  • 1. Data: 2009-11-14 18:54:05
    Temat: Rumunia & euro - o czymś nie wiem?
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    Może grupa nie odpowiednia na zadanie tego pytania, ale czy Rumunia pokątnie
    wprowadziła euro?
    Patrzę na stronę:
    www.vodafone.ro i widzę ceny podawane w euro...
    patrzę na stronę innego operatora www.cosmote.ro i tam też widzę ceny
    usług/produktów w euro...

    Czy to tylko specyfika ww. operatorów, że ceny podają w euro czy ogólny
    standard?
    Nie zagłębiałem się bardziej w rumuńskie witryny, ale np. strona metra w
    Bukareszcie podaje ceny w narodowej walucie.

    Ktoś wie czym to jest podyktowane?

  • 2. Data: 2009-11-14 21:15:58
    Temat: Re: Rumunia & euro - o czymś nie wiem?
    Od: Renata Golebiowska <R...@b...pl>

    Dnia 14.11.2009 Valdi <V...@v...pl> napisał/a:
> [...]
    > Nie zagłębiałem się bardziej w rumuńskie witryny, ale np. strona metra w
    > Bukareszcie podaje ceny w narodowej walucie.

    Nie wiem, czym, ale operatorzy komórkowi w Rumunii tak mają, a na
    dodatek mają jakiś mocno dziwny przelicznik.

    Renata

    --
    Cztery kontynenty - nasze wyprawy rowerowe http://acn.waw.pl/pawelp

  • 3. Data: 2009-11-15 04:20:38
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    W przewodniku Lonely Planet po Rumunii pisza ze ten kraj tak ma. Nie
    zeby LP bylo jakims superwiarygodnym zrodlem informacji, ale wyglada
    na to ze nie tylko Tobie sie to rzucilo w oczy:

    http://www.lonelyplanet.com/romania/practical-inform
    ation/money-costs

    "In both Romania and Moldova the only legal tender is the leu (plural:
    lei), though they are separate currencies in each country and have
    different exchange rates. In Romania you'll see many prices quoted in
    euros, while in Moldova people talk in US dollars. Consequently, this
    book quotes prices in euros for Romania, and in dollars for Moldova."

  • 4. Data: 2009-11-15 08:06:59
    Temat: Re: Rumunia & euro - o czyms nie wiem?
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "bradley.st"
    i.googlegroups.com

    [ciach]

    Dzieki za link bradley!

  • 5. Data: 2009-11-15 08:08:02
    Od: "JanKo" <b...@m...tu>

    Agent Valdi nadaje:

    > Może grupa nie odpowiednia na zadanie tego pytania, ale czy Rumunia
    > pokątnie wprowadziła euro?
    > Patrzę na stronę:
    > www.vodafone.ro i widzę ceny podawane w euro...

    http://www.vodafone.com/start/media_relations/news/l
    ocal_press_releases/romania/romania_press_release/vo
    dafone_romania_will.html
    Streszczenie: Od 2007 roku Vodafone podaje ceny na stronach swojego
    rumuńskiego oddziału w Euro. Przedtem były to dolary co mogło być
    usprawiedliwione niską pozycją leja przed denominacją w 2006.

    Inni operatorzy, prawdopodobnie chcąc konkurować ceną, przyjęli ten sam
    zwyczaj choć na stronach Cosmote (czy to aby nie grecki operator?) widzę
    ceny w RON czyli w nowych lejach.

  • 6. Data: 2009-11-15 10:47:53
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "JanKo" news:hdoct8$rau$1@inews.gazeta.pl

    > Inni operatorzy, prawdopodobnie chcąc konkurować ceną, przyjęli ten sam
    > zwyczaj choć na stronach Cosmote (czy to aby nie grecki operator?) widzę
    > ceny w RON czyli w nowych lejach.

    Cosmote pewne ceny ma w lejach inne w euro.
    http://www.cosmote.ro/ro/extraoptionsFullstory.aspx?
    ns=-10005&cid=18272&pcid=18265

    Orange.ro podaje ceny w euro...

  • 7. Data: 2009-11-16 18:42:28
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    Valdi wrote:
> [...]
    > Nie zagłębiałem się bardziej w rumuńskie witryny, ale np. strona metra w
    > Bukareszcie podaje ceny w narodowej walucie.

    Wynika to z tego ze maja slaba walute.
    Operatorzy komorkowi podaja ceny w euro.
    Rumunii na srednich i wyzszych stanowiskach negocjuja kwoty zarobkow w
    Euro a do umow im wpisuja kwoty w lejach.
    Ceny samochodow i mieszkan sa w euro podawane.
    To samo sie tyczy hoteli.

    Na dodatek gdzieniegdzie mozna spotkac jeszcze ceny w starych i nowych
    lejach. (2 lata temu mieli denominacje 1:10000)

    Z ciekawostek jako ze niedawno robili denominacje to rozmiary banknotow
    sa identyczne jak rozmiary banknotow EURO - sprytne - nie beda musieli
    zmieniac mechanizmow w bankomatach. Ale optymisci z nich ;-) Bo jeszcze
    dluuuuuugo im to zajmie zeby wprowdzic tutaj euro - sa mocno zacofani.

    Pozdrowienia z Rumunii :)

    --
    darnok
    "TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

  • 8. Data: 2009-11-17 14:31:11
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl>

    On 16 Lis, 13:42, darnok <d...@a...spam.ch>
    wrote:

    > Wynika to z tego ze maja slaba walute.
    > Operatorzy komorkowi podaja ceny w euro.

    O! A jak wyglada strona techniczna przedsiewziecia? Pozny Pewex i
    przeliczaja na leje po kursie dnia, czy wczesny Pewex i placi sie za
    telefon wylacznie w euro? :)

    I czy w kasie siedzi gruba Rumunka i mowi: "No co pan? Z
    piecdziesiatki to ja nie mam wydac!"? :D

  • 9. Data: 2009-11-17 20:10:07
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    bradley.st wrote:

    > O! A jak wyglada strona techniczna przedsiewziecia? Pozny Pewex i
    > przeliczaja na leje po kursie dnia, czy wczesny Pewex i placi sie za
    > telefon wylacznie w euro? :)

    pozny pewex
    no bankowosc internetowa pomimo ogolnego zacofania to tu jednak maja ;-)