  • 1. Data: 2007-02-22 01:19:43
    Temat: SAMOCHÓD - leasing (na firmę) czy kredyt ??
    Od: "Artur Grzybowski" <g...@g...pl>

    Chce kupić autko dla siebie, nowe z salonu i raczej - w leasingu na firmę...
    Wybór padł na Opla Corsę (po przejechaniu się 6 autami wybrałem Corsę jako
    zdecydowanie najlepszą). Rozważam też Fiestę lub Polo, stare modele, ale
    mają dobre ceny - 33-34.000 zł :)

    Ale nie o tym chiałem mówić. Zastanawiam się co lepsze leasing (na firmę)
    czy kredyty ("prywatnie") ?? Jakie jest Wasze zdanie ?
    Chodzi o samochód w cenie 35-40 tys. zł brutto. Okres spłaty rok-dwa, max.
    trzy lata.

    W kalkulatorze leasingowym dla VW Polo otrzymałem:

    wprowadzone przez Ciebie dane

    rodzaj samochodu nowy samochód osobowy

    waluta leasingu PLN

    wartość samochodu netto 27 800,00 PLN

    wartość samochodu brutto 33 916,00 PLN

    opłata wstępna netto 8 000,84 PLN [28,78 %]

    opłata wstępna brutto 9 761,02 PLN

    obliczona rata leasingowa

    okres leasingu
    24 m-cy

    ilość miesięcznych rat leasingowych
    23

    wysokość raty leasingowej netto
    770,27 PLN [2,77 %]

    wysokość raty leasingowej brutto
    939,73 PLN

    wartość końcowa pojazdu netto
    5 282,00 PLN [19,00 %]

    wartość końcowa pojazdu brutto
    6 444,04 PLN

    całkowity koszt leasingu netto
    30 999,12 PLN [111,51 %]

    całkowity koszt leasingu brutto
    37 818,93 PLN

    I tu pytania (lamerskie, bo matka ma firmę dopiero od 2 miesięcy :) ):

    1. Czy na firmę odliczę 100%, pełną stawkę VAT (czyli 22% ceny samochodu) ??

    2. Czy na firmę płaci się raty netto, czy brutto (a później oddają VAT) ?

    3. Gdzie najkorzystniej jest wziąść leasing - u producenta / dilera (np. VW
    BANK) ? Czy w niezależnej firmie / banku ?

    4. Chyba najkorzystniej jest, gdy okres spłaty jest krótki (rok, dwa) ?
    ( tu całkowity koszt leasingu - 110 % )

    5. Czy przy sprzedaży auta za kilka lat, klient (nie mający firmy) będzie
    musiał dopłacić VAT (oczywiście do aktualnej wartości auta) ??

    6. Co jest korzystniejsze w moim przypadku - leasing na firmę czy kredyt ?

    7. Czy na firmę można odliczyć VAT od kosztów paliwa ?

    8. Rozumiem, że w koszty wrzuca się całą ratę leasingową - ale czy wartosć
    netto czy brutto ?

    Dziekuje za wszelkie uwagi, sugestie i odpowiedzi !

    GrzyB

  • 2. Data: 2007-02-22 14:56:09
    Temat: Re: SAMOCHÓD - leasing (na firmę) czy kredyt ??
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    koszty dla kredytu indywidualnego oraz leasingu na firme wygladaja
    zupelnie inaczej, bez obliczenia NPV i IRR nie mozna ich porownywac...

    > I tu pytania (lamerskie, bo matka ma firmę dopiero od 2 miesięcy :) ):
    >
    > 1. Czy na firmę odliczę 100%, pełną stawkę VAT (czyli 22% ceny samochodu) ??
    od osobowego chyba nie odliczysz calosci - zapytaj speca od leasingu

    > 2. Czy na firmę płaci się raty netto, czy brutto (a później oddają VAT) ?
    brutto, a pozniej rozliczasz VAT

    > 3. Gdzie najkorzystniej jest wziąść leasing - u producenta / dilera (np. VW
    > BANK) ? Czy w niezależnej firmie / banku ?
    zwykle bezposrednio u dealera, ale polecam tez EFL

    > 4. Chyba najkorzystniej jest, gdy okres spłaty jest krótki (rok, dwa) ?
    > ( tu całkowity koszt leasingu - 110 % )
    tym sie nie sugeruj, zalezy jakie firma ma obroty, chodzi o to, aby
    mozliwe bylo rozliczenie vatu naleznego z naliczonym, w ten sposob mozna
    odzyskac podatek zaplacony przy kupnie samochodu, a wiec okres leasingu
    uzalezniony od obrotow firmy, male obroty = dlugi okres leasingu

    > 5. Czy przy sprzedaży auta za kilka lat, klient (nie mający firmy) będzie
    > musiał dopłacić VAT (oczywiście do aktualnej wartości auta) ??
    nie, ale wystawisz mu f-re i nie zaplaci PCC-1, vat z tej f-ry
    oczywiscie bedzie przychodem...

    > 6. Co jest korzystniejsze w moim przypadku - leasing na firmę czy kredyt ?
    bez dokladnych danych dot. firmy nie da sie odp. na to pytanie, poza tym
    mamy 2 rodzaje leasingu (finansowy i operacyjny) - wiesz czym sie roznia?

    > 7. Czy na firmę można odliczyć VAT od kosztów paliwa ?
    koszty paliwa zwiazane z dzialalnoscia firmy mozna rozliczac

    > 8. Rozumiem, że w koszty wrzuca się całą ratę leasingową - ale czy wartosć
    > netto czy brutto ?
    zalezy od rodzaju leasingu - jw.

    najlepiej jak omowisz temat z doradca podatkowym, to zbyt zlozony temat
    (wymagajacy podania wielu danych), aby go analizowac na grupie...

    --

    pozdr.
    RobertS

  • 3. Data: 2007-02-22 15:02:15
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Artur Grzybowski wrote:

    > Ale nie o tym chiałem mówić. Zastanawiam się co lepsze leasing (na
    > firmę) czy kredyty ("prywatnie") ?? Jakie jest Wasze zdanie ?

    Moim zdaniem jedno lepsze od drugiego dokładnie tak jak opel
    jest lepszy od forda. Niestety po zadanych dalej pytaniach widać,
    że wyboru korzystniejszego rozwiązania -samodzielnie lub z czyjąś pomocą-
    dużo jeszcze brakuje.

    > 1. Czy na firmę odliczę 100%, pełną stawkę VAT (czyli 22% ceny
    > samochodu) ??

    Nie. Ten model jest osobowy w rozumieniu ustawy.
    art 86.3 ... kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku
    określonej w fakturze ...nie więcej jednak niż 6 000 zł.

    > 2. Czy na firmę płaci się raty netto, czy brutto (a później oddają
    > VAT) ?

    Płacisz kontrahentowi brutto.
    Oddać mogą jeśli tak wyjdzie z deklaracji.

    > 3. Gdzie najkorzystniej jest wziąść leasing - u producenta / dilera
    > (np. VW BANK) ? Czy w niezależnej firmie / banku ?

    Sprawdź warunki i zdecyduj.

    > 4. Chyba najkorzystniej jest, gdy okres spłaty jest krótki (rok, dwa)
    > ? ( tu całkowity koszt leasingu - 110 % )

    Całkowity koszt fajnie brzmi, ale daje poczucie,
    że w sumie niewiele się dopłaciło :-)
    Jak się przeliczy rzeczywiste oprocentowanie
    samopoczucie się pogarsza :-)

    > 5. Czy przy sprzedaży auta za kilka lat, klient (nie mający firmy)
    > będzie musiał dopłacić VAT (oczywiście do aktualnej wartości auta) ??

    Będzie musiał zapłacić normalnie jak każdy klient
    cenę powiększoną o podatek VAT

    > 6. Co jest korzystniejsze w moim przypadku - leasing na firmę czy
    > kredyt ?

    A co jest tańsze u Ciebie?
    I ewentualnie jakie są inne korzyści z jednego
    a jakie z drugiego?

    > 7. Czy na firmę można odliczyć VAT od kosztów paliwa ?

    Od tego auta: NIE.
    art 88.1 pkt 3)

    > 8. Rozumiem, że w koszty wrzuca się całą ratę leasingową - ale czy
    > wartosć netto czy brutto ?

    A dlaczego całą?
    Częśc VAT będzie kosztem - bo musisz rozliczyć te 60%,
    o których mowa w art 86.3

    > Dziekuje za wszelkie uwagi, sugestie i odpowiedzi !

    Lepiej poprowadź tę firmę czas jakiś,
    a jak już będziesz umiał sam ocenić - również umowę,
    którą podsunie Ci bank czy leasinodawca
    i dokonać wyboru, to wtedy decyduj.

  • 4. Data: 2007-02-23 00:34:05
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "cef" <c...@i...pl> wrote in message

    > Całkowity koszt fajnie brzmi, ale daje poczucie,
    > że w sumie niewiele się dopłaciło :-)
    > Jak się przeliczy rzeczywiste oprocentowanie
    > samopoczucie się pogarsza :-)

    Ale jak wezmiesz pod uwage tax shield to sie poprawi :).

    MK