  • 1. Data: 2011-12-29 14:41:14
    Temat: Użyczenie konta - sposób na podatek od nieprawidłowych depozytów ?
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    U Samcika przeczytałem o - niemiłym - zastosowaniu regulacji
    podatkowych dotyczących tzw. depozytów nieprawidłowych (zresztą i
    na p.b.b. już o tym było).

    Zastanawiam się, na ile - zwłaszcza biorąc pod uwagę stała
    rozgrywkę pomiędzy bankami a ich klientami - zabezpieczeniem przed
    uznaniem wykorzystania kont i lokat, założonych na członków
    rodziny, za powodujące powstawanie takich własnie depozytów,
    byłoby zawarcie umowy użyczenia (konta).

    Idzie mi o raczej klarowne przypadki, typu konto dziecka,
    pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym, wykorzystywane
    przez ojca lub na odwrót.

    Co o tym sądzą specjaliści ?

    witrak()

  • 2. Data: 2011-12-29 14:53:10
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Thu, 29 Dec 2011 15:41:14 +0100, witrak() napisał(a):

> [...]
    >
    > Idzie mi o raczej klarowne przypadki, typu konto dziecka, pozostającego
    > we wspólnym gospodarstwie domowym, wykorzystywane przez ojca lub na

    Akcja chyba jest robiona w ramach łatania dziury lub dziur budżetowych,
    jak wiadomo takie najlepiej się łata kasą podatników, więc pewnie
    wszystko zależy od skali zjawiska i ile ono możesz przynieść wpływów.
    Może się okazać, że ta "umowa użyczenia" nic nie da, bo każda złotówka
    się liczy ;) Coś jak z Belką i zaokrągleniami - miało nie być Belki ale
    się okazało, że źle zrozumieliśmy, bo miało nie być unikania Belki he he.
    Ale to takie moje gdybanie, bo w sprawach przepisów i procedur to się
    niech ktoś mądrzejszy wypowie.

    > Co o tym sądzą specjaliści ?

    To byłem ja niespecjalista.

    --
    xbartx

  • 3. Data: 2011-12-29 22:51:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Dec 2011, witrak() wrote:

> [...]
    > rodziny, za powodujące powstawanie takich własnie depozytów,
    > byłoby zawarcie umowy użyczenia (konta).

    IMVHO, nie ma takiej możliwości.
    Po prawdzie w ustawie prawo bankowe nie ma literalnie zapisanego
    "rygoru", ale jest zastrzeżenie że ten dla kogo jest prowadzone
    konto to "posiadacz" (nie właściciel), zaś lista operacji
    wskazuje, że to dla niego (na jego potrzeby, na jego
    zlecenie i na jego rachunek) wykonywane są transakcje.
    W regulaminach kont jest na ogół już jasny zapis w stylu
    "do przechowywania środków pienięznych posiadacza" (czyli
    nie wolno trzymać na takim koncie czyichś pieniędzy) oraz
    "na jego zlecenie".
    Oczywiście pełnomocnictwo można ustanowić, ale to nie
    zmienia osoby będącej posiadaczem konta.

    > Idzie mi o raczej klarowne przypadki, typu konto dziecka,
    > pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym, wykorzystywane
    > przez ojca lub na odwrót.
    >
    > Co o tym sądzą specjaliści ?

    Specjalistą to ja nie jestem, ale IMO "legalne", w rozumieniu
    "zgodne z prawem *i* umową" takie cóś nie jest.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-12-30 07:25:54
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote on 2011-12-29_23:51

> [...]
    >
    > Specjalistą to ja nie jestem, ale IMO "legalne", w rozumieniu
    > "zgodne z prawem *i* umową" takie cóś nie jest.

    Przestrzegania regulaminów US nie sprawdza. To, co w najgorszym
    razie może ze strony banku grozić, to zamkniecie rachunku, a co
    więcej - dopiero wtedy, gdy sprawa wyjdzie na jaw wskutek działań
    US. Zatem istotne jest tylko czy to zgodne z literą prawa.

    witrak()