  • 141. Data: 2021-09-24 16:58:17
    Temat: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    [CHF]
    > Według Twojej ekonomii - istnieje możliwość -5zł.

    Niczego podobnego nie sugerowałem, a poza tym to są naprawdę proste
    rzeczy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 142. Data: 2021-09-24 17:07:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale rata kredytu by wzrosla :-)

    Ale jaka rata? Nominalna? Realna? Wyrażona w XXX?

    > Calosc jednak byla troche zaskakujaca ... ale skad my mamy wiedziec
    > jak wyglada kapitalistyczny kryzys :-)

    Może też. Aczkolwiek moim zdaniem sprawdziły się raczej optymistyczne
    wersje, nie wiem czy te 30+ lat temu spodziewaliśmy się że tak będzie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 143. Data: 2021-09-24 17:56:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Myślę, że trudno byłoby podpisać jakikolwiek długoterminowy kontrakt
    > na z Niemcami, gdyby kurs euro latał w przedziale 4,14-5,06 (+/- 10%
    > od obecnego). Zwróć uwagę na oczekiwania wobec państwa starającego się
    > o przyjęcie do strefy euro (ERM II).

    To są niezwiązane ze sobą sprawy. Podpisywano takie kontrakty, gdy kursy
    zmieniały się znacznie mocniej. Kryteria związane z przyjęciem
    i funkcjonowaniem w strefie euro wynikają z wpływu każdego takiego
    państwa na całą strefę, ze odpowiedzialności przed innymi państwami itd.
    Zresztą do tego nie trzeba strefy euro, UE też ma swoje "oczekiwania"
    względem swoich państw członkowskich i to chyba nikogo nie dziwi.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 144. Data: 2021-09-24 18:07:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-09-24 o 13:40, Szymon pisze:

    > OK. Zatem nie pozostaje Ci nic innego jak czekać na kurs CHF 1 zł.

    Nie obchodzi mnie kurs CHF. Ja się ogólnie spodziewam systematycznego
    spadku wartości złotówki, ale się na tym nie znam.

    Od 2015 spodziewałem się dużej inflacji a ona nie przychodziła. A jak
    przyszła to jakaś taka mizerna :)

    > Tylko czy miałby... auto kosztuje podobnie, benzyna podobnie, serwis
    > podobnie... Jedynie pracownikiem można nadrabiać.

    Pewnie by nie miał. Nie mam pojęcia jaki jest udział kosztów pracy we
    wszystkich kosztach w transporcie i nie chce mi się nad tym zastanawiać.

    > Wracam, bowiem teza "pensje rosną" dotyczyła ostatnich kilkudziesięciu lat.

    OK. Rozumiem.
    Ale mój udział zaczął się od wypowiedzi J.F, że spodziewał się, że płace
    (wyrażone w Euro) zostaną na tym samym poziomie, a tu spadły i dopiero
    powoli nadrobiły i według mnie w tym kontekście powiedziałeś, że płace
    wyrażone w Euro zawsze rosną, ale nie chce mi się szukać.

    > Dlatego warto stawiać na edukację finansową. Wtedy będą wystarczające
    > zasoby, aby mieć za co opiekować się chorym.

    W okolicy 93 nie było łatwo mieć taki zapas. Bezpieczna Kasa Grobelnego
    nie zadziałała :)

    > W przypadku kredytów... CHF... pod korek... może się zdarzyć, że ZANIM
    > pensja pójdzie w górę, bank JUŻ zażąda spłaty/dopłaty/zabezpieczenia
    > itd. Tu też jest pułapka.

    Na szczęście wziąłem w PLN - zostały mi jeszcze 2 raty.

    > OK, niech będzie. Pas. ;-)

    OK... :)

    > Niestety nie podchodzisz. Wówczas obliczyłbyś pensję średnią w EUR dziś
    > i co 3-5 lat w tył... Możesz aż do 89. Wtedy zobaczyłbyś trend.

    Nigdy nie kwestionowałem trendu. Tylko 'zawsze' oznacza po prostu 'zawsze'.
    Jak piszesz cały czas rośnie, ale nieliniowo to dla mnie nadal oznacza
    monotonicznie, a nie było monotonicznie. I tylko tyle.

    > Tak, być może ze środy na czwartek 17 kwietnia 1998 roku spadła... Ale
    > tak jak kurs nigdy nie jest linią prostą, tak i pensja nie jest.
    >
    > Inflacja też rośnie... Choć na początku roku zdarzyło się jej spaść z
    > miesiąca na miesiąc.

    Więc ma trend wzrostowy, ale nie zawsze rośnie.

    > Absurd polega na tym, że nawet gdyby co miesiąc rosło... mógłbyś
    > powiedzieć, że był taki tydzień, gdy spadło... Nawet gdyby co tydzień
    > rosło... możesz pokazać dzień, w którym spadło... Biorąc pod uwagę, że
    > najmniejszy interwał walutowy to 1 minuta... Trudno byłoby kiedykolwiek
    > uogólnić, że pensje rosną, bowiem zawsze da się znaleźć minutę, w której
    > spadały...

    Dlatego pisałem, że małe fluktuacje ignoruję. Ale jak od chyba sierpnia
    2008 do stycznia 2009 cały czas złotówka spadała, a pensje nie rosły to
    jest to jednak inna jakość niż minuta, czy nawet tydzień.
    P.G.

  • 145. Data: 2021-09-24 22:23:05
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 24.09.2021 o 16:32, Krzysztof Halasa pisze:

    > Jasne że pod peweksem. Możliwe że także pod baltoną, ale nie wiem lub
    > nie pamiętam. Także pod hotelami (tam można było spotkać też inne osoby,
    > zarabiające w inny sposób). Tacy ludzie byli także obecni w GOWD NBP -
    > jeśli tam nie działa im się krzywda, to nie mieli się czego obawiać (ze
    > strony państwa/partii) nigdzie.

    Oczywiście że pod pewexem TEŻ.

    Ale mówimy o ogłoszeniach "kupię bony".

    MJ

  • 146. Data: 2021-09-24 22:29:57
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 24.09.2021 o 16:53, Krzysztof Halasa pisze:

    > Dokładnie tak samo może wzrosnąć do nieskończoności - to taka sama
    > zmiana. Spójrz z drugiej strony, od strony tej drugiej waluty. Gdyby
    > było inaczej, mielibyśmy coś w stylu perpetuum mobile.

    Zauważ jednak, że jak bank pożyczył komuś 1000 zł "denominowane kursem
    franka", to ryzyko banku W ZŁOTÓWKACH jest ograniczone do 1000 zł i
    koniec (jeśli kurs franka spadnie do zera).

    Ryzyko klienta W ZŁOTÓWKACH jest nieograniczone. Frank wzrośnie do
    miliarda zł - trzeba oddać miliard.

    MJ

  • 147. Data: 2021-09-25 00:32:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michał Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > Ale mówimy o ogłoszeniach "kupię bony".

    Tak, to był standard, wszyscy wiedzieli co to mają być za bony.

    Podobnie ceny np. nieruchomości, samochodów itp. wyrażane były
    w "bonach".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 148. Data: 2021-09-25 00:44:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > franka", to ryzyko banku W ZŁOTÓWKACH jest ograniczone do 1000 zł i
    > koniec (jeśli kurs franka spadnie do zera).

    Ograniczone, w sensie matematycznym, owszem. Ale tak normalnie to bank
    musi potem te franki (lub ich równowartość po nowym kursie, co na jedno
    wychodzi) oddać (to są także jego pasywa, bo raczej nie jest to kapitał
    własny). Powoduje to, że ryzyko banku jest ograniczone dużo bardziej -
    co z tego, że od klienta bank dostanie mniejszą kwotę, jeśli także sam
    musi mniej oddać.

    > Ryzyko klienta W ZŁOTÓWKACH jest nieograniczone. Frank wzrośnie do
    > miliarda zł - trzeba oddać miliard.

    Jasne, ale wtedy wyrażenie ryzyka (należności) w złotówkach jest po
    prostu niepraktyczne. Bo to nie frank wzrośnie do miliarda, ale raczej
    złotówka spadnie do nanofranka.
    Innymi słowy, ryzyko polega głównie na tym, że realne zarobki klienta
    (społeczeństwa) mogą znacznie spaść, i wszystkie oszczędności szlag
    trafi (co się dzieje także teraz, aczkolwiek nie aż tak jak w PRLu).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 149. Data: 2021-09-25 10:19:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Sep 2021 16:32:10 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Jasne że pod peweksem. Możliwe że także pod baltoną, ale nie wiem lub

    Pod Pewexem handelek byl, ale przeciez nie w formie ogloszenia w
    gazecie "bony kupie".

    > nie pamiętam. Także pod hotelami (tam można było spotkać też inne osoby,
    > zarabiające w inny sposób). Tacy ludzie byli także obecni w GOWD NBP -

    A co to ?

    > jeśli tam nie działa im się krzywda, to nie mieli się czego obawiać (ze
    > strony państwa/partii) nigdzie.

    Tym niemniej handel walutami byl karalny.
    Wiec pod pewexem odbywal sie dyskretnie.

    A nie transparent "bony kupie/sprzedam" ... choc to by akurat bylo
    dozwolone.

    J.

  • 150. Data: 2021-09-25 10:23:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Sep 2021 16:03:29 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > W PRL? Jasne że były. Np. miały jakąś władzę. Mogły "załatwić" jakiś
    > np. bon. Mogły sprzedać jakiś towar. A akurat te, o których myślałem,
    > mogły kupować walutę po kursie oficjalnym (w ramach "obowiązków").

    No wlasnie - mogly kupic walute po oficjalnym kursie na prywatne
    potrzeby?
    O takich raczej nie slyszalem, towarzyszu, po co wam dolary?

    > No to co? W praktyce na długo przed 1989 r. nie było to w ogóle ścigane,
    > z usług cinkciarzy korzystały wszystkie warstwy społeczeństwa, wszystko
    > było tajemnicą poliszynela.

    Tajemnica poliszynela, ale jednak zakaz byl.

    I milicja pewnie tam od czasu do czasu kogos wsadzala ... pewnie
    nowego w fachu, co go starzy stacze podkablowali :-)

    J.