  • 71. Data: 2009-03-26 15:12:41
    Temat: Re: Polbank-chamstwo z kredytami...
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Emka" <e...@o...eu> wrote in message news:gqg210$c4h$1@news3.onet...

    > Sugerujesz, że sytuacji znacznego spadku wartości przedmotu to
    > leasingodawca musiałby pokrywać z własnej kieszeni różnice kwotowe bądź na
    > własną rękę dobezpieczać kredyt? Jaki miałby w tym interes?

    Ty sugerowalas, ze leasingobiorcy nie sa zmuszani do dodatkowego
    zabezpieczania. Jak tylko wskazalem, ze nie ma takich mozliwosci zeby byli.
    Na leasingodawcow nie sa nakladane prawnie takie obowiazki jak na banki,
    wiec przyklad nieco nietrafiony.

    MK

  • 72. Data: 2009-03-26 15:22:24
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    > Ty sugerowalas, ze leasingobiorcy nie sa zmuszani do dodatkowego
    > zabezpieczania.

    Zgadza się.

    > Jak tylko wskazalem, ze nie ma takich mozliwosci zeby byli.

    Teoretycznie są takie możliwości. Jaki to problem zawrzeć w umowie
    odpowiednią klauzulę?

    > Na leasingodawcow nie sa nakladane prawnie takie obowiazki jak na banki,
    > wiec przyklad nieco nietrafiony.

    Co nie zmienia faktu, że kredyt zaciągany przez leasigodawcę również może
    być zagrożony. Kto ponosi odpowiedzialność za ten fakt?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 73. Data: 2009-03-26 15:32:54
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Emka" <e...@o...eu> wrote in message news:gqg6jk$pe6$1@news3.onet...

    > Teoretycznie są takie możliwości. Jaki to problem zawrzeć w umowie
    > odpowiednią klauzulę?

    Ale watek doczy raczej dzialan prakrycznych.

    > Co nie zmienia faktu, że kredyt zaciągany przez leasigodawcę również może
    > być zagrożony. Kto ponosi odpowiedzialność za ten fakt?

    Moze i bank pilnuje kredytobiorcy/leasingodawcy poszukaj na googlach glosnej
    sprawy przed laty dotyczacej Kredyt Banku i jednej z firm leasingowych.
    Nie wiem jaka odpowiedzialnosc masz na mysli. Ryzyko kredytowe bierze na
    siebie bank i wszelkie dzialania dotyczace kredytu sa zalatwiane miedzy
    bankiem a kredytobiorca/leasingodawca. Leasingobiorca nie jest tu strona,
    ale konsekwencje go dotykaja, w tym przypadku KB srodki zostaly przez bank
    odebrane leasingobiorca. Wielu z nich na tym stracilo, bo chcieli wykupic
    leasingowany przedmiot.

    MK

  • 74. Data: 2009-03-26 15:45:47
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "MK" <m...@i...pl> napisał w wiadomości news:gqg777$ami$1@news.wp.pl...

    > Ale watek doczy raczej dzialan prakrycznych.

    Chodzi mi o to, że mimo tego, że nie problem jest zawrzeć taką klauzulę, to
    jednak się tego nie praktykuje.
    Ergo - widocznie nie to nie jest jakieś wielkie zagrożenie. Ergo - widocznie
    banki przesadzają z tą nadgorliwością w dobezpieczaniu kredytów.

    > Moze i bank pilnuje kredytobiorcy/leasingodawcy

    Zapewne, ale przecież leasingodawca nie bierze na siebie ryzyka kredytu,
    tylko ceduje je na ostatniego w tym łańcuchu, czyli na leasingobiorcę. Bank
    rozlicza towarzystwo, ale towarzystwo rozlicza klienta.

    > Nie wiem jaka odpowiedzialnosc masz na mysli.

    Chodziło mi dobezpieczenie wartości leasingu (czyli idąc dalej - kredytu
    udzielonego przez bank leasingodawcy) na skutek spadku wartości przedmiotu
    leasingowanego.

    > Leasingobiorca nie jest tu strona, ale konsekwencje go dotykaja,

    No i o to mi chodzi. Niemniej jednak nie ma w umowie m-dzy leasingodawcą a
    leasingobiorcą klauzuli, by miały go dosięgnąć konsekwencje powstałe w
    wyniku spadku wartości przedmiotu w stosunku do wartości leasingu (kredytu).
    Czyli nie może być takiej klauzuli w umowie m-dzy bankiem a leasingodawcą.
    Czyli - patrz wyżej :)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 75. Data: 2009-03-26 15:55:40
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Emka" <e...@o...eu> wrote in message news:gqg7vf$te1$1@news3.onet...

> [...]
    > Ergo - widocznie nie to nie jest jakieś wielkie zagrożenie. Ergo -
    > widocznie banki przesadzają z tą nadgorliwością w dobezpieczaniu kredytów.

    Nie przesadzaja, ale sa zobowiazane do spelnienia wymogow ostroznosciowych
    narzuconych przepisami prawa. Jak upadnie jedna firmaleasingowa to nic sie
    nie stanie. Jak upadlny jeden bank to konsekwencje dotknelyby wszystkie
    inne.

    > Zapewne, ale przecież leasingodawca nie bierze na siebie ryzyka kredytu,
    > tylko ceduje je na ostatniego w tym łańcuchu, czyli na leasingobiorcę.
    > Bank rozlicza towarzystwo, ale towarzystwo rozlicza klienta.

    To takie zamo rozliczenie jak Ty wezmiesz pozyczke zeby pozyczyc kase
    czlonkowi dalszej rodziny, ktory nie ma odpowiedniej zdolnosci kredytowej.
    Jak przestana byc splacane raty to do kogo przyjdzie? Chyba do Ciebie, nie
    bedzie go interesowalo co dalej zrobilas z ta kasa. Ja Ty stracisz prace to
    bank wypowie umowe, bo stracilas zdolnosc kredytowa, nie bedzie go
    interesowalo, ze kuzyn ma prace i splaca na czas.

    > Chodziło mi dobezpieczenie wartości leasingu (czyli idąc dalej - kredytu
    > udzielonego przez bank leasingodawcy) na skutek spadku wartości przedmiotu
    > leasingowanego.

    Zabezpieczeniem moga byc wszystkie aktywa firmy, a nie ten jeden konkretny
    samochod, wiec nie musi byc takiej koniecznosci. W omawianym przypadku bank
    klientowi tez daje mozliwosc zabezpieczenia kredytu innymi aktywami.

> [...]
    > wyniku spadku wartości przedmiotu w stosunku do wartości leasingu
    > (kredytu). Czyli nie może być takiej klauzuli w umowie m-dzy bankiem a

    A niby czemu nie moze?

    MK

  • 76. Data: 2009-03-26 16:15:59
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > Jak Ty stracisz prace to bank wypowie umowe, bo stracilas zdolnosc
    > kredytowa, nie bedzie go interesowalo, ze kuzyn ma prace i splaca na czas.

    Ten scenariusz jest kompletnie nierealistyczny.

    mz

    __________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database
    3966 (20090326) __________

    http://www.eset.com

  • 77. Data: 2009-03-26 16:23:27
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "MarekZ" <m...@i...pl> wrote in message

    > Ten scenariusz jest kompletnie nierealistyczny.

    Ze straci prace, czy ze kuzyn bedzie splacal?

    MK

  • 78. Data: 2009-03-26 16:28:25
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > Ze straci prace, czy ze kuzyn bedzie splacal?

    Że bank wypowie umowę jak zajdą łącznie te dwie wymienione wyżej rzeczy, w
    które celowałeś jako w nierealistyczne.

  • 79. Data: 2009-03-26 16:34:35
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Że bank wypowie umowę jak zajdą łącznie te dwie wymienione wyżej rzeczy, w
    > które celowałeś jako w nierealistyczne.

    Hehe... w przypadku gdy bank sie o tym dowie powinien podjac odpowiednie
    dzialania. Lepiej jest wypowiedzic umowe wczesniej i zabezpieczyc sie na
    aktywach posiadanych przez kredytobiorce, niz czekac az wszystkie aktywa
    skonsumuje i przestanie spacac pozyczke, a po 1 kwietnia odlosi upadlosc ;).
    Nie wiem czemu sadzisz, ze to niemozliwe. Przypadek PKM Duda pokawal, ze nie
    tylko jest mozliwe, ale nawet pewne. Oczywiscie w przypadku klienta masowego
    mozna liczyc na to, ze nigdy sie nie wyda o ile beda splacane raty w
    terminie.

    MK

  • 80. Data: 2009-03-26 16:43:39
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

> [...]
    > ze nie tylko jest mozliwe, ale nawet pewne. Oczywiscie w przypadku klienta
    > masowego mozna liczyc na to, ze nigdy sie nie wyda o ile beda splacane

    Tak jak sam napisałeś to jest kompletnie inna sytuacja w przypadku firmy
    typu Ropczyce, Duda, Odlewnie i wielu innych, a inna w przypadku klienta
    indywidualnego.

    Bank różne rzeczy teoretycznie powinien robić ale nie robi. Czasami jest to
    na niekorzyść klientów a czasami na korzyść. W przypadku klienta
    indywidualnego przypuszczam, że z prawdopodobieństwem nie mniejszym niż 95%
    czy się dowie czy nie dowie o tej przysłowiowej "stracie pracy" umowy nie
    wypowie.

    Skuteczne zabezpieczenie się na aktywach niegłupiego kredytobiorcy
    indywidualnego "post factum" jest niewykonalne. W przypadku firm z
    istniejącym majątkiem (szczególnie jeśli był on zabezpieczeniem kredytu)
    idzie to bez porównania łatwiej.

    PS. A jak się skończy sprawa z Dudą, to jeszcze na 100% nie wiadomo. Rajfi
    jest znany z tego, że zmienia zdanie w takich sprawach.