  • 11. Data: 2014-01-29 19:37:54
    Temat: Re: Portugalia
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Wed, 29 Jan 2014 03:30:42 -0800, tyna napisał(a):

    > Witam!
    > Ja jestem tą studentką, której temat został tutaj poruszony. :)
    > Właściwie to całe stypendium wpłynęło już na moje konto (PKO BP)w
    > złotych.
    > Zastanawiałam się czy lepiej jest założyć sobie przed wyjazdem jakieś
    > nowe-korzystniejsze konto w innym banku i przelać na nie całe stypendium
    > czy bardziej będzie się opłacało założyć coś na miejscu.
    > Jestem zielona w temacie bankowości :)
    >
    > Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi!

    Może najpierw poczytaj co inni (w tym ja) napisali w tym wątku i jeżeli
    coś będzie nie jasne to wtedy pytaj.

    Xenocide

  • 12. Data: 2014-01-29 19:38:18
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Wed, 29 Jan 2014 03:30:42 -0800 (PST), tyna napisał(a):

> [...]
    nowe-korzystniejsze konto w innym banku i przelać na nie całe stypendium czy bardziej
    będzie się opłacało założyć coś na miejscu.

    Całe stypendium? Za cały okres?
    Chyba nie?
    Moja Córka co miesiąc dostawała kasę na konto w austriackim banku, w
    miejscowej walucie (wówczas chyba jeszcze w szylingach).
    Pieniądze, konkretnie euro, będą Ci potrzebne na miejscu, na opłacenie
    kosztów pobytu (akademik, wyżywienie i wiele innych spraw) i dlatego
    konto w miejscowym banku będzie konieczne.
    Najważniejsze, to nie dopuścić, żeby jakikolwiek bank dokonywał
    przewalutowania Twoich pieniędzy na euro, bo stracisz przy tym co
    najmniej 6% środków.
    Musisz się dowiedzieć, kto w następnych miesiącach będzie płacił Ci to
    stypendium i w jakiej walucie, bo od tego zależy dalsza taktyka.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 13. Data: 2014-01-30 08:52:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    nowe-korzystniejsze konto w innym banku i przelać na nie całe stypendium czy bardziej
    będzie się opłacało założyć coś na miejscu.

    Zwyczajow w Portugalii nie znam, mozliwe ze miejscowe konto bedziesz
    musiala miec, np zeby zaplacic za akademik czekiem. Albo maja tam
    jakies inne, lokalne powszechnie akceptowalne karty. Mozliwe tez ze
    wszyscy tam placa gotowka.
    Zobacz sobie strone uczelni - moze maja rady dla zagranicznych
    studentow, ewentualnie inne wieksze uczelnie.
    A zagraniczne konto moze sie w przyszlosci przydac, tylko musi miec
    obsluge w pelni przez internet.

    Niezaleznie od zwyczajow:
    -placic bedziesz w euro, i najlepiej jeszcze w Polsce zamienic
    potrzebna kwote na euro w internetowym kantorze, np www.walutomat.pl

    -do tego potrzebujesz u nas konto walutowe,

    -choc jak kurs zlotowki spada, to lepiej poczekac - te operacje mozna
    zreszta przeprowadzic przez internet. Szczegolnie jak mozesz ulokowac
    pieniadze na lokacie na pare %

    -przelewy za granice moga byc dosc drogie (kilkadziesiat zl, choc np
    Alior Sync twierdzi ze 0), wiec lepiej ograniczyc ich liczbe.

    -karty sa debetowe (debit, np. Visa electron) i kredytowe (np Visa).
    debetowe sciagaja z konta od razu, a kredytowa placisz, placisz, a po
    miesiacu splacasz zadluzenie). Za granica lepiej sie sprawuja
    kredytowe, gdyz sprawdzanie stanu konta przy debetowej potrafi
    zawiesc. Ale juz wyplaty z bankomatow lepiej karta debetowa, bo karty
    kredytowe zazwyczaj pobieraja od tego dodatkowa oplate/prowizje.
    Najlepiej miec dwie ... i to z roznych bankow.

    -za wyplaty z zagranicznych bankomatow sa wyzsze prowizje .. ale nie
    wszedzie, np Alior Sync. Jak jest to stala oplata, to wybierac
    wieksza kwote, np 200 euro, za to rzadiej.

    -za operacje zagraniczne bank pobiera oplate za przewalutowanie, i to
    spora - pare %. Dlatego lepiej miec karte prowadzona w EUR i konto
    walutowe.

    -moze sie przydac bank z obsluga przy okienku - upowaznisz kogos z
    rodziny, i w razie problemow pojdzie i zalatwi.

    Alior Sync wyglada obiecujaco http://www.sync.pl/
    ale ... juz widze ze za wyplaty z zagranicznych bankomatow zero, ale
    karta zlotowkowa. Bo walutowa to 5 zl.
    Zapewne przewalutowanie zlotowek bedzie po niekorzystnym kursie ...
    spora :-)

    J.

  • 14. Data: 2014-01-30 17:28:28
    Od: Tyna <m...@g...com>

    Chris94: Tak jak pisałam wcześniej, otrzymałam już niemal całe stypendium (bez
    wypłaty za ostatni miesiąc- dostanę po zaliczeniu semestru i rozliczeniu się z
    uczelnią). Niemniej dziękuję bardzo za wskazówki i pozdrawiam!

    J.F.: Bardzo przydatne informacje! Dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie. Teraz już
    bardziej wiem o co w tym wszystkim chodzi. Pozdrawiam!