  • 1. Data: 2010-08-03 08:50:58
    Temat: Systemy informatyczne w polskich bankach
    Od: "arkadio" <a...@W...gazeta.pl>

    Witajcie,

    ostatnio zaciekawił mnie temat systemów informatycznych banków w Polsce. Czy
    wiecie co napędza różne polskie banki? Słyszałem o systemie Altamira w BRE
    (mBank, Multibank), defBank w jakimś banku spółdzielczym, ale to wszystko...

    Czy system napędzający banki ma wpływ na takie opcje jak onlineowość operacji
    (np. DB, Polbank, itd. w nocy śpią, przelewy wewnętrzne realizowane dopiero po
    wybudzeniu się banku, a taki np. mBank na bieżąco aktualizuje salda na swoich
    rachunkach).

  • 2. Data: 2010-08-03 20:00:03
    Temat: Re: Systemy informatyczne w polskich bankach
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 10-08-03 10:50, arkadio wrote:
> [...]
    > wybudzeniu się banku, a taki np. mBank na bieżąco aktualizuje salda na swoich

    mBank/Multi jest na Altamirze, PKO Bank Polski na Allnovie
    (zmodyfikowana wersja Altamiry), Inteligo na Profilach, na nich tez jest
    Alior, BPH i pare innych bankow. DEF3000 jest np. w DB PBC, Allianzie,
    Getinie. w wersji 2000 w Pocztowym i w bankach spoldzielczych.
    Jest jeszcze ICBS w INGu, BZ WBK, Millennium. BGZ bodaj na eurobanku dziala

    to chyba najpopularniejsze systemy centralne w polskiej bankowosci
    Aaa wlasnie. Pekao SA dziala na Systematicsie.

    --
    http://macierzynski.blip.pl/

  • 3. Data: 2010-08-03 21:11:35
    Od: "jack" <n...@n...pl>

    > Alior,

    a czy tam nie jest cos comarchu
    Comarch_Internet_Banking_PL_2977.pdf

    a co jest w openonline? def3000 jak w getin ??

  • 4. Data: 2010-08-03 22:31:13
    Od: Meehoo <m...@T...pl>

    Dnia Tue, 03 Aug 2010 22:00:03 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński
    napisał(a):

> [...]
    >
    > to chyba najpopularniejsze systemy centralne w polskiej bankowosci
    > Aaa wlasnie. Pekao SA dziala na Systematicsie.

    Def3000 jest też w BGŻ, do tego jeszcze w DNBNord, Eurobanku, Meritum,
    Toyota. BRE - Globus. W allianzie defa raczej nie ma.

    Pozdro

    --
    Meehoo

  • 5. Data: 2010-08-04 07:09:23
    Od: " arkadio" <a...@N...gazeta.pl>

    > Def3000 jest też w BGŻ, do tego jeszcze w DNBNord, Eurobanku, Meritum,
    > Toyota. BRE - Globus. W allianzie defa raczej nie ma.

    Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi. A który z tych systemów jest najbardziej
    zaawansowany - na wszystkich da się zaimplementować przelewy wewnątrz banku
    online, zakładanie i likwidowanie nowych rachunków z poziomu WWW. Jakieś inne
    fajne ficzery, z których natychmiast można korzystać przez WWW? Któreś z
    systemów trącą już myszką i są lekko przestarzałe (altamira jest podobno
    napisana w COBOLu, a to dość egzotyczny i stary język).

  • 6. Data: 2010-08-04 13:23:55
    Od: Meehoo <m...@T...pl>

    Dnia Wed, 4 Aug 2010 07:09:23 +0000 (UTC), arkadio napisał(a):

> [...]
    > systemów trącą już myszką i są lekko przestarzałe (altamira jest podobno
    > napisana w COBOLu, a to dość egzotyczny i stary język).

    COBOL uznawany jest za bardzo dobry język do pisania systemów tego typu.
    Tutaj raczej języki typu Java są mniej efektywne. Nie można łączyć trącenia
    myszką z językiem w jakim napisany jest system ;-).

    Kwestię onlinowości i działania 24/7 nie zależą tylko od systemów. Wiele
    zależy również od tego jak w banku sobie to wymyślą i od tego jaka kasa
    wydawana jest na utrzymanie takich systemów, wiadomo, że przy utrzymaniu
    przez 7 dni w tygodniu trzeba więcej kasy niż jeśli "czynne" są tylko przez
    5 dni w tygodniu. Ogólnie, to wszystkie ficzery zależą od kasy Banku i od
    biznesowej potrzeby...

    Meehoo

  • 7. Data: 2010-08-04 20:24:45
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 10-08-04 00:31, Meehoo wrote:
    > Def3000 jest też w BGŻ, do tego jeszcze w DNBNord, Eurobanku, Meritum,
    > Toyota. BRE - Globus. W allianzie defa raczej nie ma.

    W allianzie jest na 100%
    (http://www.bankier.pl/wiadomosc/Pawel-Miller-prezes
    -Allianz-Banku-bank-bez-porownan-1832051.html
    - moj wywiad sprzed blisko 2 lat ;)

    W BGZecie o eurobanku on-line pisalem:
    http://www.bs.net.pl/?masta=00014&strona=00107 - to tez robi asseco, ale
    defem raczej nie jest :)

    --
    http://macierzynski.blip.pl/

  • 8. Data: 2010-08-04 20:29:01
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 10-08-04 15:23, Meehoo wrote:

> [...]
    > 5 dni w tygodniu. Ogólnie, to wszystkie ficzery zależą od kasy Banku i od

    dokladnie. przykladem ing bsk - ISBC dziala on-line w czasie pracy
    placowek (czyli na noc i w weekendy z definicji nie dziala on-line).
    Przykladem jest millennium i do niedawna ing. ING juz sobie zrobil, ze
    dziala to onlinowo.

    Profile niby wszystko on-linowe - ale BPH pokazuje/wal ze nie do konca
    tak w weekendy to dziala.
    altamira/allnova ma czas reakcji "atomowy", ale znowu - od wielu rzeczy
    to zalezy.
    Z DEFa tez mozna wycisnac sporo - pytanie czy moduly sa standardowe
    brane, czy pisane pod dany bank, etc.

    Pamietajmy tez o roznych wersjach systemow. W Poczotywm dalej
    funkcjinuje np. def2000

    --
    http://macierzynski.blip.pl/

  • 9. Data: 2010-08-04 21:32:25
    Od: Grzegorz Mazur <n...@n...com>

    On 2010-08-03 22:00, Michał 'Amra' Macierzyński wrote:
    > mBank/Multi jest na Altamirze, PKO Bank Polski na Allnovie
    > (zmodyfikowana wersja Altamiry)

    Alnova to nowa nazwa Altamiry. Więc mBank i Multibank też w zasadzie
    chodzą na Alnovie, mimo że system nazywał się inaczej, jak był
    implementowany :)

    http://www.alnovatech.com/pdf/Alnova_Financial_Solut
    ions.pdf

    "Alnova Financial Solutions(TM), formerly Altamira..."

    W Polsce używany jest też Flexcube, ale nie wiem czy którykolwiek bank
    używa tego jako systemu Core Banking, czy bardziej jako systemu
    pomocniczego.

    G.

  • 10. Data: 2010-08-05 07:05:35
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Wed, 04 Aug 2010 23:32:25 +0200, Grzegorz Mazur napisał(a):

    > W Polsce używany jest też Flexcube, ale nie wiem czy którykolwiek bank
    > używa tego jako systemu Core Banking, czy bardziej jako systemu
    > pomocniczego.

    Polbank chyba (a przynajmniej kiedyś się wyświetlała informacja o tym przed
    załadowaniem strony. No ale to nie w Polsce :).

    --
    Kojer