  • 11. Data: 2009-12-14 13:42:33
    Temat: Re: Skimming - okradają bank a cierpi klient
    Od: RudeBoy <g.kopec@SPAM_BLOKdobaku.pl>

    Jak ktoś uważa, że warto może to kopnąć

    http://www.wykop.pl/link/272482/skimming-okradziono-
    bank-a-cierpi-klient

    --
    RudeBoy Selecta
    Bless...
    [ Powered by Jah & Reggae Riddim ]

  • 12. Data: 2009-12-14 14:25:53
    Od: putek <p...@p...onet.pl>

    > Wydaje ktos w ogole takie? Jak jest z ich akceptowalnoscia na swiecie?

    Z multibanku mam visę electron tylko z chipem, ale już kredytówka jest z
    jednym i dtugim :(

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2009-12-14 14:29:58
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "putek" news:hg5hth$qbs$1@news.onet.pl

    > Z multibanku mam visę electron tylko z chipem, ale już kredytówka jest z
    > jednym i dtugim :(

    Zrób mi/nam zdjęcie/skan tej karty z obu stron bo coś mi się nie chce
    wierzyć, że multi taką kartą wypuścił na polski rynek.

  • 14. Data: 2009-12-14 14:58:14
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 14.12.2009 15:29, Valdi wrote:
    > "putek" news:hg5hth$qbs$1@news.onet.pl

    > Zrób mi/nam zdjęcie/skan tej karty z obu stron bo coś mi się nie chce
    > wierzyć, że multi taką kartą wypuścił na polski rynek.

    I nie zamazuj swoich danych na karcie!

    I w serwisie www wlacz kanal internetowy dla tej karty! ;)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 15. Data: 2009-12-14 15:02:57
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    RudeBoy pisze:

    > No właśnie też tego kompletnie nie rozumie. Bo karty które wydał nam ING
    > nazywane były czipowymi... Oczywiście mają pasek magnetyczny :/

    Stronka ciekawa i obiektywnie zredagowana, natomiast kilka spraw bym
    wyjaśnił/zmienił:

    - Bank miał prawo a nawet wręcz obowiązek rozliczyć te transakcje-
    zgodnie z regułami organizacji płatniczych. Do cofania transakcji jest
    właśnie chargeback, czyli reklamacja, która faktycznie może potrwać
    tyle, ile mówili.
    Wiem, że w tym konkretnym przypadku to jest niesprawiedliwe i boli, ale
    weź pod uwagę drugą stronę- ktoś ten bankomat załadował pieniędzmi w
    dobrej woli i według reguł organizacji płatniczych nie można po prostu
    anulować tego rozliczenia. Jednak...

    - DOBRE banki w takiej sytuacji warunkowo uznają konto sporną kwotą- a
    przynajmniej na pewno takie rzeczy wykonują dla KK i transakcji zdalnych
    w necie (chyba znacznie częstszą metodą fraudów). Tym niemniej spotkałem
    się z opiniami, że skimming na RORze też był obejmowany procedurą
    warunkowego uznania rachunku. Bank zakłada swoje pieniądze na czas
    wyjaśnienia reklamacji. Minus dla ING, że takiego czegoś nie
    zaproponował/nie przewidział.

    - Widać "mądry Polak po szkodzie" i po lewej stronie już umieszczone są
    rady, które pomagają zapobiec takim zdarzeniom. Niestety- w Polsce wiele
    rzeczy musimy sobie sami, siekierą, wyciosać, bo banki mamy na takim a
    nie innym poziomie- przynajmniej jeśli chodzi o sprawy reklamacji,
    skimmingu, fraudów... nie warto dochodzić czyja to wina, że nie byliście
    świadomi zagrożenia, ale to Wy macie w tym momencie dużo gorzej niż całe
    ING (wybacz za dawkę humoru w takiej sytuacji, ale teraz już o prewencji
    na przyszłość piszemy). Zasady postępowania z pieniędzmi w banku powinny
    być takie:

    * Na ROR leżą pieniądze tylko na bezpośrednio bieżace wydatki (max
    najbliższy miesiąc)

    * Na oszczędnościowych/lokatach/gdziekolwiek leżą inne pieniądze, w
    każdym razie na kontach nie powiązanych z kartami

    * Karty debetowe do RORów winny mieć ustawione limity dzienne i
    miesięczne, zwłaszcza poborów z bankomatów. A im więcej korzystamy z
    maszyn (zwłaszcza różnych), tym limity bardziej restrykcyjne- trzeba
    będzie wybrać czasem więcej- trudno, logujemy się i zmieniamy. Lepsze to
    niż obudzić się bez pieniędzy

    * Co idzie za pkt poprzednim- banki, które nie umożliwiają definiowania
    limitów, omijamy (ING chyba jednak umożliwia?)

    * Korzystamy w miarę możliwości ze znanych bankomatów, zasłaniając
    klawiaturę przy wprowadzaniu PIN, np portfelem. Rzut oka na szczelinę do
    kart dodatkowo może pomóc

    * W miarę możliwości/chęci/potrzeb... wszelkie transakcje bezgotówkowe
    wykonujemy kartą kredytową dobrego banku (który reklamacje uznaje
    warunkowo z marszu)- chroni to przed stratą własnych pieniędzy. (A i
    wtedy ilość kasy potrzebnej na ROR wydatnie się zmniejsza, bo odpadają
    transakcje bezgotówkowe debetówką)

    * Nie przeceniałbym SMSów powiadamiających- w momencie autoryzacji kasy
    i tak już "nie ma" i faktycznie- jak ktoś ma dobry refleks to by się
    uchronił przed kolejnymi autoryzacjami, ale problem i tak już powstał, a
    kasy na takie alerty szkoda. Poza tym chyba przy własnych zakupach
    trafiłby mnie szlag. :D

    Powodzenia w odzyskiwaniu swoich pieniędzy i KONIECZNIE uaktualniaj
    stronę i grupę, w miarę możliwości!

    --
    Michał

  • 16. Data: 2009-12-14 15:03:59
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Tomasz Chmielewski" news:7on246F3qm85nU2@mid.uni-berlin.de

    > I nie zamazuj swoich danych na karcie!
    > I w serwisie www wlacz kanal internetowy dla tej karty! ;)

    Uznałem to za rzecz oczywistą, ale dobrze, że o tym fakcie przypomniałeś
    koledze :)

  • 17. Data: 2009-12-14 15:12:54
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

    > * Na oszczędnościowych/lokatach/gdziekolwiek leżą inne pieniądze, w każdym
    > razie na kontach nie powiązanych z kartami

    Zwróćmy uwagę, że w podobnym przypadku po rozliczeniu transakcji i naszej
    "odmowie" uzupełnienia salda na ROR bank i tak te środki spróbuje nam zabrać
    (na taką okoliczność zazwyczaj zabezpiecza się odpowiednim zapisem
    regulaminowym). W momencie powzięcia wiadomości o autoryzacji i tak zatem
    trzeba te środki jak najszybciej (przed rozliczeniem transakcji)
    transferować do jakiegoś innego banku. Zatem wydaje się, iż najlepiej żeby
    one już a'priori - przynajmniej w większej części - były w innym banku niż
    używana karta. Albo refleksem trzeba się wykazywać (rozliczenie blokady
    coraz częściej jest kwestią jednego dnia).

  • 18. Data: 2009-12-14 15:33:07
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    MarekZ pisze:
> [...]
    > w innym banku niż używana karta. Albo refleksem trzeba się wykazywać
    > (rozliczenie blokady coraz częściej jest kwestią jednego dnia).

    Eee? Na RORach które używam (a używam niewielu ;) zawsze było tak, że w
    momencie autoryzacji/blokady i tak "saldo dostępne" się zmniejsza i nie
    ma jak wyprowadzić kasy zablokowanej. Więc nie wiem do końca o jakiej
    sytuacji piszesz- może masz na myśli kredyt odnawialny w rachunku
    albo... KK?

    No albo sytuację hipotetyczną pt. bank zdejmuje blokadę, my zabieramy
    kasę która wraca jako "saldo dostępne" a potem rozlicza się frauderska
    transakcja i pojawia się niedozwolone saldo?

    Ale ja generalnie radzę podchodzić do problemu z innej strony- a priori
    na ROR mieć na tyle mało, żeby skimmer dostał odmowę autoryzacji
    (pomijam w tej chwili limity na karcie).

    --
    Michał

  • 19. Data: 2009-12-14 15:39:19
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 14.12.2009 16:33, Michal_Ko wrote:

> [...]
    > ma jak wyprowadzić kasy zablokowanej. Więc nie wiem do końca o jakiej
    > sytuacji piszesz- może masz na myśli kredyt odnawialny w rachunku

    Chodzi o sytuacje typu:

    - mamy dwa konta w danym banku - podlaczone pod karte i niepodlaczone
    pod karte,

    - na koncie z karta ktos narobi nam kilkucyfrowy debet,

    - bank w tej sytuacji zaspokoi swoje roszczenia z drugiego konta,

    - kilkumiesieczna procedura reklamacyjna.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 20. Data: 2009-12-14 15:48:39
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Chodzi o sytuacje typu:
    >
    > - mamy dwa konta w danym banku - podlaczone pod karte i niepodlaczone
    > pod karte,
    >
    > - na koncie z karta ktos narobi nam kilkucyfrowy debet,

    Czyli jednak limit odnawialny- ale taka sytuacja już nie pasuje do mojej
    rady pt "na RORze trzymamy mało pieniędzy". ;)

    > - bank w tej sytuacji zaspokoi swoje roszczenia z drugiego konta,

    Ano to jasne. KO traktujemy w tej sytuacji jak każde inne środki.

    --
    Michał