  • 41. Data: 2022-04-01 11:45:56
    Temat: Re: Wkrótce koniec świata?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Mar 2022 18:25:58 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Jądrowe reaktory co do zasady są niestabilne z uwagi na zmiany
    > temperatury i powstające produkty jądrowych przemian, które:
    >
    > - różnie wpływają na jądrowe przemiany
    > - zatrucia, choćby kryptonowe
    > - powstawanie plutonu 239
    [...]
    > - mają różny czas życia (różne prawdopodobieństwo
    > przemiany czy rozpadu) przez co różne są szybkości
    > dopływu i odpływu danego izotopu, czyli powstają
    > problemu bilansowania... [wiem, że bilans jest
    > ważny, bo jestem księgową, choć brak mi macicy]
    >
    > Na oko sterowanie reaktorem jest niemożliwe...

    No wlasnie. Przy wspolczynniku powielania chocby 0.99999 reaktor
    szybko zgasnie, a przy wspolczynniku 1.00001 bardzo szybko wybuchnie.

    > Są neutrony
    > spóźnione (ponoć w nich cała nadzieja, bo natychmiastowymi
    > nie dałoby się sterować) i niemarudne/niespóźnione...

    Tak piszą ... ale czy Fermi o tym wiedział?
    I skad wiedział, ile tego uranu i grafitu trzeba, zeby wspolczynnik
    nie wyszedl np 1.1 czy 1.01 ...

    Czytam, ze wiedział i liczyl na te opóźnione, ale i tak mnie
    zastanawia, jak uniknąl wybuchu

    J.

  • 42. Data: 2022-04-01 12:01:18
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 1 Apr 2022 10:58:11 +0200, J.F napisał(a):

    > W sobie masz już całą masę źrodel. Wegiel 14 i potas chocby.
    > Widac nie szkodzi.

    Jak nie szkodzi, kiedy szkodzi.
    Połowa dawki naturalnej w Polsce pochodzi od radonu, który wdychamy i
    rozpada się w płucach.

    "Radon ze względu na jego właściwości radioaktywne jest uznawany za
    substancję szkodliwą dla zdrowia.
    Według raportu EPA's Assessment of Risks from Radon in Homes (,,Oszacowanie
    zagrożenia spowodowanego przez radon w domach wykonane przez EPA") z 2003
    roku, sporządzonego przez Environmental Protection Agency w USA, dane
    środowiskowe potwierdzają występowanie jasnego związku pomiędzy rakiem płuc
    a dużymi koncentracjami radonu. Raport stwierdza, że radon jest drugą
    przyczyną raka płuc po paleniu tytoniu; z 21 000 spowodowanych przez radon
    przypadkami zgonów na raka płuc rocznie w USA"

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wp%C5%82yw_radonu_na_z
    drowie

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 43. Data: 2022-04-02 01:15:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 1ek6dbi8omf3m$....@4...net

    > Ale to jest wlasnie reakcja łańcuchowa typu elektrownia - intensywnosc
    > narasta, ale zatrzymuje sie.
    > Na wysokim poziomie intensywnosci, ale jednak calkowicie odleglym od bomby.

    To był rdzeń prawdziwej bomby (bodajże Mark3)
    którą chyba chciano zrzucić na Japonię...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 44. Data: 2022-04-02 01:18:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" t...@4...net

    > No wlasnie. Przy wspolczynniku powielania chocby 0.99999 reaktor
    > szybko zgasnie, a przy wspolczynniku 1.00001 bardzo szybko wybuchnie.

    Ponoć energetyczny stos (parę procent U235) nie może wybuchnąć.

> [...]
    > nie wyszedl np 1.1 czy 1.01 ...

    > Czytam, ze wiedział i liczyl na te opóźnione, ale i tak mnie

    -=-

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > To także kwestia skali.

    Ponoć proporcji. Co do skali -- ponoć najmniejsze
    bojowe ładunki jądrowe miały energię kilogramów TNT...
    (poniżej setnej części tony)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 45. Data: 2022-04-02 01:49:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" z...@4...net

    http://ncbj.edu.pl/zasoby/wybuchy_eko/efekt.htm

    > W sobie masz już całą masę źrodel. Wegiel 14 i potas chocby.
    > Widac nie szkodzi.

    Prawie 6 tysięcy lat półrozpadu i ile tego masz w sobie?

    > A ilosciowo odbiega to np od Niemców? Albo od Ukrainców?

    Nie wiem.

    > Czy chocby w lubelskim i dolnośląskim.

    -=-

    FatMan miał chyba 6.5 kg Plutonu -- ile ton ma jądrowa elektrownia?
    (inna sprawa, że Pu239 jest co najmniej 93% w bombie)
    http://atom.edu.pl/index.php/bezpieczenstwo/nieproli
    feracja.html

    -=-

    W wypalonym paliwie (Czarnobyl właśnie wyłączano) jest ponoć
    ponad 2000 promieniotwórczych izotopów... Część z nich po
    prostu wchłaniamy, by je wbudować w siebie...
    (U235 jest w reaktorze od paru% wzwyż, ale chyba
    tylko to kilku; zaś U238 jest niemal stabilny)

    -=-

    Jeśli ktoś ma pojęcie -- może wypowiedzieć się.
    Ja raczej ;) nie mam -- wiem, że zawartość wypalonego paliwa
    energetycznego jest makabrycznie szkodliwa a wybuch w Czarnobylu
    był makabrycznie szkodliwy... Ale nie badałem -- może wiem źle...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 46. Data: 2022-04-02 01:52:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" j...@4...net

    > Ale inni pracownicy elektrowni przezyli, a sama elektrownia pracowala
    > jeszcze dlugie lata - jakos udalo im sie pozostale budynki i okolice
    > oczyscic do wzglednie bezpiecznego poziomu.

    Alfa i beta mają nikły zasięg -- groźne są, gdy wbudujemy w siebie
    promieniotwórcze izotopy powstałe w efekcie rozpadu uranu...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 47. Data: 2022-04-02 01:59:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olin" 16pnu00vy7pvx$.nwe981sdwkk3$....@4...net

    > Nie chce mi się grzebać po internetach, ale ile by tego paliwa nie było, to
    > po rozwaleniu reaktora wypłynie/wyparuje moderator (czyli woda) i reakcja
    > łańcuchowa i tak sama wygaśnie.

    Są różne elektrownie -- także z grafitem w roli moderatora
    i na szybkie neutrony, które nie są moderowane... Są różne
    generacje elektrowni...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Reaktory_jądrowe_IV_ge
    neracji

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 48. Data: 2022-04-02 02:01:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olin" g6bbil6y9iq3.1qdyn12vu6hal$....@4...net

    > Obecnie reaktory są chłodzone tylko wodą (w każdym razie cywilne).

    Także: gazem, ołowiem, sodem, solami...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 49. Data: 2022-04-02 15:27:15
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

> [...]
    >
    > Są różne elektrownie -- także z grafitem w roli moderatora
    > i na szybkie neutrony, które nie są moderowane... Są różne

    Gdzieś kiedyś czytałem, że około 1 tysiąca starych, pordzewiałych już
    generatorów cezowych plącze się po północy Rosji, a były wykorzystywane
    jako źródło zasilania latarni morskich wzdłuż północnej drogi morskiej.

    Nawet CIA się tym zainteresowało, bo ponoć alkaida miała pomysł
    zajumania ich i zbudowania tzw. brudnej bomby.

    Obecnie wykorzystuje się siakiś izotop niklu
    jako bezpieczniejszy, napędzający takiego dużego Peltiera ;)

    Pozdro

  • 50. Data: 2022-04-02 23:16:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Waldek" t29ivi$1mm5$...@g...aioe.org

    > Obecnie wykorzystuje się siakiś izotop niklu

    Teraz ogólnie (choćby w kosmosie) chyba wykorzystuje się (rosyjskiej
    produkcji -- ciekawe, czy trzeba będzie za to płacić rublami) Pluton 238,
    który samoistnie rozgrzewa się do czerwoności -- półżycie ;) prawie 88 lat...

    https://kosmonauta.net/2016/01/stany-zjednoczone-wzn
    awiaja-produkcje-plutonu-238/

    --