  • 1. Data: 2005-04-10 18:40:06
    Temat: Wartosc jednostki funduszu
    Od: "Ambler" <a...@k...wp.pl>

    1. Zalózmy ze fundusz rozpoczyna swoja dzialalnosc i cena jednej jednostki
    to 100 zl, dzialalnosc rozpoczyna tez drugi fundusz i cene jednostki ustala
    na 10 zl. Skad sie bierze ta wartosc i czy jest wartoscia dowolna czy jakos
    wyliczana.
    2. Czy tak na prawde cena jednostki tzn jej wartosc nominalna ma znaczenie
    dla kupujacego. Zdaje sie, ze licza sie tylko zmiany procentowe tejze
    wartosci
    dziekuje
    Ambler

  • 2. Data: 2005-04-10 18:44:17
    Temat: Re: Wartosc jednostki funduszu
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    http://fundusze.mbank.com.pl/abcjedn.html

  • 3. Data: 2005-04-10 18:55:42
    Od: "Ambler" <a...@k...wp.pl>

    "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> wrote in
    message news:d3bs68$jlu$1@news.onet.pl...
    > http://fundusze.mbank.com.pl/abcjedn.html

    Dziękuję Michale, ale nadal brakuje tam odpowiedzi na dwa postawione przez
    mnei pytania czyli na wszystkie.

  • 4. Data: 2005-04-10 19:05:00
    Od: Zbigniew <z...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Apr 2005 20:55:42 +0200, Ambler <a...@k...wp.pl>
    napisał:

    > "Micha? 'Amra' Macierzy?ski" <m...@p...pl> wrote in
    > message news:d3bs68$jlu$1@news.onet.pl...
    >>

    > Dzi?kuj? Michale, ale nadal brakuje tam odpowiedzi na dwa postawione
    > przez
    > mnei pytania czyli na wszystkie.

    czyli tak po prostu - cena jednostki zależy od wchodzacych do niej
    wartości papierów wartościowych (akcji, obligacji itd).
    Cena jednoski ma znaczenie dla kupującego. Im niższa cena tym więcej
    możesz kupić. Zyski to już inna sprawa. To jest kwestia czy kupuje się gdy
    jednosta jest droga czy tania i jakie ma szanse na podwyższenie swojej
    wartości.

    --
    Używam M2 - innowacyjnego klienta poczty wbudowanego w Operę:
    http://www.opera.com/

    ---
    Baza sygnatur wirusow (VPS): 0514-2, 2005-04-08
    Przetestowano na: 2005-04-10 21:05:08

  • 5. Data: 2005-04-10 19:12:50
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Apr 2005 21:05:00 +0200, Zbigniew <z...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

> [...]
    >możesz kupić. Zyski to już inna sprawa. To jest kwestia czy kupuje się gdy
    >jednosta jest droga czy tania i jakie ma szanse na podwyższenie swojej

    Ale cena nominalna nie jest istotna, bo kupujesz za określoną kwotę, a nie
    konkretną liczbę sztuk (jak w przypadku akcji). W związku z tym rejestr może
    zawierać ułamkową liczbę jednostek.

  • 6. Data: 2005-04-10 19:25:18
    Od: "Ambler" <a...@k...wp.pl>

    "Zbigniew" <z...@p...onet.pl> wrote in message

[...]

    Chyba odczuwam jakieś niedorozgarnięcie w sobie, ale ciągle nie mogę znaleźć
    odpowiedzi skąd się bierze ta pierwotna cena jednostki, wiem ze potem ona
    się zmienia i ta zmiana jest dla mnie jako inwestora najbardziej istotna,
    ale czy jest tez dla mnie wazne ze w tym akurat funduszu ktory ma zaj...
    wzrost rzędu 2% dziennie w momencie kupna cena jednostki wyniosła 20 zł albo
    200zł. Dla mnei liczy się tylko procentowy wzrost (lub spadek)

  • 7. Data: 2005-04-10 20:33:46
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > wzrost rzędu 2% dziennie w momencie kupna cena jednostki wyniosła 20 zł albo
    > 200zł. Dla mnei liczy się tylko procentowy wzrost (lub spadek)

    FI dzieli sobie tort (wartość aktywów) na umowną ilość kawałków (JU),
    najczęściej tak by cena kawałka wyszła "okrągła",
    jeśli podzieli tort na mniej kawałków to są one większe,
    jeśli na więcej to są mniejsze.
    W zależności od sposobu podziału tortu,
    za okerśloną kwotę kupisz np.5, 50 albo 50 kawałków,
    ale jak je "poskładasz" to zawsze dostaniesz tą samą część całego tortu.
    Ot i cała filozofia.

  • 8. Data: 2005-04-10 21:17:12
    Od: "Ambler" <a...@k...wp.pl>

    "S.T." <n...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > za okerśloną kwotę kupisz np.5, 50 albo 50 kawałków,
    > ale jak je "poskładasz" to zawsze dostaniesz tą samą część całego tortu.

    Dziękuje S.T Właśnie o taką odpowiedź mi chodziło. Niesamowite, że cała
    głebia tej filozofii jest taka prosta. Choć trzeba przynać, że robi wrażenie
    jak się kupuje jednostki, które kosztują ponad 2 000 a jednostki za 15 zł. I
    pomyśleć, że to zależy od kaprysu pani krojącej tort.

  • 9. Data: 2005-04-10 21:31:45
    Od: "Ambler" <a...@k...wp.pl>

> [...]
    > za okerśloną kwotę kupisz np.5, 50 albo 50 kawałków,
    > ale jak je "poskładasz" to zawsze dostaniesz tą samą część całego tortu.

    Pośpieszyłem sie z podziekowaniami, ale brakuje mi jeszcze pewnej spójności.
    1. Fundusz zaczyna swoja działalność już z pewna wartością pieniędzy do
    dyspozycji np 1 000 000. Czyli może sobie spokojnie podzielić te kwotę
    powiedzmy na dwie jednostki po 500 000, lub w ogole nie dzilic tortu tylko
    zapakować ludziskom wartość jednostki równą 1 000 000.
    2 Napływ środków do funduszu, kolejnych milionów, powodujących
    rozrastanie się naszego tortu, nie ma żadnego bezpośredniego wpływu na cenę
    jednostki uczestnictwa, gdyż ciacho zostało juz podzielone

  • 10. Data: 2005-04-10 21:48:27
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Ambler <a...@k...wp.pl> wrote:
> [...]
    > ogole nie dzilic tortu tylko zapakować ludziskom wartość jednostki
    > równą 1 000 000. 2 Napływ środków do funduszu,

    minimum 4 mln. dzieli na dosc male kawalki, zeby z zaokragleniami nie
    bylo problemu ;)

    kolejnych milionów,
    > powodujących rozrastanie się naszego tortu, nie ma żadnego
    > bezpośredniego wpływu na cenę jednostki uczestnictwa, gdyż ciacho
    > zostało juz podzielone

    pieniadze wplywaja danego dnia, kiedy jednostka ma juz ustalona swoja
    cene - i dostajesz ich wlasnie tyle.
    Nastepnego dnia tort jest powiekszony o twoja wplate i na jego koniec
    znowu jest dzielone z uwzglednieniem twojej czesci.

    Zadbaj o swoje pieniądze!