  • 21. Data: 2022-03-31 13:33:54
    Temat: Re: Wkrótce koniec świata?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 31 marca 2022 o 10:54:14 UTC+2 Olin napisał(a):

    > Nie chce mi się grzebać po internetach, ale ile by tego paliwa nie było, to
    > po rozwaleniu reaktora wypłynie/wyparuje moderator (czyli woda) i reakcja
    > łańcuchowa i tak sama wygaśnie.

    Piszesz tak, jakby ruskich nie było na świecie.
    W tym temacie warto pogrzebać po internetach.
    Można się dowiedzieć, po co hitlerowcom była Norwegia i ciężka woda.
    Albo o naturlanym reaktorze nuklearnym w Oklo, czemu mógł działać te kilka milionów
    lat temu, a czemu teraz już nie i jaki ma z tym związek ww. ciężka woda.

    Oraz o tym, (to nawiązanie do początkowych ruskich), że reaktor w Czarnobylu nie był
    moderowany wodą tylko grafitem.
    Bo to był de facto reaktor do produkcji plutonu, a energia to przy okazji, żeby nie
    szło w gwizdek.
    A jak woda wyparowywała, to tym lepiej, jeszcze bardziej zasuwał (nie pamiętam już
    dlaczego, tzn. to podobno był błąd, ale tak się właśnie działo - i zdarzyło w dniu
    eksplozji, i to oczywiście w tym miejscu reaktora, w którym nie było czujników).
    Najważniejsze jest zaś to, że grafit pięknie się pali i wyrzuca na słupie ognia, dymu
    i ciepłego powietrza wysoko w atmosferę cały syf, jaki w reaktorze, a potem w
    składowisku odpadów, powinien być zamknięty.
    I jest tego syfu duuuużo, duuuużo więcej niż z bomby, w której jest 50kg uranu czy
    6kg plutonu.

    Gwoli ścisłości nie tylko ruski taki numer odwaliły - UKejczycy analogicznie, przez
    opierdalanie się i pośpiech podpalili swój reaktor zbudowany z wielkiego bloku
    grafitu (Windscale fire) - i gdyby nie filtry na kominie, do czasu pożaru zwane
    "kosztowną zachcianką", to skażenie byłoby wielokrotnie większe.

  • 22. Data: 2022-03-31 14:07:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Mar 2022 04:33:54 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    szło w gwizdek.
    > A jak woda wyparowywała, to tym lepiej, jeszcze bardziej zasuwał

    Woda chlodząca spowalnia neutrony, ale i troche pochlania.
    Znika woda, znika pochlanianie, a grafit nie znika, i dalej spowalnia
    neutrony.

    Podobno w Czernobylu moc skoczyla do ok 30GW ... jak dla mnie,
    to cos w rodzaju wybuchu jądrowego :-)
    Niekontrolowana reakcja łańcuchowa na pewno.

    > tzn. to podobno był błąd, ale tak się
    > właśnie działo - i zdarzyło w dniu eksplozji, i to oczywiście w tym
    > miejscu reaktora, w którym nie było czujników).

    pręty regulacyjne oprócz materiału pochlaniajacego neutrony
    mialy tez kawałek grafitu.
    Wyłączenie reaktora przez wsunięcie pretów wprowadzało najpierw ten
    kawalek w aktywny region reakcji. I reakcja się wzmagała.

    > Najważniejsze jest zaś to, że grafit pięknie się pali i wyrzuca na
    > słupie ognia, dymu i ciepłego powietrza wysoko w atmosferę cały
    > syf, jaki w reaktorze,

    No nie wiem, czy to mialo jeszcze jakies znaczenie.
    Po takim podgrzaniu wnętrza przez reakcje, po odparowaniu wody az do
    przekroczenia cisnien krytycznych ...

> [...]
    > gdyby nie filtry na kominie, do czasu pożaru zwane "kosztowną
    > zachcianką", to skażenie byłoby wielokrotnie większe.

    A swoja drogą ... ze tez Fermiemu udało sie zrobic reaktor bez takich
    wypadkow ... moze jeszcze nie wiedzial co ryzykuje :-)

    J.

  • 23. Data: 2022-03-31 14:09:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Mar 2022 10:54:14 +0200, Olin wrote:

    > Nie chce mi się grzebać po internetach, ale ile by tego paliwa nie było, to
    > po rozwaleniu reaktora wypłynie/wyparuje moderator (czyli woda) i reakcja
    > łańcuchowa i tak sama wygaśnie.

    Tak wygasnie, jak w Fukushimie.

    Albo i w Czernobylu - wywalilo 35 lat temu, a ciagle cos sie tam lekko
    grzeje ...

    J.

  • 24. Data: 2022-03-31 14:52:18
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 31 Mar 2022 04:33:54 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Można się dowiedzieć, po co hitlerowcom była Norwegia i ciężka woda.

    Ciężka woda gorzej spowalnia neutrony, ale za to ma mniejszy współczynnik
    ich pochłaniania i w sumie przez to "nadrabia" z naddatkiem w porównaniu z
    normalną wodą, jeśli chodzi o moderowanie. Z drugiej strony jest droższa.

    > Albo o naturlanym reaktorze nuklearnym w Oklo, czemu mógł działać te kilka milionów
    lat temu, a czemu teraz już nie i jaki ma z tym związek ww. ciężka woda.

    No ale prawdopodobieństwo, że po zbombardowaniu reaktora pręty paliwowe i
    cała reszta "same się rozlokują" na modłę naturalnego reaktora w Oklo jest
    raczej marna.

> [...]
    szło w gwizdek.
    > A jak woda wyparowywała, to tym lepiej, jeszcze bardziej zasuwał (nie pamiętam już

    Tu jest wszystko wyciemnione:
    "Początkiem katastrofy było rozpoczęcie zrzutu prętów bezpieczeństwa do
    rdzenia reaktora, które zamiast przerwać działanie, zwiększyły jego moc.
    Wywołane było to błędną konstrukcją prętów i zwiększeniem ilości pary w
    kanałach w trakcie wsuwania prętów. Zrzut awaryjny prętów nie poskutkował,
    przegrzanie zdeformowało kanały, a pręty nie opadły. W wyniku słabszego
    chłodzenia rdzenia, gwałtownie wzrosła ilość pary, która zwiększyła
    szybkość reakcji jądrowej. Nastąpiło uszkodzenie koszulek prętów
    paliwowych. Ich rozerwanie wywołało wyrzut stopionego paliwa do wody, która
    zamieniła się w parę z szybkością eksplozji. Reakcja pary wodnej z cyrkonem
    wytworzyła wodór, który wydostał się z rdzenia do grafitowego reflektora
    neutronów, gdzie po zmieszaniu się z powietrzem, wybuchł, niszcząc reaktor
    i budynek reaktora. Elementy reaktora zostały rozrzucone wokół. Odsłonięty
    i silnie rozgrzany grafit zapalił się, a rozgrzane produkty spalania wraz z
    parą i pyłami powstałymi ze stopienia rdzenia, uniosły się w powietrze
    nawet na 10 km. Niesione jego prądami zostały rozsiane po znacznym
    obszarze. Pożar ugaszono dopiero po kilku godzinach. Zasypywanie reaktora
    trwało 10 dni"
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_w_Czarnobyl
    skiej_Elektrowni_J%C4%85drowej

    Podsumowując, był wybuch, ale nie 'jądrowy', tylko wodór zmieszał się z
    powietrzem. ZTCP w Fukushimie też chodziło o ten cyrkon który zareagował z
    parą.

    Nie trzymam ręki na pulsie, ale reaktorów (przynajmniej cywilnych)
    moderowanych grafitem już się chyba od dawna nie buduje, a w nowoczesnych
    obieg wody chłodzącej nie wymaga zewnętrznego zasilania i gdyby w Japonii
    nie mieli staroci, do awarii w Fukushimie by nie doszło.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 25. Data: 2022-03-31 15:03:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 31 mar 2022 o 10:44, Olin pisze:

    > Generalnie z wszystkim się zgadzam; przy czym wolę być 200 m od elektrowni,
    > w której - jak w Czarnobylu - wywali właśnie kopułę, niż 200 m od miejsca
    > wybuchu bomby jądrowej, bo w drugim wypadku nie zostanie po mnie nawet
    > tłusta plama, w pierwszym mam możliwość oddalenia się od miejsca incydentu
    > oraz życia długo i szczęśliwie.

    Jeśli miałeś do dyspozycji stosowny schron -- mogłeś przeżyć wybuch
    oddalony od Ciebie o 200 metrów... Podobnie z elektrownią -- bez
    schronu mógłbyś jednak zbyt mocno ucierpieć... 200 metrów to mało
    w relacji do gabarytów ;) elektrowni...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 26. Data: 2022-03-31 15:03:58
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 31 Mar 2022 14:07:23 +0200, J.F napisał(a):

    > Woda chlodząca spowalnia neutrony, ale i troche pochlania.
    > Znika woda, znika pochlanianie, a grafit nie znika, i dalej spowalnia
    > neutrony.

    Gdzie znika ta woda? Wsiąka w ziemię?
    Jak zmniejsza się pochłanianie neutronów to chyba dobrze?
    Obecnie reaktory są chłodzone tylko wodą (w każdym razie cywilne).
    Przychodzi facet w gumiakach i co jakiś czas dolewa wody z wiaderka, żeby
    elektrownia jądrowa działała?

    > Podobno w Czernobylu moc skoczyla do ok 30GW ... jak dla mnie,
    > to cos w rodzaju wybuchu jądrowego :-)
    > Niekontrolowana reakcja łańcuchowa na pewno.

    Przez pewien czas rzeczywiście k było >> 1, ale wywaliło kopułę nie z
    powodu wybuchu jądrowego, tylko zmieszania wodoru z powietrzem.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
    za ich własne pieniądze"
    Alexis de Tocqueville

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 27. Data: 2022-03-31 15:10:33
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 31 mar 2022 o 10:50, Olin pisze:

    > "W Nagasaki zginęły 74 tysiące mieszkańców, dalszych 45 tysięcy zmarło
    > później. Łącznie w wyniku obu eksplozji - w Hiroszimie i Nagasaki -
    > poniosło śmierć lub zostało dotkniętych skutkami promieniowania ponad 400
    > tysięcy osób."
    > https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/903947,At
    omowe-pieklo-w-Hiroszimie-mialo-zmusic-Japonie-do-ka
    pitulacji

    > "raport ,,Forum Czarnobylskiego" ogłoszony w Wiedniu 5 września 2005.
    > Zdaniem autorów raportu, w następstwie wypadku śmierć poniosło 50 osób, a w
    > przyszłości bilans ten może wzrosnąć do 4 tysięcy (autorzy nie podają na
    > czym opierają swoją pesymistyczną prognozę)"
    > https://wiki.czarnobyl.pl/wiki/Ofiary_%C5%9Bmierteln
    e_katastrofy_w_Czarnobylu

    Co kto chce -- to znajdzie.

    https://cordis.europa.eu/article/id/25525-effects-of
    -chernobyl-worse-than-expected/pl

    Ponieważ wspomniane substancje chorobotwórcze cechuje trwałość, skutki
    Czarnobyla dotykają kolejne pokolenia. Skażenie po katastrofie w
    Czarnobylu jest około 100 razy większe od skażenia wywołanego łącznie
    przez bomby zrzucone na Hiroszimę i Nagasaki. Skutki ataku na Hiroszimę
    i Nagasaki są dobrze udokumentowane, natomiast skutki katastrofy w
    Czarnobylu pozostają przypuszczeniem.

    - Być może nigdy nie poznamy dokładnej liczby ofiar, wiadomo jednak, że
    leczenia wymaga 3 miliony dzieci - powiedział sekretarz generalny ONZ
    Kofi Annan. - Najwcześniej dopiero w 2016 r. znana będzie całkowita
    liczba osób, u których prawdopodobnie rozwinie się poważny stan chorobowy.

    .
    .

    Tylko na obszarze Białorusi, Rosji i Ukrainy w latach 1990-2004
    wypadek ten spowodował śmierć dodatkowo około 200 000 osób

    -=-

    Osobiście nie badałem a ewentualne me badania nie wniosłyby niczego
    ciekawego do tematu...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 28. Data: 2022-03-31 15:13:57
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 31 Mar 2022 14:09:15 +0200, J.F napisał(a):

    > Tak wygasnie, jak w Fukushimie.

    "Do wybuchu jądrowego nie doszło, bo rdzeń reaktora nie może wybuchnąć jak
    bomba. W bombie znajduje się albo prawie czysty izotop rozszczepialny uranu
    U-235, albo pluton Pu-239. Materiał rozszczepialny jest rozmieszczony w
    postaci dwóch oddalonych od siebie półkul. Póki półkule są osobno, neutrony
    uciekają z nich nie powodując reakcji łańcuchowej. Do spowodowania wybuchu
    potrzebny jest detonator, który wystrzeli obie części bomby, tak by pędziły
    naprzeciw siebie i zetknęły się, tworząc masę krytyczną. Musi ona istnieć
    dostatecznie długo by nastąpił wybuch, zanim powstająca energia spowoduje
    rozpad bomby na części.

    W reaktorze jądrowym wzbogacenie uranu - czyli zawartość izotopu
    rozszczepialnego - jest dużo mniejsze (do 5%) niż w bombie (powyżej 95%) i
    oczywiście nie ma specjalnych urządzeń detonujących. Wybuch jądrowy jest w
    reaktorze wykluczony.

    Natomiast, jeśli rdzeń reaktora podgrzeje się do wysokich temperatur,
    możliwe jest uwalnianie gazów łatwopalnych. W Fukushimie po reakcji pary
    wodnej z cyrkonem wydzielił się wodór. Gdy zgromadziło się go dużo,
    nastąpiło gwałtowne spalenie wodoru i detonacja wodorowa, która rozsadziła
    wtórną obudowę bezpieczeństwa. Ułatwiło to wydostawanie się produktów
    rozszczepienia do atmosfery."

    https://faktyfukushima.pl/

    > Albo i w Czernobylu - wywalilo 35 lat temu, a ciagle cos sie tam lekko
    > grzeje ...

    Nie dlatego, że reakcja łańcuchowa dalej biegnie, tylko resztki reaktora są
    naaktywowane i jeszcze długo będą. Chodzi o fotony, a nie neutrony.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
    i absolutnie prawdziwe"
    Oscar Wilde

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 29. Data: 2022-03-31 15:16:19
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 31 Mar 2022 15:03:18 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Jeśli miałeś do dyspozycji stosowny schron -- mogłeś przeżyć wybuch
    > oddalony od Ciebie o 200 metrów

    Rzadko chadzam z przenośnym schronem, chyba że przeciwdeszczowym w postaci
    parasola, ale faktycznie masz rację.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Stefan Kisielewski

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 30. Data: 2022-03-31 15:33:45
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 31 mar 2022 o 14:07, J.F pisze:

    > A swoja drogą ... ze tez Fermiemu udało sie zrobic reaktor bez
    > takich wypadkow ... moze jeszcze nie wiedzial co ryzykuje :-)

    Było dużo (także śmiertelnych) wypadków przy produkcji jądrowej broni...

    Także głupich:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Diabelski_rdzeń <-- niewiele tu informacji

    https://www.crazynauka.pl/rdzen-demona-kula-plutonu-
    ktora-zabila-dwoch-naukowcow/
    tych dwóch mamy tutaj:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Louis_Slotin
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Harry_Daghlian

    Ale w czasie wojny też przytrafiła się komuś ,,wysypka''...
    (ww. demon przykrył w Googlach inne wypadki)

    Pierwszy reaktor (stos) ZTCP też jakoś otarł się o energetyczną
    nadprodukcję...

    Nad Grenlandią zgubiono bombę, to znaczy z samolotu wypadły
    cztery a z tego, co pozbierano, złożono tylko trzy...

    --