  • 11. Data: 2003-01-23 22:00:40
    Temat: Re: Pomylka PKO BP
    Od: "Gregory BRZESKI" <g...@u...to-takze.webcorp.pl>

    > Moj ojciec ma zlecenie stale w PKO BP. 16 dnia danego miesiaca z jego RORu
    > przelewane sa pieniadze na moje konto w mBanku. 16.11 dostalem 2x
    pieniadze.
    > Z konta ojca zniknely pieniadze tylko raz. 16.12 pieniadze poszly bez
    > problemu, a stan konta sie zgadzal. 16.01 pieniadze nie doszly, a
    pieniadze
    > zniknely z konta. Dzisiaj moj ojciec poszedl do banku z reklamacja i pani

    Masz dwie opcje (wedlug mnie), pierwsza:
    - ojciec sklada reklamacje na pismie o pobranie bez dyspozycji srodkow z
    jego konta,
    - PKO BP zapewne zwrocic srodki ojcu na konto i napisze pismo do mBanku,
    - mBank na podstawie umowy (nie znam umowy ale obecnie prawie kazdy bank
    posiada klauzule, ze moze automatycznie poprawic popelnione bledy) skoryguje
    srodki na koncie, jesli mBank bedzie mily i przyjemny to wczesniej wezwie
    Cie do zaplaty, w innym wypadku mozliwe, ze powstanie debet.

    Drugia opcja:
    - nic sie nie stalo, jedynie Ty jestes na plusie poniewaz srodki otrzymales
    o dwa miesiace wczesniej,
    - ojciec sklada reklamacje o nalezne mu odsetki pomiedzy 16 listopada i 16
    stycznia, duza mozliwosc ze PKO BP zwroci odsetki, ale to beda grosze
    zapewne i nie wiem czy papier, chodzenie, telefony sa tego warte.

    Pozdrowienia,

    --
    Grzegorz BRZESKI - WEB Corporation Polska

  • 12. Data: 2003-01-23 22:12:50
    Od: "Wojciech Apel" <wojtek@nospaamm..sikornik.gliwice.pl>

> [...]
    > srodki na koncie, jesli mBank bedzie mily i przyjemny to wczesniej wezwie
    > Cie do zaplaty, w innym wypadku mozliwe, ze powstanie debet.

    Że niby jak? mBank na życzenie PKO bo popełniło błąd ma obciążyć swojego
    klienta? Niby dlaczego? Jaka umowa silniej wiąże BRE-PKO czy BRE-klient?
    Co do korekcji błedu to mBank mógłby może i skorygować, gdyby to był jego
    błąd ale w takie sytuacji nie ma podstaw.

    W.

  • 13. Data: 2003-01-23 22:33:20
    Od: "Gregory BRZESKI" <g...@u...to-takze.webcorp.pl>

> [...]
    > Co do korekcji błedu to mBank mógłby może i skorygować, gdyby to był jego
    > błąd ale w takie sytuacji nie ma podstaw.

    IMHO zalezy to od umowy z bankiem, ostatnio mielismy podobny przypadek z
    PEKAO, do ktorego zglosil sie Fortis o skorygowanie ich bledu poniewaz
    dwukrotnie zrealizowali dla klienta dyspozycje przelewu. Poniewaz mamy
    jeszcze stara umowe, bank PEKAO zadzwonil do nas z prosba o zgode, przy
    okazji informujac, ze wedle postanowien nowej umowy to zrobili by to
    automatycznie natomiast w tym przypadku musza prosic o pisemna zgode.

    Kilka miesiecy temu mielismy jeszcze bardziej "dziwna" sytuacje, w ktorej
    klient banku PEKAO w Szczecinie wystawil dyspozycje przelewu zawierajaca
    jedno zero wiecej (blad klienta). W tym przypadku klient zglosil sie z
    prosba do banku o zalatwienie sprawy i PEKAO prosilo nas o zgode na pobranie
    srodkow z rachunku. Osobiscie nie rozumiem klienta, poniewaz wystarczylo
    napisac faks wyjasniajacy sprawe bezposrednio do nas, ale moze bali sie ze
    nie zwrocimy ;-)

    Pozdrowienia,

    --
    Grzegorz BRZESKI - WEB Corporation Polska

  • 14. Data: 2003-01-24 00:11:08
    Temat: Re: Pomylka mBanku
    Od: "Andriej Uljanow" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Wojciech Apel" <wojtek@nospaamm..sikornik.gliwice.pl> napisał w
    wiadomości news:b0pruv$soh$1@shilo.silesia.pik-net.pl...
    RORu

    > Sytuacja jest prosta:
    >
    > 1) PKO nie mial prawa niewykonac polecenia przelewu 16 stycznia. Za to
    Twoj
    > ojciec powinien miec do nich roszczenie, o niewykonanie umowy-zlecenia,
    > ktorego wykonania zobowiazali sie przyjmujac dyspozycje zlecenia stalego
    na
    > 16 każdego miesiąca. Gdyby to spowodowalo jakąś stratę dla Twojego ojca
    (np.
    > unieważnienie polisy ubezpieczeniowej, albo Twoją śmierć głodową, bo by Ci
    > zabrakło na żarcie) rozszenie odszkodowawcze jest do wyegzekwowania bez
    > problemu.

    Wlasnie dlatego Ojciec zrobil zadyme w PKOBP, bo prawie spowodowalo to
    smierc glodowa:) Nie sa to jakies ogromne pieniadze, ale bylem
    przyzwyczajony, ze zawsze
    po 16 dostaje "zasilek", a tu klops.Konto puste i lodowka pusta.
    > 2) od 16 listopada bank PKO ma do Ciebie rozczenie o kwotę, którą dostałeś
    > bez tytułu prawnego. Powinni przedstawić Ci wezwanie i ty na nie
    powinieneś
    > zareagować. Jeżeli byś nie oddał po wezwaniu powinni dochodzić do tego na
    > drodze cywilnej i z cała pewnością przymusili by Cie do oddania, choć
    pewnie
    > odsetki nie bylyby należne.
    Czyli moga podac mnie do sadu :( Zastanawia mnie jeszcze jak oni u siebie w
    PKOBP ten debet zlikwiduja. Czy pobiora te pieniadze z jakiegos swojego
    funduszu, czy kaza splacic pracownicy ksiegowosci?

    > 3) Ponieważ na Twoim koncie 16 stycznia nie pojawiły się pieniądze, a
    sądzę
    > że masz z ojcem jakąś umowę na to, że pojawiać się będą - Ty masz do
    swojego
    > ojca rozczenie o niewykonanie umowy, czy niezrealizowanie płatności.
    Możesz
    > się sądzić, choć ze Starszym to nie wypada. Ale jakbyś to zrobił to Twój
    > ojciec już bez problemu może to co mu zasądzisz w regresie przenieść na
    > rozszczenie wobec PKO. Obie sprawy są do do wygrania, bo fatem jest że
    > pieniędzy nie dostałeś i drugim faktem jest, że PKO w styczniu nie zrobiło
    > czegoś do czego się zobowiązało.

    Ojca to do sadu nie podam:) Predzej on mnie za szarpanie mu nerwow :)
    > 4) PKO wybrało najprostrzy dla siebie i przy tym najbardziej chamski
    sposób
    > załatwienia sprawy. To typowe dla tego banku.
    I o to mi wlasnie chodzilo.Jak mozna starszego czlowieka,ktory od ponad 40
    lat korzysta z uslug tego banku tak potraktowac. Bez jego zgody i
    poinformowania o
    zaistnialej sytuacji. Ojciec sie zdenerwowal, bo myslal,ze to z jego winy
    pieniadze ni wyszly. Wie,ze mam dosc ciezka sytuacje i ta kwota, choc
    niewielka, bardzo mi pomaga. Jutro ma byc odpowiedz pisemna banku. Ciekawe
    co wymysla :)
    Ja im ta kase chetnie oddam, tylko niech przeprosza Ojca, bo to naprawde
    nieladnie.
    Pzdr
    Andriej Uljanow

  • 15. Data: 2003-01-24 00:14:13
    Od: "Andriej Uljanow" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Wojciech Apel" <wojtek@nospaamm..sikornik.gliwice.pl> napisał w
    wiadomości news:b0pssu$t5c$1@shilo.silesia.pik-net.pl...
> [...]
    > Co do korekcji błedu to mBank mógłby może i skorygować, gdyby to był jego
    > błąd ale w takie sytuacji nie ma podstaw.

    Wlasnie. Tylko co bedzie jak mBank do mnie zadzwoni i spyta czy powinienem
    dostac ten dodatkowy przelew. Jak powiem,ze nie to wydaje mi sie,ze bez
    problemu zabiora pieniadze, jak powiem,ze przelew mi sie nalezal to powiedza
    to PKOBP i dalej beda Ojca gnebic. Takze wydaje mi sie,ze kase mi zabiora.
    Tylko ciekawe jak to bedzie z debetem?!
    Andriej U.

  • 16. Data: 2003-01-24 03:02:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Konrad" <k...@N...gazeta.pl> writes:

    > "Jeżeli po wysłaniu posiadaczowi rachunku miesięcznego wyciągu PKO BP SA
    > stwierdzi, że wpis uznania na rachunku został dokonany nieprawidłowo,
    > wskutek
    > błędu PKO BP SA, w wyniku czego PKO BP SA ma roszczenie do posiadacza
    > rachunku o zwrot nieprawidłowo wpisanej kwoty, PKO BP SA obciąży rachunek
    > kwotą odpowiadającą wysokości roszczenia.

    Nie na temat. Bank prawidlowo zrealizowal obciazenie. To, ze wyslal
    (swoje) pieniadze do innego banku, to juz sprawa miedzy PKOBP i tym
    innym bankiem/wlascicielem rachunku w nim.

    > Dlaczego ?? PKO BP dwukrotnie zrealizowało w XI.02 Twoje zlecenie, mimo że
    > jedno nie zeszło z Twojego rachunku. Nabyło więc wobec Ciebie wierzytelność
    > z tyt. tego drugiego przelewu.

    Nonsens. No chyba ze w PKOBP to bank decyduje, ile razy zlecenie ma byc
    zrealizowane.

    > Postanowienie z par. 48 OW należy tutaj
    > stosować przez analogię: zrealizowaliśmy "z góry" Twoją płatność, czyli tak
    > jakbyśmy uznali tą kwotą Twój rachunek ;-)))

    Nie ma tu zadnej analogii, a bank nie ma prawa realizowac zadnych
    platnosci "z gory" (ani w ogole w terminie i na warunkach innych niz
    uzgodnione z klientem).

    To wszystkie nielegalne, domyslam sie, ze pracownik banku wymyslil sobie
    taki sposob zalatwienia sprawy, bo w przeciwnym przypadku zapewne musialby
    pokryc koszty, przynajmniej jesli bank mialby problem z odzyskaniem
    pieniedzy.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 17. Data: 2003-01-24 08:59:19
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "Andriej Uljanow" <a...@p...fm> napisał w wiadomości

    Bardzo mi się podoba kolejna dyskusja na temat : "bank się pomylił na moja korzyść to
    mi się należy"

    Wielokrotnie już o tym dyskutowano i wnioski końcowe były takie same.
    Posiadacz konta ma zafajdany obowiązek sprawdzać stale saldo. Jeśli zauważy
    niezgodność ma sprawę wyjaśnić.
    Ty wiedziałeś , że masz za dużo i zamiast zostawić tą forsę na koncie, bo to pomyłka,
    skrupulatnie po cichu ja wykorzystałeś, a
    teraz masz pretensje do całego świata, tylko nie do siebie. Zwalać winę na swoją
    GŁUPOTĘ też można. Trzeba jednak za głupotę
    cierpieć.
    Ojciec jest uczciwym człowiekiem starej daty i wiedział, że tak się stanie, a Ty nie
    ?

  • 18. Data: 2003-01-24 09:15:09
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Gregory BRZESKI napisał(a):

> [...]
    > srodki na koncie, jesli mBank bedzie mily i przyjemny to wczesniej wezwie
    > Cie do zaplaty, w innym wypadku mozliwe, ze powstanie debet.
    mbank ma w umowie mozliwosc poprawiania tylko swoich bledow
    kasy sam nie zabierze tylko zapyta wlasciciela rachunku co zrobic
    --
    roberts
    c:\Program Files\Netscape\sygnatura.txt

  • 19. Data: 2003-01-24 13:41:28
    Od: "KonradK" <k...@N...gazeta.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> napisał(a):

    > Bank prawidlowo zrealizowal obciazenie. To, ze wyslal
    > (swoje) pieniadze do innego banku, to juz sprawa miedzy PKOBP i tym
    > innym bankiem/wlascicielem rachunku w nim.

    Do jakiego innego Banku ???? Z tego, co pisał AU pieniadze dwa razy trafiły
    na ten sam rachunek w mBanku, z tym że jedno obciążenie zeszło z rach. Jego
    ojca a dugie z rachunku innego klienta PKO BP

    > bank nie ma prawa realizowac zadnych
    > platnosci "z gory" (ani w ogole w terminie i na warunkach innych niz
    > uzgodnione z klientem).

    Ale ma prawo dokonać korekty błędnego księgowania !!!(chociaż, to fakt,
    powinien dokładnie poinformować o tym Posiadacza rachunku)

> [...]
    > taki sposob zalatwienia sprawy, bo w przeciwnym przypadku zapewne musialby
    > pokryc koszty, przynajmniej jesli bank mialby problem z odzyskaniem

    W przypadku pojedyńczego przelewu pewnie by ściągali tę kasę z mBanku, ale
    skoro to było zlecenie okresowe, stwierdzili, że po prostu załatwią to w ten
    sposób: odbiorca przecież już dostał kasę wcześniej, zleceniodawca w sumie
    przekazał tyle ile powinien i koniec sprawy !!!

    Pozostaje jednak kwestia etyki bankowej (ale w tej kwestii PKO ma jeszcze
    stare przyzwyczajenia ;-)))

    Pozdrawiam
    /KonradK

  • 20. Data: 2003-01-24 18:52:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "berdycz" <p...@b...pl> writes:

    > Posiadacz konta ma zafajdany obowiązek sprawdzać stale saldo. Jeśli
    > zauważy niezgodność ma sprawę wyjaśnić.

    Ale to dotyczy przypadku, gdy niezgodnosc jest na jego niekorzysc.
    W przeciwnym przypadku zadna umowa nie rozkaze Ci wyjasniac sprawy,
    do momentu, w ktorym np. bank nie zwroci sie do Ciebie o zwrot pieniedzy.
    Bo ze trzeba je bedzie zwrocic (ale bez odsetek i przypuszczalnie
    pomniejszone o poniesione w zwiazku z ta sprawa koszty) to chyba jasne.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator