  • 11. Data: 2011-03-28 20:27:55
    Temat: Re: Przelewy zagraniczne - przewalutowanie przez bank pośredniczący
    Od: Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl>

    Dnia 28-03-2011 o 22:10:25 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > On 2011-03-28, Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Dzięki za wskazówkę. Poprosze kontrahenta o sprawdzenie w swoim banku,
    > czy na pewno wyszło to w funtach.

    spytaj też w swoim banku o swift przychodzący do pokrycia na rachunku.

    --
    Pozdrawiam,
    Z.

  • 12. Data: 2011-03-28 21:16:10
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    > I tak z ciekawości, bankom posredniczącym wolno sobie ot tak
    > zmieniać walutę transakcji? Można tak cudacznie przeprowadzoną
    > konwersję gdzieś reklamować?

    Tak, wolno.
    Wszystko zalezy jaki bank i jakie ma wlasne wewnetrzne ustalenia.
    Nie chce wchodzic w dyskusje, ale poza jednym bankiem w Polsce reszta to cos
    w rodzaju para bnaku, ktory musi korzystac z posrednictwa innej instytucji
    finansowej, a nie bede wchodzic w dyskusje, bo jak zwykle bede zakrzyczany
    [rzez ludzi ktorzy na bankowosci "zeby zjedli" znaczy na ofertach bankow:)
    Wszystko zaczelo sie po liberalizacji rynku bankowego przez Balcerowicza w
    1991-1992.
    Miedzy innymi do niedawna wiekszosc (jak nie wszystkie) standardowe karty
    platnicze wydane w polsce mialy ograniczenie lokalne, czyli mowiac wprost
    nie dzialaly za granica, do dzis sa niektore o zasiegu lokalnym.
    Tak wiec w twoim przypadku zalezy co i jak bylo tym razem, moze zminil si
    kanal posrednictwa lub zawsze byl ten sam ale od tego miesiaca juz pobieraja
    oplate?
    Mi pobrali oplate miesiac pop dokonaniu transakcji!!! I to nawet o tym nie
    wiedzialem, bo para bank (ING) nie raczyl nawet mnie powiadomoc tylko wyslal
    monit ponaglajacy do spalty z... odsetkami od dnia transakcji!
    Poza NBP czy jak go teraz tam zwa nie ma chyba w polsce BANKU ktory mogl by
    bezposrednio dokonac tranzakcji z bankiem za granica. Wyszstko opiera sie o
    posrednictwo banku zagranicznego z ktorym dany para bank w polsce ma umowe.

  • 13. Data: 2011-03-28 21:48:04
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MarekZ pisze:

    > Matko jedyna, toż to woła o pomstę do nieba. Reklamacja w Deutsche Bank
    > PL obowiązkowa.

    Nie ma podstaw. Stron nie wiążą z DB żadne umowy. Reklamację powinien
    złożyć nadawca w swoim banku, bo to ten bank przyjął dyspozycję przelewu
    i odpowiada za jej należyte wykonanie aż do końca, czyli do pojawienia
    się środków na rachunku odbiorcy.

    Co więcej - jeśli nadawcę wiązał jakiś termin zapłaty wobec odbiorcy, to
    formalnie nadawca jest obecnie (częściowo) w zwłoce. Nadawca - jako
    dłużnik - odpowiada wobec odbiorcy - wierzyciela - za terminowe
    regulowanie swoich zobowiązań i odbiorcę w zasadzie nie powinno
    interesować którędy idzie przelew i co poszło nie tak. WIerzyciel ma w
    danym terminie dostać konkretną kwotę i już - choćby i gołębiem pocztowym.

    Ewentualnie odbiorca może próbować złożyć reklamację w swoim banku, i
    jeśli to jest dobry bank[*], to są szansze że się sprawą zajmie, ale
    wcale nie musi - wszak ten bank w zasadzie wykonał wszystko poprawnie
    (tj. dostał PLN na rachunek GBP, więc przewalutował po bieżącym kursie -
    nie miał wpływu na to, co dostał). Jeśli więc bank odbiorcy to McBank,
    to spuści go na drzewo.

    [*] Np. Citi. Niezłe doświadczenia mam też z KB.

    --
    MiCHA

  • 14. Data: 2011-03-28 22:15:48
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Kwiatkowski" <m...@m...waw.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:imqvml$q8q$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > odpowiada za jej należyte wykonanie aż do końca, czyli do pojawienia się

    Owszem, są podstawy. DB dokonał niezleconej przez nikogo operacji (tak
    zakładamy), której kosztami obciążył odbiorcę przelewu. Gdyby operator
    telekomunikacyjny obciążył cię błędnie za połączenie przychodzące, uważałbyś
    że reklamację winien złożyć dzwoniący do Ciebie? Analogia doskonała nie
    jest, ale wystarczająco dobra.

> [...]
    > interesować którędy idzie przelew i co poszło nie tak. WIerzyciel ma w
    > danym terminie dostać konkretną kwotę i już - choćby i gołębiem pocztowym.

    Takie rzeczy to może regulować umowa pomiędzy nadawcą a odbiorcą, i nie musi
    to być ustawione w taki sposób jak opisujesz.

> [...]
    > dostał PLN na rachunek GBP, więc przewalutował po bieżącym kursie - nie
    > miał wpływu na to, co dostał). Jeśli więc bank odbiorcy to McBank, to

    A to jest tak zwane sypanie samemu sobie gwoździ pod opony.

  • 15. Data: 2011-03-29 08:09:12
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    MarekZ pisze:

> [...]
    > uważałbyś że reklamację winien złożyć dzwoniący do Ciebie? Analogia
    > doskonała nie jest, ale wystarczająco dobra.

    Analogia w ogóle nie jest dobra, bo bank odbiorcy niczym go nie
    obciążył. Jeżeli jednak posłużyć się tą analogią, to wynika z niej nic
    ponad to, że odbiorca może złożyć reklamację w swoim banku (u swojego
    operatora telekomunikacyjnego). Do DB nie ma się jak dobrać.

    > Takie rzeczy to może regulować umowa pomiędzy nadawcą a odbiorcą, i nie
    > musi to być ustawione w taki sposób jak opisujesz.

    Jasne, że nie musi w taki sposób, ale jeśli umowa tego nie reguluje - a
    na ogół nie reguluje - to jest właśnie tak, jak napisałem. Za chwilę
    spełnienia świadczenia uważa się chwilę zaksięgowania wpłaty na rachunku
    odbiorcy.

    --
    MiCHA

  • 16. Data: 2011-04-06 17:08:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-03-28, Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:
> [...]
    > już od ponad dwóch lat kwotę w funtach, na moje konto, też
    > w funtach.
    >
    > Po drodze postanowił się wtrynić Deutsche Bank PL, który nie tylko
    > radośnie sobie pobrał opłatę za pośredniczenie (co jest ok), ale
    > jeszcze samowolnie i sam z siebie postanowił dokonać
    > przewalutowania (!), a potem przelać pozostałą sumę Eliksirem,
    > w PLN na konto docelowe, co oczywiście skutkowało przewalutowaniem
    > ponownym, tylko z powrotem na funty. Cała operacja pozwoliła
    > bankom pobrać sobie ponad 1k zł, w samych przewalutowaniach.

    [...]

    I dalszy ciąg historii:

    * kontrahent jednak wysłał jak zwykle
    * Cytat "Spoke to [...] again today - the problem happened at the
    Polish clearing bank, they converted the incoming money to Zloty
    before converting it back to sterling. [...] have now sent two
    messages to the bank to ask them to reimburse you the difference."

    W [...] jest nazwa banku kontrahenta.

    Dostałem też prywatnie wiadomość od innej osoby, która miała identyczny
    problem i ten sam bank pośredniczący jest bohaterem widocznym w przelewie.
    Nie mam oczywiście twardych dowodów, że to DBPL sobie zrobił konwersję,
    ale mam w tej chwili bardzo mocne poszlaki, że tak jednak było.

    Wniosek:

    Ciekawi mnie czy to pomyłka (SWIFTY są ręcznie obsługiwane), czy ktoś
    próbuje po cichu zarobić na przewalutowaniach. Bo o ile na operacjach
    waluta -> pln -> waluta jest to widoczne i reklamowalne, o tyle
    przy operacjach waluta -> pln sporo osób może tego nie zauważyć.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2011-04-06 17:56:18
    Od: Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl>

    Dnia 06-04-2011 o 19:08:38 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > Ciekawi mnie czy to pomyłka (SWIFTY są ręcznie obsługiwane), czy ktoś

    mocne założenie, choć prawdopodobne w Twoim przypadku. Przy obecnych
    cenach trudno tak generalizować.

    --
    Pozdrawiam,
    Z.

  • 18. Data: 2011-04-06 20:04:57
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-04-06, Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl> wrote:

    [...]

    > mocne założenie, choć prawdopodobne w Twoim przypadku. Przy obecnych
    > cenach trudno tak generalizować.

    Ale które założenie jest mocne? :)
    Mimo wszystko zakładam, że to była pomyłka zwykła, nie mam powodu, by
    uważać inaczej. Druga teoria, to taka "spiskowa" raczej, bo myślę
    że na dłuższą metę by niezła afera z tego wyszła. :)

    Nie zmienia to faktu, że człowiekowi mocno ciśnienie się dźwiga jak
    widzi przelew o ponad 1.5k mniejszy od spodziewanego.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 19. Data: 2011-04-07 19:32:24
    Od: Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl>

    Dnia 06-04-2011 o 22:04:57 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > On 2011-04-06, Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale które założenie jest mocne? :)

    mam na mysli ręczną obsługę, sądze że wiekszość naszych banków doszła do
    automatyzacji.
    stąd ceny za te płatności spadały kilka lat temu.

    --
    Pozdrawiam,
    Z.