  • 61. Data: 2008-12-23 19:59:45
    Temat: Re: WLAN i bezpieczeństwo
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 20:27:28 +0100, Szymon napisał(a):

    > Akurat ) Dałeś się sprowokowac - punkt dla mnie ;-)

    Niestety, to moja słaba strona ;(

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 62. Data: 2008-12-23 20:05:09
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 20:43:33 +0100, Maciej Bojko napisał(a):

    > A jakieś argumenty?

    Brak zabezpieczenia ("otwartość techniczna") nie oznacza, że każdemu
    wolno z czegoś korzystać. Nawet jeśli zostawię na parkingu samochód z
    kluczykami w stacyjce, nie będzie to oznaczało, że każdemu wolno wsiąść i
    sobie gdzieś podjechać (i nie, to nie będzie kradzież).

    Co innego, jeśli mamy do czynienia z otwartością rozumianą jako zgodą na
    korzystanie z naszego dobra przez każdą (dowolną) osobę. Jeśli chcę
    zrobić coś takiego, mogę zostawić kartkę "free ride for everyone" albo
    "darmowe użyczanie samochodu -- wsiadaj i jedź".

    Dotąd świat był "prosty": karane było pajęczarstwo w rozumieniu
    "przyszedł ze szpilką i się wpiął w przewód". Nie było przy tym istotne
    czy przewód był w koszulce, w szachcie czy walał się na podłodze.
    Ale pajęczarstwo bezprzewodowe karane było wyłącznie wówczas, kiedy
    polegało na przełamaniu zabezpieczenia.

    Dziś karane jest pajęczarstwo wifi nawet jeśli żaden tajemny kod nie
    musiał być przełamany.

  • 63. Data: 2008-12-23 20:05:56
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Tue, 23 Dec 2008 20:48:12 +0100, "Szymon" <n...@o...pl> wrote:

    >ja jestem połączony z Dialogiem. Co dalej to już nie mój interes. Niech
    >sobie pakiety chodzą tak albo inaczej.

    Jasne. Tyle że to jakby przeczy tezie "łatwo byłoby wykazać gdzie
    wyciekły dane".

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 64. Data: 2008-12-23 20:10:36
    Od: Michał Kurowski <m...@g...pl>

> [...]
    > kluczykami w stacyjce, nie będzie to oznaczało, że każdemu wolno wsiąść i
    > sobie gdzieś podjechać (i nie, to nie będzie kradzież).

    Analogia samochodowa jest całkowicie chybiona.
    Wielokrotnie wyśmiana do absurdu na klasykach branżowych
    typu slashdot.

    > Dziś karane jest pajęczarstwo wifi nawet jeśli żaden tajemny kod nie
    > musiał być przełamany.

    Nie chodzi o tajemność tylko o autoryzację.
    W IT co normalnie (publicznie ?) widoczne jest po
    prostu dostępne.

    Jeżeli nie ma być publiczne musi być autoryzowane.
    I tyle. Prawo i działania policyjne nie maja tu nic do rzeczy.

    Pozdrawiam,

    --
    Michał

  • 65. Data: 2008-12-23 20:14:14
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Jasne. Tyle że to jakby przeczy tezie "łatwo byłoby wykazać gdzie
    > wyciekły dane".

    Mnie by było łatwo. Czyli po włamie na moje konto i pytaniu "z usług jakiego
    providera Pan korzystał?" sprawa jest jasna. Natomiast jeśli jadę sobie na
    wakacje i korzystam z przygodnych hot spotów (legalnych!) to już odpowiedź
    na to pytanie dla mnie nie jest taka prosta, gdzie mogły wyciec dane.
    Analogicznie korzystam z jednego, góra dwóch bankomatów w swoim mieście i
    zupełnie nie interesuje mnie karta do każdej maszyny tego typu. W pewnym
    sensie ułatwia mi to stwierdzenie, gdzie moja karta mogła zostać
    zeskanowana.

  • 66. Data: 2008-12-23 20:18:17
    Od: "Szymon" <n...@o...pl>

    > Dziś karane jest pajęczarstwo wifi nawet jeśli żaden tajemny kod nie
    > musiał być przełamany.

    Temat jak widać jest żywy i dobrze - czas pokaże jak będzie wyglądała
    interpretacja. Generalnie założyłem ten wątek zakładając, iż będę podczas
    podróży korzystał z wifi - teraz już wiem, że nie tylko ogólnodostępnych,
    ale jeszcze dających jakieś tam szanse na zapytanie czy można (zwykle
    poruszam się w towarzystwie przeuroczego świadka, a samo zapytanie w
    przypadku np. kawiarni nie musi być trudne - gorzej z tymi na rynkach
    miast). No i interesowało mnie bezpieczeństwo potencjalnych transakcji
    bankowych (oczywiście krytyczna sytuacja, a nie standard). Zatem jeszcze raz
    dziękuję za wszystkie uwagi.

  • 67. Data: 2008-12-23 21:16:53
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 20:50:38 +0100, Szymon napisał(a):

    > Auto nadal nie jest własnością publiczną. Natomiast owszem, po
    > publicznej ulicy może chodzić każdy w moim mniemaniu.

    Po drodze publicznej i owszem. Ale kto Tobie powiedział, że taki hotspot
    jest publiczny? Wnosisz o jego publiczności tylko dlatego, że go
    "widzisz"?

  • 68. Data: 2008-12-23 21:18:03
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 21:10:36 +0100, Michał Kurowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Jeżeli nie ma być publiczne musi być autoryzowane. I tyle. Prawo i
    > działania policyjne nie maja tu nic do rzeczy.

    Dlaczego uważasz, że prawo nie ma nic do rzeczy? A nie łatwiej przyjąć,
    że kiedyś było inaczej, a dziś jest inaczej? I że to jednak do przepisów
    trzeba się dostosować, a nie przepisy do czyjegoś wyobrażenia?

  • 69. Data: 2008-12-23 21:51:42
    Od: Michał Kurowski <m...@g...pl>

    > Dlaczego uważasz, że prawo nie ma nic do rzeczy? A nie łatwiej przyjąć,
    > że kiedyś było inaczej, a dziś jest inaczej? I że to jednak do przepisów
    > trzeba się dostosować, a nie przepisy do czyjegoś wyobrażenia?

    Na całym świecie wciąż jest tak że prawo ma
    jeszcze długą drogę przed sobą żeby się dostosować
    do realiów informatyki.

    Pozdrawiam,

    --
    Michał

  • 70. Data: 2008-12-23 23:03:43
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Tue, 23 Dec 2008 21:14:14 +0100, "Szymon" <n...@o...pl> wrote:

    >Mnie by było łatwo. Czyli po włamie na moje konto i pytaniu "z usług jakiego
    >providera Pan korzystał?" sprawa jest jasna.

    To tylko o jeden ząbek więcej od odpowiedzi na "z jakiego komputera
    pan korzystał". W dalszym ciągu po drodze do banku są przeróżniste
    sieci, routery, serwery, z masą właścicieli, administratorów i ich
    kolegów.

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com