nielegalne, w tym sensie, że nie można klienta obciążyć skutkami takiej
    > transakcji.)
    >
    > --
    > pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    > Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl

    Gorzej moze byc dla klienta.

    Znam dwie/trzy takie sprawy, ze klient zglosil, ze nie dokonal
    platnosci X. Twierdzil, ze nie byl w tym sklepie i w ogole nic nie wie
    na ten temat i pewnie mu ktos karte zeskanowal. Podpis na odcinsku
    faktycznie inny, ale monitoring pokazuje, ze klient byl.

    Z jednej strony akceptant dalej ma problem, ze nie zweryfikowal
    podpisu. Z drugiej strony, klient "w swietle" konfrotnacji z
    materialem wideo wycofuje sie rakiem z calej sprawy.

    Kazdy kij ma dwa konce - i jak ktos chce reklamowac jakies transakcje
    to lepiej robic to logicznie, na spokojnie - a nie na zasadzie
    "pieniactwa" bo kasjerka podpisu nie sprawdzila.

    Pamietac tez trzeba, ze oszustwa kartowe zwiazane z tym, ze ktos
    bierze nasza karte [ew. karte wykonana po skanie] i idzie do sklepu,
    placi za to karta to jest jakis margines bez najmniejszego znaczenia
    strategicznego.

    Nikt normalny, kto zajmuje sie oszustwami kartowymi nie pojdzie do
    sklepu zaplacic "goraca" karta - ryzyko jak cholera.

    99% oszustw kartowych to bankomaty [a wyplacenie kasy ma miejsce w
    zaprzyjaznionej Blugarii, Rumuni itp] i transakcje bez fizycznego
    okazania karty.

    Zalozyciel tematu z jednej strony ma racje - bo kasjer powinien
    sprawdzac podpis. Z drugiej strony wplyw tego niedbalstwa na liczbe
    oszustw kartowych jest znikomy.

  • 22. Data: 2009-09-05 08:10:04
    Od: Michal <m...@n...org>

    witek pisze:

    > To nie jest niedbałość sprzedawców.
    > Jeden klient 2 minuty dłużej na kasie przekłada się na konkretny brak
    > zysku czyli stratę.
    > Bardziej się opłaca przemielić więcej klientów i ryzykować, że się
    > straci na jednej lewej transakcji.

    No niby racja, ale ludzka przywoitość kazałaby chociaż udawać, że
    postępuje się zgodnie z procedurą, czyli najpierw spojrzenie na
    podpisany slip a potem naciśnięcie "Zgadza się" :)

    W końcu po tym "podpis zgodny" nie czeka się długo na slip potwierdzający.

    > 1/3 punktu dla ciebie.
    > za to, że polskie banki lubią lecieć sobie w kulki.
    > reszta dla mnie
    > - poszukanie banku po za polską nie stanowi już problemu.
    > - odpowiedz z banku "nie oddamy" dopiero zaczyna drogę odwoławczą, a nie
    > ją kończy,

    Jasne i chociaż mam nadzieję, że nigdy nie będę musiał niczego
    reklamować, to wybrałem bank który do takich spraw podchodzi- PODOBNO-
    całkiem rozsądnie (czyli Citi ).

    Chodziło mi bardziej o tą zwykłą przywoitość, o której pisałem wyżej.

    --
    Michał

  • 23. Data: 2009-09-05 08:11:23
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 05 Sep 2009 01:05:27 -0700, BK napisał(a):

> [...]
    > temat i pewnie mu ktos karte zeskanowal. Podpis na odcinsku faktycznie
    > inny, ale monitoring pokazuje, ze klient byl.

    OK, wątkodawczyni napisała, że jakby co odmówiłaby podpisu. W sumie ma do
    tego prawo -- w takim przypadku akceptant nie może obciążyć jego karty.
    Klientka była, chciała zrobić zakupy, ale się rozmyśliła -- i nic nie
    podpisała.

    W sprawie, o której piszesz możliwe są dwa warianty:
    - klient celowo podpisał się inaczej, by robić dym
    - klient się nie podpisał (analogicznie jak w sprawie, o której
    rozmawiamy), więc sklepowy się podpisał za niego. I tu też powinien być
    dym.

  • 24. Data: 2009-09-05 08:13:44
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 05 Sep 2009 09:49:44 +0200, MK napisał(a):

    > Dokladnie, to jakby ktos powiedzial... wygladasz mi na
    > oszuska/zlodzieja, udowodnij, ze tak nie jest... Ja zawsze wtedy mowie,
    > ze nie mam przy sobie i jestem gotow nawet zrezygnowac z zakupu

    OK, klient nie ma obowiązku noszenia dokumentów, ale sklepowy ma prawo
    poprosić o dokument i może odmówić wykonania transakcji, jeśli ma
    wątpliwości (a wskutek nieokazania dokumentu wątpliwości nie zostaną
    rozwiane).

  • 25. Data: 2009-09-05 08:23:40
    Temat: Re: Płatno?ć kart? "na podpis"
    Od: "corner" <c...@i...TOTEZpl>

    > Chyba z wprowadzeniem wymogu autoryzacji online te premie odeszly do
    > lamusa. Kiedys placono ponad 100pln za zatrzymanie. Byly rozne stawki za
    > karte zastrzezona i niezastrzezona...

    Są nadal w części sklepów. Ale jest to dużo niższa kwota, chyba ok. 40 zł.

  • 26. Data: 2009-09-05 08:37:06
    Od: "MK" <m...@i...pl>

> [...]
    > poprosić o dokument i może odmówić wykonania transakcji, jeśli ma
    > wątpliwości (a wskutek nieokazania dokumentu wątpliwości nie zostaną

    No, i ok. Nie mam zaufania do sklepow w ktorych traktuja mnie jak oszusta
    :). Problemy by mieli gdyby to byla knajpa lub stacja benzynowa...

    MK

  • 27. Data: 2009-09-05 08:45:26
    Od: "Mariusz" <e...@n...op.pl>

    Niech zgadnę, sama jesteś kasjerką? Znasz działanie "tych nieszczęsnych
    terminali", ale nie znasz lub nie rozumiesz dalszych procedur... jak wielu
    kasjerów :-)

    pozdrawiam
    Mariusz

  • 28. Data: 2009-09-05 08:53:35
    Od: "nszoczi" <nszoczi1_wytnij_@_wytnij_wp.pl>

    > Niech zgadnę, sama jesteś kasjerką? Znasz działanie "tych nieszczęsnych
    > terminali", ale nie znasz lub nie rozumiesz dalszych procedur... jak wielu
    > kasjerów :-)

    Hehe... Dobre, ale kasjerką nie jestem... A "tylko" poirytowanym klientem;)

  • 29. Data: 2009-09-05 09:21:43
    Od: Jooseff <g...@g...com>

    Dnia 05-09-2009 o 09:55:25 MK <m...@i...pl> napisał(a):

    > Chyba z wprowadzeniem wymogu autoryzacji online te premie odeszly do
    > lamusa. Kiedys placono ponad 100pln za zatrzymanie. Byly rozne stawki za
    > karte zastrzezona i niezastrzezona...
    >
    > MK

    Nie odeszły :)
    Nadal są.

    --
    Pozdrowienia,
    Jooseff

  • 30. Data: 2009-09-05 09:28:31
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 5 Sep 2009 09:23:49 +0200, nszoczi napisał(a):
    > W przypadku wątpliwości - kasjerka może Cię poprosić o dowód osobisty albo
    > wręcz zatrzymać kartę

    Może poprosić o dowód, zatrzymywać to sobie może chcieć...

    > A może ktoś mi odpowie dlaczego ja mam tracić czas na reklamowanie
    > transakcji? Dlaczego mam czekać ewentualnie na zwrot skradzionych z karty
    > pieniędzy?

    Jak już ktoś ukradnie kartę, to nie będzie składał podpisu "ukradłem kartę"
    tylko nabazgroli coś zbliżonego do podpisu na karcie. Kasjerki nie są
    grafologami, więc nie licz na to że podpis Cię przed czymkolwiek ochroni.
    Jeśli już, to przy ewentualnej reklamacji może Ci pomóc albo Ciebie
    pogrążyć.

    > Tego wszystkiego można uniknąć w momencie sprawdzania podpisu...

    Twoja wiara w podpis jest zadziwiająca.

    > Zresztą dla Was widac mało wiedzących jak działa terminal.

    Fajnie, że na grupę zajmującej się bankami wreszcie trafił ktoś, kto zna
    tajemnicę terminali POS... ;)

    > Kasjerka przed wydrukowaniem
    > drugiego slipa ma pytanie "Czy podpis na karcie zgadza się?" Jeśli taka Pani
    > drukuje "z góry" potwierdzenie to ma problem w przypadku złośliwego klienta
    > bądź w przypadku, kiedy kartą posługuje się złodziej.

    No niesamowite, naprawdę? :) A teraz przejdź się do dowolnego hipermarketu,
    i wytłumacz mi jakim cudem drukują się na raz oba slipy :>

    > Tak czy siak powtarzam moje pytanie- Dlaczego ja mam ryzykować stratę czasu
    > na reklamowanie transakcji? I dlaczego mam dawac zielone światło na
    > ewntualną kradzież...???

    Reklamować transakcję będziesz wtedy, gdy będzie potrzeba. Sprawdzanie
    podpisu nie ma nic do tego - nawet bardziej będzie Tobie na rękę, jeśli
    sprzedawca nie sprawdzi a złodziej podpisze się byle jak :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944