  • 341. Data: 2019-07-31 13:26:26
    Temat: Re: Takie bogacze, a kredyty frankowe biorą.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Lata 90-te, to była karta Euro/Master, wypukła, limit to bodajże 3500
    >zł, b. wysokie oprocentowanie i kary za przekroczenie terminów, a
    >kwotę do spłaty przysyłali pocztą i czasem list przychodził po
    >terminie.

    Wydaje mi sie, ze w Pekao to jednak Visa.
    Oprocentowanie niby wysokie powinno byc, skoro w kraju nierzadko
    zdarzalo sie 30% rocznie,
    ale oni mieli jakies dziwne konstrukcje z kontami walutowymi, to moze
    niewielkie ale w dolarach.

    Pierwsza ponoc byla Visa z Citibanku
    https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/1
    0;lat;karty;kredytowej;w;polsce,36,0,287268.html

    Ale ktos tu chyba klamie, bo tu juz mowa o 1991 w BIG
    https://www.fakt.pl/pieniadze/finanse/karty-kredytow
    e-ciekawostki-historia-kart-platniczych/9xn59nr
    https://tech.wp.pl/25-lat-temu-wydano-w-polsce-pierw
    sza-karte-platnicza-trzeba-bylo-wplacic-200-mln-zlot
    ych-6034840538989697a

    Czyzby sie nie liczyla za "emitowana w Polsce" ?

    tu z kolei wskazuja na Pekao
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bank_Polska_Kasa_Opiek

    ale 1993 to pozniej niz 1991
    https://www.tygodnikpowszechny.pl/plastik-nad-wisla-
    135237

    musialbym sobie przypomniec kiedy PKO wydal pierwsza Vise "dla ludzi".

    J.

    -----

  • 342. Data: 2019-07-31 13:37:19
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 11:23, J.F. pisze:
    > 10 minut to daleko, dzis mam trzy  markety w promieniu 2-5 minut.

    A do prawdziwego chleba lub mleka daleko masz?

    > Ale to inny chleb niz ta piekarnia piekla i inny niz babcia piekla.

    Bo istotne są też produkty. Dziś jaja jakoś też mniej żółte w środku niż
    kiedyś ;-)

    > No i potrzebujesz "pol szklanki cukru" bo zona wieczorem ciasto piecze
    > ... i klopot.

    Znalazłem powód Twoich ekstremalnych wydatków. ŻONA! ;-)

  • 343. Data: 2019-07-31 13:38:14
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 11:26, J.F. pisze:
    > Ujawnienie Enigmy tez kiepsko pasuje :-)

    To zależy co masz na myśli. Samo istnienie takiej maszyny było ukrywane.

  • 344. Data: 2019-07-31 13:41:25
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 11:32, J.F. pisze:

    > No i przeciez sie pytalem komu to przeszkadzalo :-)

    A jednak. Zatem logika wywodu pewnie się nie sprawdza w praktyce.

    > Ale jakis dziwny trop masz - bank udzielajacy dlugoterminowych kredytow
    > chce stabilnego finansowania.

    Wydaje się, iż stabilne finansowanie (czyli tzw. płynność) jest potrzeba
    KAŻDEJ firmie.

    > Ale zasada ta sama - panstwo chce stabilnego finansowania ... do konca
    > kadencji :-)

    Kwestia skali - ile % osób się wycofa. Przecież reklamacje czy naprawy
    gwarancyjne też są wkalkulowane w cenę produktu.

    > I byc moze na tym to polega.
    > Tylko jest niuans - ja nie jestem takim frajerem :-)

    Wcale tak nie twierdzę.

  • 345. Data: 2019-07-31 13:44:32
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 11:51, ąćęłńóśźż pisze:
    > Raz mi się zdarzyło, że na jakimś kompletnym zadupiu Norwegii w środku
    > nocy jedyną karta z kilkunastu, które próbowaliśmy w dystrybutorze
    > paliwa i zadziałała to był AmEx firmowy kolegi.

    A pamiętasz ów prestiż budowany kolorem kart? Saloniki na lotniskach,
    ubezpieczenia dodatkowe, awaryjne wypłaty gotówki itd.?
    AmEx podniecał ludzi. A już taki Centurion to niczym nowy model iPhone'a
    otrzymany jeszcze przed premierą wśród gimbazy.

    > Więc później miałem parcie na AmExa, ale ten z Milka był kiepski pod
    > wieloma względami.

    I brzydki strasznie. A do tego z akceptowalnością w PL było z roku na
    rok coraz gorzej. W tej chwili nie wiem jak jest, ale... czy w ogóle
    ktoś to akceptuje?

  • 346. Data: 2019-07-31 13:45:10
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 11:53, ąćęłńóśźż pisze:
    > W Rotundzie stało pudełko z dziurką na wrzucanie przelewów ;-)
    > Nie stałeś w kolejce, ale jednak trzeba było podjechać, choć parkowanie
    > było łatwiejsze.

    Tak, pamiętam tzw. wrzutnie. Powiedzmy... analogowy wpłatomat. ;-)

  • 347. Data: 2019-07-31 13:53:36
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-07-31, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:

    > Przecież to nie to samo.
    > Saldo karta obciążeniowej może przychodzić np. raz w miesiącu, a debetowej
    generalnie jest na bieżąco.

    W dzisiejszych czasach to saldo wszystkiego możesz mieć "na bieżąco", to nie lata
    90-te.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 348. Data: 2019-07-31 14:26:47
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 12:10, J.F. pisze:

    > To juz bardziej do mnie przemawia to bombardowanie ostrzezeniami przez
    > mbank ... widac maja z tym prawdziwy problem :-)

    Niebezpiecznik rzeczywiście sporo czasu poświęca mBankowi.

    > Swoja droga ciekaw jestem kto to robi ... mafia niespelnionych
    > informatykow ?
    > dorosli hackerzy ?
    > Rosjanie, Ukraincy ? Cyganie ?

    Może złodzieje po prostu?

    > A jak masz 4 geby do wyzywienia ? I psa :-)

    OK. Trudna Twoja dola. Czy mam rozumieć, że każda z gęb wydaje 12000
    rocznie na jedzenie, czy też Ty się tym zajmujesz?

    > To wtedy wypada jeszcze na rower wydawac :-)

    Jak rower to nie samochód. A jak brak samochodu to na paliwo już nie
    trzeba wydawać. I mniej na leki itd. Efekt? Znowu trudno te 12000
    rocznie wydać.

    > Tak czy inaczej co pewien czas cos trzeba kupic. A jak kobieta to co
    > tydzien :-)

    Oby co tydzień ;-) Zachęć ją do second handów. Nie dość, że taniej to
    często za gotówkę ;-)

    > Znaczy sie masz komputer. Teraz jakies trwalsze robia, ale tez trzeba
    > czasem kupic nowy.

    Raz na 5 lat?

    > Router,

    Nie ma potrzeby. Kablówka dostarcza.

    telefon,

    5zł na rok mnie kosztuje doładowanie. Aparat mam od kilku lat.

    telewizor,

    szkoda czasu.

    lodowke,

    raz na... 10 lat?

    pralke, kuchenke,

    raz na... Albo czekaj... Wynajmuję mieszkanie. Nic mnie to nie kosztuje.
    Ot - wyposażenie.

    tablet,

    pracodawca dał.

    zegarek,

    Mam w telefonie.

    > telefon, pralke - bo sie zepsula ...

    Znowu? To kup sprawne. Ja wynajmuję - nie moja sprawa. Ma działać.

    > akumulator, opony, narty, buty, wyciagi, paliwo ...

    Nie mam samochodu.

    Podałeś przykłady drogich rzeczy, których albo nie mam, albo nie
    potrzebuję - zwykle jedno i drugie - albo wynajmuję. Zazwyczaj najem
    opłaca się przelewem. Lub gotówką.

    > A sprawdz tak z ciekawosci  - mowie o calosci wydatkow w sklepach i
    > wyplatach gotowki.

    Odpowiadam Ci: duuużo mniej.

    > No to ja trzymam 2000, zeby nie zabraklo na drobne wydatki :-)

    Współczuję. Ale podobno gonimy Niemcy, zatem trzymam kciuki, by Ci się
    szybko poprawiło.

    > Masz na mysli przychodzacy ? To akurat zaden warunek, bo moze krazyc w
    > kolko.

    Tak, przychodzący. Chodzi o to, że i tak, aby zachować darmowość konta
    muszę przelać.

    > No ale zaraz ... masz osobne konto do KD ?

    Nie.

    > Czy ryzykujesz, ze w jakims dniu ci ukradna 4000 ? :)

    Zostawiam z tego tyle, ile mi potrzeba na życie.

    > Czy chciales napisac, ze 100 zl nie problem, skoro co miesiac wplywa
    > tysiac ?

    Chciałem napisać, że przelewanie pod kartę nie jest jakimś wyczynem, bo
    i tak to robię z uwagi na darmowość konta.

    > A jak z platnoscia za te osobne konta ?

    Za darmo.

    > Bo banki tak ogolnie to lubia wcisnac konto z kartą. A potem jeszcze
    > kredyt dolozyc :-)

    Jak to napisałeś - szukają frajerów. Oczywiście jak się stawię w
    oddziale to natychmiast mam propozycję KK, kredytu od ręki. Zawszę
    wówczas mówię, aby mi przedstawić propozycję depozytu. Milkną. ;-)

    > A jesli sa na poczatku dbania ?

    Tym bardziej nie zacząłbym od zadłużania się.

    > Albo zlamanie skomplikowane i rok bedzie trwala rehabilitacja ?

    To już chyba renta, co? Zdaje się, że na zwolnieniu nadal wpływa
    wynagrodzenie.

    > Albo zona, dzieci i nie tak latwo odlozyc 500 zl ..

    Było mądrą żonę brać! A nie wzorem Marcinkiewicza i Izabell ;-)

    > Ale wielu nie posiada, albo posiada na tyle male, ze pol roku moze byc
    > problemem.

    Tylko przy takim bezrobociu jakie jest teraz... Czy naprawdę jest
    problem - dla chcącego! - aby nie dało się znaleźć pracy przez pół roku?
    To chyba nawet jakiś zasiłek się należy, czy coś takiego... Nadal spływa
    500+, nadal żona (chyba) pracuje... No nie wiem. Jakaś patologia
    musiałaby być, aby spełnił się Twój scenariusz. Ja nie podzielam zdania,
    że KK ma tylko patologia.

    > To teraz wyslij ich na bezrobocie na 3 miesiace, albo do szpitala na pol
    > roku ...

    Chyba jednak proponowałbym ograniczenie wydatków niż korzystanie z KK
    wiedząc, że dług będzie przeterminowany (nie ma okresów bezodsetkowych
    3-6 miesięcy).

    > Wiec 20% sie czuje bardzo komfortowo, a 80% moglaby szybko stracic
    > komfort :-)

    Oszczędności w wysokości 4 pensji nie oznaczają, że możesz przeżyć 4
    miesiące bez długu.

    > I 100 tys dlugu hipotecznego ?

    Wbrew pozorom nie każdy ma hipotekę na głowie.

    > Dlaczego ? Telewizor nowy by sie przydal, bo stary jest juz stary,
    > ale przeciez dziala, wiec po co kupowac nowy ?

    A nie lepiej iść na rower niż spędzać czas przy TVP Info?

    > A tu fajna promocja :-)

    ... na lokaty?

    Podobno hazardziści tak mają: bardziej raduje ich wygrana niż przegrana.
    To nawet logiczne. Jeśli na 1 wygrana przykrywa 5 przegranych to przy
    stosunku 1:3 hazardzista czerpie radość, choć zmierza do katastrofy.

    Jeśli natomiast 1 przegrana bardziej boli niż 3 wygrane to hazardzistą
    nie zostaniesz. Długów też miał nie będziesz. Aby być szczęśliwym po
    prostu odnosisz sukcesy wobec porażek w skali 5:1.

    > A - ciagle uzywam kineskopowego. I to moze dlugo potrwac, bo potrafie go
    > naprawic :)

    Czyli nawet za usługę nie zapłacisz kartą... No widzisz... Ciężko te
    pieniądze wydawać...

    > Na lokatach terminowych :-)

    Tak. 15-dniowych. I nikt nie mówi, że 100% oszczędności.

    > Owszem, te procenty teraz takie kiepskie, ze strata przy zerwaniu lokaty
    > znikoma.

    Znowu - kwestia umiejętności zarządzania portfelem.

    > A co za problem ? Tak najwygodniej.

    Ja nie finansuję pracodawcy podróży służbowych pracowników. Nie płacę
    też za ich pensje, telefony, biuro czy co tam. W ogóle mam tak dziwnie,
    że uważam, iż za pracę należy się pensja pracownikowi. Że tak powiem...
    Odwrotny kierunek przepływu niż u Ciebie.

    > No i limit sie wyrabia, i moze jakies nagrody, i jak widac jeszcze
    > zarobic na tym mozna :-)

    A to brawo!

    > Do wynagrodzenia, skoro zlecenie :-)
    > Zusy srusy i podatki zapewne.

    Tak, wszelkie składki są za to płacone. Chodzi tylko o to, że dostaję
    gotówkę do ręki, a nie na konto.

    > Ja tam te ze swoich nie wydaje, KK to banku pieniadze przeciez :-)

    Ciekawy punkt widzenia. Dla odmiany hipoteczni mówią: "mieszkam na
    swoim". Kiedyś był nawet taki program dopłat "Rodzina na swoim". Jakoś
    nie mają poczucia, że to kupione za pieniądze banku, zatem nie ich. ;-)
    Co ciekawe - frankowicze chętnie by oddali mieszkania, skoro nie ich,
    ale bank ich nie chce... Zatem... czyje to to jest? ;-)

    > Pod warunkiem, ze bym kupil, a nie przespal jeden dzien i obudzil sie z
    > kursem 4.285 :-)

    Trzeba było słuchać, gdy sugerowałem ;-) Dziś byś był na zero. Zero to
    nadal nie strata. Ale dziś wielki dzień - o 20:00 FED. Kupa pieniądza
    znowu do zarobienia. Czekaj - zerknę na złoto. Zerk: 1430. Znowu stoi.

    > No normalnie - wzrosnie to wygrales, spadnie to przegrales :-)

    Mylisz się. Hazard opiera się na równych prawdopodobieństwie. W skrócie:
    prawdopodobieństwo wypadnięcia od 1 do 49 w lotto jest takie samo.
    Podobnie liczby w ruletce, czy oczka w kościach.
    W przypadku inwestycji w grę wchodzi także pewna wiedza. Pewnie dlatego
    ekonomię uważa się za naukę, a hazard niekoniecznie.

    > Ale bym sie jednak cieszyl, ze zarobilem juz, choc jeszcze nie sprzedalem.

    Sęk w tym, że nadal nie zarobiłeś. Gdy kupujesz coś opartego na
    spreadzie to korzystasz z ceny sprzedaży, ale aktywa są wyceniane po
    cenie kupna. Zatem nadal masz stratę.

    > Przypomnij sie za rok, zobaczymy.

    Dobrze.

    > Ale przyznaje, ze zloto malo plynne.

    W ogóle nie płynne. No chyba, że podgrzane do pewnej temperatury. ;-)
    A tak serio - walutą się obraca, zatem generuje zysk. Gdybyś kupił USD
    po 3,80 to dziś byłbyś tylko 4000 zł ze 100.000. Jakoś... w 2 tyg.? Nie
    należy zapominać, że miałbyś też 1,2% rocznie.

    > I w ta godzine moze sie cos stac, ale ... ile czekasz na wzrost kursu,
    > zeby sprzedac ?

    To różnie. Zakładam sobie jakiś cel.

    > Nie pomyslales kiedys, ze nie ma co wycofywac na tych pare dni ? :-)

    To proste. Mogę założyć, że sprzedam, gdy kurs wzrośnie o 5 gr. Będę
    czekał ok. miesiąc, może dwa. Mogę, że o 10 gr. Wtedy może być i pół
    roku, a nawet rok. Ale mogę o 1 gr. (tzw. skalping) i wtedy... jutro ;-)
    Pytanie co lepsze: jedni wolą dynamikę, inni rzadziej, a konkretniej.

  • 349. Data: 2019-07-31 14:35:39
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 12:23, J.F. pisze:
    > Anegdotka dobra i prawdziwa, ale w sklepach tak jeszcze nie ma, zeby
    > dostarczali towar i jeszcze za to placili.

    Ale bywa, że ktoś ma służbowy telefon, mieszkanie, samochód. Płaci
    pracodawca.

    > Tzn bywa, ale musisz byc naprawde wazna osobą :-)

    No... Różnie. Ukraińskim budowlańcem wystarczy być, a mieszkanie+dowóz
    do pracy pracodawca zapewni. Czasami nawet jakieś jedzenie. Czy za 1zł
    tam mają. Dużego limitu nie wyrobisz ;-)

    > A - na swiecie notuje sie odpor przed wannabe influencerami.

    Nie każdy potrzebuje 10 kg ryżu dziennie, aby się najeść. Patrz...
    przypomniałeś mi, że na święta dostaję bony. I znowu kartą nie popłacę...

  • 350. Data: 2019-07-31 14:46:54
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-31 o 12:36, J.F. pisze:
    > Po paru latach dzialalnosci kapital zalozycielski nie ma nic wspolnego z
    > rzeczywistoscia.

    " kapitał zakładowy mBanku S.A. (w całości wpłacony) wynosi 169.347.928
    złotych."

    Nie "założycielski".

    > A ze podniesienie wymaga oplacenia podatku, to poki nie przeszkadza, to
    > sie go nie rusza bez potrzeby.

    "Zwykło się przyjmować, że kapitał zakładowy ma charakter gwarancyjny,
    tzn. jego celem jest zabezpieczanie interesu wierzycieli, w przypadku
    niewypłacalności spółki."

    No to kiepskie te gwarancje w mBanku.

    > A tam jest "glowna siedziba" ?

    Nie wiem.

    > Bo adresu to nie chca podac - firma krzak :-)

    Senatorska 18, Wawa. W google możesz obejrzeć jak wygląda siedziba
    banku. Przynajmniej ta oficjalna. Czemu jednak do Łodzi korespondencja?
    Rzeczywiście dziwne. W Red Tower swego czasu były szkolenia dla
    pracowników Multi. W googlach możesz obejrzeć - na szczycie wieży jest
    logo mBanku.