  • 51. Data: 2020-11-06 09:43:26
    Temat: Re: Podatek Belki....
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 05.11.2020 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał/a:

    > Pewnie gdybyśmy cofnęli się do czasów niewielkich wspólnot, to
    > mielibyśmy (jakąś) demokrację. Niestety informacje na ten temat są

    Nie byłbym pewien. Co prawda w przypadku dawnych czasów dane
    są "raczej" słabo dostępne, ale posiłkując się przykładem
    odizolowanych plemion tubylczych raczej będzie
    to wódz/szaman/rada starszych.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 52. Data: 2020-11-06 09:48:13
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 06.11.2020 jm <j...@c...pl> napisał/a:

    > Dwa razy już cię pytałem o to co proponujesz w zamian państwa. Nie
    > odpowiedzialeś. Z głuchym nie rozmawiam.

    W Meksyku spróbowano tak:
    http://sierp.libertarianizm.pl/?p=1762

    Może nie jest to "zamiast" państwa, ale "obok" z pewnością ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 53. Data: 2020-11-06 12:12:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DominikAłaszewski" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Nie byłbym pewien. Co prawda w przypadku dawnych czasów dane
    >są "raczej" słabo dostępne, ale posiłkując się przykładem
    >odizolowanych plemion tubylczych raczej będzie
    >to wódz/szaman/rada starszych.

    A skad sie wzial wodz ?
    Jakas forma demokracji ... no chyba, ze prawo piesci :-)

    U nas przypominam - zbierala sie szlachta i wybierala krola. Ktory
    mial ograniczone mozliwosci rzadzenia.
    Dzisiaj bysmy powiedzieli - premier.

    J.

  • 54. Data: 2020-11-06 12:20:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Oczywiście że służy - rozdrobnieniu, co stwarza wrażenie, że
    >stawki są mniejsze.

    Ale nie - wiesz, ze placisz tych ~18% dochodowego, a potem kaza ci z
    tego obliczyc skladke na NFZ, odjac od podatku, i najwyrazniej dodac,
    skoro na koniec znow wychodzi 18%.

    >Jakby tak przywalili jednym podatkiem, ale za to w sumarycznej
    >wysokości, to nie wiem czy ludzie by nie ruszyli "palić komitety".

    Byc moze. Ale zakladamy, ze stosownie zarobki by podniesli.
    Natomiast potem na pewno posluch zyskalyby ruchy, co by mowily
    "obnizyc podatki, bo 55% to za duzo"

    A moze nie - podatek na samochody w Danii siega 200% i jakos tak nikt
    nie chce zmniejszyc.
    Ludzie wola socjal i rowery :-)
    W Norwegii jakos podobnie.

    Zauwaz tez, ze pewne podzielenie pozwala lepiej stosowac te podatki -
    pit jest od zarobkow, vat od wydatkow, paliwowy od samochodow ...

    J.

  • 55. Data: 2020-11-06 12:29:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Bywało i tak ("dyby").

    dyby byly chwilowe. W dybach nie da sie panskiego pola obrabiac :-)

    >Nawet jeśli, dokąd mieli uciec? Do wsi obok? Ten
    >sam właściciel, słabo to widzę. Do wsi 100 km dalej?

    No to 10 km dalej. Inny wlasciciel. Ale wcale nie lepszy ... no moze
    troche lepszy.
    Ale chyba byl zobowiazany wydac zbiegow, wiec lepiej 100 km dalej ...

    >Skąd mieli wiedzieć co tam zastaną, i dlaczego tam miałoby być
    >inaczej?

    Bywaly nowe wsie, ze zwolnieniem z panszczyzny ... np na 30 lat, a
    potem z powrotem do kieratu :-)

    Tak czy inaczej - caly sredniowieczny swiat, no - cala Europa to
    tolerowala, choc na zachodzie jakos szybko zerwali.
    Zmienilo sie na przymus ekonomiczny ?

    >Spójrz jakie problemy z "ucieczką" mają kobiety zmuszane do
    >prostytucji -
    >w normalnych państwach, gdzie teoretycznie (i pewnie praktycznie)
    >wystarczy skontaktować się z policją, można choćby zadzwonić
    >telefonem
    >(nawet klienta).

    Moze specyfika tych kobiet ... a moze tamtejszej policji ... w kazdym
    badz razie wyglada na to, ze system jakos bardzo dobrze dziala ...

    J.

  • 56. Data: 2020-11-06 12:30:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 06 Nov 2020 08:43:26 GMT, Dominik Ałaszewski napisał(a):

    > Nie byłbym pewien. Co prawda w przypadku dawnych czasów dane
    > są "raczej" słabo dostępne, ale posiłkując się przykładem
    > odizolowanych plemion tubylczych raczej będzie
    > to wódz/szaman/rada starszych.

    Przypomnijcie sobie thingi skandynawskie/germańskie/nordyckie. Zapewne
    wśród Słowian to wyglądało podobnie.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 57. Data: 2020-11-06 12:48:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .pl...
    "J.F." 5fa3f1a2$0$521$6...@n...neostrada.pl

    >Może poszukać tych którzy mają gorzej -- 2 grosze podatku
    >i 1 grosz odsetek.

    Zdarza sie tak ?

    >Za Vincentego potrzebowało mniej?

    Chyba troche mniej - wydatki rosna systematycznie od 30 lat ...

    >Niby tak, ale takie ,,znajdowanie'' jest niewychowawcze -- niech
    >człowiek zapracuje, niech pozna trud ciężkiej ;) pracy!!!

    No toz przeciez ciezko pracuje i ta nagroda mu sie po prostu nalezy
    :-P

    >Miałem przed kilku laty, praktykowałem i raczej ;)
    >angażowało... Choćby co miesiąc były odsetki, które
    >trzeba było uprzątnąć, by nie stracić...

    Tego nie pamietam, ale moze bylo.

    >Teraz banki dają jakieś odsetki? ;)

    Chodzilo mi o to, ze minister sie na te grosze połaszczył, a teraz
    nikt nie protestuje, widac wszyskim sie podoba :-)

    >Nie znam takich.

    >Znasz takową ustawę?

    Nie. Ale potem juz np zakazywano uzasadniac podwyzki podatkiem
    bankowym, przy okradaniu OFE tez byly jakies zakazy ... a troche mnie
    ta postawa bankow dziwi - tak lubia codziennie procenty i podatki
    naliczac ?

    >Razem: bank, Ty, Fiskus...

    Razem to jakies zero. Ale mnie nie jest obojetne czy pieniadze dostane
    ja czy Fiskus :-)

    >Niby nie ma, bo w biednej (równikowej Botswanie przykładowo?) ludzi
    >przybywa?...
    > https://www.populationof.net/pl/botswana/

    >Nie umarło wtedy rodzeństwo moich rodziców...
    >Nawet wojna nie zabiła...

    Gdzies tam czytalem statystyki z 1850, to w Warszawie polowa dzieci
    umierala.
    No i wychodzi na to, ze powinienes miec 5 dzieci, zeby zostalo 2.5 i
    gatunek sie rozwijal.

    >Jakże nie wolno?

    Slub od 18 lat.

    >W teorii -- w praktyce niekoniecznie mnożą się rozsądni...

    >I mimo tego nie ma przyrostu od ponad 20 lat...

    Grzmocic bez konsekwencji w dzieciach, bo antykoncepcja ...

    [...]

    >Komputery liczą, ale ktoś je oprogramowuje...
    >Gdybyś miał z tym styczność na co dzień,
    >wiedziałbyś, ile w tym bezsensownego trudu...

    No to urzad zamawia program, placi programistom, a potem liczy sie
    "samo".

    >Wpisanie 100 faktur (o ile są poprawne i wyraźne)

    Bo wpisac powienienes przy wystawianiu, dalej juz automatem.

    >to drobiazg w zestawieniu z jednym zwolnieniem L4...
    >Długo by to opisywać -- choćby w okienku PUE widać
    >naraz aż ;) dwa (DWA) wpisy... Gdy chcesz zobaczyć
    >więcej, musisz przewijać...

    ponoc mozna zaciagnac plik do importu ...

    >Ale składki rentowe chcemy brać!!!

    Zmienimy nazwe na emerytalne :-)

    >Więc po co kombinowanie z odliczeniami?

    Taka zasada VAT.
    Kombinowanie to jest w druga strone - samochod sluzbowy, a uzywany do
    celow prywatnych.
    Wtedy odliczanie VAT sie nie nalezy ... tylko jak dopilnowac :-)

    >VAT zapłacą? -- kupią materiały z 23% ale usługę wykonają z 8%...

    Bywa. Wtedy sie zwrot nalezy.

    J.

  • 58. Data: 2020-11-06 13:10:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 06 Nov 2020 08:48:13 GMT, Dominik Ałaszewski napisał(a):

    > Może nie jest to "zamiast" państwa, ale "obok" z pewnością ;-)

    W Meksyku to możliwe, bo tam państwo jest na niby :) Ale i u nas był
    dobry trend samorządowy, tylko PIS zaczął go zwijać.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 59. Data: 2020-11-06 15:16:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> writes:

    > Nie byłbym pewien. Co prawda w przypadku dawnych czasów dane
    > są "raczej" słabo dostępne, ale posiłkując się przykładem
    > odizolowanych plemion tubylczych raczej będzie
    > to wódz/szaman/rada starszych.

    Dlatego użyłem słowa "jakąś". Może powinienem jeszcze użyć
    "przypuszczalnie". W każdym razie to nie jest tak, że państwa powstawały
    w sposób (zbliżony do) demokracji, czy coś takiego.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 60. Data: 2020-11-06 15:21:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No to 10 km dalej. Inny wlasciciel. Ale wcale nie lepszy ... no moze
    > troche lepszy.
    > Ale chyba byl zobowiazany wydac zbiegow, wiec lepiej 100 km dalej ...

    No właśnie - a to już inwestycja, i nie wiadomo czy w lepsze.

    > Bywaly nowe wsie, ze zwolnieniem z panszczyzny ... np na 30 lat, a
    > potem z powrotem do kieratu :-)

    A tego to nie wiem. Bywało tak? Wydawałoby się, że - od strony
    psychologicznej - powinno być odwrotnie ("jakieś" zwolnienie "może" za
    "30" lat).

    > Tak czy inaczej - caly sredniowieczny swiat, no - cala Europa to
    > tolerowala, choc na zachodzie jakos szybko zerwali.
    > Zmienilo sie na przymus ekonomiczny ?

    Tak wygląda. Od dawna wiadomo, że z niewolnika nie ma pracownika.
    Po prostu każdemu musi się opłacać. Albo przynajmniej każdy musi tak
    myśleć.

    > Moze specyfika tych kobiet ... a moze tamtejszej policji ... w kazdym
    > badz razie wyglada na to, ze system jakos bardzo dobrze dziala ...

    Tylko że to nie jest żadna specyfika "tamtejszego" czegokolwiek, bo to
    jest generalne zjawisko, występujące także w rozwiniętych krajach
    demokratycznych.
    --
    Krzysztof Hałasa