  • 1. Data: 2008-12-11 18:41:49
    Temat: Zapis nazwisk na kartach i umowach bankowych
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    witam

    właśnie spotkałem się z interesującym przypadkiem, otóż przyszedł klient
    do banku i chciał założyć konto i otrzymać kartę; problem pojawił się
    wtedy kiedy okazało się, że w jego nazwisku figuruje litera "á"

    jak wiadomo w języku polskim taka litera nie występuje i...czy bank może
    odmówić zastosowania ww. litery w dokumentach i zamienić ją na "a"?

    czy jakieś przepisy regulują tę kwestię?
    pierwszy raz się z takim przypadkiem spotkałem...może macie jakąś wiedzę
    na ten temat ;-)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 2. Data: 2008-12-11 19:23:07
    Temat: Re: Zapis nazwisk na kartach i umowach bankowych
    Od: "Wlato" <w...@o...pl>

    > wtedy kiedy okazało się, że w jego nazwisku figuruje litera "á"

    nie ma takiej litrery

    FG

  • 3. Data: 2008-12-11 19:35:42
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Wlato wrote:

    > nie ma takiej litrery

    Litrery nie ma, litera jest.
    AFAIR w czeskim lub słowackim.

  • 4. Data: 2008-12-11 19:41:28
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    RobertS pisze:
    > jak wiadomo w języku polskim taka litera nie występuje i...czy bank może
    > odmówić zastosowania ww. litery w dokumentach i zamienić ją na "a"?

    Moje imię + nazwisko nie mieszczą się na karcie. Czy to oznacza, że bank
    powinien specjalnie dla mnie zmienić produkcję kart ? :)

    --
    Mithos

  • 5. Data: 2008-12-11 19:44:08
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    "RobertS" <b...@x...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > czy jakieś przepisy regulują tę kwestię?
    > pierwszy raz się z takim przypadkiem spotkałem...może macie jakąś wiedzę

    Było kiedyś (wiosną) na grupie, aż się gorąca dyskusja porobiła. W każdym
    razie wyszło, że banki używają alfabetu łacińskiego, czystego albo z
    polskimi znakami wedle własnego widzimisię - temat kompletnie nie
    uregulowany prawnie (AFAIR z dyskusji wynikło, że ustawodawstwo o j. polskim
    nie stosuje się).

    Wiem że np. w UK nie możesz umieścić znaków narodowych ani na karcie, ani w
    ogóle w żadnych dokumentach bankowych: wszystkie takie znaczki system po
    prostu ignoruje. Tak że sam przyzwyczaiłem się już "międzynarodowej" pisowni
    swojego nazwiska i mi najzupełniej zwisa - byle karta działała.

    No ale jeśli ten gościu z "á" nalega, system powinien to łyknąć (á istnieje
    również we wschodnioeuropejskiej stronie kodowej).

    k.

  • 6. Data: 2008-12-11 20:55:24
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Litrery nie ma, litera jest.
    > AFAIR w czeskim lub słowackim.

    nazwisko pochodzi z węgierskiego...

    czyli wniosek taki, że bank może ale nie musi zapisać w umowie lub na
    karcie taką "dziwną" literę?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

    ps
    tak mi się przypomniało, że w naszym alfabecie nie ma litery "X" a nawet
    na tablicach rejestracyjnych występuje, czy to nie dziwne?

  • 7. Data: 2008-12-11 21:51:55
    Od: "JanKo" <b...@m...pl>

    Agent RobertS nadaje:

    > jak wiadomo w języku polskim taka litera nie występuje i...czy bank
    > może odmówić zastosowania ww. litery w dokumentach i zamienić ją na
    > "a"?

    Skoro wydano dowód osobisty na nazwisko w tej (niepolskiej) pisowni to
    bank nie ma wyjścia i powinien się dostosować.
    Urzędniczka odpowiednika USC w Irlandii miała kłopot z wpisaniem imienia
    dziecka które urodziło się w rodzinie polskich emigrantów. Skończyło się
    na tym że imię i nazwisko Małgosi wpisywano w dokumentach ręcznie.

    Prawo do używania imienia i nazwiska w brzmieniu ojczystym jest
    konstytucyjnie chronionym prawem każdego obywatela (art. 1 i 47
    Konstytucji RP)
    Ciekawe jak wygląda w związku z tym dowód polskiej tenisistki Li Qian?

  • 8. Data: 2008-12-11 22:18:31
    Od: Sławomir Szyszło <s...@C...pl>

    Dnia Thu, 11 Dec 2008 22:51:55 +0100, "JanKo" <b...@m...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >Konstytucji RP)
    >Ciekawe jak wygląda w związku z tym dowód polskiej tenisistki Li Qian?

    W brzmieniu czy pisowni? :)

    W BPH było po prostu napisane na wniosku "zgadzam się na transkrypcję imienia i
    nazwiska do alfabetu łacińskiego" czy jakoś tak. I jeśli ktoś nie jest
    bezinteresownie upierdliwy, to podpisze; a jak jest, no to cóż...

    --
    Sławomir Szyszło

  • 9. Data: 2008-12-11 22:29:53
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "JanKo" <b...@m...pl> wrote in message news:ghs22a$5g3$1@news.onet.pl...

    > Urzędniczka odpowiednika USC w Irlandii miała kłopot z wpisaniem imienia
    > dziecka które urodziło się w rodzinie polskich emigrantów. Skończyło się
    > na tym że imię i nazwisko Małgosi wpisywano w dokumentach ręcznie.

    Na karcie tez bedzie recznie wyryte? ;)

    MK

  • 10. Data: 2008-12-12 01:59:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "JanKo" <b...@m...pl> writes:

    > Skoro wydano dowód osobisty na nazwisko w tej (niepolskiej) pisowni to
    > bank nie ma wyjścia i powinien się dostosować.

    A co ma do tego jakis dowod?

    > Prawo do używania imienia i nazwiska w brzmieniu ojczystym jest
    > konstytucyjnie chronionym prawem każdego obywatela (art. 1 i 47
    > Konstytucji RP)

    Alez nikt chyba nie odmawia obywatelowi (ani nieobywatelowi) uzywania
    swojego imienia i nazwiska, ani nawet imion i nazwisk. Problem w tym,
    ze nie kazdy potrafi uzywac czyichs imiom i nazwisk :-)
    --
    Krzysztof Halasa