  • 1. Data: 2008-10-30 11:21:36
    Temat: Propozycja: podatek belki nie do budżetu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Podatek belki mógłby zasilać III filar (IKE)
    http://podatki.onet.pl/1853633,1,0,wiadomosci.html

    IMHO bardzo ciekawe rozwiązanie.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 2. Data: 2008-10-30 11:29:06
    Temat: Re: Propozycja: podatek belki nie do budżetu
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 30 Paź, 12:21, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >    Podatek belki mógłby zasilać III filar
    (IKE)http://podatki.onet.pl/1853633,1,0,wiadomosci.h
    tml

    > IMHO bardzo ciekawe rozwiązanie.

    W komentarzach na bankier.pl pojawilo sie pytanie, co z
    oszczednosciami emertow? Tak podchodzac technicznie.

    Natomiast to co powyzej da mozliwosc sprawdzenia poprzez IKE stanow
    finansow kazdego obywatela - bo oszczedzajac bedzie obowiazkowo musial
    podac IKE, gdzie beda przekazywane pieniadze z Belki. Po jakims czasie
    zapytanie - wydruk - i pelna jasnosc co do posiadanych oszczednosci,
    dat ich pojawienia sie, kont,kwot, bankow itp.

    Zamiast likwidacji belkowego bedzie jego przymusowe przekazywanie na
    konta IKE.
    Ale czego oczekiwac?

    Zlodzieje i tyle...jak zwykle.

  • 3. Data: 2008-10-30 11:35:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    krzysztofsf pisze:
    (IKE)http://podatki.onet.pl/1853633,1,0,wiadomosci.h
    tml

    > W komentarzach na bankier.pl pojawilo sie pytanie, co z
    > oszczednosciami emertow? Tak podchodzac technicznie.

    Technicznie, to emeryt też może założyć sobie IKE, pod warunkiem, że
    w swoim życiu nie miał innego IKE, z którego nastąpiła wypłata (czyli
    wycofanie środków po osiągnięciu 60 roku życia wraz z "ulgą podatkową").

> [...]
    > zapytanie - wydruk - i pelna jasnosc co do posiadanych oszczednosci,
    > dat ich pojawienia sie, kont,kwot, bankow itp.

    Mała uwaga: jak odczytałem propozycja nie dotyczy belki z lokat,
    tylko podatku od zysków kapitałowych.

    A IKE co roku można likwidować.

    > Zamiast likwidacji belkowego bedzie jego przymusowe przekazywanie na
    > konta IKE.
    > Ale czego oczekiwac?
    >
    > Zlodzieje i tyle...jak zwykle.

    Jednakże imho jest to mniejsze zło, tym bardziej, że w obecnym stanie
    IKE w każdej chwili można zlikwidować. Pytanie co będzie ze środkami
    pochodzącymi z "podatku"?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-10-30 12:08:50
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Mała uwaga: jak odczytałem propozycja nie dotyczy belki z lokat, tylko
    > podatku od zysków kapitałowych.

    no przecież odsetki z lokat to są zyski kapitałowe, zasady pobierania
    podatku masz w updof

    > Jednakże imho jest to mniejsze zło, tym bardziej, że w obecnym stanie
    > IKE w każdej chwili można zlikwidować. Pytanie co będzie ze środkami
    > pochodzącymi z "podatku"?

    lepiej mieć odsetki na IKE niż nie mieć ich wcale...tylko nasuwa się
    pytanie co zrobić z tymi, którzy IKE nie mają?

    być może w ten sposób państwo chce spowodować, że więcej ludzi zacznie
    oszczędzać na emeryturę

    pomysł ciekawy, ale z pewnością należałoby go dopracować ;-)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2008-10-30 12:18:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    RobertS pisze:

    > no przecież odsetki z lokat to są zyski kapitałowe, zasady pobierania
    > podatku masz w updof

    Teoretycznie są to dwa odrębne podatki - lokaty to art. 30a, a giełda
    - 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwyczajowo na
    lokaty mówi się "belka", a na giełdę podatek od zysków kapitałowych.
    Trzeba zatem poczekać na ustawę, aby dowiedzieć się, co ustawodawca miał
    na myśli.

> [...]
    > pytanie co zrobić z tymi, którzy IKE nie mają?
    >
    > być może w ten sposób państwo chce spowodować, że więcej ludzi zacznie

    Zapewne taki jest cel.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-10-30 12:24:49
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > lokaty mówi się "belka", a na giełdę podatek od zysków kapitałowych.
    > Trzeba zatem poczekać na ustawę, aby dowiedzieć się, co ustawodawca miał

    podatek jest ten sam tylko sposób jego pobierania i rozliczania jest
    inny ;-)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 7. Data: 2008-10-30 12:28:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    RobertS pisze:

    > podatek jest ten sam tylko sposób jego pobierania i rozliczania jest
    > inny ;-)

    A co masz na myśli pisząc "ten sam"? Skoro zostały wprowadzone w
    różnym czasie, na podstawie różnych przepisów, są zbierane w
    diametralnie inny sposób, to co jest ich wspólnym mianownikiem?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2008-10-30 12:47:09
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-10-30, RobertS <b...@x...pl> wrote:

    [...]

    > no przecież odsetki z lokat to są zyski kapitałowe, zasady pobierania
    > podatku masz w updof

    Ale oni w tej propozycji rozdzielają lokaty od zysków z giełdy.
    Ta propozycja dotyczy tych ostatnich. Lokaty mają być zwolnione.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2008-10-30 12:50:06
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > Podatek belki mógłby zasilać III filar (IKE)
    > http://podatki.onet.pl/1853633,1,0,wiadomosci.html
    >
    > IMHO bardzo ciekawe rozwiązanie.

    To jest gra pozorów. Nie zostanie to zrealizowane na 100%. Zresztą pomysł
    jest typowo socjalistyczny z natury i dla mnie wręcz głupi: stworzyc problem
    a potem bohatersko z nim walczyć.

    marekz

  • 10. Data: 2008-10-30 12:54:38
    Od: otrov <o...@w...pl>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > pomysł jest typowo socjalistyczny z natury i dla mnie wręcz głupi:
    > stworzyc problem a potem bohatersko z nim walczyć.

    Na tak - a teraz dodatkowo pojawią się kolejne trudności:

    1. Co w przypadku, jak wpływy z podatku przekroczą limit wpłat na IKE?
    2. Kto będzie płacił za przelew belkowego?

    o.