  • 11. Data: 2002-09-22 00:11:20
    Temat: Re: Ustawa o kredycie konsumenckim a banki
    Od: "Pirxx" <pirxx@NO_SPAMmail.icpnet.pl>

    Użytkownik "Bartek Bartoszewicz" napisał
    [...]
    > Nastenie w jakiejs wolnej komorce wstawiamy funkcjie IRR podajac
    jako
    > argument caly obszar w arkuszu z wpisananymi strumieniami
    pienieznymi.
    > Funkcja IRR zwroci nam oprocentowanie na jeden okres, czyli w
    > przypadku splat miesiecznych bedzie to oprocentowanie miesieczne.
    > Nalezy jeszcze sprowadzic to oprocentowanie do okresu rocznego
    dodajac
    > 1, podoszac do odpowiedniej potegi (w przypadku splat co miesiac:
    12;
    > splaty co tydzien (Provident ;-)) 52 itp) oraz odejmujac 1.
    > Korzystajac z wymienionej przeze mnie funckji mozna obliczyc RRSP
    dla
    > dowolnego kredytu, linii kredytowej (trzeba wtedy przyjac jakies
    > zalozenia co do wykorzystanie linii), itp.

    Gwoli scislosci, pelnej zgodnosci z ustawa i wygody:
    do danych o platnosciach ("-" wplyw kredytu, "+" prowizje, splaty rat)
    trzeba dodac dokladne daty tych platnosci i mozna uzyc funkcji XIRR.
    Otrzymuje sie stope, ktora jest opisana w ustawie jako calkowita
    rzeczywista roczna stopa procentowa, a na Zachodzie zwana jest "APR".
    Nie trzeba juz zmieniac bazy (roczna/miesieczna/tygodniowa...). No i
    jest obliczona z dokladnoscia do pojedynczego dnia, tak jak nakazuje
    ustawa.
    Bo jesli raty kredytu sa platne tego samego dnia dla wszystkich
    klientow (np 15.) niezaleznie od tego, ktorego dnia otrzymali kredyt,
    to APR jest rozna w zaleznosci do dnia udzielenia.

    Pirxx

  • 12. Data: 2002-09-23 15:23:27
    Od: "Joogi" <N...@w...pl>

    Użytkownik "Bartek Bartoszewicz" <b...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:q97poukmct24lltumsjubeol0pe65cahnp@4ax.com...

    > zalaczniku do ustawy. Sama ustawe kazdy (internauta :-)) moze sobie
    > sciagnac w formacie pdf z serwisu prawnego sejmu:

    Algorytmy czy wzory ? ;-)
    RRSP czy RRSO ?

    Niektóre banki utajniły swoją interpretację RRSO (co mnie dziwi) - niektóre
    próbują (może ostatecznie im to nie wyjdzie) wliczać prowizję do kwoty
    kredytu netto będącego bazą do wyliczeń RRSO (obniża to otrzymany wynik) -
    różne szkoły ?

  • 13. Data: 2002-09-26 14:40:56
    Od: Bartek Bartoszewicz <b...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 Sep 2002 02:11:20 +0200, "Pirxx"
    <pirxx@NO_SPAMmail.icpnet.pl> wrote:

> [...]
    >Nie trzeba juz zmieniac bazy (roczna/miesieczna/tygodniowa...). No i
    >jest obliczona z dokladnoscia do pojedynczego dnia, tak jak nakazuje
    Rzeczywiscie, uzycie funkcji XIRR zwraca wynik dokladny z
    uwzglednieniem dokladnej dlugosci poszczegolnych okresow miedzy
    splatami (np. 31, 28, 31, 30, itp). Nie trzeba tez wyniku podnosic do
    potegi ani odejmowac jeden. Wynik jest gotowy do uzycia. :-)

    >Bo jesli raty kredytu sa platne tego samego dnia dla wszystkich
    >klientow (np 15.) niezaleznie od tego, ktorego dnia otrzymali kredyt,
    >to APR jest rozna w zaleznosci do dnia udzielenia.
    Dokladnie tak.

    Sposob obliczenia stopy procentowej z uzyciem IRR ma te zalete, ze
    jest uproszczony, wiec nie trzeba przyjmowac zalozen co do konkretnych
    dat splat. Wynik jest bardzo dobrym przyblizeniem wyniku dokladnego.
    I ma jeszcze jedna zalete: w standardowo zainstalowanym Excelu funkcja
    IRR jest, a funkcji XIRR nie ma.

    Pozdrawiam
    BartekB