  • 11. Data: 2022-03-30 13:21:52
    Temat: Re: Wkrótce koniec świata?
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 29 Mar 2022 16:30:21 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Jeśli jądrowy ładunek bojowy zbombardujesz -- też niekoniecznie
    > wybuchnie. Do jądrowego wybuchu potrzebne jest skupienie ;) nie
    > rozproszenie. W jądrowej bombie potrzebne jest ukierunkowanie
    > konwencjonalnego wybuchu takie, by zmniejszyło objętość uranu
    > lub plutonu, a raczej -- by zmniejszyło powierzchnię tracenia
    > neutronów.

    No właśnie. Chodzi o to, żeby przekroczyć masę krytyczną, więc w bombie
    atomowej dwie części uranu/plutonu muszą się połączyć, a ponieważ bez
    ekranu i moderatora masa krytyczna jest dużo większa niż bez, to
    prawdopodobieństwo reakcji łańcuchowej nawet po trafieniu bomby jądrowej
    konwencjonalnym ładunkiem jest znikome, choć oczywiście nie umiem go
    policzyć, bo wszystko musiałoby się "samo poukładać", co jest w zasadzie
    niemożliwe, żeby nastąpiła eksplozja nuklearna.

    > Ale paliwo reaktorowe może wybuchnąć inaczej -- rozsiewając
    > promieniotwórcze izotopy (choćby cez) na duże odległości.

    To prawda, przy czym nie będzie 'grzybka' i fali uderzeniowej, która obróci
    w perzynę wszystko w okolicy, a ludzie raczej nie umrą na chorobę
    popromienną, chyba że będą szwendać się godzinami, jeśli nie dniami, po
    skażonym terenie, bo moc dawki będzie bez porównania mniejsza niż przy
    wybuchu atomowym.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 12. Data: 2022-03-30 13:27:41
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 29 Mar 2022 20:08:47 +0200, cef napisał(a):

    > Nie jest dla mnie istotne czy był wybuch, czy rozpadł się rdzeń
    > czy nawaliło chłodzenie czy pękły zbiorniki itp ważne, że efekt będzie
    > taki, że rozejdzie się jakiś "nuklearny syf"

    Wybuch materiału rozszczepialnego to jednak bez porównania większy problem,
    bo syfu będzie więcej, a ludzie w okolicy będą narażeni na falę uderzeniową
    i mordercze promieniowanie, zapewne w ciągu kilku minut dostaną dawkę,
    która spowoduje chorobę popromienną albo raka w późniejszym terminie.

    > Właśnie mam takie wzorce - problemy po awariach elektrowni w ostatnich
    > latach
    > i to co pamiętam ze szkoły czyli widok grzybka po wybuchu i instrukcję, że
    > najlepiej przykryć się wtedy pałatką i wycofywać w kierunku cmentarza.

    W przypadku jakiejkolwiek awarii elektrowni grzybka nie będzie, bo to
    zupełnie co innego niż bomba.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 13. Data: 2022-03-30 16:43:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Skutek koncowy moze byc jednak podobny - patrz Czernobyl i Fukushima.

    Skutki w tych dwóch katastrofach są mało podobne. W skali
    logarytmicznej, może nieco.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2022-03-30 17:03:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olin <k...@a...w.stopce> writes:

> [...]
    > i mordercze promieniowanie, zapewne w ciągu kilku minut dostaną dawkę,
    > która spowoduje chorobę popromienną albo raka w późniejszym terminie.

    Nie jest to takie całkiem jasne, zależy też od tego co dokładnie
    wybuchnie. Głowice i inne bomby jądrowe (termojądrowe) mają typowo
    kilkaset kT, w porywach do ok. 10 MT. Wydaje się, że najbardziej
    śmiercionośne przy takim wybuchu są fala uderzeniowa oraz promieniowanie
    termiczne.

    Emisja znacznych ilości materiału z elektrowni nie generuje
    fali uderzeniowej, promieniowania termicznego ani (relatywnie) gamma,
    natomiast uwalnia do atmosfery znaczne ilości radioaktywnych izotopów,
    które są bardzo szkodliwe na dużym obszarze, jeśli znajdą się
    w organizmach żywych.

    Fala uderzeniowa, termiczna i gamma trwają max kilka minut (ta pierwsza,
    pozostałe nawet znacznie krócej). Wysokoaktywne izotopy są szkodliwe
    tygodniami i dłużej (niektóre takie izotopy mają czas połowicznego
    rozpadu liczony w latach). Trzeba pamiętać, że nawet mały reaktor ma
    znacznie więcej paliwa niż bomba.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 15. Data: 2022-03-30 20:02:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 30 mar 2022 o 13:21, Olin pisze:

    > To prawda, przy czym nie będzie 'grzybka'

    Grzyb może być.

> [...]
    > popromienną, chyba że będą szwendać się godzinami, jeśli nie dniami, po
    > skażonym terenie, bo moc dawki będzie bez porównania mniejsza niż przy

    Chorobę popromienną mogą mieć nawet setki tysięcy ludi...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 16. Data: 2022-03-30 20:06:30
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 30 mar 2022 o 13:27, Olin pisze:

    > Wybuch materiału rozszczepialnego to jednak
    > bez porównania większy problem,

    Ach ta wyobraźnia...
    Ponoć Czarnobyl był setki razy groźniejszy/skuteczniejszy
    niż Hirosima...

    > bo syfu będzie więcej, a ludzie w okolicy
    > będą narażeni na falę uderzeniową

    Owszem.

    > i mordercze promieniowanie,

    Jakie? Gamma?

    > zapewne w ciągu kilku minut dostaną dawkę,
    > która spowoduje chorobę popromienną albo

    Dlaczego albo? Nie można mieć obu?...

    > raka w późniejszym terminie.

    Stronty, cezy, jody są skuteczniejsze w rakotwórstwie...

    > W przypadku jakiejkolwiek awarii elektrowni grzybka nie
    > będzie, bo to zupełnie co innego niż bomba.

    Obejrzyj spadające helikoptery rażone Piorunem
    (z jasnego nieba?) a zobaczysz grzyby...

    -=-

    Nie trzeba wybuchu...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skażenie_w_Goiânii

    13 września 1987 stare źródło promieniowania zostało wyniesione ze
    zlikwidowanego szpitala w Goiânii, stolicy centralnego stanu Brazylii
    Goiâs. Materiał ten przechodził z rąk do rąk, powodując poważne
    skażenie radioaktywne i w rezultacie napromieniowania śmierć kilku osób.

    Z wielu miejsc usunięto warstwę ziemi, kilka budynków zostało
    zburzonych. Wszelkie obiekty z domów były wynoszone i osobno badane
    pod kątem skażenia. Obiekty nieskażone były pakowane do plastikowych
    worków, obiekty skażone były przeznaczane do dekontaminacji lub były
    traktowane jako odpady

    -=-

    Ponoć Moskale deeskalują przez eskalację -- 02 marca nad Szwecję
    wysłali samoloty uzbrojone w broń jąderkową...

    https://wiadomosci.dziennik.pl/swiat/artykuly/839120
    8,rosja-samoloty-szwecja-przestrzen-powietrzna-bron-
    jadrowa.html

    https://www.rmf24.pl/raporty/raport-wojna-z-rosja/ne
    ws-rosyjskie-samoloty-naruszyly-szwedzka-przestrzen-
    powietrzna-,nId,5927758#crp_state=1

    https://wiadomosci.wp.pl/media-rosyjskie-samoloty-na
    ruszyly-szwedzka-przestrzen-wyposazone-byly-w-bron-j
    adrowa-6752908134951456a

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 17. Data: 2022-03-31 02:05:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > nawet mały reaktor ma znacznie więcej paliwa niż bomba.

    Najmniejsza bomba jądrowa może mieć nieco ponad kilogram
    uranu? Moc ogromna -- energia relatywnie taka sobie...
    Ekwiwalent kilkunastu ton TNT? -- jeno pytam...

    Termojądrowa bomba może mieć energię megaton TNT? -- ale
    rozpad uranowy (czy plutonowy) jest w niej tylko zapalnikiem,
    więc uranu czy plutonu nie ma tam tak straszliwie dużo...

    Z przeciwnej strony -- paliwo jądrowej elektrowni chyba
    zawiera stosunkowo mniej uranu 235 niż ładunek bomby
    jądrowej. (chyba wystarczy parę procent U235)

    W reaktorze najszkodliwsze są radioaktywne produkty
    rozszczepienia uranu czy plutonu -- promieniotwórcze
    izotopy: baru, cezu, jodu, strontu...

    W jądrowej/termojądrowej bombie raczej najszkodliwsze są:
    promieniowanie gamma, fala uderzeniowa i ciepło/temperatura...

    Praktyka? -- w Hirosimie i Nagasaki ludzie żyją, zaś okolice
    Prypeci są opustoszałe... Wiele ładunków wybuchło także nad
    ziemią, ale tarczyce w Polsce rozwalane są Czarnobylem...

    -=-

    Rosja kończy już teraźniejszą wojnę na Ukrainie?...
    https://www.youtube.com/watch?v=NgjY0PSoSqQ

    -=-

    Kiedyś karano jakoś tak:

    https://youtu.be/pmBBQa2I91o?t=15218

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 18. Data: 2022-03-31 10:44:08
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 30 Mar 2022 17:03:01 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > kilkaset kT, w porywach do ok. 10 MT. Wydaje się, że najbardziej
    > śmiercionośne przy takim wybuchu są fala uderzeniowa oraz promieniowanie

    Generalnie z wszystkim się zgadzam; przy czym wolę być 200 m od elektrowni,
    w której - jak w Czarnobylu - wywali właśnie kopułę, niż 200 m od miejsca
    wybuchu bomby jądrowej, bo w drugim wypadku nie zostanie po mnie nawet
    tłusta plama, w pierwszym mam możliwość oddalenia się od miejsca incydentu
    oraz życia długo i szczęśliwie.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 19. Data: 2022-03-31 10:50:07
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 30 Mar 2022 20:06:30 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Ponoć Czarnobyl był setki razy groźniejszy/skuteczniejszy
    > niż Hirosima...

    Hmm ...

    "W Nagasaki zginęły 74 tysiące mieszkańców, dalszych 45 tysięcy zmarło
    później. Łącznie w wyniku obu eksplozji - w Hiroszimie i Nagasaki -
    poniosło śmierć lub zostało dotkniętych skutkami promieniowania ponad 400
    tysięcy osób."
    https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/903947,At
    omowe-pieklo-w-Hiroszimie-mialo-zmusic-Japonie-do-ka
    pitulacji

    "raport ,,Forum Czarnobylskiego" ogłoszony w Wiedniu 5 września 2005.
    Zdaniem autorów raportu, w następstwie wypadku śmierć poniosło 50 osób, a w
    przyszłości bilans ten może wzrosnąć do 4 tysięcy (autorzy nie podają na
    czym opierają swoją pesymistyczną prognozę)"
    https://wiki.czarnobyl.pl/wiki/Ofiary_%C5%9Bmierteln
    e_katastrofy_w_Czarnobylu

  • 20. Data: 2022-03-31 10:54:14
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 31 Mar 2022 02:05:58 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > paliwo jądrowej elektrowni chyba
    > zawiera stosunkowo mniej uranu 235 niż ładunek bomby
    > jądrowej. (chyba wystarczy parę procent U235)

    Nie chce mi się grzebać po internetach, ale ile by tego paliwa nie było, to
    po rozwaleniu reaktora wypłynie/wyparuje moderator (czyli woda) i reakcja
    łańcuchowa i tak sama wygaśnie.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek