  • 21. Data: 2010-03-16 15:31:46
    Temat: Re: W jakiej walucie teraz warto brać kredyt?
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    MarekZ pisze:

    > Tak to działa z automatu tylko w przypadku PLN. W przypadku kredytu
    > walutowego jak kurs będzie wzrastał z czasem spłata może być wręcz coraz
    > trudniejsza, tzn. raty wyrażone w PLN mogą rosnąć. Wpływ zmian stóp
    > procentowych jest w obu przypadkach podobny.

    Czy aby taki podobny? W czystej teorii tak, w praktyce polsko-
    eurostrefowej można już popatrzeć na konkretne dane... WIBOR zawsze się
    _masakrycznie_ różnił od EURIBORu... Nie sądzę, że wskaźniki zaczną się
    do siebie jakoś zbliżać znacząco przez najbliższe 3-4 lata (a wtedy
    można już refinansować kredyt).
    Kursów walutowych też nie można demonizować- ponoć realnym kursem
    PLN/EUR wynikającym z koszyka jest okolo 3,5zł czyli i tak jest to w tej
    chwili korzystne.
    I wreszcie ci kredyciarze, którzy w "boomie" 2006-2007 wzięli kredyty w
    CHF po bardzo bardzo niskim kursie- z tego co wiem [bo sam takiego
    kredytu nie mam]- nigdy nawet nie zbliżyli się wysokością raty do tego
    samego kredytu w PLN, nawet w lutym ubiegłego roku, kiedy PLN zaliczył
    maksymalną zwałę.

    Marku- wierzysz w stabilny (dłużej niż kilka miesięcy) kurs EUR > 4,5
    PLN? Wierzysz w to, że w ciągu roku- dwóch WIBOR i EURIBOR zbliżą się do
    siebie bardziej niż na 2-3% ?

    Zaznaczam, że ja dyskutuję teoretycznie, bo KH nie mam :)

    --
    Michał

  • 22. Data: 2010-03-16 19:14:26
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    > siebie jakoś zbliżać znacząco przez najbliższe 3-4 lata (a wtedy można już

    Ja pisałem o wpływie ZMIAN a nie wpływie poziomów bezwzględnych. Jednak
    jeśli już poruszyłeś ten temat, tro owszem, uważam, że już w tym roku
    nastąpi zmniejszenie obecnej różnicy pomiędzy stopami referencyjnymi NBP i
    ECB. A to spowoduje zmniejszenie różnic pomiędzy WIBOR i EURIBOR.

> [...]
    > nie mam]- nigdy nawet nie zbliżyli się wysokością raty do tego samego
    > kredytu w PLN, nawet w lutym ubiegłego roku, kiedy PLN zaliczył maksymalną

    Tak? To o co były te płacze w mBanku? Tak dla zasady?

    > Marku- wierzysz w stabilny (dłużej niż kilka miesięcy) kurs EUR > 4,5 PLN?

    Raczej nie. Dużo kasy bym na to nie postawił, ale wcale nie wydaje mi się to
    skrajnie mało prawdopodobne.

    > Wierzysz w to, że w ciągu roku- dwóch WIBOR i EURIBOR zbliżą się do siebie
    > bardziej niż na 2-3% ?

    Zdecydowanie tak.

    > Zaznaczam, że ja dyskutuję teoretycznie, bo KH nie mam :)

    No to się niezłe gremium teoretyków zebrało, bo ja też nie mam KH. :-)

  • 23. Data: 2010-03-16 19:27:11
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    MarekZ pisze:
    > Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

    > i ECB. A to spowoduje zmniejszenie różnic pomiędzy WIBOR i EURIBOR.

    I znowu z ciekawości: który do którego się przbliży i dlaczego? Bo w PL
    przebąkuje się coś już o podnoszeniu stóp, a biedny ECB musi się
    dostosowywać do skostniałych "gospodarek" Niemiec i Francji, jak tu
    podnosić stopy?

    > Tak? To o co były te płacze w mBanku? Tak dla zasady?

    W Mbanku- z tego co wiem- to zupełnie inna historia, a nie płacz o to,
    że ktoś ma kredyt walutowy lub w PLN. Tam się zmieniły zasady obliczania
    oprocentowania i ci, którzy mają stare zasady, płaczą. Według mnie bez
    związku- jest przecież multum innych banków.

    > Raczej nie. Dużo kasy bym na to nie postawił, ale wcale nie wydaje mi
    > się to skrajnie mało prawdopodobne.

    Właśnie... W braniu kredytu na 30 lat wszystko jest "raczej", a kredyt w
    PLN przecież też niesie ze sobą wieeele niewiadomych. Bo jak tutaj
    rozmawiamy o możliwościach tego, że kredyt walutowy stanie się mniej
    opłacalny niż teraz, to też trzeba dopuścić taką, że to kredyt w PLN
    jeszcze straci na atrakcyjności... Bo jak już przyjdzie naprawdę "co do
    czego", to gdyby PL miała wchodzić do strefy EUR to osłabienia złotówki
    to raczej nie przyniesie.

    > Zdecydowanie tak.

    O to zapytałem już wyżej :)

    --
    Michał

  • 24. Data: 2010-03-16 19:42:50
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > przebąkuje się coś już o podnoszeniu stóp, a biedny ECB musi się
    > dostosowywać do skostniałych "gospodarek" Niemiec i Francji, jak tu

    Ja uważam, że JP Morgan pieprzy trzy-po-trzy i nie będzie podwyżek stóp NBP
    w tym roku w ogóle (a gdyby były, to w ECB byłyby jeszcze wyższe). A kto wie
    czy się nawet jedna obniżka nie trafi. A ECB uważam, że podniesie stopę
    referencyjną w tym roku, a nawet jakby jakimś cudem nie podniósł, to EURIBOR
    i tak wzrośnie.

> [...]
    > czego", to gdyby PL miała wchodzić do strefy EUR to osłabienia złotówki to

    No wiesz, ja pisałem o kursie w perspektywie najbliższego roku, a nie 30
    lat. Wróżenie na dłuższe okresy to (przynajmniej dla mnie) losowanie. Ale w
    perspektywie lat powiedzmy pięciu, to wolałbym obstawiać to, że trafi się co
    najmniej 12-miesięczy okres ze średnim kursem EURPLN powyżej 4,50 niż to, że
    się nie trafi.

    W kredycie walutowym przede wszystkim nie podoba mi się gigantyczna i
    nieodwracalna prowizja w formie spreadu. To samo bez tej gigantycznej
    prowizji można osiągnąć przy użyciu opcji oraz kontraktów, a co więcej bez
    porównania łatwiej się w takim przypadku wycofać.

  • 25. Data: 2010-03-16 22:32:40
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2010-03-16 20:14, MarekZ wrote:
    > Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

    > No to się niezłe gremium teoretyków zebrało, bo ja też nie mam KH. :-)

    Ale postronni na tej Waszej dyskusji mogą coś skorzystać :-)

    witrak()

  • 26. Data: 2010-03-16 23:20:28
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "MarekZ" <b...@a...w.pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > prowizji można osiągnąć przy użyciu opcji oraz kontraktów, a co więcej bez
    > porównania łatwiej się w takim przypadku wycofać.

    A i jeszcze w kwestii "niższej bieżącej raty": nie wiem czy znasz sprawę
    kredytu Alicja z PKO BP z przed około 10 lat. Rewelacyjny produkt dla osób,
    które go rozumiały. I takie osoby zapewne bardzo dobrze na nim wyszły.
    A ćwoki, które nie rozumiejąc jak to działa skusiły się na tę niższą bieżącą
    ratę wiesz co zrobiły kiedy dotarło do ich pustych łbów jak to działa? Ano
    oflagowały się, założyły stowarzyszenie i zgłosiły w mediach pretensje, że
    bank ich prześladuje (bo chce swoje pieniądze z powrotem), łamie prawa
    człowieka i w ogóle powinien ich przeprosić.

    Wprawdzie analogia nie jest bardzo dobra, ale pewne aspekty wspólne
    występują.

  • 27. Data: 2010-03-17 14:15:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:

    > W kredycie walutowym przede wszystkim nie podoba mi się gigantyczna i
    > nieodwracalna prowizja w formie spreadu. To samo bez tej gigantycznej
    > prowizji można osiągnąć przy użyciu opcji oraz kontraktów,

    Na 30 lat?
    --
    Krzysztof Halasa