  • 41. Data: 2009-11-30 07:01:10
    Temat: Re: Przedawnienie roszczeń a BIK
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    szczurwa pisze:

    > Ile, Twoim zdaniem, powinna kosztować uczciwie notarialna transakcja

    A ile powinien kosztować samochód? Nikt Ci rynkowej ceny nie weźmie z
    sufitu, tak samo jak nie powie Ci ile cukru powinni produkować polscy
    producenci. Jedynie rynek może określić rynkowe ceny, przy zachowaniu
    warunków opisanych poniżej.

    > np. sprzedaży domu za półtora miliona złotych, albo podział majątku
    > wspolnego czy dział spadku o takiej wartości ?

    Generalnie tyle samo, ile przy domie/spadku wartym pół miliona. Chyba
    że sprawa jest w jakiś sposób zawiła, to wtedy więcej. Przy czym zależy
    to od stopnia zawiłości, a nie od wartości domu. Nie ma racjonalnego
    powodu, dla którego np. poświadczenie podpisu dla jednej umowy może
    kosztować 10zł, a dla innej 300zł. 10zł to pewnie za mało, 300zł to
    raczej za dużo, przypuszczam, że cena rynkowa uplasowałaby się w dolnej
    połowie tych widełek.

    Warunkiem ustalenia się uczciwej rynkowej ceny za usługi notarialne
    jest możliwość konkurencji między nimi:

    - dostęp do zawodu nie powinien być ograniczany
    - powinien być zniesiony zakaz reklamy, aby notariusze mogli konkurować
    ceną i jakością obsługi i mogli swoje zalety uwidaczniać w reklamach
    jeszcze przed zwarciem transakcji
    - a przede wszystkim powinniśmy dopuścić do tego, aby notariusz mógł
    zbankrutować jak każdy inny przedsiębiorca. Tak samo jak bankructwa
    przedsiębiorstw są konieczne do prawidłowego rozwoju gospodarki, tak
    samo powinno być w przypadku usług prawniczych. Obecnie nawet zły
    notariusz może sobie dość dobrze egzystować, z uwagi na niedużą
    konkurencję (są miasta, gdzie jest tylko jeden).

    Jeśli uznajemy, że notariusz to taka święta krowa, bo ma orzełka w
    gabinecie, to ewentualnie możemy podkreślić jego wyjątkowość poprzez
    zobowiązanie się państwa do wzięcia odpowiedzialności za czynności, do
    których jest zobowiązany notariusz, w sytuacji, kiedy on zbankrutuje
    (przechowywanie aktów itp.).

    Bez powyższych czynności nigdy nie doprowadzimy do polepszenia się
    usług (nie tylko) notarialnych.

    >Na notariusza możesz
    >złożyć skargę do: właściwej izby notarialnej, następnie Krajowej Rady
    >Notarialnej, wreszcie do sądu apelacyjnego, który sprawuje nadzór nad
    >notariatem. W odwodzie Minister Sprawiedliwości. Wbrew pozorom, dość
    >łatwo wyleciec z tej korporacji. Jak trochę poszperasz w necie,
    >dowiesz sie, że kilku notariuszy ma zarzuty karne.

    W ewidentnych przypadkach może wylecieć. Ale co, jeśli notariusz jest
    po prostu nieuprzejmy? Albo leniwy? Jak Cię źle obsłużą w sklepie,
    idziesz do innego, na notariusza nie będziesz się skarżył do izby, że
    traktował Cię lekceważąco? To cały system jest zły, a skargi do izb, rad
    i sądów przypominają mi powiedzenie Kisielewskiego - socjalizm to ustrój
    bohatersko walczący z trudnościami, niewystępującymi w żadnym innym
    normalnym ustroju.

    --
    Liwiusz

  • 42. Data: 2009-11-30 09:14:35
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-30 06:51, szczurwa wrote:

    > Jesteśmy tylko ludźmi...A większość ludzi jest uczciwych. Gdyby było
    > inaczej, na trzeźwo życie nie byłoby do zniesienia.

    Ha! Jak mawiają psychiatrzy: Tylko ludzie w depresji widzą świat
    takim, jaki jest naprawdę :-)

    Pozdr.

    witrak()

  • 43. Data: 2009-11-30 09:50:06
    Od: ~|_ukasz <l...@a...pl>

    W dniu 2009-11-29 22:21, Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisał w wiadomości

    > A ty na ile wyceniasz?
    >
    > Z takiego aktu ze spółdzielnią (niech będzie to powiedzmy 800 zł) odejmij
    > opłaty sądowe
    > zależlnie od zachciewajki sądu jest to 260 zł - 460 zł, od pozostałości
    > odlicz VAT i ile ci zostaje?

    Właśnie dobrnęliście do sedna sprawy.
    Nasza władzuchna przy umowach pobiera podatków od groma,
    ale do poboru kasy zobowiązała notariusza i w odczuciu
    "ludu" to notariuszowi bierze ich krwawicę!!!
    Lud więc domaga się walki z notariuszami, a nie obniżenia
    podatków... (choćby nawet VATu od samej taksy -- przecież
    to i tak płaci obywatel)
    Sprytne :)

  • 44. Data: 2009-11-30 09:54:08
    Od: ~|_ukasz <l...@a...pl>

    W dniu 2009-11-28 22:42, szczurwa pisze:

    > Wiesz, ile kosztuje dobre OC notariusza ? Zreszą, notariusz nie może,
    > on MUSI zawrzeć umowę OC. Izby mają umowy zbiorowe z
    > ubezpieczycielami, jednak sumy ubezpieczenia w takim przypadku nie są
    > wysokie.

    To nie tak. Suma jak suma, ale ubezpieczenie zaczyna działać dopiero
    od jakiejś horrendalnej kwoty - nie pamiętam teraz dokładnie,
    ale wydaje mi się, że rzędu miliona złotych.
    Wszystko poniżej - z własnej.

  • 45. Data: 2009-11-30 10:09:50
    Od: ~|_ukasz <l...@a...pl>

    W dniu 2009-11-28 22:52, witrak() pisze:

    > Opisywana była parę lat temu seria przekrętów, w której ludzie
    > podpisywali umowy notarialne, w których jedna strona korzystała ze
    > sfałszowanego D.O., a notariusz przecież tego nie sprawdza...

    Sprawdza, ale nie ma możliwości mieć 100% pewności i trudno go
    za to winić. Rozwiązać to mogłoby jedynie Państwo udostępniając
    mu narzędzia do weryfikacji (odpowiedni dostęp do bazy MSWiA?)

    Notariusze bywają ścigani przed sądami za sprawą takich
    przypadków - bez względu czy dochowali staranności czy nie.
    Aktualnie toczą się jakieś sprawy...

    Uważasz, że przekręty ze strony notariuszy są takim niebezpieczeństwem?
    To otwarcie zawodu tylko takie niebezpieczeństwo powiększa!
    Zastanów się... im więcej ktoś "czesze kasy" tym mniej opłaca mu się
    brać udział w drobnych szwindlach. Im więcej młodych tym większa
    szansa na czarną owcę, która będzie chciała się dorobić.

    > A zresztą, "nieświęty" notariusz nie musi mieć żadnego majątku - w tym
    > przynajmniej może się upodobnić do przedsiębiorcy.

    To jak z tymi przedsiębiorcami jest - wierzysz "biznesmenom"?

  • 46. Data: 2009-11-30 13:16:08
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-30 11:09, ~|_ukasz wrote:

> [...]
    > szansa na czarną owcę, która będzie chciała się dorobić.

    > To jak z tymi przedsiębiorcami jest - wierzysz "biznesmenom"?

    Ale to nie ja postulowałem pełne otwarcie "biznesowe" zawodu
    notatiusza. Źle podczepiłeś swojego maila...

    witrak()

  • 47. Data: 2009-11-30 19:45:02
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    szczurwa napisał(a) w wiadomości:
    <4...@w...go
    oglegroups.com>...
    >Do otworzenia tego wątku skłoniła mnie lektura kilku wątków poniżej.

    A ja odpowiedziałem w poprzednim, ale powtórzę.

    >Należności najczęściej na gruncie prawa cywilnego przedawnione.
    >
    >problem polega na tym, że przedawnienie nie oznacza umorzenia
    >zobowiązania, a jedynie możliwość
    >uchylenia się od jego przymusowego zaspokojenia w drodze orzeczenia
    >sądowego.

    Wybacz, ale nazywanie tego problemem sugeruje, że popierasz stan
    w którym wystarczy 3 lata się uchylać od spłacania sługów i jesteśmy
    automatycznie skwitowani. To nonsens - automatu być nie powinno.

    >Skurwysyństwem w takim wypadku jest jednak bankowy szantaż,
    >polegający
    >na groźbie wpisania klientowi do BIK tychże przedawnionych odsetek w
    >przypadku ich nieuregulowania..

    Dlaczego nie? Przecież wpis o długu jest zgodny z PRAWDĄ. Tyle, że po
    oświadczeniu klienta, że nie zamierza spłacać przedawnionych (a gdy
    bank uparty po wygraniu sprawy) powinni natychmiast z BIK wykreślić.

    >Widzę tutaj pilną potrzebę ingerencji ustawodawcy, aby do BIK mogły
    >byc wpisywane wylącznie należności nieprzedawnione.

    Nie zgadzam się - dług to dług, kropka. Niech następni wiedzą, że
    muszą uważać na takiego dłużnika.
    Jeżeli już to przepisy zmuszające banki do rzetelnego informowania
    o zadłużeniu pod rygorem możliwości niespłacenia.

    >Oprócz tego nadużycia, sztandarowym przepisem, który natychmiast
    >powinien być uchylony, jest przepis mówiący o BTE.

    Właściwie to można pójść dalej - zaległości podatkowe powinny być
    zwykłymi należnościami cywilno-prawnymi (jak w Lichtensteinie)
    a nie podpadać z czasem pod KKS.

    > Czas wreszcie powiedzieć, ze
    >działalność bankowa to taka sama działalność gospodarcza jak każda
    >inna i skończyć w bankowości z Peerelem.

    W Peerelu to było ciekawiej. Ile to razy władzuchna umarzała lub
    redukowała długi bankowe wybrańcom. A ile było krzyku gdy się to
    skończyło (szkoda że niezupełnie...).
    Niedawno pisałem, że banki, poczta, szkoły nie powinny być "instytucjami"
    ale firmami finansowymi, pocztowymi, edukacyjnymi.
    Tylko, że to działa w obie strony - mogłoby skutkować zmianą przepisów, że
    np. lokaty byłyby traktowane jak zwykłe pożyczki i nie mógłbyś przed
    terminem zerwać... A może byłoby właśnie lepiej, ludzie zaczęliby myśleć...

    Arek

  • 48. Data: 2009-11-30 21:52:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> writes:

    > Wybacz, ale nazywanie tego problemem sugeruje, że popierasz stan
    > w którym wystarczy 3 lata się uchylać od spłacania sługów i jesteśmy
    > automatycznie skwitowani. To nonsens - automatu być nie powinno.

    Wiesz po co jest przedawnienie? Zebys po ilus tam latach nie musial
    udowadniac, ze nie jestes wielbladem, zeby kazda rodzina nie musiala
    miec archiwalnej szafy, i zeby nie dalo sie hodowac dlugow
    w nieskonczonosc. Te kilka lat to jest wystarczajacy czas na to, by
    w koncu skierowac sprawe do sądu.

    > Dlaczego nie? Przecież wpis o długu jest zgodny z PRAWDĄ.

    Jesli jest. A jesli nie jest, to ciekawe jak to udowodnisz po nie
    wiadomo ilu latach. Nawet bank nie musi tego udowadniac (mimo ze zajmuje
    sie tym zawodowo), jemu wierza na slowo.

    > Nie zgadzam się - dług to dług, kropka. Niech następni wiedzą, że
    > muszą uważać na takiego dłużnika.
    > Jeżeli już to przepisy zmuszające banki do rzetelnego informowania
    > o zadłużeniu pod rygorem możliwości niespłacenia.

    Ciekawe jak chcialbys to egzekwowac.

    > Właściwie to można pójść dalej - zaległości podatkowe powinny być
    > zwykłymi należnościami cywilno-prawnymi (jak w Lichtensteinie)
    > a nie podpadać z czasem pod KKS.

    A to jest oczywiscie prawda.

> [...]
    > np. lokaty byłyby traktowane jak zwykłe pożyczki i nie mógłbyś przed
    > terminem zerwać... A może byłoby właśnie lepiej, ludzie zaczęliby myśleć...

    Przeciez sa takie lokaty - to kwestia umowna.

    Ze szkolami jest nieco inaczej, bo panstwu powinno zawsze zalezec na
    edukacji dzieci, nawet jesli rodzicom na tym nie zalezy. W przeciwnym
    przypadku panstwo strzelaloby sobie w kolano.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 49. Data: 2009-11-30 22:15:34
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisał w wiadomości grup

    > Ze szkolami jest nieco inaczej, bo panstwu powinno zawsze zalezec na
    > edukacji dzieci, nawet jesli rodzicom na tym nie zalezy. W przeciwnym
    > przypadku panstwo strzelaloby sobie w kolano.

    Lepiej niech od razu strzeli sobie w głowę. Krócej będzie zdychać.

  • 50. Data: 2009-12-01 07:54:22
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 30 Lis, 20:45, "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>
    wrote:
    > szczurwa napisał(a) w wiadomości:
    > <4...@w...go
    oglegroups.com>...

    > Wybacz, ale nazywanie tego problemem sugeruje, że popierasz stan
    > w którym wystarczy 3 lata się uchylać od spłacania sługów i jesteśmy
    > automatycznie skwitowani. To nonsens - automatu być nie powinno.

    Przecież to tak nie działa. Wystarczy pozew, aby bieg przedawnienia
    zatrzymać.

    > Właściwie to można pójść dalej - zaległości podatkowe powinny być
    > zwykłymi należnościami cywilno-prawnymi (jak w Lichtensteinie)
    > a nie podpadać z czasem pod KKS.

    a dlaczego nie?

> [...]
    > np. lokaty byłyby traktowane jak zwykłe pożyczki i nie mógłbyś przed
    > terminem zerwać... A może byłoby właśnie lepiej, ludzie zaczęliby myśleć...

    a dlaczego miałoby to być regulowane przepisami? Po co?

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski