  • 1. Data: 2002-01-05 08:42:49
    Temat: Podpis elektroniczny a czeki
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    Tak, to moj staly konik, pisalem juz o tym.
    No, ale jesli banki monitoruja grupe, to moze ktorys zauwazy i podchwyci...

    Wiekszosc bankow (marmurowych) w Polsce przyjmuje polecenia przelewu, jesli
    ktos je wrzuci do skrzynki w banku lub przysle poczta. Musza tylko byc
    podpisane. Ustawa o podpisie elektronicznym zrownuje pod wzgledem prawnym
    podpisany kawalek papieru i elektronicznie podpisanego emaila.
    No wiec, ebanki mogly by wprowadzic:
    1) Polecenie przelewu wyslane podpisanym emailem.
    Wyobrazam to sobie tak, ze dostaje formularze przelewu z banku (moga byc np.
    spersonalizowane i ponumerowane) wypelniam pole numer konta i wpisuje kwote,
    wysylam z podpisem do banku. Poziom zabezpieczen porownywalny z obsluga
    przez WWW, natomiast duzo szybciej wyslac emaila niz bawic sie przegladarka.
    2) Wyzszy stopien. Czek.
    Dostaje z banku formularze podobne do tych wczesniejszych, tyle ze z tytulem
    "Czek". Po wypelnieniu (kwota i _numer_konta_) wysylam nie do banku, tylko
    temu komu mam zaplacic. On z kolei moze je przeslac do banku, a wtedy ten
    dokona przelewu na konto ktore wpisalem. Z punktu widzenia uzytkownika -
    roznica niewielka. Z punktu widzenia prawa - ogromna. Czek jest w Polsce
    prawnym srodkiem platniczym, wiadomo jak je ksiegowac itd. itp.
    3) Jeszcze wyzszy stopien. Czek potwierdzony.
    Bardzo bezpieczny dla wszystkich stron sposob placenia. Po wypelnieniu i
    podpisaniu czeku wysylam go do banku z prosba o potwierdzenie. Bank blokuje
    na moim koncie odpowiednia kwote, potwierdza czek (podpisuje). Nastepnie
    wysylam go komus jako zaplate za cokolwiek.
    4) Mozna rozwazyc obsluge weksli, na podobnych zasadach jak czekow.

    Powiedzcie mi, czy ktorys z bankow stosujacych juz dzis podpis elektroniczny
    (a jest ich kilka w Polsce) udostepnia polecenie przelewu poprzez podpisany
    email? Bo czeku to na pewno nie...

    Acha, ciekawostka. Kiedy ustawa wejdze w zycie, to podpisany email jest
    rownoznaczny z podpisanym kawalkiem papieru. Automatycznie. I tak, kazdy
    urzad w Polsce, ktory tylko ma skrzynke pocztowa, bedzie musial traktowac
    podpisane emaile jak normalne podania papierowe przysylane poczta. A banki?
    Jesli dzis wysle do tradycyjnego marmurka, np. do Pekao kartke papieru na
    ktorej napisze ze maja przelac z mojego konta na czyjes konto, i podpisze
    sie zgodnie z karta wzorow podpisow, to oni to zrealizuja. Jesli dzien po
    wejsciu w zycie ustawy o podpisie elektronicznym zrobie to emailem - powinni
    to potraktowac tak samo. Ciekawe, czy banki (i inne instytucje) zdaja sobie
    z tego sprawe...

    Pozderawiam.
    Michal.

  • 2. Data: 2002-01-05 08:51:47
    Temat: Re: Podpis elektroniczny a czeki
    Od: m...@m...uni.lodz.pl (Krzysztof Miodek)

    Dnia Sat, 5 Jan 2002 09:42:49 +0100, Michal Kukula napisał(a):
> [...]
    >to potraktowac tak samo. Ciekawe, czy banki (i inne instytucje) zdaja sobie

    Pamietaj tylko, ze zeby Twoj podpis byl wazny, musisz uzyskac certyfikat od
    upowaznionej do tego instytucji. Ustawa okresla jakie warunki taka
    instytucja musi spelnic, aby uzyskac odpowiednie upowanienie. Nie wiem, czy
    jakakolwiek juz to ma.

    Krzysztof Miodek

    University of Lodz | "Never trust a computer you can lift"
    m...@m...uni.lodz.pl | IBM Emerging Markets Program speaker
    http://www.miodek.math.uni.lodz.pl/

  • 3. Data: 2002-01-05 09:01:08
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

> [...]
    >upowaznionej do tego instytucji. Ustawa okresla jakie warunki taka
    >instytucja musi spelnic, aby uzyskac odpowiednie upowanienie. Nie wiem, czy

    Z tego co wiem - to nie ma. Ale beda.
    I co, banki i urzedy beda sie martwic tym dopiero kiedy zaczna przychodzic
    takie wlasnie emaile? Za pozno chyba...

    Michal.

  • 4. Data: 2002-01-05 09:41:28
    Od: m...@m...uni.lodz.pl (Krzysztof Miodek)

    Dnia Sat, 5 Jan 2002 10:01:08 +0100, Michal Kukula napisał(a):

    >Z tego co wiem - to nie ma. Ale beda.
    >I co, banki i urzedy beda sie martwic tym dopiero kiedy zaczna przychodzic
    >takie wlasnie emaile? Za pozno chyba...

    Co do urzedow, to nie wiem, ale o jakichs przygotowaniach juz slyszalem.
    A co do bankow. Pewnie dopiero jak dostana kilka takich listow zaczna
    instalowac odpowiednie oprogramowanie/moduly do posiadanego oprogramowania.

    Reczne sprawdzenie kilku listow bez instalowania specjalnego oprogramowania
    moze byc tansze, dopoki technika sie nie rozpowszechni ;-)

  • 5. Data: 2002-01-05 09:57:03
    Od: Jurek Zielinski <j...@t...debica.pl>

    Dnia sob, 05 sty 2002 at 09:01 GMT,
    Michal Kukula <m...@a...net.pl> napisał(a):
    > I co, banki i urzedy beda sie martwic tym dopiero kiedy zaczna przychodzic
    > takie wlasnie emaile? Za pozno chyba...

    E co się będą martwić, polikwidują emaile.

    Jurek

  • 6. Data: 2002-01-05 14:56:36
    Od: "Lew" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Kukula" <m...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > Powiedzcie mi, czy ktorys z bankow stosujacych juz dzis podpis
    elektroniczny

    Nie ani jeden....dlaczego....czytaj nizej

    A nizej napisales

    > Acha, ciekawostka. Kiedy ustawa wejdze w zycie, to podpisany email jest

    Skoro ustawa nie weszla jeszcze w zycie to jak ktokolwiek moze taki podpis
    traktowac na rowni z "zeczywistym" - fizycznym

    Ustawa wejdzie w zycie 9 miesiecy po opublikowaniu w DZ.U. - jak mnie pamiec
    nie myli to ukazala sie chyba w listopadzie.

    Czyli najwczesniej bedzie mozna w ten sposob kontaktowac sie z bankiem,US
    czy inna instytucja dopiero gdzies w sierpniu 2002 roku.

    Jezeli chodzi o banki to wiekszosc juz ma opracowane procedury dotyczace np:
    skladania wnioskow kredytowych, realizacji przelewow (ale to jest kwestja
    dyskusyjna bo banki maja HomeBanking ).

    Pozdrawiam
    Lew

  • 7. Data: 2002-01-06 01:06:58
    Od: "Szymon" <s...@w...pl>

    Witam :)

    >Z tego co wiem - to nie ma. Ale beda.
    >I co, banki i urzedy beda sie martwic tym dopiero kiedy zaczna przychodzic
    >takie wlasnie emaile? Za pozno chyba...

    Jak to nie ma??? 1 ma TPI, 2 ma E-Telbank, 3 nie pamietam - w sumie z 5
    chyba.

    Poczekamy az ustawa wejdzie w zycie - wtedy tylko jeden papier jeszcze
    zaniesc trzeba bedzie do banku (wyslac), a potem tylko via siec wszystko.

    Pozdrawiam,

    --
    SzYmOn

  • 8. Data: 2002-01-06 16:08:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Michal Kukula" <m...@a...net.pl> writes:

> [...]
    > podpisane emaile jak normalne podania papierowe przysylane poczta. A banki?

    Wez pod uwage, ze w odroznieniu od urzedow, banki musza miec wzor podpisu
    klienta. Co - moim zdaniem - odpowiada np. kluczowi publicznemu klienta
    (to, czy to bedzie certyfikat, i przez kogo podpisany, to juz mniej
    istotne - wazne jest, by zostalo to przekazane bankowi przez klienta,
    i to w taki sposob, by obie strony mialy na to odpowiedni dowod).

    Dlatego banki nie powinny akceptowac przelewu, jesli certyfikat pochodzi
    z jakiegos tam CA, ktore nie jest ich wlasne.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator