  • 61. Data: 2019-07-23 21:57:58
    Temat: Re: Takie bogacze, a kredyty frankowe biorą.
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale nawet oni. Ministerstwo Skarbu akurat zlikwidowali, to wezmy
    > ministra infrastruktury
    >
    > http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/posel.xsp?id=002&type=A
    >
    > Po trzech latach zarobkow rzedu 200 tys rocznie zdolal odlozyc 110 tys
    > i kupic sobie uzywane audi A6 ..

    No to napisałem, detalista :-)
    Im mniejsze kwalifikacje i mniejsze oczekiwania od takiej osoby, tym
    mniejsze dochody. A jak się do tego doda konieczność utrzymywania
    wysokiego "image", to efekt nie jest trudny do przewidzenia.

    > Kto ich tam wie, czy taki detal - ich rozdzielono, ale teraz oni
    > rozdzielaja nizsze stanowiska.

    Ciekawe ile mają tam do powiedzenia.

    > Tudziez rzadza calkiem sporymi pieniedzmi w swoich spolkach ...

    Tu także.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 62. Data: 2019-07-23 22:15:38
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Raczej kosztami pożyczek na rynku międzybankowym. mBank po to przyjmował
    > depozyty, by nie musiał płacić (więcej) innym bankom. Dodatkowo, dostęp
    > do pieniędzy z innych banków był wtedy ograniczony, to nie było tak, ze
    > BRE mógł sobie po WIBORowym koszcie pożyczyć ile chciał.

    Ja pamiętam to inaczej. WIBOR wynosił 18% i to nie chodziło o to, że BRE
    potrzebuje i woli pożyczyć od Kowalskiego na 16,5% zamiast na 18% i
    transferuje do swoich klientów, ale pożycza od Kowalskiego i wrzuca na
    rynek międzybankowy. Dlatego - zdaje się do dziś - BRE-mBank nie mają
    wiele punktów styku. Nawet przelewy są płatne.

    > Zasadniczo tak wcale nie było. Ale oczywiście istniała wtedy
    > konkurencja (czy raczej "konkurencja"), która dawała znacznie mniej.
    > Np. licząc na to, że emeryci itp. nie mają o niczym pojęcia.

    Nie tyle "o niczym", co wykorzystano nieufność wobec Internetu. Bank bez
    placówek, gdzieś tam w monitorze nie budził zaufania.

    > To było pytanie retoryczne.

    BRE przede wszystkim nie było skierowane do klienta detalicznego. mBank
    owszem. Wydaje mi się, że wejście na rynek detaliczny z możliwością
    szybkiej ucieczki (ew. likwidacja mBanku, gdyby nie wyszło, tak jak
    potem zwinięto Multibank) z tegoż było powodem stworzenia tej marki, a
    nie braki w kasie BRE.

    > Tylko kredyty - jasne. Wystarczy mieć odpowiednio dużo własnych środków.
    > Tylko depozyty - no pewnie. Trzeba po prostu mieć co z tymi depozytami
    > zrobić, jak się nie jest bankiem ani niczym podobnym, to można np. je
    > zainwestować w produkcję.

    Wszak istnieją banki inwestycyjne, TFI, obligacje itd.

    > Natomiast niespecjalnie istnieje sensowny model, w którym ktoś miałby
    > zbierać depozyty tylko dla samego ich zbierania.

    W celach inwestycyjnych lub świadczenia usług (np. odpłatnego
    przechowywania depozytów). Rzecz jasna - zawsze jest jakiś cel.

    > To oczywiste. Wynika to z wieloletniej praktyki zaniżania (przez państwo
    > polskie) wartości złotówki (co oznacza m.in. dotowanie eksportu przez
    > społeczeństwo, a pośrednio finansowanie przez społeczeństwo nadmiernych
    > wydatków państwa).

    Rzecz w tym, iż bardzo trudno jest wyliczyć "prawdziwą" wartość waluty.
    Twierdzisz, że NBP zaniżał wartość PLN, ale czy tak nie robią też inne
    banki centralne? Mało kto obecnie pokusiłby się o wyliczenie EUR czy
    USD, skoro jest tak wiele czynników wpływających na kurs (z kontem
    twitterowym prezydenta USA włącznie).

    > W czasach PRL było do doprowadzone do ekstremum, ale teraz wcale nie
    > jesteśmy daleko od katastrofy.

    W 2008 przy szczycie kredytów CHF minęło jednak sporo czasu od '89.

    Wydaje się, iż obecna sytuacja jest dalece lepsza niż w PRL-u.

    Wszystko (obecnie) przez chęć wyssania
    > z ludzi ile tylko się da.

    Wyssania? Cokolwiek masz na myśli to rozdawnictwo chyba nigdy nie było
    tak duże. Jednocześnie bezrobocie tak niskie, kurs EUR tak stabilny itd.

  • 63. Data: 2019-07-23 23:03:38
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Gdzie widzisz rozdawnictwo?
    Chyba rozdawnictwo pensji, np. setek tysięcy urzędasów zatrudnianych przez samorządy,
    czy tysięcy sędziów i prokuratorów, czy setek
    tysięcy (a może i idzie w miliony) utrzymanków KRUS-u.

    -----

  • 64. Data: 2019-07-24 08:43:35
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Banki hipoteczne wypuszczały listy zastawne (domyślnie na rynku międzynarodowym), no
    ale BH były tylko trzy i to nie dominujące na
    rynku hipotek.

    -----

  • 65. Data: 2019-07-24 09:04:50
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Aż tak.
    Co było w Stanach?
    Dlaczego politycy naciskają FED na niskie stopy (to nie Libor, ale wpływ ma)?

    -----

  • 66. Data: 2019-07-24 09:07:41
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Biorąc pod uwagę, ilu tam czarnych na ulicach, to chyba nawet łatwiej.

    -----

  • 67. Data: 2019-07-24 10:24:36
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-07-23 o 13:43, Szymon pisze:

    Ja pier... I nikt za taką umowę nie beknął? Przecież to KRYMINAŁ

    "Konstrukcja kredytu zawiera bowiem haczyk. Kredytobiorca spłaca jedynie
    niewielką ratę składającą się z części należnych w danym miesiącu
    odsetek. Ich pozostała część dopisywana jest do kapitału kredytu, a w
    efekcie kapitał cały czas rośnie. Dzięki takiej konstrukcji w latach 90.
    XX na zakup mieszkania mogły sobie pozwolić także osoby o niższych
    dochodach. W praktyce jednak szybko okazało się, że dla wielu z nich
    zadłużenie z tytułu hipoteki stało się niemożliwe do spłacenia."

  • 68. Data: 2019-07-24 10:41:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
> [...]

    >także osoby o niższych dochodach. W praktyce jednak szybko okazało
    >się, że dla wielu z nich zadłużenie z tytułu hipoteki stało się

    Dawalem przyklad obliczen - mozliwe.
    Pod warunkiem ze inflacja i wzrost zarobkow sie utrzyma.

    A sie nie utrzymal.
    I trudno powiedziec, kto zawinil, ze na czas nie dostosowano.

    Natomiast moze swiadczyc, ze bankowcy "od zawsze" luzno patrzyli na
    prawo bankowe ... albo, ze powszechnie patrzono, ze to takie luzne
    zapisy.
    Cos trzeba bylo zapisac, to tak zapisalismy.

    Zreszta klient sobie przeciez tego zyczy - kredyt jest okreslony, a
    klient potem chce dluzej, albo krocej, albo wakacje od rat, albo pilne
    potrzeby ...

    J.

  • 69. Data: 2019-07-24 10:50:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Banki hipoteczne wypuszczały listy zastawne (domyślnie na rynku
    >międzynarodowym), no ale BH były tylko trzy i to nie dominujące na
    rynku hipotek.

    To by bylo nie tylko zabezpieczenie, ale tez zrodlo finansowania.

    Tylko ze takie listy powinny byc w bilansach bankow ... a nie bylo.

    Patrzylem bodajze do Idei albo Getinu, tam pisano o swapach
    walutowo-procentowych.
    Ale ze "jest to instrument pozabilansowy", to nie podano w
    bilansie/raporcie szczegolow.

    Gdzies wkrotce w biznesie wybuchla aferka opcji walutowych ... czasem
    sie zastanawiam, czy nie byly czescia tych swapow.
    Ale takie opcje to raczej krotkoterminowe, a kredyty hipoteczne na 30
    lat :-)

    -----

  • 70. Data: 2019-07-24 11:00:59
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-23 o 23:03, ąćęłńóśźż pisze:

    500+, trzynastka dla emerytów - tylko te dwie rzeczy kosztowały
    kilkadziesiąt miliardów. Wymieniać dalej?