  • 21. Data: 2003-01-21 12:49:33
    Temat: Re: Wystrzegać się jak ognia i zarazy......
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Biorąc kredyt długoterminowy nie należy wybierać banku, który daje
    AKTUALNIE
    > najlepsze warunki, tylko bank, który takie warunki (z dużym
    > prawdopodobieństwem) utrzyma przez długi okres czasu. Wybierając
    bank z regułą
    > WIBOR + marża (która jeszcze przy aktualnych danych daje jedno z
    najnizszych
    > oprocentowań) masz nieporównywalnie większe szanse, że
    oprocentowanie w
    > przyszłosci będzie też konkurencyjne - niz w przypadku banku nie
    stosującego
    > tej reguły. I własnie w tym tkwi rzecz.
    > Tensor1.

    No ale zobacz - ludzie wycofuja kase z lokat (w zeszlym roku jakos 8
    czy 9 mld zlotych) - czyli pieniadz bedzie coraz drozszy.
    To oznacza, ze Wibor moze byc wysoki (nie musi), a kredyty jednak
    tansze.
    Owszem - w teorii twoja regula jest bez zarzutu - ale nie uwzglednia:
    a) konkurencji miedzybankowej
    b) wczesniejszej splaty kredytu innym kredytem
    c) ze w tym konkretnym przypadku stawki stosowane przez mBank i
    Multibank sa jedne z bardziej konkurencyjnych

    > PS. Sprawa wskaznika 0,2% to inna sprawa. PKOBP to zrobił - jak juz
    mówiłem - w
    > celach oszczędnościowych, żeby nie drukowac nowych harmonogramów
    przy
    > niewielkich ruchach WIBOR-u. W rankingu RP na pierwszym miejscu jest
    KB a PKOBP
    > na drugim lub trzecim.

    No tak - tylko zauwaz - wskaznik ten byl potrzebny w czasie zmian
    Wiboru - o 1 - 1,5 % (gdzie wahania mogly byc wlasnie wtedy duze).
    W tym momencie juz nie ma z czego sie az tak duzo zmieniac - i zmiany
    beda np <1;0) - i moze sie tak trafic, ze iny bank nie stosujacy tej
    reguly obnizy, a ten stosujacy - formalnie nie bedzie musial?

    Co do miejsc - sprawdz jeszcze raz ;) hi hi hi (owszem drugie i
    trzecie miejsce ma ten sam bank - ale nie zgadniesz ktory)

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/pieniadze_03011
    6/pieniadze_a_4.ht
    ml

  • 22. Data: 2003-01-21 12:50:42
    Od: k...@p...onet.pl

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    To może ja się wetnę, nieswoim tekstem.
    Zapędziliście sie o dyskusję o tym czy WIBOR był duży czy mały
    a tu nie o to chodzi.
    Polecam tekst

    http://www.softax.pl/prywatne/marcink/mieszkanie/mie
    szkanie_kredyt

    a zwłaszcza zdanie:
    "Ważne jest, by bank podawał - i wpisał w umowie - jak będzie określał stopę
    procentową. Może być ona uzależniona od stóp procentowych NBP albo niezależnych
    wskaźników finansowych. Ale powinna być deterministyczna i możliwa do
    zweryfikowania. "

    I dlatego reguła WIBOR + marża jest lepsza niz ogólny zapis że banku ustala
    sobie oprocentowanie jak mu się podoba.

    KJ

  • 23. Data: 2003-01-21 13:15:20
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > I dlatego reguła WIBOR + marża jest lepsza niz ogólny zapis że banku
    ustala
    > sobie oprocentowanie jak mu się podoba.

    To na 100% - w BRE banku jest przy zmianie wskaznikow m.in. takich jak
    WIBOR, ale rowniez innych - ktore niedlugo mysle, ze beda mialy
    wieksze znaczenie niz WIBOR.

    Co ciekawe - popatrzcie do umowy mBanku - depozyty ustawil sobie w
    stosunku do WIBOR1M, natomiast w Inteligo - podobnie jak w BRE
    kredyty - do kilku zdarzen. (i jak widac - jest zawsze zblizone do
    mBankowego).

    Moim zdaniem - pod wzgledem strategicznym - BRE ma lepiej, pod
    wzgledem taktycznym troche gorzej - bo ten wskaznik - jednak jak widac
    wzbudza duze kontrowersje.

    Ciekawe jak to bedzie w praktyce - ostanim razem jak bylem w KB
    wplacac kase jakis pan - wygladal na calkiem do rzeczy - pisal podane
    o obnizene kredytu wlasnie do stawki WIBOR3m (wiecej szczegolow nie
    znam :) - ale pytak sie WIBOR? - pisac tak jak sie slyszy? Tak! W I B
    O R .

    Jednym slowem te niuanse sa.... moze dla nas jakos tam rozpoznawalne,
    ale dla "zwyklego" klienta...

    Aha co do Alicji PKO BP:
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/nieruchomosci_0
    21028/nieruchomosc
    i_a_8.html

    P.S. A jak widac w przypadku PKO BP - w bardzo prosty sposob, nie
    lamiac umowy, mozna zablokowac wszelkie obnizki kredytu...
    Chociaz isotnie - dla klienta lepiej byloby, gdyby bylo to obliczane
    wg. znanej stopy.

    Ciekawi mnie dlaczego w mPlanie wprowadzono akurat taki zapis -
    zwlaszcza gdy o stopie wibor jest w oprocentowaniu depozytow.

  • 24. Data: 2003-01-21 13:36:39
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > zweryfikowania. "
    >
    > I dlatego reguła WIBOR + marża jest lepsza niz ogólny zapis że banku ustala

    W pełni się zgadzam. Nie musi być WIBOR. Może być np. stopa lombardowa. Ważne
    jest tylko to, aby wielkość oprocentowania nie była ustalana przez bank w
    trakcie spłaty kredytu. Niestety ludzie tego nie rozumieją i dażąc sympatią
    dany bank uważają, że za rok dwa lub pózniej jego warunki będą też atrakcyjne.
    Tensor1.

  • 25. Data: 2003-01-21 19:55:27
    Od: "TS" <f...@o...pl>

    Witam,
    Tak trochę podsumowując:
    1. Zapis WIBOR(lub inny niezależny od banku parametr)+stała marża z punktu
    widzenia bezpieczeństwa i przewidywalności jest chyba najlepszym
    rozwiązaniem dla klientów
    2. Zapisy mBanku służą raczej możliwości podwyższania niż obniżania stóp i
    zabezpieczają przede wszystkim bank. Takie zapisy powstały w okresie wzrostu
    stóp.
    3. Zapisy zapisami, a praktyka i polityka banku to osobna sprawa. Tyle że
    jak się coś posypie, to przyjdzie syndyk i przy takich ogólnych zapisach
    może zrobić co zechce.
    4. Jeśli za wcześniejszą spłatę nie ma dużych prowizji, to w zasadzie nie
    mają znaczenia zapisy o zmienności stóp. Faktycznie, można wziąć inny kredyt
    na spłatę. W bankach pojawiły się ostatnio takie produkty. Trzeba jednak
    uważać, aby nie było zapisu, że za zerwanie umowy bank pobiera opłatę
    przewidzianą w taryfie, bo może się okazać, że taryfa się "lekko" zmieniła i
    wtedy d* blada.

    --
    ______________________
    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2003-01-21 20:01:37
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

> [...]
    stóp i
    > zabezpieczają przede wszystkim bank. Takie zapisy powstały w okresie

    Raczej nie - mBank powstal w listpadzie 2000 - gdzie stopy juz byly
    wysokie, a ten produkt opracowano dopiero teraz.
    Natomiast wtedy opracowano formule WIBOR - iles tam procent na minimum
    za depozyty

  • 27. Data: 2003-01-21 22:13:56
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > przewidzianą w taryfie, bo może się okazać, że taryfa się "lekko" zmieniła i

    Punkt 1 i 2 pełna zgoda. Punkt 3. tak, jeżeli nie ma zapisu WIBOR(lub inny
    niezależny od banku parametr)+stała marża. Punkt 4 nie do końca. Z reguły
    banki piszą: prowizja za wcześniejszą spłatę 0%, co oznacza, że 0% mogą zmienić
    np. na 4%. Nie jest to zerwanie Umowy z klientem. Dlatego tylko zapis

  • 28. Data: 2003-01-21 22:46:51
    Temat: Re: Wystrzegać się.... czyli o szczegolach kred. mieszk. [dlugie]
    Od: "Pirxx" <pirxx@NO_SPAMmail.icpnet.pl>

> [...]
    >
    > 0,2% powiadasz.
    > Wibor mamy jak sam piszesz 6,5 - zejdzie w tym roku jak licza bankowcy
    > o 1,5% moze. I dalszych ruchow nawet w dlugiej perspektywie nie
    > przewiduje sie. (zwlaszcza w gore)
    >
    > Bo w przypadku PKO BP wskaznik nawet jak teraz jest 0,2 - umowa
    > pozwala go podniesc do np 5% i nie masz zadnych obnizek
    > oprocentowania.
    > A kredyty bierze sie tam gdzie lepsze warunki - co z tego, ze PKO BP
    > ma scisle powiazany wskaznik - skoro sa na rynku lepsze oferty? (w
    > rankingu RP - PKO BP z tego co pamietam jest w czolowce ale nie na

    A jednak ten kredyt jest UCZCIWY w stosunku do klienta!
    Parametr zmiennosci wynosi 0,2% i jest to maksymalny jego poziom ZAPISANY W UMOWIE.
    Wiec
    Zarzad PKO BP moze co najwyzej obnizyc go do 0,1 lub 0%. Zmiana WIBORu jest badana w
    stosunku do poziomu z poprzedniej rzeczywiscie dokonanej zmiany stopy oprocentowania,
    wiec
    nie ma obawy, ze bank moglby jakkolwiek sztucznie manipulowac oprocentowaniem.
    Jesli nadal spodziewamy sie spadku stop (szkoda, ze juz niezbyt duzego) to tylko taki
    kredyt warto brac.
    Tym bardziej ze kredyty mieszkaniowe zaciaga sie na BARDZO DLUGO i na spore kwoty,
    wiec
    nawet niewielka roznica w oprocentowaniu moze urosnac do duzych realnych roznic w
    kosztach. Poza tym trudno przewidziec trendy stop procentowych na chocby 5 lat w
    przyszlosc (przypominam niektorym mlodszym uczestnikom grupy, ktorzy byc moze tego
    nie
    pamietaja, ze w 1999 WIBOR wynosil 13% a w 2001 - 23%!!!)

    Warto wrocic do ciekawego spostrzezenia, ktore ktos wczesniej zrobil, ze mBank
    powoluje
    sie na WIBOR przy lokatach, ale przy kredycie juz nie! Wydaje mi sie, ze kluczowa
    tutaj
    jest kwestia LATWOSCI i KOSZTU ZMIANY BANKU.
    Przeniesienie lokaty wymaga jedynie paru klikniec myszka zeby zrobic przelew. Aby
    zrefinansowac kredyt mieszkaniowy, trzeba zdobyc wiele papierkow, zaplacic niemala
    prowizje za udzielenie nowego kredytu a do tego pokryc koszty wykreslenia starej i
    wpisania nowej hipoteki. Zalatwiania jest wiecej niz przy nowym kredycie, koszty tez
    wyzsze.
    Wiec mBank zwyczajnie przewiduje, ze LOJALNOSC klienta juz kredytowanego bedzie
    OGROMNA,
    nawet jesli warunki znacznie sie pogorsza. Oczywiscie, zgodnie ze zdrowym rozsadkiem,
    pierwszym, promocyjnym okresie dzialalnosci, oprocentowanie jest bardzo zachecajace.
    Mysle, ze historia roznych produktow w mBanku nauczyla nas, ze PROMOCJE NIE TRWAJA
    WIECZNIE, bo w koncu bank tez musi przynosic zyski. Nie mozna na to "zrzedzic" ale
    warto
    to przewidziec i odpowiednio sie zabezpieczyc. Miedzy innymi nie zdawac sie na laske
    zarzadu banku w zakresie oprocentowania. Na liscie moglismy przeczytac nie jedna
    historie
    o kredytach o "zmiennym" oprocentowaniu, ktore MOZE ale nie musi sie zmienic, jesli
    stopy
    rynkowe sie zmienia.

    Wiec nawet jesli na codzien wszyscy korzystamy z wielu wygodnych i tanich (na razie)
    produktow mBanku i smiejemy sie z "kolejki" PKO BP, to w odniesieniu do kredytow
    mieszkaniowych warto sie dokladnie zastanowic, zanim odda sie swoje przyszle
    wieloletnie
    dochody w rece Zarzadow bankow decydujacych o stopach kredytow (i nie dotyczy to
    tylko
    mBanku, bo niestety w wielu bankach jest podobnie).

    Pozdrawiam

    Pirxx

  • 29. Data: 2003-01-21 23:13:31
    Od: "Pirxx" <pirxx@NO_SPAMmail.icpnet.pl>

    > Zauwaz - BRE detaliczne ma bardzo niskie kredyty. Jak przyciagnac
    > ludzi? Nizszym oprocentowaniem! Juz za rok bedzie mozna ciac tylko w
    > prowizji i marzy i nie bedzie mozna liczyc na jakies wieksze ruchy w
    > WIBORze. A to pozwoli BRE tak jak w tym momencie oferowac konurencyjny
    > produkt.

    W TYM MOMENCIE! Ale byc moze jak juz zdobedzie zadowalajacy udzial w rynku to zechce
    zarobic.....

    > Patrz

    O tym trzeba pamietac!

> [...]
    >
    > "Dla kredytów udzielanych w walucie polskiej oprocentowanie może ulec
    > zmianie w przypadku zmiany, co najmniej jednego z następujących
    > parametrów finansowych rynku pieniężnego i kapitałowego:
    > oprocentowania lokat międzybankowych (stawek WIBID/WIBOR),
    > rentowności bonów skarbowych, obligacji Skarbu Państwa,
    > stopy oprocentowania kredytu lombardowego NBP,
    > stopy oprocentowania kredytu redyskontowego NBP,
    > stopy rezerwy obowiązkowej ustalanej przez NBP,
    > wskaźnika inflacji ogłaszanego przez Prezesa GUS."
    > Czyli w przypadku zmiany - ot tak - bank nie moze sobie zmienic nagle

    Wg powyzszych zapisow bank moze podwyzszyc oprocentowanie, gdy WIBOR spadnie!!!!

    > I pamietaj - mozesz przeciez w kazdej chwili splacic ten kredyt innym
    > kredytem...

    Pamietaj, ze koszt ustanowienia hipoteki to ok. 1,5% wartosci kredytu. Na dodatek
    czeka
    sie na taki wpis latami a w miedzy czasie trzeba placic ubezpieczenie (kolejny 1%
    kredytu
    rocznie). To wszystko sprawia, ze zmiana banku nie jest zbyt oplacalna, szczegolnie
    jesli
    bank nie "przegina" i nie jest DUZO drozszy niz konkurencja.

    > Ten wskaznik o ktorym nizej. znaczy to tylko tyle - ze jesliby
    > chcial - to moglby zablokowac obvizanie (dalsze) oprocentowania
    > kredytu.
    > Owszem taki zapis chroni przed arbitralnym _podwyzeniu_ kredytu (no
    > ale nie wiem jak to rozpatrywac :)

    Jak pisalem we wczesniejszym poscie, w PKO BP wspolczynnik zmiennosci jest zapisany w
    umowie i nie moze przekroczyc 0,2%. A to jest pomijalna zmiana stop. Jesli nastapi
    znaczaca zmiana, w PKO BP na pewno obnizy sie moja stopa oprocentowania.

    Pirxx

  • 30. Data: 2003-01-21 23:45:13
    Od: "Mariusz A. Jasiński" <n...@o...pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > Czy w ktoryms banku masz zapisane ze stopa kredytu automatycznie
    > wynosi tyle ile WIBOR + marza? Czy tez jest to wskaznik, wg. ktorego

    oj Amra słabo znasz ofertę kredytów ;-)
    wiele banków przy kredytach mieszkaniowych ma taką zasadę,
    ja sam tak mam w Kredyt Banku, kredyt ekstralokum,
    bez żadnego "ale" co 3 miesiące jest aktualizowane
    oprocentowanie na podstawie wibor + 1,5% marży,
    żadnych zastrzeżeń, zgodnie z umową

    MJ