  • 21. Data: 2011-10-06 12:38:42
    Temat: Re: Przelew większej wartości mBank
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Konfabulator" j6japr$bsj$...@i...gazeta.pl

    > Nie kupowałeś nigdy żadnej nieruchomości i nie wiesz jak to się odbywa?

    Kupowałem, ale świeże, na raty.

    > Akt podpisuje nabywca i sprzedający. Nie podpisuje go notariusz.
    > Odbywa się przelew, jedna i druga strona potwierdza, że zobowiązanie
    > zostało wykonane i podpis składa notariusz.

    I nadal jest ten sam problem -- synchronizacji. :)
    Przelew jest, odbiorcy brak atramantu. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 22. Data: 2011-10-06 12:46:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    " " <k...@W...gazeta.pl> writes:

    > mBank w swoim regulaminie ostrzega, że krajowe przelewy realizuje wyłącznie po
    > numerze rachunku i nie interesują go dane osobowe i nie można z tego powodu
    > reklamować.
    >
    > Jakieś inne jeszcze?

    Nieuczciwy pracownik banku moze wspolpracowac (bardziej teoretycznie niz
    praktycznie w tym przypadku zapewne) z kupujacym. Wtedy kupujacy zleca
    przelew, widzimy go na koncie, a po podpisaniu aktu notarialnego okazuje
    sie, ze przelewu nikt nie zlecil, a bank popelnil blad.

    W skrocie: trzeba trzymac sie zasady ograniczonego zaufania.
    W tym przypadku ryzyko jest pewnie pomijalne, biorac pod uwage kwote
    oraz pewnie trudnosci potencjalnego oszusta z dostepem do odpowiednich
    pracownikow banku.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 23. Data: 2011-10-06 12:49:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin" a...@t...goo
    glegroups.com

    > Akt podpisuje nabywca i sprzedaj cy. Nie podpisuje go notariusz.
    > Odbywa si przelew, jedna i druga strona potwierdza, e zobowi
    > zanie zosta o wykonane i podpis sk ada notariusz.

    : Podpisuje tylko notariusz.

    Jemu też może skończyć się atrament. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 24. Data: 2011-10-06 13:00:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Konfabulator" <k...@W...gazeta.pl> writes:

    > Akt podpisuje nabywca i sprzedający. Nie podpisuje go notariusz. Odbywa się
    > przelew, jedna i druga strona potwierdza, że zobowiązanie zostało wykonane i
    > podpis składa notariusz.

    Notariusz nie ma prawa nie podpisac aktu w takich okolicznosciach.
    Akt moze byc jeszcze nie podpisany przez strony albo juz podpisany,
    a notariusz jest wylacznie swiadkiem. Takie "procedury" moga "dzialac"
    tylko przy zalozeniu nieswiadomosci sprzedajacego (i byc moze takze
    kupujacego, bo na pewno nie notariusza). Na nieswiadomosci lepiej sie
    nie opierac.

    Co ten notariusz zrobi, gdy nabywca nie zaplaci? Zniszczy podpisany
    akt notarialny?

    Natomiast samo udowodnienie braku zaplaty mozna uzyskac duzo latwiej,
    np. wpisujac w akcie, ze zaplata nastapi na konto (albo ze kupujacy
    oswiadcza, ze juz zaplacil na konto).

    Teoretycznie zawsze pozostaje walizka pieniedzy i wpisanie w akcie, ze
    kupujacy "placi" iles tam pieniedzy w momencie sprzedazy. Wtedy
    pieniadze i nieruchomosc zmieniaja wlasciciela w tej samej chwili.
    Dobrze byloby jednak upewnic sie, ze pieniadze sa w odpowiedniej ilosci
    i "jakosci" - to moze byc problem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 25. Data: 2011-10-12 10:34:10
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Marcin" <p...@c...net> napisał w wiadomości
    k.googlegroups.com...

    > Podpisuje tylko notariusz.
    > Marcin

    Obie odpowiedzi są błędne. Na akcie notarialnym są zarówno podpisy stron jak
    i podpis notariusza.
    Natomiast to co otrzymują strony to jest wypis aktu notarialnego i na tym
    faktycznie jest tylko podpis notariusza.

  • 26. Data: 2011-10-12 10:43:04
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Co ten notariusz zrobi, gdy nabywca nie zaplaci? Zniszczy podpisany
    > akt notarialny?

    W teorii nie, w praktyce do czasu podpisania go przez notariusza i
    zarejestrowania oraz wydania wypisów, to.... różnie to bywa.

    Najprostsze rozwiązanie:

    Akt jest czytany i po zatwierdzeniu treści przez strony umowy akt podpisuje
    sprzedający, a kupujący robi przelew i po jego wykonaniu również podpisuje
    akt. Dodatkowo w treści zamiast suchego "którą to kwotę kupujący zapłacił
    już sprzedającemu w całości", wpisuje się, że kupujący zapłaci na konto xxxx
    w dniu dzisiejszym.

  • 27. Data: 2011-10-12 10:43:23
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    > Z tym to bym nie przesadzal - to ze klient nie moze tego cofnac nie
    > oznacza, ze nie moze tego zrobic bank. Moze, wystarczy ze stwierdzi ze
    > to wynik bledu banku.

    > Z tym ze oczywiscie po "cofnieciu" przelewu przez bank to takze sie nie
    > obroni. Przelanie tego do innego banku - owszem (ale przelew musi wyjsc
    > z banku).
    >
    > Tak czy owak, przelewanie pieniedzy w czasie wizytu u notariusza to jest
    > taki sobie pomysl, chociaz jesli ma komus poprawic samopoczucie...

    taki sobie pomysl jest sprzedaz mieszkania a pozniej dowiedzeni sie ze
    kupujacy wycofal zlecenie przelewu . albo na odwrot sprzedajacy zaplacil
    ale mieszkania nie dostal
    W tymcelu wlasnie zaklada sie konto w tym samym banku i przelewa w
    czasie rzeczywistym

    P.

  • 28. Data: 2011-10-13 13:17:25
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 06.10.11 06:27, k...@W...gazeta.pl pisze:

    > mBank w swoim regulaminie ostrzega, że krajowe przelewy realizuje wyłącznie po
    > numerze rachunku i nie interesują go dane osobowe i nie można z tego powodu
    > reklamować.

    Bank to sobie moze w regulaminie napisac dowolne rzeczy.
    Pamietaj, ze jest jeszcze ustawa prawo bankowe.

    --
    Pete

  • 29. Data: 2011-10-13 14:31:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Pete" j76ob2$d1e$...@n...dialog.net.pl

    numerze rachunku i nie interesują

    > Bank to sobie moze w regulaminie napisac dowolne rzeczy.
    > Pamietaj, ze jest jeszcze ustawa prawo bankowe.

    I co to prawo mówi na ten temat?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 30. Data: 2011-10-15 15:40:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> writes:

    > W teorii nie, w praktyce do czasu podpisania go przez notariusza i
    > zarejestrowania oraz wydania wypisów, to.... różnie to bywa.

    Szczerze mowiac, bardzo bylbym zdziwiony.

    To tez nie jest nijak bezpieczne:

    > Akt jest czytany i po zatwierdzeniu treści przez strony umowy akt
    > podpisuje sprzedający, a kupujący robi przelew i po jego wykonaniu
    > również podpisuje akt.

    Pomijajac kwestie zwiazane z niszczeniem aktu podpisanego przez
    sprzedawce i z uniemozliwieniem kupujacemu podpisania przyjetego aktu,
    co notariusz zrobi, gdy sprzedajacy nie zobaczy przelewu na swoim
    koncie? Kazda ze stron (lub zadna) moze byc wtedy oszustem.

    Bardzo ryzykowne i notariusz bylby glupi gdyby szedl na takie uklady.
    Chyba ze sam jest zwiazany z oszukancza strona i ryzyko jest
    akceptowalne w porownaniu do zyskow z oszustwa. Ale to wtedy bardzo
    pracochlonna metoda.

    Jesli ktos sie po prostu boi, ze sprzedawca mu nie sprzeda mieszkania po
    zaplaceniu za nie, to wystarczy podpisac umowe przedwstepna.

    Ale tak naprawde to bardziej balbym sie oszustwa typu "ktos sprzedal
    mieszkanie X nabywcom" (na to umowa przedwstepna moze pomoc), "ktos mial
    falszywy dowod osobisty", "czesc pieniadzy bylo falszywkami" itp.
    --
    Krzysztof Halasa